itse arvostan kummien "elämässä mukana" oloa. sen ei sitten niin väliä onko se puhelimitse, kylässä käymällä, kirjoittelemalla.... mutta kunhan ovat jotenkin läsnä.
itse olen kummi lapseni yhdelle kummitädin pojalle, (olipas selvitys =) ) ja tämän ihmisen kanssa meillä homma toimii hyvin. on paras ystäväni ollut jo noin 15 vuotta. pikku paketit ovat aina olleet juhlapäivinä päivänselvyys. rahasummalla ei mitään väliä vaan nimenomaan muistaminen. se voi olla vaikka vaahtokarkkipussi ja kortti nimipäivänä. on toki ostettu kaikkea muutakin.
mutta mutta....... kaksi muuta kummia ovat hukkuneet vissiin suohon..
toinen heistä on sylikummi. ja olen ollut hirmuisen pettynyt siihen että eivät ole elämässämme läsnä. mietin tarkoin valitessani kummeja koska omat läheisimmät sukulaiseni asuvat n. 300km päässä ja oma äitini on kuollut ja lähellä ei asu ketään, joten.....
kun olin raskaana oli paljon puhetta, kuinka he sitten kilvan hoitovuoroja varailevat tulevasta lapsesta ja heh heh..... puheeksi se sitten on myös jäänyt.
sylikummille sanoin viimeksi kun nähtiin että olen ollut välillä vähän kiukkunen siitä ettei heitä näy vaikka asuvat n. 15min ajomatkan päässä. ymmärsi asian kyllä ja otti sen ihan "hyvin"...... ja sen jälkeen ei olekkaan kuulunut taas mitään...
ehkä oma tilanteeni korostuu siksi ettei tosiaan ole sitä omaa äitiä jolle höpöttää ja rutista ja kysellä neuvoja. samoin ihana tyttömme on ollut "superhaastava" ja äiteen voimat on ollut usein aika loppu, joten pikku apu jostain suunnasta ei olisi ollut pahitteeksi....
no, näillä sitä nyt mennään ja katsotaan kuinka se sitten menee....
kummius on mielestäni enemmänkin lupaus lapselle kuin vanhemmille, pitää lapsesta huolta jos vanhemmille sattuisi jotain ja olla yleensäkkin aikuisena tukena lapsen elämässä. siksi kummi, siis minun mielestäni, ei saisi katkaista kuitenkaan lapseen välejä, vaikka välit vanhempiin huononisivatkin. ja se että jos lapsen vanhemmat ovat möllöjä eivätkä koskaan mitenkään huomioi kummia, niin pieni lapsi ei yksinään osaa lähettää kummille mitään tai vääntää niitä numeroita puhelimeen. kortin lähettäminen ei vaadi kuin pienen pienen hetken päivästä, eikä tarvitse näin edes vanhempia tavata. tämä siis vain viittauksena yhteen kirjoitukseen, jossa oli välit menny kummin vanhempiin........