Kumman pelastaisit kuolemalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivän aihe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytännössä menisi varmaan siten, että omat lapset ensin, nuorimmasta vanhimpaan. Sitten itseni. Luottaisin, että mieheni selviäisi itse, jos olisi perusterve kuten nyt on. Lemmikeistä viis.

• Tykkää
Reactions: Lex
Itseni.

Ensin omista lapsista se kumpi olisi todennäköisemmin pelastettavissa, sitten se toinen oma lapsi. Sitten tulee tiukka paikka. Ensin ajattelin, että oma mies. Mutta en mä tiedä...kyllä mä luultavasti automaattisesti lähtisin sitä vierasta lasta pelastamaan. Vaikea sanoa. Ja viimeisenä lemmikki.

Lapset ensin vaikka oma henki menisi,
seuraavaksi mies jos siihen on suht turvallinen mahdollisuus (eli itseni säästäisin jos valita täytyy), vasta viimeiseksi lemmikin jos mahdollista.

Tulipalo: pelastaisin ne ensin, jotka olisi lähimpänä siinä reitillä, koska en tietäisi että onko sen jälkeen a.) ketään elossa, b.) kaikki loput elossa. Lemmikit jäisi viimeiseksi.

Vaikeampi olisi Titanicin kaltainen tilanne, jossa pitäisi päättää, kuka pääsee viimeisenä pelastusveneeseen/lautalle.

Mieheni. Olen valmis kuolemaan hänen puolestaan missä tilanteessa tahansa.

Mitään järjestystä en osaa antaa jos valittavana olisi useampi henki. Muuten kuin se että lemmikki jäis viimeiseksi. Ihmisiä luultavasti sitä mukaa kuin heihin ulottuisi.

Kukaanhan meistä ei voi tietää mitä oikeasti tapahtuisi jos noin vakava juttu kohdalle sattuu (jos ei ole siis sattunut). Jokuhan voi mennä sellaiseen tilaan ettei kykene tekemään mitään.

Kaikki lapset satunnaisessa järjestyksessä miten parhaiten onnistuu, sitten mies, lemmikin pelastaisin jos voisin sen vielä tehdä itseäni liikaa vaarantamatta. Tuosta minä vai mies-jutusta en oikeen tiiä... Jos mies ois tajuissaan, ei varmaankaan antais mun pelastaa häntä itteni kustannuksella.

lapset ensin, joko ikäjärjestyksessä (=avuttomin ensin) tai miten vaan onnistuu. Sitten mies, ja sitten minä itse. Jos olisi minä tai mies valittavana, niin luultavasti pelastaisin mieheni, sillä en kestäisi jatkaa elämää jos valitsisin itseni.

Todennäköisesti lähtisin pelastamaan pienintä lasta ensin, koska hän tuskin osais itse itseään pelastaa. Samalla huutaisin ihan helvetisti isommille, että juoskaa ulos.
Hyi, tuntuu ihan kamalalta edes miettiä tämmösiä.
Kun pienin ois ulkona niin lähtisin etenemään siinä järjestyksessä, että kellä on hankalin päästä ulos, oli se sitten oma tai jonkun muun lapsi. Miestä mulla ei ookkaan ja jos ois niin toivottavasti osais itse ulos.

Gabrielle Giffordsia ammuttiin jenkeissä, oliko viime vuonna. Siellä ampuja tulitti myös muita.eräs perheenäiti suojasi tytärtään omalla kehollaan ja haavoittui itse. Tytär oli tapahtumahetkellä lähimpänä äitiä. Äidin poika ja mies olivat yleisössä kauempana. Mies oli ottanut pojan kainaloon. Minusta looginen reaktio ja luonnollisin. Pelastaa sen joka ekana mahdollista pelastaa, ja joka eniten tarvitsee apua.

Itseni pelastaisin ennen minkäänlaista miestä, sais olla vaikka jeesus ja obama yhtä aikaa, mutta itse olen tärkeämpi itselleni.

Tohon loppulitaniaan en ala vastailemaan.

Lapset ekana, sitten aikuiset ja koira, siinä järjestyksessä kun mahdollista. Itsehän yrittäisin pelastaa muita minkä pystyisin, mutta totuus on se että jos mun mies ois paikalla niin kyllä se olis se joka muut, myös minut, siinä tilanteessa todennäköisimmin pelastaisi.

Tietystihän siihen vaikuttaa paljon, mistä palo lähtee ja miksi, kuka on missäkin päin taloa ja mitä tekemässä, ei sitä oikein etukäteen voi suunnitella..

Ensiksi omat lapset, sitten mies, oman itseni, vieraat lapset, viimeisenä lemmikit. Tosin jossain Titanicin tapauksessa mun olisi turha yrittää tarjota miehelle pelastusveneen paikkaani, sillä todenäköisesti hän olisi jo puolet minua vahvempana heti lasten jälkeen heittänyt minut sinne...

Miehenä vastaan näin: Ensin omat lapset, sitten vaimoni, sitten vieraat lapset. Itsekästä, toki. Viimeisenä itseni, joskin ennen lemmikeitä. Vaimoni pelastaisin ihan siksikin, että rakastan häntä syvästi, mutta hän on lapsilleni tärkeämpi kuin minä. Kaikilla tasoilla.

Uskon myös, että tämmöisessä tilanteessa monella iskisi vaistot päälle. Eli ei siinä monikaan asiaa analyyttisesti pohtisi. Vaikea sitten sanoa, että miten todellisuudessa menisi naisella arvotus oman miehen ja vieraan lapsien kanssa.

Omaan tärkeysjärjestykseen sisältyy oletus että ei-pelastettavat kuolisivat satavarmasti. Kysymys on sitten vain rajanvedosta. Toki jos tilanne olisi se, että pitäisin vaimoni selviämistä mahdollisena, niin vieraat lapset saattaisivat tulla kyseeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivän aihe;27230999:
Itsesi vai miehesi. Entä missä järjestykessä jos palavassa talossa olisi lapsesi, pienempi lapsesi, lemmikkisi, vieraan ihmisen lapsi ja miehesi?

Mieheni.

Meillä on vain yksi lapsi, hänet tietty ensin. Sitten miehen(ellei itse pääsisi talosta ulos), vieraan ihmisen lapsi ja lemmikkiä emme omista.

Yhteistyössä