kumpi maksaa synnytyksen

  • Viestiketjun aloittaja jasperiina
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja smirgelin:
kukas maksaa vauvan elämisen ja tavarat tuollaisessa taloudessa?

Itse en oikeesti ymmärrä tuollaista talouden jakoa.
Minä en kans ymmärrä!!!!.

Tiedän erään parin, joilla on yhteinen lapsi, ja heillä on mm jääkaapissa omat hyllyt omile ruoille!!!!!
 
No
voi apua!:eek: Me maksoimme yhdessä (yhteiset rahat, vaikka kummallakin omat tilit), mutta jos teillä on tapana ollut pistää kaikki puoliksi, niin miksipä tuo laitoslasku siinä tapauksessa olisi eri asia. Onhan lapsikin teidän yhteinen, ei vain sinun tai miehen.
 
Jossu
Alkuperäinen kirjoittaja muamu:
No jos noin tarkkaa on muutenkin, niin puoliksi sitten vaan. Kuten aikanaan lapsilisät jne. Sori, mutta en kuulu tähän "sun ja mun rahat" -klaaniin.
Tämä kuulostaa todennäköiseltä ratkaisulta. Tosin meillä maksetaan sen tililtä jossa sattuu eräpäivänä oleen rahaa
 
emppu
meillä mies maksoi mukisematta perhehuoneen ja muut. Eikä meilläkään ole sinun ja minun rahoja,yhdessä ostetaan ja kasvatetaa poikaa,mutta jos teilä tuommonen malli sovittu niin eikös se sitte ole ok. :)
 
jasperiina
meillä siis yhteinen tili ja molemmat laittaa sinne saman verran....ei mitään hämminkiä siis muussa elämisessä. itse olisin miehenä kyllä auliisti maksanut laskun...en siis olis edes kehdannut toiselta pyytää, sehän on just kantanut lasta 9kk ja vielä synnyttänyt.
 
HelloShitty
mua kiinnostais tietää mitä kaikkee sitä jaetaan. siis menekö oikeesti kaikki menot 50-50? mietin vaan ku yleensä ukko tienaa enemmän ajs it pitäis lainat ja kulut jakaa..huh huh..en ymmärrä! :eek:
 
jasperiina
tarkennan siis sen verran,että ukko tosiaan on töissä ja minä kotona hoitamassa lasta eli hän tienaa enemmän. musta tässä synnytyksen maksamisessa oli lähinnä kyse ajatuksesta eikä niinkään rahasta.
 
meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Eli mies maksaa kaikista kuluista noin 2/3. Tienestien suhteessa. Mutta niitä rahoja ei TODELLAKAAN lasketa, edes 100 euorn tarkkuudella, vaan perstuntumalla.

Mies maksoi synnärilaskun meidän rahoista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mua kiinnostais tietää mitä kaikkee sitä jaetaan. siis menekö oikeesti kaikki menot 50-50? mietin vaan ku yleensä ukko tienaa enemmän ajs it pitäis lainat ja kulut jakaa..huh huh..en ymmärrä! :eek:
Samaa ihmettelen. Voi tosissaan tehdä äidillä tiukkaa jos meinaa pidempään olla kotona.

Toisaalta jos noin kaikki taloudelliset menot jaetaan niin maksaako mies myös korvausta siitä kun nainen kantoi lasta koko raskausajan, synnytti tämän ja nyt ilmeisesti hoitaa kotona? Jos imetys onnistuu niin siinä säästää kivan summan korvikkeissa, eli korvaako mies nämä vaimolle? Ilman tuota imetystähän siinäkin joutuisi ukko maksamaan lapsen ruokia.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja jasperiina:
tarkennan siis sen verran,että ukko tosiaan on töissä ja minä kotona hoitamassa lasta eli hän tienaa enemmän. musta tässä synnytyksen maksamisessa oli lähinnä kyse ajatuksesta eikä niinkään rahasta.
Siis maksatteko aina kaiken puoliksi?

Aiotko jäädä kotiin pidemmäksi ajaksi? Tiedät varmaan ettei kht ole kummoinen jos sillä joutuu maksamaan puolet 3-henkisen perheen menoista.
 
vieras
WTF?!? Siis oikeesti mietitään synnytyksen kulujen jakamista?!? Miksi se lapsi piti edes tehdä... Sori vaan, mutta oikeasti olen sitä mieltä, että jos perhe ei pysty edes raha-asioita hoitamaan yhteisinä, niin voisi leikkiä vaikka nukeilla.

Miten muuten on jaettu tämä naisen äitiysloma-aika, kun se pudottaa naisen tuloja? Kukas sen korvaa ja maksaa? Koska synnytyksestä aiheutuu myös hygieniatarvikkeiden kulujen nousu naiselle, kuka maksaa ne?
 
jasperiina
siis kyse on kauniista ajatuksesta...eikö kenellekkään muulle tule mieleen, että olis kiva jos mies jotenkin huomiois yhteisen lapsen kantamisen? meidän ukko ei muistanut edes kukilla, varpajaiset kyllä oli pakko pitää.
 
Jos teillä kulut puoliksi.. Niin miehesi joutuu korvaamaan sinulle puolet anisonmenetyksistäsi. Muista laskea ne mukaan. Muista myös se ettei sinulle kerry eläkettä ajalta kun olet kotona. Sen myös kuuluu miehen korvata puoliksi. Pidä kiinni oikeuksistasi. Itse pitäisin ainakin jos olisi talous missä kummallakin omat varat.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mua kiinnostais tietää mitä kaikkee sitä jaetaan. siis menekö oikeesti kaikki menot 50-50? mietin vaan ku yleensä ukko tienaa enemmän ajs it pitäis lainat ja kulut jakaa..huh huh..en ymmärrä! :eek:
Juu, siinä tapauksessa mukaan tulisi laskea myös vaimon äitiyslomasta johtuvat ansionmenetykset ja tulevan eläkkeen pieneneminen. Näistä mies sitten maksaisi aiemmin työssä olleelle vaimolleen tasinkoa. Jos taas vaimo on ennen äitiyslomaa ollut työtön tai opiskelija, tasinkoa ei tietenkään tulojen puuttuessa tarvitse maksaa.

Sairaalalaskut ovat periaatteessa henkilökohtainen menoerä. Toisaalta taas lapsi on molempien vanhempien yhteinen.
 

Yhteistyössä