Kumpi meistä on kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aloittaja";23577856] Lähinnä toivoisin, että mies antaisi joskus viikolla minulle mahdollisuuden kokonaiseen yöhön, esim. Silloin kun tietää ettei seuraavana päivänä ole kiire päivä töissä. Ja että tekisi muutakin kotihommia kuin minun pakottamana vie roskat tai vieraiden tullessa pikasiivoa rojut piiloon.

Tosin, mies ei suostu siihen, että joutuisi edes pari kertaa viikossa hoitamaan aamulla hoitoon viennin, keskusteltu on.
[/QUOTE]

HEI HERÄTYS. Nyt kyllä laitat tuon miesmeduusan seinää vasten ja tivaat mitä hän on valmis tekemään kotona. Jollei mitään, mies ulos ja pääset paljon helpommalla.
Väitän että jo tuollainen parisuhde ajaa syvemmälle masennukseen.

uskomatonta. Palstalaisten mielestä on siis aivan mahdoton tehtävä käydä töissä ja hommata jotain muuta vielä siihen päälle? Kyllä ne sinkutkin tiskaa, imuroi ja tamppaa mattoja, vaikka olisi kuinka vaativa työ.

Ja toisekseen, monet äidit ovat jaksaneet yöheräilyjä ja ovat töissä, miten se on niin mahdoton tehtävä, edes kaksi kertaa viikkoon hoitaa yöt? Minusta tuon miehen elämä kuulostaa luksukselta, ai niin no seksiähän ei heru. Olen ollut masentunut, ja voi että olisin ollut onnellinen jos joku olisi ymmärtänyt, jos olisin vain jaksanut käydä töissä/koulussa, tai antaa seksiä.

Terve ihminen jaksaa heräillä parina yönä viikossa ja hoitaa työnsä. Aina te olette miehen puolella, mies käy töissä niin muuta ei tarvitse tehdä. Mutta akan on annettava pillua kuitenkin, vaikka on vaikeasti masentunut ja muutenkin vaikeaa. Jos mies haluaa enemmän seksiä, niin tukee naistaan vaikeassa tilanteessa. Pitäisi tukea muutenkin.

Herättää vaan ihmetystä, että tuohon tilanteeseen on lapsia hankittu.

Niinpä juuri. Olisi hoitanut ensin itsensä kuntoon ja vieläpä toinenkin lapsi noin pienellä ikäerolla. Täysin edesvastuutonta, ei lasten eikä omaa parasta lainkaan ajateltu. Pienissä lapsissa on paljon hommaa eikä nukkumisestakaan niin takeita. Tosin tuossa ei vauvaa ole, joten ehkä jo lpaset oireilevat äidin masennusta ja siten nukkuvat huonosti, sentään tuon ikäiset.

Lapset päiväkotiin. Jos tilanne on oikeasti paha eikä kyse ole vaan " olen masentunut ettei tartte hoitaa kotitöitä ja lapsia ja saan valittaa" niin se uupumus vaan menee sen rahan edelle. Kyllä, olen sairastanut vakavaa masennusta ja uupunut ja joutunut psykiatriselle osastolle jolloin lapset meni päivähoitoon. Ja se kirpaisi rahallisesti ihan helvetisti mutta ei ollut muitakaan vaihtoehtoja. Joko voit laittaa lapset hoitoon tai sitten jatkaa kitinää.

Mies mukaan yöheräämisiin. Kyllä sitä voi töissä käydä ja herätä yöllä jos on lapsia halunnut. Mies lusmuilee tässä asiassa nyt.

Kun saat nukuttua kunnolla ja tuota univajetta pois niin aloitat seksielämän miehesi kanssa. Miehellesi se on tärkeä asia ja jos siitä on puute niin ei kiinnosta paljon autella kotitöissä.

Jos on vakavaa masennusta niin lapset päiväkotiin edes pariksi päiväksi viikossa. Ehdottomasti.

[QUOTE="sitä saa mitä tilaa";23577928]Niinpä juuri. Olisi hoitanut ensin itsensä kuntoon ja vieläpä toinenkin lapsi noin pienellä ikäerolla. Täysin edesvastuutonta, ei lasten eikä omaa parasta lainkaan ajateltu. Pienissä lapsissa on paljon hommaa eikä nukkumisestakaan niin takeita. Tosin tuossa ei vauvaa ole, joten ehkä jo lpaset oireilevat äidin masennusta ja siten nukkuvat huonosti, sentään tuon ikäiset.[/QUOTE]

Kerropa meille joku ikävä tilanne, kenties trauma tai onnettomuus, joka sinua on kohdannut. Jokaisella kun niitä huonoja kokemuksia/vääriä valintoja elämässään tuppaa olemaan. Niin sitten me voimme alkaa arvostella sinua, ja kertoa, kuinka sinun olisi kuulunut tilanteessa toimia. Jos väität, ettet koskaan ole kohdannut mitään vastoinkäymisiä, olet teennäinen valehtelija. Mutta senhän me tiedämme jo ennestään, luettuamme yllä olevan kommenttisi.

Jos miehelle on ylivoimaista se, että hoitaisi yhden kokonaisen yön työviikon aikana, niin voisitteko ehkä miettiä sitä, että laittaisitte jonkun yön puoliksi. Toinen hoitaisi alkuyön ja toinen aamuyön.

Jos perheessä on masentunut, niin mun mielestä ei voi kuitenkaan ihan niin suoraviivaisesti ajatella, että mitä kenenkin pitäisi kaiken järjen mukaan jaksaa, masennus vaikuttaa sen sairastuneen lisäksi siihen toiseenkin aikuiseen.

Olen samoilla linjoilla Mt-hoitajan ja Ilonan kanssa!!! Kyllä äidin kotona tekemä työ on vastuullista ja tärkeetä jos mikä. Mun on ihan pakko laittaa tähän lainaus uusimmasta KaksPlus-lehdestä:

"Yö
Vauva itkee. "Vie pois tuo lapsi", mies sanoo "pakko nukkua", jatkaa "kansallinen turvallisuus voi olla vaarassa huomenna, ellen nyt nuku". Poistun. "Perheesi turvallisuus voi olla vaarassa, ellen taaskaan nuku", ajattelen."

Ja tämä on niin ihan totta joidenkin perheiden elämässä.
Tosi kurjaa huomata miten täällä tuomitaan niin helposti, että äiti on vaan vähän väsy ja itsekäs. Ainoat, joilta heruu edes vähän synpatiaa ovat tod. näk. jollain tasolla itse kokeneet saman tai jollain tapaa ammattilaisia. Kaikki ei aina mene niinkuin on suunnitellut, kotiäidin elämä ei ehkä olekkaan yhtä pullantuoksuista kuin kuvitteli. Tässä tilanteessa sitä kaipaisi enemmän ymmärrytä ja tukea eikä pelkää dissausta ja arvostelua. Mun mielestä ne, jotka haluavat vain aiheuttaa keskustelun aloittajalle lisää mielipahaa typerillä kommenteillaan voivat olla hiljaa. Toki jokaisella on mielipiteen vapaus, mutta eikö mikään inhimillisyys tai empatia estä kirjoittamasta typeryyksiä! Masentuneella ihmisellä käsitys maailmasta on erilainen kuin terveellä ihmisellä. Itse sairastuin toisen lapsemme jälkeen synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja nyt terveenä huomaan miten eri tavalla ajattelen asioista. Miten silloin järkevät ja oikeasti mahdolliset vaihoehdot asioiden hoitamisessa tuntuvat nyt jälkeen päin mahdottomilta.

Toivon todella, että saatte asianne kuntoon. Täällä on onneksi tullut monia kokeilemisen arvoisia ehdotuksia nukkumisjärjestelyistä terapiaan yms. Toivottavasti löydätte teidän perheelle sopivan tavan saada asiat järjestykseen. Se, että itse yrität tehdä asioita, joihin et tunnu pystyväsi ja suostut tekemään asioita, joita et halua on jo rankkaa itsessään. Erityisesti kannustan rakentavaan keskusteluun miehesi kanssa!!! Tietääkö hän edes, että alennut seksiin vain koska hän sitä haluaa? Paljonko hän siitä silloin nauttii? Paljon voimia teille!!

[QUOTE="daadaa";23577901]Terve ihminen jaksaa heräillä parina yönä viikossa ja hoitaa työnsä. Aina te olette miehen puolella, mies käy töissä niin muuta ei tarvitse tehdä. Mutta akan on annettava pillua kuitenkin, vaikka on vaikeasti masentunut ja muutenkin vaikeaa. Jos mies haluaa enemmän seksiä, niin tukee naistaan vaikeassa tilanteessa. Pitäisi tukea muutenkin.[/QUOTE]

Tämä on juuri se syy miksi naisten yhteiskunnallinen asema ei muutu paremmaksi. Siinä missä miehet pitävät toistensa puolia, perheenäitikanat nokkivat toisiaan kilvan. Ja nämä pieniin ympyröihinsä juuttuneet kanat täällä kotkottaa "kun minä, minun, meidän... niin ei silloin sinä, sinun teidän voi olla mitenkään toisin".
Huoh. Milläköhän naisten omanarvontunnetta, kimppahenkeä ja solidaarisuutta voitaisiin lisätä. Pitkään uskoin ja puolustin naisia, nyt alkaa nämä maata toisten naisten alta kuopivat kanaemot vituttaa. Toivottavasti tukehtuvat omien miestensä tyydyttämiseen.

Voi että, miten ottaa kupoliin nuo, jotka kehottavat aloittajaa ottamaan itseään niskasta kiinni ja tsemppaamaan! Vakava masennus ei ole mikään pikkujuttu. Ja kun epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä, niin se on vielä vähemmän pikkujuttu, ja siinä olisi vielä masennustakin tärkeämpää löytää riittävän lempeä elämänrytmi, nukkua riittävästi ja säännöllisesti jne. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on elämänkestävä sairaus, joka vaatii lääkityksen eikä lähde pois päättämällä. Jos se todetaan, sitä täytyy oppia kuuntelemaan ja ennakoimaan. On paljon pariskuntia, joissa toinen ei ymmärrä toisen sairautta, ja se tekee tilanteen vielä tuhannesti mutkikkaammaksi. Olisi tärkeää, että myös puoliso ymmärtäisi, missä mennään. Puhumattakaan ulkopuolisten ymmärtämättömistä kommenteista, jotka lyövät jo lyötyä...

Teillä on tosi vaikea tilanne ja molemmat ilmeisesti jaksamisensa äärirajoilla. Silloin on tosi vaikeaa keskustella mistään kompromisseista tai myönnytyksistä puolin tai toisin ja voi tosiaan tulla sellainen olo, että on umpikujassa. Te olette molemmat tehneetkin myönnytyksiä, sinä mm. seksin suhteen ja mies valvoo viikonloppuyön, ja noi on varmasti tosi tärkeitä juttuja, jotka antavat uskoa yhdessä selviämiseen. Nuo eivät kuitenkaan selvästikään riitä eivätkä ole mitenkään ongelmattomia juttuja. On ihan luonnollista, että et jaksa masentuneena tehdä enempää, ja on myös luonnollista, että miehellä on raskasta tuossa tilanteessa. Uskon, että se ratkaiseva juttu olisi löytää lisää ulkopuolista tukea jostakin, koska teidän resurssinne on jo melko lailla valjastettu käyttöön. Ehkä mies pystyisi jostain vielä puristamaan itseästään lisää puhtia tai laittamaan asioita uuteen arvojärjestykseen, mutta luultavasti hänen oma kokemuksensa on se, että hän on jo nyt loukussa, joten siihen painostaminen tuskin auttaa? Mikä tahansa ulkopuolinen apu tai helpotus olisi hyvä! Hoitopaikka esikoiselle, perhetyöntekijä, tukiperhe... Lisäksi mies ei taida juuri ymmärtää sairauttasi, ja olisi varmaankin hyvä, että pystyisi tästä puhumaan ulkopuolisen kanssa? Jos on juttelevaa sorttia, niin voisi muutenkin hyötyä keskustelukontaktista, jossa pääsisi purkamaan asiaa omasta näkökulmastaan?

En tiedä missä asut, mutta noiden ns. virallisten reittien lisäksi voisi löytyä muutakin tukea. Onko paikkakunnallasi MLL:n tukitoimintaa? Entä paikallinen Mielenterveysseura, saako sieltä tukihenkilöitä?

Rohkeasti hakemaan apua, vaikka se tuntuisi vaikealta! Te olette sen avun kyllä ansainneet, eikä sen hakeminen ole heikkouden merkki ollenkaan. Hurjasti jaksamista jatkoon, olet upeasti jaksanut yrittää kaikkesi ja varmaan vähän enemmänkin, ja uskon, että tilanne tulee vielä helpottumaan!

yöheräilyt kuuluu hoitaa puoliksi. molemmilla on varmasti yhtä vaativaa päivisin, kotiäidillä ja työssäkäyvällä miehellä. eri tavalla vaan. ja VÄHINTÄÄN yhtä tärkeää työtä on se lasten kanssa kotona oleminen. on tärkeää että olisi voimavaroja siihen. ja kun on masennusta, niin sillon vähintään miehen pitäis ottaa isompi vastuu. ottaa esim.yöheräilyt kokonaan hoidettavaksi.
ja mies voi kattoa peiliin siinä vaiheessa jos nainen ei jaksa rakastella. voisinko, kulta, tehdä elämästäsi jotenkin helpompaa ja mukavampaa, että ehkä seksuaalinenkin puoli sitten taas heräisi. kyl miehelle voi sanoa, että sulle on näköjään ura paljpon tärkeämpi kuin perheen hyvinvointi. siitä nyt vaan joutuu vähintään maksamaan sen että seksiä ei ole.
ja lasten kanssa kotona olo on suoraansanottuna niin paljon tärkeämpää työtä kuin joku miehen luova työ(nykyajan turhuuksia sanon minä :) vaikka itsekin kyllä taiteilija olen), et sanoisin miehelle, että sinä otat nyt yöheräämiset hoidettavaksesi, jotte minä jaksan tehdä omaa vaativaa ja tärkeää päivätyötäni kotona!

Sekin pitää vielä ottaa huomioon, että usein ellei sitten aina, masentuneelle ja uupuneelle ihmiselle se arjen hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta. Ne asiat, mitkä terveenä sujuvat vaivatta, aiheuttavat masentuneelle ylivoimaisi ponnistuksia, se väsyttää lisää, huonontaa oloa.

Terve ihminen yleensä pystyy selvitymään oikein hyvin normaalista arjesta, muttei terveen ihmisen arkea voi suoraan verrata masentuneen tai uupuneen arkeen.

Siinä vaiheessa, kun itse olin todella pahasti uupunut, niin se kodin hoitaminen ja perusasiat tuntuivat ihan mielettömän raskailta. Niihin meni ihan kohtuuttoman paljon aikaa, ne veivät ihan kohtuuttoman paljon energiaa ja esimerkiksi se, että olin välillä pari päivää - viikon yksin lasten kanssa tuntui aivan toivottomalta ja mielettömän raskaalta. Koska olin yksinkertaisesti niin puhki, ja se vähäinen perusenergia mitä oli jäljellä hupeni hetkessä. Oli todella hämmästyttävää huomata yhtäkkiä, että kun oloni koheni, ne samat kotityöt mitkä ennen vei tunteja, vei yhtäkkiä puoli tuntia. Tai että selviytyminen aamupäivästä ei vienyt kaikkia energioita, itse asiassa se ei tuntunut enää selviytymiseltä vaan ihan normaalilta elämiseltä. Tai että reissuleskeys ei tuntunut siltä, etten selviä siitäkään. Se arki kuormittaa masentunutta/uupunutta paljon enemmän, kuin tervettä ihmistä. Vie paljon enemmän energiaa, ja sitä on alkujaankin paljon vähemmän.

Viimeksi muokattu:
taas suututtaa, että miehen niskaan kaadetaan kaikki. Mies tekee vaativaa työtä ja pitkiä päiviä. Sen lisäksi hänen pitäisi heräillä öisin ja veikkaan, ettei ne vaatimukset siihen lopu. Mitä tekee nainen? Joo, hoitaa lapsia ja kotia, paitsi ne kotityötkin ovat kertoman mukaan vähän niin ja näin. Ja lapsenhoidossakin pääsee vähemmällä kun ottaa ne pyydetyt vinkit vastaan ja vie hoitoon...as simple as that.

Kyse ei sitä paitsi ole sukupuoliasioista. Jos olisit mies ja kertoisit vaimosta samoja asioita, olisin edelleen samaa mieltä. Ja kyllä, olen käynyt töissä ja heräillyt sen lisäksi ja jaksoin kyllä. Hieman levotonta meno toki oli ja keskittyminen ei ehkä ollut kovinkaan skarppia. Mutta jos siinä samaan aikaan olisin joutunut katselemaan kotona olevaa miestä joka ei jaksa tehdä mitään eikä edes seksiä harrastaa, niin äkkiäkös siitä olisi päässyt.

[QUOTE="Ihmettelijä";23578068]taas suututtaa, että miehen niskaan kaadetaan kaikki. Mies tekee vaativaa työtä ja pitkiä päiviä. Sen lisäksi hänen pitäisi heräillä öisin ja veikkaan, ettei ne vaatimukset siihen lopu. Mitä tekee nainen? Joo, hoitaa lapsia ja kotia, paitsi ne kotityötkin ovat kertoman mukaan vähän niin ja näin. Ja lapsenhoidossakin pääsee vähemmällä kun ottaa ne pyydetyt vinkit vastaan ja vie hoitoon...as simple as that.

Kyse ei sitä paitsi ole sukupuoliasioista. Jos olisit mies ja kertoisit vaimosta samoja asioita, olisin edelleen samaa mieltä. Ja kyllä, olen käynyt töissä ja heräillyt sen lisäksi ja jaksoin kyllä. Hieman levotonta meno toki oli ja keskittyminen ei ehkä ollut kovinkaan skarppia. Mutta jos siinä samaan aikaan olisin joutunut katselemaan kotona olevaa miestä joka ei jaksa tehdä mitään eikä edes seksiä harrastaa, niin äkkiäkös siitä olisi päässyt.[/QUOTE]

Luitko aikaisemmat viestit ja ymmärsit lukemasi? Aloittaja ei ole terve, vaan vaikeasti masentunut tai sairastaa jopa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Kahden terveen ihmisen suhde ja hommien jakaminen on ihan eri asia kuin se, jos toinen tai kumpikaan ei ole normaaleissa voimissaan. Muihin vertaaminen ei auta, yksi jaksaa jonkin verran, toinen enemmän tai vähemmän. Mitä se vertaaminen hyödyttää? Hyi hemmetti tällaisia kirjoituksia, häpeäisit.

Vaikka en ymmärräkään mihin perustat sen väitteen, että kaikki kaadetaan miehen niskaan, siitä olen samaa mieltä, että ei miestäkään voi tilanteesta syyllistää. Ei kumpaakaan. Tuskin kumpikaan on tilannetta toivonut tai tilannut. Onneksi ap yrittää parhaansa mukaan hakea apua, eikä esimerkiksi yritä viimeiseen asti löytää tarvittavia voimavaroja perheen sisältä, koska sehän totta tosiaan olisi kohtuutonta, molempia kohtaan.

[QUOTE="Ihmettelijä";23578068]taas suututtaa, että miehen niskaan kaadetaan kaikki. Mies tekee vaativaa työtä ja pitkiä päiviä. Sen lisäksi hänen pitäisi heräillä öisin ja veikkaan, ettei ne vaatimukset siihen lopu. Mitä tekee nainen? Joo, hoitaa lapsia ja kotia, paitsi ne kotityötkin ovat kertoman mukaan vähän niin ja näin. Ja lapsenhoidossakin pääsee vähemmällä kun ottaa ne pyydetyt vinkit vastaan ja vie hoitoon...as simple as that.

Kyse ei sitä paitsi ole sukupuoliasioista. Jos olisit mies ja kertoisit vaimosta samoja asioita, olisin edelleen samaa mieltä. Ja kyllä, olen käynyt töissä ja heräillyt sen lisäksi ja jaksoin kyllä. Hieman levotonta meno toki oli ja keskittyminen ei ehkä ollut kovinkaan skarppia. Mutta jos siinä samaan aikaan olisin joutunut katselemaan kotona olevaa miestä joka ei jaksa tehdä mitään eikä edes seksiä harrastaa, niin äkkiäkös siitä olisi päässyt.[/QUOTE]

Puhut ihan asiaa, unohdat nyt kuitenkin, että kysessä on mieletään sairas äiti, jolle ne asiat ei ole ihan niin simppeleitä kuin luulet!!!

Hyvä että aiheesta on syntynyt paljon keskustelua, mahdollisimman objektiivisia ajatuksia olen halunnutkin lukea sillä niin helposti sitä vaan märehtii tässä omassa surkeudessaan ettei näe metsää puilta. Omasta mielestäni olen kuiten yrittänyt nähdä tilannetta miehenkin silmin, mutta en vain yksin osaa ratkaista meidän ongelmia.

Itku silmässä luin pari ihanaa ja ymmärtävää vastausta, kiitos niistä.

Välillä mietin, että yh:na inulla olisi edes se joka toinen viikonloppu KOKONAAN aikaa levätä. Mietin rakastanko enää miestäni? Löytyykö tarvittavaa arvostusta ja kunnioitusta? Onko kaikki negatiiviset fiilikseni vain masennuksen syytä vai ruokkiiko nykyinen tilanne suhteessamme masennusta entisestään? Olisinko onnellisempi ilman tätä miestä? Olenko suhteessa vain lasten takia? Auttaisiko ero parantumaan ja voiko ylipäätään noin isoja päätöskiä näin masentuneena tehdä?

Tämä ketju on antanut minulle paljon ajateltavaa ja taidan jossain välissä kirjoittaa mieltäni vaivaavia asioita ihan paperille ja antaa sitten miehelle. Jotenkin menen ihan lukkoon kun yritän näistä ajatuksistani miehelle puhua kun hän osaa niin paljon paremmin perustella oman näkökulmansa ja minä vain perustelen sillä miltä minusta tuntuu. Huoh.

Puhut ihan asiaa, unohdat nyt kuitenkin, että kysessä on mieletään sairas äiti, jolle ne asiat ei ole ihan niin simppeleitä kuin luulet!!!

Ja pakko nyt tarkentaa, että siis jälkimmäisestä kappaleestasi komppan vain kohtaa
"Kyse ei sitä paitsi ole sukupuoliasioista. Jos olisit mies ja kertoisit vaimosta samoja asioita, olisin edelleen samaa mieltä. Ja kyllä, olen käynyt töissä ja heräillyt sen lisäksi ja jaksoin kyllä. Hieman levotonta meno toki oli ja keskittyminen ei ehkä ollut kovinkaan skarppia."

Joko et osaa lukea tai sitten et vaan halua ymmärtää. Ap on vakavasti masentunut. Jotkut ihmiset ajautuvat noissa tilanteissa epätoivoisiin ratkaisuihin kuten itsemurhaan. Uskomatonta tämä mielenterveydellisten ongelmien vähättely. Sairauksia ne on kuten syöpäkin.

Kyllä se on vastuu miehelläkin kotiin päin. Ei hän voi olla pelkästään palkkapussin tuojan asemassa varsinkaan jos kotona on sairas ja väsynyt ihminen. En ole koskaan ymmärtänyt sitä että mies tekee lapset ja sitten jättäytyy elättäjän asemaansa kuin se olisi jotenkin pyhä. Onhan tärkeää että rahaa tulee mutta vastuu lapsista on yhteinen ja pelkästään heidän elättämisensä ei ole ainoa asia.

Alkuperäinen kirjoittaja hitsi sentään;23578111:
Luitko aikaisemmat viestit ja ymmärsit lukemasi? Aloittaja ei ole terve, vaan vaikeasti masentunut tai sairastaa jopa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Kahden terveen ihmisen suhde ja hommien jakaminen on ihan eri asia kuin se, jos toinen tai kumpikaan ei ole normaaleissa voimissaan. Muihin vertaaminen ei auta, yksi jaksaa jonkin verran, toinen enemmän tai vähemmän. Mitä se vertaaminen hyödyttää? Hyi hemmetti tällaisia kirjoituksia, häpeäisit.

Vaikka en ymmärräkään mihin perustat sen väitteen, että kaikki kaadetaan miehen niskaan, siitä olen samaa mieltä, että ei miestäkään voi tilanteesta syyllistää. Ei kumpaakaan. Tuskin kumpikaan on tilannetta toivonut tai tilannut. Onneksi ap yrittää parhaansa mukaan hakea apua, eikä esimerkiksi yritä viimeiseen asti löytää tarvittavia voimavaroja perheen sisältä, koska sehän totta tosiaan olisi kohtuutonta, molempia kohtaan.

Ap ei yritä hakea apua. Mitä tahansa ehdottaa, ei kelpaa syystä tai toisesta. Ap haluaa, että hänen kanssaan ollaan samaa mieltä ja hänen miestään pidetään kohtuuttomana. Kuten aika moni on kirjoittanut, kohta siinä huushollissa on kaksi erittäin ahdistunutta ihmistä, ellei ole jo. Ja kuten jokainen tietää, seksi on erittäin tärkeää terveelle psyykelle, joten ap:n mies kärsii myös, sille ei vaan anneta sijaa.

Joo ja tiedän kyllä ettei aina jaksa. Itsellä koko talvi mennyt eron jälkeen niin ja näin. On ollut ärtymystä, unettomuutta, väsymystä, ahdistusta, huusholli ollut vähän niin ja näin. Mitään diagnoosia en ole hakenut, mitä sillä tekisin? Elämässä on pakko jaksaa tai vaihtoehdot on vähissä. Itse se on lapset hoidettava ja pidettävä elämä jotenkin kuosissa vaikkei aina jaksaisikaan. Ymmärrän siis täysin, ettei ap:lla ole voimavaroja, muttei varmaan ole hänen miehelläänkään. Lisäksi tuo parisuhteen tilanne luo omat paineensa ja ahdistuksensa. Apu on haettava ulkopuolelta, ei kasattava niitä miehen niskaan.

ero ei ole ratkaisu väsymykseen vaikka niin saatat kuvitella. Niin kuvittelin minäkin. Toki mulla on joka toinen vkl mahdollisuus tehdä mitä lystää, mutta muuten elämä muuttui raskaammaksi kuin kuvittelin. Ei niin että katuisin, koska meillä oli aika yhtä synkkää kuin teillä. Tosin en tiedä onko elämä niin rankkaa kuin kuvittelen, vai olenko itsekin masentunut vai mitä lie. Mutta kyllä sitä aina selviää, ehkä ilman rasittavaa parisuhdetta paremmin.

Mikset toimi niinkuin se masentunut mies Meidän perhe-lehdessä, eli et tee YHTÄÄN mitään, nukut vaan annat muiden hoitaa työt?
Miksi masentunut nainen joutuu tekemään mutta masentunut mies ei ? Oikeasti pisti vihaksi se haastattelu.... lapsikin asennoitunut siihen ettei isi leiki jne, makaa ja nukkuu vaan kotona.

[QUOTE="Ihmettelijä";23578183]
Joo ja tiedän kyllä ettei aina jaksa. Itsellä koko talvi mennyt eron jälkeen niin ja näin. On ollut ärtymystä, unettomuutta, väsymystä, ahdistusta, huusholli ollut vähän niin ja näin. Mitään diagnoosia en ole hakenut, mitä sillä tekisin? Elämässä on pakko jaksaa tai vaihtoehdot on vähissä. Itse se on lapset hoidettava ja pidettävä elämä jotenkin kuosissa vaikkei aina jaksaisikaan. Ymmärrän siis täysin, ettei ap:lla ole voimavaroja, muttei varmaan ole hänen miehelläänkään. Lisäksi tuo parisuhteen tilanne luo omat paineensa ja ahdistuksensa. Apu on haettava ulkopuolelta, ei kasattava niitä miehen niskaan.[/QUOTE]

Sulla on ollut normaaleita mielialanvaihteluita. Ap on sairas. Ja elämässä ei ole pakko jaksaa. Jos voimat ei riitä, haetaan apua. Sitähän ap täältäkin hakee. Lapsia ei ole pakko hoitaa 100% itse.

Miehen tilannetta en sääli. Voimavaroja löytyy sieltä ihan varmasti jos työ on ainoa asia joka niitä vie pääasiassa. Ehkä mies voisi hellittää hieman ja vaihtaa vähemmän vastuulliseen työhön. Nimittäin jos työ syö tuolla tavoin ettei pysty kotona tekemään muuta kuin palautumaan niin se on hälyyttävää. Silti seksiin tuntuu löytyvän puhtia..

[QUOTE="Mä";23578220]Mikset toimi niinkuin se masentunut mies Meidän perhe-lehdessä, eli et tee YHTÄÄN mitään, nukut vaan annat muiden hoitaa työt?
Miksi masentunut nainen joutuu tekemään mutta masentunut mies ei ? Oikeasti pisti vihaksi se haastattelu.... lapsikin asennoitunut siihen ettei isi leiki jne, makaa ja nukkuu vaan kotona.[/QUOTE]

Eivät kaikki masentuneet mene yhtä toimintakyvyttömiksi.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että jos mulla ei olis ollut niitä lapsia siinä, joiden vuoksi piti se arki hoitaa, leikkiä, olla läsnä, tehdä ruoka, siivota, ulkoilla, niin mä olisin varmaan hyvin pian romahtanut. Kun ei olisi ollut mitään syytä nousta ylös. Se, että "joutuu tekemään" ei ole aina huono juttu.

Mutta tiedän senkin, että osa voi niin huonosti, että eivät pysty tekemään vaikka pitäisi.

Yhteistyössä