Kumman tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tässä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tässä"

Vieras
Olen eroamassa. Meillä on nyt aso-asunto. Kumpikaan ei jää tähän.

Mä ja 9 v tyttö muutetaan johonkin kaksioon, mutta kumman tekisitte, uusi aso-asunto (mulla on numero), vai vuokra-asunto, samalta alueelta ja hintaero on 200-250 e kuussa? Toki asuntolaina tulee päälle, mutta kun tämän asunnon arvon puolikas tyleensä mulle, saan noin 15 000. Uuden asunnon asomaksu on 36 000 eli 21 000 ottaisin lainaa.

Jos asun vuokralla, saan sen 15 000 puskuriksi ja joudun ostamaan uusia huonekaluja jne. kuitenkin. Lisäksi voisin ostaa auton, esimerkiksi vanhempien mökillä käyntiin, jonkun 2000-3000 e maksavan. Tämä ei ole välttämätön, mutta ilman joudun aina pummaamaan kyytiä.

Olen nyt työtön ja kohta kurssilla kesäkuun loppuun asti. Tulot ovat noin 1126 käteen nyt ja kurssin aikana 1316. Lisäksi tulee sitten elatustuki ja lapsilisät noin 306. Sitten asumistukea tulee varmaan päälle.

Asovastike on 839 ja vuokra 1072. Asunnot ovat yhtä hyviä, materiaaleiltaan myös.

Kumpaan kallustuisitte?

Onistusasuntoon ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta.

Sen erotuksen laittaisin asomaksun lyhennykseen. Nyt työttömänä luulen että lyhentäisin vain 200 e kuussa.

Auto tulee olemaan yks rahareikä, tuo 2000-3000 on vasta alkusijoitus siihen, käytöstä tulee vielä paljon lisää kuluja (bensat, vakuutukset, huollot, korjaukset yms). Sen lisäksi joutunet vielä hankkimaan sille jonkin maksullisen autopaikan jne. Kannattaa harkita vaikka auton vuokrausta sen sijaan aina joskus mökkireissulle, jos sinne ei muuten kyytiä järjesty.

Voi olla etten sitä autoa loppujen lopuksi edes hanki. Siitä on muutakin hyötyä, esimerkiksi tytön harrastuksessa, siskoni luo kylään päästäisiin 30 minuutissa (julkisilla yli tunti), myyn paljon kirpparilla ja siinä roudauksessa auto olisi hyvä jne.

Sen asomaksun tästä nykyisestä asunnosta saa vasta 2 tai 3 kk muuton jälkeen (en muista nyt kumpi). Eli se on sitten sen ajan murhe. Jos otan uuden aso-asunnon, lyhennän sen vanhan maksulla uutta lainaa.

Saako pankista lainaa työttömänä? Autoon voi laskea kuluja 0,21€/km + pääomakulut + säilytys. Hinta-erolla (250€/kk) säästät 3000 euroa per vuosi, josta sinun tulee vähentään lainanhoitokulut ja korot. Hakemastasi 21 000 eurosta kk-masku olisi luokkaa 213€/kk (10 vuoden laina tasaerin), eli vuodessa n. 2556 josta koron osuus n. 1200€. Lisäksi tulee pakollinen henkivakuutus ja muut kulut. Pitkällä tähtäimellä ASO on parempi vaihtoehto, olettaen, että saat lainaa (ja korot pysyvät alhaalla).

Vaikea sanoa jos ihan yhtä hyvät asunnot. Voi olla että nyt ottaisin rahat. Se auttaisi noilla sun tuloilla, jos tulee yllättäviä menoja. Olisi turvana.

Ja sitten kun olisin töissä taas miettisin sitä asoa tai omistusasuntoa.

Saan lainaa joko sitä asuntoa vastaan (pankki siis omistaa sen asoasunto-osakekirjan kunnes olen maksanut pois sen). Pankki ei voi hävitä siinä kun asosta saa aina vähintään sen minkä itse maksoi.

Jos tulee nikottelua (mitä en usko), niin mun vanhemmat on itse tarjoutuneet takaamaan sen lainan).

Omistusasuntoon en varmaan nyt saa lainaa. Sitä pitää ottaa niin paljon täällä pääkaupunkiseudulla.

Aion asua siinä kunnes tyttö muuttaa omilleen, ehkä sen jälkeen sitten yksinäni. Asunto on nyt uusi.

Vuokra-asunnosta luultavasti luovun jossain vaiheessa kun oon taas töissä, tai ainakin pyrkisin siihen.

Jos tarkoitat henkivakuutuksella sitä lainan takaisinmaksuturvaa, niin viimeksi mä en saanut sitä. Koska käytän säännöllisesti 2 lääkettä sairauteen johon ei voi kuolla, mutta silti. Ei saa käyttää mitään lääkkeitä. Mulla on siis silmänpainetauti.

Tuskin saat lainaa asoasuntoon ja auton hankinta mökkikyytejä varten on todella typerää tuossa rahatilanteessa. Auto maksaa tosi paljon vuodessa. Ei sinun tuloilla makseta liikennevakuutusta, bensoja, ajoneuvoveroa. Tulosi ovat todella pienet ja eihän noista tuloista voi maksaa sitä 15000 euron lainaa pois tai se on jo ruokarahasta pois.

Kyllä mun tuloilla voi maksaa sen 200-250 e kuussa sitä lainaa ja aso-asuntoon saa lainaa työtönkin, koska se on 100 % riskitön laina pankille.

Jos menen vuokralle, joudun maksamaan vuokraa, joka on samansuuruinen kuin tuo asovastike ja laina yhteensä. Jostain nekin rahat on revittävä.

Nuo on siis tulot verojen jälkeen. Eli puolet menee asumiseen. Muu sitten muuhun kuten ruokaan.

Voi olla että en autoa hanki, lasken kyllä sen tarkkaan onko varaa vai ei.