kummiudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka ja kuinka monta kummia voi olla?

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä.

Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.

Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummeja voi olla useampiakin, esimerkiksi neljä. Elämäntilanteen muutos, kuten muutto ulkomaille tai avioero, voi aiheuttaa sen, ettei kummi voikaan pitää lapseen yhteyttä. Silloin on hyvä olla useita kummeja.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostaa:
voiko luterilaiseen kirkkoon kuulumaton ihminen olla kummina,siis tiedän ettei voi sylikummina mut muuten,ja saako hän nimensä lapsen papereihin...?

"Sylikummilla" ja kummilla ei ole mitään eroa. Kaikki kummit ovat tasavertaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kirkkoon kuulumaton ei tietääkseni voi saada nimiä paperiin ja ns. virallista kummi-statusta.

Se riippuu aivan papista. Mä olin kirkkoon kuulumaton kummi, ja sain ihan samat kummitodistukset mitkä muutkin ja kyllä mun nimi muiden kummien mukana papereihin merkittiin. Sittemmin liityin kirkkoon uudestaan ja olen saanut yhden kummilapsen lisääkin...

Yhteistyössä