kummiksi kasteen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii

Vieras
Meillä nuorimman lapsen kummitäti meni naimisiin. Hänen avopuolisoaan ei aikoinaan pyydetty kummiksi, mutta nyt kun ovat naimisissa niin onko tökeröä nyt pyytää kummiksi?
Ajatuksia. miltä sinusta tuntuisi jos myöhemmin pyydetään kummiksi, vaikka aluksi ei "kelvannut" ?

Jotenkin ei kuulosta hyvältä ajatukselta. Jos tiedät että puoliso välttämättä virallisesti haluaisi kummi olla ehkä sitten, mutta epäilen että se useimmille ainakaan miehille on merkityksellistä.

Mistä syystä ette silloin aiemmin pyytäneet häntä kummiksi, ja miksi pitäisi nyt pyytää? Jos naimisiin meno on ainoa syy, niin mielestäni on tökeröä pyytää jälkeenpäin (itselle ainakin tulisi olo, että teette sen vain velvollisuudesta). Jos taas on parempi syy, kuten että henkiöstä on oikeasti tullut lapselle läheinen ja tärkeä aikuinen, silloin mielestäni voisi pyytää
Minkä ikäinen lapsi on?

Niin, ja uuteen kummiin tarvitaan pätevä syy. (esim. edellisen kuolema tai välien totaalinen etääntyminen)

Lapsi vajaa kolme. Silloin aikanaan ole tuntuma etteivät välttämättä ole kauaa enää yhdessä. nyt tilanne muuttunut. En tiennyt että pitää olla pätevä syy lisäämiseen. Tosin kirkon mielestä avioliitto voi olla se pätevä.

En mä näkisi mitään syytä pyytää jälkeenpäin kummiksi naimisiinmenon takia. Mulla on kolme kummilasta, joista kaksi on tullut sen jälkeen, kun ollaan menty naimisiin. Eikä mieheni ole kummankaan kummi (ei ole edes halunnut). Mun miehellä on yksi kummilapsi, joka on tullut meidän avioliiton aikana eikä mua pyydetty kummiksi. Meillä on siis yhteensä neljä kummilasta, joista yhdenkään kummeja ei olla yhdessä. Eikä tilanne haittaa meitä mitenkään :).

Musta kummius on henkilökohtainen asia, eikä mikään parityöskentely.

Lapsi vajaa kolme. Silloin aikanaan ole tuntuma etteivät välttämättä ole kauaa enää yhdessä. nyt tilanne muuttunut. En tiennyt että pitää olla pätevä syy lisäämiseen. Tosin kirkon mielestä avioliitto voi olla se pätevä.

Eli siis syy pyytää kummiksi olisi vain tuo naimisiinmeno? Onko henkilö lähentenyt jotenkin merkittävästi lapsen kanssa? Tai teidän vanhempien?
Mielestäni ei oikein kuullosta hyvältä syyltä pyytää kummiksi, vaan kuullostaa siltä, että tekisit sen vain velvollisuudesta/kohteliaisuudesta.

Onko alkuperäisellä kummilla muita kummilapsia? Mitä luulet, pyydetäänkö tulevaa puolisoa myös näiden lasten kummiksi?

Yhteistyössä