Kumpi on ekologisempaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hönötintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiskikone pitää valmistaa, materiaalit hankkia ja koota, testailla ja kehittää, kuljettaa kaupoille, kaupasta kotiin, maksaa tiskikone, mahdollisesti korjata/huoltaa joskus. Ja kun kone on lopullisesti hajonnut, se pitää kierrättää ja sekään ei ole ilmaista.

Konetiskiaine on myrkkyä ja kuulemma ruumiinavauksessa näkee kenellä on ollut tiskikone kun konetiskiaineesta jää jäämiä astioihin.

Tiskikone tiskaa hitaammin kuin käsin tiskaisit saman koneellisen, ja kuluttaa sähköä sen käyntiajan. Vedenkulutus lienee kutakuinkin samaa tasoa, tai ihan tiskaustyylistä ja koneesta riippuen käsitiski voi viedä enemmän vettä.

Minä tiskaan mieluiten käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
ja olen kuullut jostain et konetiskiaineesta jää aina niitä jäämiä astioihin et patoligit pystyy suoralta sanomaan kuka syö ruokansa konetiskatulta astialta kun on sisuskalut syöpyneet. yök.

Iiiks! pitäskö sittenkin rueta tiskaamaan käsin

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Meidän eko-ohjelma vie vettä 12-14 l ja energiaa 0,95-1,06 kWh. Pikaohjelma vie vettä 9l ja energiaa 0,8 kWh. Mulla ei todellakaan olis aikaa seistä tiskaamassa; enhän mä muuta ehtis sitten tekemäänkään.

mnä tiakan käsin ja hyvin ehdin tekemään muutakin kui tiskaamaan. Ei käsintiskiin mene kui ENINTÄÄN vartti. kuma vessi ku o niin ei tarte edes harjata niin paljoa.

meitä on kaksi ihmistä ja meillä tiskataan noin kerran viikossa. Kun ei ole konetta sitä samaa astiaa tulee käytettyä huomattavsti useammin ja näin säästyy taas. Leivon ja kokkaan kuitenkin päivittäin. no meillä viel kannetaan vesi sisälle ja lämmitetään puuhella samalla kun teen ruokaa ja lämmitän taloa. sit viel ostan pesuaineen ekokaupats niin johan ympäristö kiittää.

Leivot ja kokkaat päivittäin, mutta peset astiat vain kerran viikossa :o ...mahtaa siis olla aika valikoima kattiloita ja pannuja sulla vai :whistle: ?

Ja siis väittääkö joku, että pesee astianpesukoneellisen astioita yhdellä kertaa samalla pesu- ja huuhteluvedellä?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Kun katson sitä reilun 10l määrää erittäin likaista vettä, niin mä en saisi sitä astiamäärää ensin huuhdeltua sitten tiskattua ja vielä kerran huuhdeltua sillä vesimäärällä. Eli mä kyllä vahtaisisin useammin siinä tiskatessa ja huuhdeltaessa sen veden.

Konetiskiaine on kyllä tietääkseni ympäristölle haitallisempaa kuin käsinpesuaine, mutta kait niitäkin on nykyjään erilaisia, joten ehkä sille koneellekin löytyisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

mun ei tarvii tiskatessa vaihtaa kertaakaan vettä aj mu asitaton puhtaita. Aineena mulla on fairy ja vesi on TULIKUUMAA

Alkuperäinen kirjoittaja Nöf nöf täti:
Ei aina noinkaan, vesimittarista katsoin kerran ja kone otti yhdellä pesukerralla 18 litraa vettä. Käsin tiskaan ja huuhtelen aina vadeissa, joten jos vettä menee 5-6 l /vati, menee käsitiskiin vähemmän vettä. Ja on käsintiskiaine ympäritöyhstävällisempää ja sitä kuluu vähemmän. Myös energian kulutus on pienempi käsitiskissä.

Toisaalta tiskikone lämmittää itse vetensä, käsintiskauksessakin pitäisi laskea mukaan veden lämmitykseen kulunut energia.

Se on kyllä ihan urbaanilegendaa että patologi näkisi konetiskinaineet sisuskaluissa :D

Minulle tiskaustavan ekologisuus on aivan yhdentekevä juttu, sillä tiskikoneella säästän aikaani, hermojani sekä käsiäni :)

Meidän perheessä on ehdottomasti ekologisempaa pestä koneella... mä en voi huuhdella astioita seisovassa vedessä joten jos tiskaan käsin niin vesihana on auki koko ajan...

ja toi patologihomma on ihan urbaanilegenda kyllä

Meijän pikkukone vie 8 litraa pesulla ja pesen 30 asteessa pikana tiskit. Samalla vesimäärällä saan pestyy kutakuinkin yhden lautasen ja lasin ja haarukan. Ja vaikka meillä on tiskikone, on myös käytössä miehen kanssa "vakiomukit" eli niistä juodaan sen aikaa, kunnes alkaa itteensä se likasuus pänniä. Myös taapero käyttää samaa nokkista päivän.

Nykyaikainen tiskikone käyttää tosi vähän vettä, ja meillä on edullisempaa latoa kone täyteen ja laittaa se hyrskyttämään, kun alkaa laskee allasta täyteen vettä ja siinä käsin tiskaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Kun katson sitä reilun 10l määrää erittäin likaista vettä, niin mä en saisi sitä astiamäärää ensin huuhdeltua sitten tiskattua ja vielä kerran huuhdeltua sillä vesimäärällä. Eli mä kyllä vahtaisisin useammin siinä tiskatessa ja huuhdeltaessa sen veden.

Konetiskiaine on kyllä tietääkseni ympäristölle haitallisempaa kuin käsinpesuaine, mutta kait niitäkin on nykyjään erilaisia, joten ehkä sille koneellekin löytyisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

mun ei tarvii tiskatessa vaihtaa kertaakaan vettä aj mu asitaton puhtaita. Aineena mulla on fairy ja vesi on TULIKUUMAA

Millä lämmität se veden? Mitä kuumempi vesi on sitä enemmän energiaa kuluu sen lämmittämiseen ja näinollen on vähemmän ekologista.

meitä on kaksi ihmistä ja meillä tiskataan noin kerran viikossa. Kun ei ole konetta sitä samaa astiaa tulee käytettyä huomattavsti useammin ja näin säästyy taas. Leivon ja kokkaan kuitenkin päivittäin. no meillä viel kannetaan vesi sisälle ja lämmitetään puuhella samalla kun teen ruokaa ja lämmitän taloa. sit viel ostan pesuaineen ekokaupats niin johan ympäristö kiittää.

6 hengen astioita ei pystyisi pöydillä säästelemään samoin kuin 2 hengen, joten pestä ne pitäisi päivittäin kuitenkin. Mutta ihan totta, jos konetta ei olisi, tulisi esim leivonta-asitoita vain huuhtastua ja käytettyä uudelleen useammin... mutta toisaalta huuhtelisin valuvan kuumanveden alla, joten se siitä ekologisuudesta mun kohdalla ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja olen kuullut jostain et konetiskiaineesta jää aina niitä jäämiä astioihin et patoligit pystyy suoralta sanomaan kuka syö ruokansa konetiskatulta astialta kun on sisuskalut syöpyneet. yök.

Iiiks! pitäskö sittenkin rueta tiskaamaan käsin

No just. Toi on ihan urbaani legenda vaan. Sitäpaitsi löytyyköhän Suomesta montaa ihmistä joka ei olisi koskaan syönyt konetiskatuista astioista (esim. koulussa)? Eli eiköhän meillä kaikilla ole ne elimet samalla lailla syöpyneet ;). Tosin vaikea uskoa että ihminen eläisi 90-vuotiaaksi tai ylikin jos ne elimet nyt niiiin kovasti syöpyy :whistle:

Miten oikein peset ne sitten? Kyllä mulla on tiskatessa vähintään pesuvesi ja huuhteluvesi erikseen. Vai huuhteletko ollenkaan, kun kerran yksi vesi riittää tiskikerralla?

No meillä kun pesen tiskit, niin ensin huuhtelen ne edellisten tiskien huuhteluvedessä, jonka oon jättänyt altaaseen. Sitten lasken veden, pesen astiat likaisuusjärjestyksessä. Ensin lasit, leipälautaset jne... Samassa vedessa pesen niin monta altaallista kuin on pestävänä, tai jos on tosi paljon likaista tiskiä, niin vaihdan välillä veden. Jos mun pitää vaihtaa vesi, niin huuhtelen ne jo pestyt tiskit pienessä vesimäärässä, ja siihen lisään sitten vettä ja tiskiainetta ja pesen loput. Huuhteluveden jätän altaaseen, koska siinä voin taas huuhdella seuraavat tiskit ennen pesemistä, tai laittaa siihen likoamaan. Pesen koneellisen verran tiskiä ehkä noin 10-12 litralla vettä, pesuvettä laitan runsaasti mutta huuhtelen aika vähän vedellä. Käsitiskiaine on ekologista myös.

Se tietty ainakin olisi ekologisempaa, jos samalla kun teet puuliedellä ruokaa lämmität kattilassa sen pesuveden valmiiksi, jolla sitten käsin tiskaat. Itse aina lämmitän ainakin pannujen pesuvedet niin.

Ja jos tiskaisin käsin, joutuisin ostamaan kumihanskoja vähän väliä (viillän mokomat rikki)... ja käsivoidetta tölkkikaupalla :saint:

Sama tiskikone on palvellut yli 10 vuotta, vetelee juuri viimeisiä kuolinkorahduksiaan. Ja tiskiharja tai -sieni ei yhtä kauan käyttökunnossa kestä. :saint: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ja jos tiskaisin käsin, joutuisin ostamaan kumihanskoja vähän väliä (viillän mokomat rikki)... ja käsivoidetta tölkkikaupalla :saint:

Sama tiskikone on palvellut yli 10 vuotta, vetelee juuri viimeisiä kuolinkorahduksiaan. Ja tiskiharja tai -sieni ei yhtä kauan käyttökunnossa kestä. :saint: :kieh:

Tiskiharjalla on vähän pienempi ekologinen selkäreppu kuin tiskikoneella =)

Meillä muuten on puuvartinen vaihtopääharja, just vaihdoin varren yli kuuden vuoden käytön jälkeen uuteen, ja heitin ne pari pientä metalliosaa siitä kierrätykseen ja loput tulipesään, harjaspäitä on vaihdettu tarpeen mukaan mutta nekin on olleet sellaisia joita ei tarvitse sekajätteeseen heittää tai jotka ei maatuis.

Ainahan sitä tekosyitä löytyy, parempi se on myöntää että oikeasti vaan haluaa tehdä niin kuin tekee :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tiskiharjalla on vähän pienempi ekologinen selkäreppu kuin tiskikoneella =)

Meillä muuten on puuvartinen vaihtopääharja, just vaihdoin varren yli kuuden vuoden käytön jälkeen uuteen, ja heitin ne pari pientä metalliosaa siitä kierrätykseen ja loput tulipesään, harjaspäitä on vaihdettu tarpeen mukaan mutta nekin on olleet sellaisia joita ei tarvitse sekajätteeseen heittää tai jotka ei maatuis.

Ainahan sitä tekosyitä löytyy, parempi se on myöntää että oikeasti vaan haluaa tehdä niin kuin tekee :)

Minun tiskaustyylilläni kone on ekologinen voittaja. Vaikkakin nyt ollut kuukausitolkulla poissa pelistä...

Enkä ole keksinyt, kuinka leikkuulaudat saa oikeasti puhtaiksi ilman klooria käsitiskissä, Tuntuvat ällöiltä, haisevat ja antavat makua... Vaikka kuinka kuumalla pesen.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Enkä ole keksinyt, kuinka leikkuulaudat saa oikeasti puhtaiksi ilman klooria käsitiskissä, Tuntuvat ällöiltä, haisevat ja antavat makua... Vaikka kuinka kuumalla pesen.

Onko sulla puisia vai muovisia leikkuulautoja? Puisia pitäis muistaa aina välillä hoitaa öljyllä, imeyttää oikein kunnolla siihen jotain öljyä, niin pysyy parempina, paremman tuntuisina ja hajukin on parempi. Muovisiin se ei vissiin toimi :D

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Onko sulla puisia vai muovisia leikkuulautoja? Puisia pitäis muistaa aina välillä hoitaa öljyllä, imeyttää oikein kunnolla siihen jotain öljyä, niin pysyy parempina, paremman tuntuisina ja hajukin on parempi. Muovisiin se ei vissiin toimi :D

Sekä että. Kiitos vinkistä!

Pellavaöljy tms kait käy?

mä liputan tiskikoneen puolesta! Meillä pyörii yösähköllä. Melkein aina jaksan valvoa puolille öin, kun pesee eko-ohjelmalla pari tuntia. Ja jätän mä sen surutta pesemään, vaikka mua väsyttäiskin. Ja ekoverin konetiskiainetta saa cittarista. Meillä siis kone pesee kerran vrk, kun taas käsin mun pitäisi pestä joka ruuan jälkeen, jotta tiskipöydällä pysyis edes jokin järjestys. Mun mielestä noi huuhteluvesi-jutut käsinpesussa on ällöjä. Seisooko se likainen vesi monta tuntia odottamassa, että sillä esihuuhdellaan astiat... :X

Millä lämmität se veden? Mitä kuumempi vesi on sitä enemmän energiaa kuluu sen lämmittämiseen ja näinollen on vähemmän ekologista.

me asutaan kerostalossa joten se vesi lämpiää samalla kun muukin lämpö. kai se öljyä on mllä lämmitetään, en tiiä.
Mutta käsintiskaminen on NOPEAMPAA ja mulla on ainkin niiinvään astioita että saisin koo päivän odottaa että kone on täysi, sikis tuli enenpestyä vajaita koneellisia ja astiat aina loppu, koneessa oli juuri ne astiat joita tarvitsi

Yhteistyössä