Kumman vastuulla ne lapset enemmän on äidin vai isän?

• Viestiketjun aloittaja "nih"
  • Ensimmäinen viesti
Toki molemmat on vastuussa lapsistaan. Käytännön arjen hoitoa eli sellaista vetovastuuta voidaan jakaa sen mukaan mitä keskenään sovitaan.

Meillä minä olen ollut pääosin vastuussa vauvoista ja sitten myöhemmin se kumpi on enemmän ollut kotona tai viettänyt aikaa kyseisen lapsen kanssa.

gggg
Tilannekohtaista, periaatteessa molempien olisi tarvittaessa otettava täysi vastuu ainakin omista lapsista. Meillä vastuu on jaettu ja prosenttien tarkuudella on vähän vaikea sanoa kummalla vastuuta on enempi. Toisista lapsiin liityvistä asioista minä olen enemmän vastuussa joissakin asioissa on luontevampaa että isä kantaa vastuuta enempi.

Blue
Meillä mun vastuulla suurimmaksi osaksi. Toki isä tarpeen tullen pystyisi koska tahansa ottamaan vastuun kokonaankin itselleen, ja onkin sitä hetkellisesti tehnyt (esim. kuukausi sitten). Meillä vaan elämä on järjestetty niin että mä hoidan enemmän kotijuttuja ja mies tuo enemmän rahaa kotiin.

"vieras"
Usein se vaan menee niin että kokonaisvetovastuu on äidillä. Vaikka puoliso osallistuisi miten tasapuolisesti, niin se että lapsilla on puhtaat kamppeet, kaikki tavarat pakattuna kassiin jne on mun vastuullani. Samoin se että syödään ja nukutaan silloin kun pitää. Puoliso osaisi nämä halutessaan ihan yhtä hyvin mutta käytännössä se vaan niin menee että lasten asiat pitkälti ovat minun vastuullani.

Mä myös tienaan meistä kahdesta enemmän, joten kyse ei ole siitäkään että kotitöitä tekemällä pitäisi kompensoida sitä että toinen tuo rahaa kotiin.

Tää vaan menee niin. Ennen kuin tuli lapsia oltiin tasa-arvoisempia, nyt roolit ovat valitettavan paljon menneet siihen perinteiseen jakoon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29179992]Usein se vaan menee niin että kokonaisvetovastuu on äidillä. [/QUOTE]

Jos teillä menee noin, niin mikä saa sinut ajattelemaan, että tuo olisi yleistä? Itsekin pyrin olemaan yleistämättä, vaikka omassa tuttavapiirissa vastuu jakautuu kyllä niin tasaisesti, kuin se ylipäätään on käytännössä mahdollista jakautua.

Sosiaalisesti ainakin vastuu on täysin äidin.

Teidän perheissä voi olla työnjako miten vain, mutta valitettava tosiasia on se, että asenteissa mikään ei ole muuttunut sitten 60-luvun.
Esimerkkejä tästä olisi vaikka kuinka, mutta mainitsen tässä nyt muutaman:
vanhemmuutta arvostellessa puhutaan lähes aina äitiydestä ja lähes kaikki vanhemmuutta koskeva keskustelu pyörii muutenkin äitien ympärillä.
Ja jos lapsella on jotain ongelmia tai lapsi on tehnyt jotain typerää, kysytään ensimmäiseksi missä lapsen äiti oli jne.
Adoptioon annetut lapset etsivät ensisijaisesti äitiänsä (iseistä kuulee harvemmin edes puhuttavan noissa tapauksissa).
Lapsi aloittaa päiväkodin--> kaikki pitävät aloittamispäätöstä äidin päätöksenä ja mahdollinen kakka heitellään äidin niskaan, lapsi hilluu ulkona vähissä vaatteissa--> missähän sen äiti on ja miten se äiti on sen tuollaisissa vaatteissa ulos päästänyt.

Noin esimerkiksi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
[QUOTE="vieras";29179998]Jos teillä menee noin, niin mikä saa sinut ajattelemaan, että tuo olisi yleistä? Itsekin pyrin olemaan yleistämättä, vaikka omassa tuttavapiirissa vastuu jakautuu kyllä niin tasaisesti, kuin se ylipäätään on käytännössä mahdollista jakautua.[/QUOTE]

Kaveripiiristä tehnyt empiirisiä havaintoja asiasta. Muuten tasa-arvoiset ihmiset urautuu helposti lasten suhteen vanhoihin roolimalleihin.

Vaikkakin just äsken avasin vessan lavuaarin vesilukon ja seuraavaksi pitäis laittaa kodin putkimiestä kun ei tunnu auttavan.

Esimerkiksi silloin kun lasten isä oli koti-isänä, niin kyllä päävastuu oli ehdottomasti sillä.

Sen jälkeen sitten taas kun erottiin, ja lapset on mulla arkiviikot ja joka toisen viikonlopun, niin tottakai päävastuu on mulla...

Lienee aika tilannekohtaista siis.

pilkunviilaajanatsi
Sosiaalisesti ainakin vastuu on täysin äidin.

Teidän perheissä voi olla työnjako miten vain, mutta valitettava tosiasia on se, että asenteissa mikään ei ole muuttunut sitten 60-luvun.
Esimerkkejä tästä olisi vaikka kuinka, mutta mainitsen tässä nyt muutaman:
vanhemmuutta arvostellessa puhutaan lähes aina äitiydestä ja lähes kaikki vanhemmuutta koskeva keskustelu pyörii muutenkin äitien ympärillä.
Ja jos lapsella on jotain ongelmia tai lapsi on tehnyt jotain typerää, kysytään ensimmäiseksi missä lapsen äiti oli jne.
Adoptioon annetut lapset etsivät ensisijaisesti äitiänsä (iseistä kuulee harvemmin edes puhuttavan noissa tapauksissa).
Lapsi aloittaa päiväkodin--> kaikki pitävät aloittamispäätöstä äidin päätöksenä ja mahdollinen kakka heitellään äidin niskaan, lapsi hilluu ulkona vähissä vaatteissa--> missähän sen äiti on ja miten se äiti on sen tuollaisissa vaatteissa ulos päästänyt.

Noin esimerkiksi.
Näin puhuu siis toinen nainen toiselle naiselle joka tässä tapauksessa on äiti.

Se on muuten isistä, ei iseistä.

Me ollaan täsmälleen samalla viivalla. Toki on asioita jotka selkeästi jakautuu enemmän toisen jutuksi, (esim. mies laittaa lasten iltapalat ja minä taas pesen heidän hampaansa ja luen iltasadut) mutta vastuu on jaettu harvinaisen tasaisesti.

totuus
[QUOTE="vieras";29179992]Usein se vaan menee niin että kokonaisvetovastuu on äidillä. Vaikka puoliso osallistuisi miten tasapuolisesti, niin se että lapsilla on puhtaat kamppeet, kaikki tavarat pakattuna kassiin jne on mun vastuullani. Samoin se että syödään ja nukutaan silloin kun pitää. Puoliso osaisi nämä halutessaan ihan yhtä hyvin mutta käytännössä se vaan niin menee että lasten asiat pitkälti ovat minun vastuullani.

Mä myös tienaan meistä kahdesta enemmän, joten kyse ei ole siitäkään että kotitöitä tekemällä pitäisi kompensoida sitä että toinen tuo rahaa kotiin.

Tää vaan menee niin. Ennen kuin tuli lapsia oltiin tasa-arvoisempia, nyt roolit ovat valitettavan paljon menneet siihen perinteiseen jakoon.[/QUOTE]

Näin se vaan yleisimmin vieläkin menee. Kyllä se on äiti, joka hoitaa pääasiassa vaatteiden hankinnat, vaatehuollot, katsoo puhtaat päälle seuraavaksi päiväksi, hoitaa hammaslääkäri-, neuvola-, vasu-, opekeskustelu-, lääkäri- yms.reissut, ostaa kaverilahjat ja -kortit, järjestää synttärit, sopii kaveritapaamiset, huolehtii lääkkeistä, apteekkikäynneistä, herää aamulla lasten kanssa...

En tiedä yhtään perhettä, joissa isä olisi näistä asioista päävastuussa tai hoitaisi edes puolet.

Wieruus
Näin se vaan yleisimmin vieläkin menee. Kyllä se on äiti, joka hoitaa pääasiassa vaatteiden hankinnat, vaatehuollot, katsoo puhtaat päälle seuraavaksi päiväksi, hoitaa hammaslääkäri-, neuvola-, vasu-, opekeskustelu-, lääkäri- yms.reissut, ostaa kaverilahjat ja -kortit, järjestää synttärit, sopii kaveritapaamiset, huolehtii lääkkeistä, apteekkikäynneistä, herää aamulla lasten kanssa...

En tiedä yhtään perhettä, joissa isä olisi näistä asioista päävastuussa tai hoitaisi edes puolet.
Meillä hoitaa ja osallistuu.

Yhteistyössä