Kummalliset roolipelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alyzza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alyzza

Vieras
Hei, kirjoittelenpa tästä aiheesta tänne(kin). Haluaisin hiukan valaistusta tämmöiseen asiaan kuin roolipelit. Siis sellaiset ihan pelit, joita lähinnä kai nuoret miehet pelaa. Sijoittuvat usein johonkin fantasiamaailmaan tyyliin Tolkienin Keski-Maa.

Joskus vuosia sitten erään kaverini poikaystävä oli mukana tämmöisessä. Kyllähän tuota juttua aika moni poika harrasti lukioiässä, mutta tää yksi porukka tuntui olevan hiukan enempi vakavissaan jne.

Olin itse tuolloin abi, kesä ennen viimeistä luokkaa. Tämän porukan pelejä veti sellainen "vanhempi" mies, ikää ehkä 30v. Oli joku yliopistopiskelija (iki-sellainen). Karismaattinen ja fiksu mies. Pelaajia oli 4 ja heidän ikänsä oli 20-25v.

Kauheen salaisia oli noi pelit ja esim. mä ja mun frendi ei saatu tulla kattomaan, vaikka usein ryypättiin ton saman porukan kanssa (no ok, se pelinjohtaja oli harvoin mukana). Usein kun ryypättiin, niin noiden jätkien puheet tuntui siirtyvän noihin pelimaailmoihin. Sitä pelinjohtajaa ne tuntui pitävän jonain Jumalana.

No emmä sitten koskaan saanut siitä tietää mitään ja asia unohtui, kunnes tossa viime viikolla tapasin ihan sattumalta ton PJ:n. Hän jopa muisti mut. Juteltiin niitä näitä ja kysyin sitten, että harrastaako se vielä noita juttuja. Se sanoi jotenkin: "En ole koskaan harrastanut niitä, se on elämäntapa". Muuten hänen elämänsä ei ollut kauheen hyvin uomissa. Yliopisto-opinnot oli lopettanut. Välillä ollut duunissa, mutta nyt työtön. Osittain kai tarkoituksella. Olis tehnyt mieli kysellä vaikka kuinka paljon lisää ja jotenkin tuli sit töksäytettyä, että haluisko se lähtee kahville...

No se sano, että "emmä mihinkään kahveille lähde, mut jos kiinnostaa jutskailla, niin tommoset juhlat olis tossa tiedossa, että tuu sinne. Oon siellä satavarmasti." Nää juhlat ei kai oo mitään roolipeliin suoraan liittyvät, mutta hiukan siellä on semmosta porukkaa. Nyt vaan mietin, että mitä pistäis päälle... Jotenkin tuntuu, että pitäis laittaa jotain hiukan... ööh hienompaa kuin perus henkkamaukkaa...

No kertokaas mulle jotain näistä roolipeleistä, ne jotka tietää. Ennakkoluuloisten, mitään tietämättömien kommentteja en kaipaa. Ja kertokaa myös mimmosia fiiliksiä toi tyyppi tän kertoman mukaan herättää ?

ps. Olen postannut tämän viestin yhdelle toisellekkin palstalle

Ei oo mitään larppia tämä. Sen verran tiedän. Ihan ne pelaa kai jossain "pöydän ääressä sisätiloissa" tms. Muistaakseni porukan suhtautuminen larppiin oli hiukan negatiivinen. Tai ainakin sellainen, ettei se heitä kiinnostanut.

Tunne jonkun verran tätä "alaa", kun olen pikkasen tutkiskellut.

Ei niihin pelihetkiin haluta mitään ei-pelaajia häiritsemään. Ei voi keskittyä, jos joku roikkuu hihassa ja kyselee milloin peli loppuu, eikä ehkä kehtaa eläytyä pelin kertomukseen ja pelaamaansa hahmoon. Plus tuon ikäiset miehet jo ehkä miettivät, että voi näyttää nololta semmoinen fantasiaseikkailu ja noppien heittely, eivätkä todellakaan kaipaa lisäkatsojia. Ja kyllä, paras pelinjohtaja on sellainen, jolla on karismaa, riittävästi osaamista (pelien säännöt, seikkailun ohjaaminen jne.) ja osaa pitää porukan virkeänä ja kiinnostuneena. Yksi peli voi kestää viikkokausia ja jos parikin pelaajaa menettää mielenkiintonsa kesken kaiken, voi muiltakin mennä peli ihan reisille ja jäädä kokonaan kesken. Siksi hyvä pelinjohtaja on oikeasti ihailtava tyyppi. :)

Pelaaminen on elämäntapa, ei siinä sen ihmeempää. Ihan samalla tavalla täysverisesti vanhoihin ameriikanrautoihin haksahtanut voi sanoa, että "autot ovat elämäntapa". Tärkeä harrastus vie mennessään, eikä se ole mitenkään outoa.

Ei oo mitään larppia tämä. Sen verran tiedän. Ihan ne pelaa kai jossain "pöydän ääressä sisätiloissa" tms. Muistaakseni porukan suhtautuminen larppiin oli hiukan negatiivinen. Tai ainakin sellainen, ettei se heitä kiinnostanut.

Tunne jonkun verran tätä "alaa", kun olen pikkasen tutkiskellut.

No jos suoraan saan sanoa, niin et kyllä hirveästi tunnu tutkistelemaasi ymmärtävän. :D Ihan perinteistähän tuo on, että larppaajat ja pöytäpelaajat pyörivät omissa piireissään ja pitää mennessään "vähän kyräillä". Ainahan harrastajilla pitää olla joku naureskelun kohde, esim. sillä aiemmin esittelemälläni amerikanrautaharrastajalla on varmasti jotain närää vaikkapa Ladakuskeja kohtaan ja heille naureskellaan, eikä mahduta samalle parkkipaikalle. :D

Sen tiedän, että vuosikausia noi pelas "samaa peliä". Ja se pelaaminen loppui, koska PJ halusi niin. Totes, että peli oli tullut tiensä päähän tms. En oo näiden pelaajien kanssa tekemisissä, kaverikin eronnu tuosta eksästään vuosia, vuosia sitten...

Kyllä mä ymmärrän noi pointit joo. Mutta kun ei ny muutenkaan tykänny ees puhua siitä ulkopuolisille kun taas keskenään puhui siitä todella paljon.

Sairaiden ihmisten sairasta touhua, sanoisin. Yleensä pelataan öisin. Harrastukseen liittyy usein huumeet ja päihteet, erittäin hämärä musiikki (mm. heavy metal), mahdollisesti jopa seksuaalinen hyväksikäyttö (nuoriin naisiin kohdistuva, varo vaan).

Sen tiedän, että vuosikausia noi pelas "samaa peliä". Ja se pelaaminen loppui, koska PJ halusi niin. Totes, että peli oli tullut tiensä päähän tms. En oo näiden pelaajien kanssa tekemisissä, kaverikin eronnu tuosta eksästään vuosia, vuosia sitten...

Kyllä mä ymmärrän noi pointit joo. Mutta kun ei ny muutenkaan tykänny ees puhua siitä ulkopuolisille kun taas keskenään puhui siitä todella paljon.

Joo, en edelleenkään käsitä, mikä tässä sun mielestäsi on ongelma. :D Harva pelinjohtaja vetää loppuikänsä samaa peliä (=pelimaailmaa) samalle jengille, ihan luonnolista että jossain kohti tulee esim. perhe-elämä, työelämä tai muut asiat harrastuksen tielle.

Niin ja en minäkään juttele suu vaahdossa omasta peli- ja lukuharrastuksesta sellaiselle ihmiselle, joka ei asiasta mitään tiedä. Jos kerron lukevani scifiä, saattaa urpoin tyyppi kysyä että "ai uskoksää ufoihin". Jos kerron pelaavani roolipelejä, otetaan askel taakse ja luullaan, että vietän vapaa-aikani salaseuroissa taskulämmintä verta juoden. Plus että ei asioista mitään tietävälle välttämättä löydy sen kummempaa juteltavaa, vai saatko sinä kiksejä siitä, että Fantasiapeleistä saa tällä viikolla tarjouksesta tosi hienoja D20-noppia ja DragonFlight-pelin metsä-expansio julkaistaan ensi viikolla ja siinä on mukana eri ketterä werewolf-companioni! Ai et vai, no ehkä en sitten juttelisi harrastuksestani sinun kanssasi kovin pitkään, vaan vaihtaisin aihetta. :)

öö ei oo mitään ongelmaa. Kuhan kiinnostuksesta kysyn. Ja sen verran tiedän, että toi pelinjohtaja oli itse tehnyt sen pelin ja luonut sen maailman. Sen verran kumminkin tajusin, että se maailma oli ainakin hiukan Tolkienin Keski-Maata muistuttava.

Ja kyl mä nyt jotain tiedän sentään, oon mä esim. lukenut Taru Sormusten Herrasta.

Niin ja jos nyt ihan suoraan saan sanoa, niin vaikutat juuri sellaiselta tyypiltä, että en tosiaankaan viitsisi sinun kanssasi harrastuksestani keskustella. Jos asia tulisi puheeksi, joutuisin varmaan jo muutaman lauseen tai parin "ah, niin asiantuntevan" kysymyksen jälkeen johdattelemaan keskustelua johonkin muuhun aiheeseen. Ei vain jaksaisi, sori. :)

Mun mies pelaa kavereidensa kanssa noita..:D Ihan normaali ihminen on.. Kävi koulun ja on töissä nyt..
Ja mieluummin pelaavat ilman yleisöä.. Ukko sanoo, että siihen ei voi keskittyä ja eläytyä kunnolla, jos joku tiiraa vieressä.. kaikki tuntis ittensä vähän naurettavaksi kuulemma..:D Ja ulkopuolisille sitä on vissiin vähän vaikea selittää, kin siellä on kaikkia outoja juonikuvioita ja kikkailuja.. (siis minäkään en ihan tasan tiedä, kun eihän tuo ukko mullekaan mitään kovin tarkkaan oo jaksanu selittää..:D)
Ja juu, on kuulemma vähän sama asia kuin larppaaminen.. Erona on se, että larpparit hyppii pitkin mettiä kaavuissa miekkailemassa styroxmiekoilla, mutta tämä porukka istuu sisällä ja kuvittelee hyppivänsä pitkin mettiä miekkailemassa...:D

Toi tyyppi, josta puhiut.. No, herättää semmosia ajatuksia, että on aika innoissaan tuon pelihomman kanssa.. ehkä liikaa ehkä ei..
Mitenhän sen nyt sanois.. Siis uskon, että noihin pelimaailmoihin voi upota "liian syvälle" ja että ne voi rveta hallitsemaan elämää.. siis kun ihminenhän voi tulla riippuvaiseksi mistä tahansa muustakin mielihyvää aiheuttavasta (seksistä, viinasta, netistä, liikunnasta, roolipeleistä.....) Mutta onko tälle tyypille käynyt niin vai onko harrastus/elämäntapa ihan terveellä pohjalla.. Paha mennä sanomaan..:D

Sairaiden ihmisten sairasta touhua, sanoisin. Yleensä pelataan öisin. Harrastukseen liittyy usein huumeet ja päihteet, erittäin hämärä musiikki (mm. heavy metal), mahdollisesti jopa seksuaalinen hyväksikäyttö (nuoriin naisiin kohdistuva, varo vaan).

:laugh:

Tiedän joitakin pelaajia ja he ovat kyllä fiksuja tyyppejä. Pärjäsivät hyvin koulussa kun lukiossa samalla luokalla oltiin. Joku voisi sanoa rumasti, että luokan nörteimmät tyypit harrasti noita lautapelejä. Eivätkä varmasti sekaantuneet huumeisiin tai harrastaneet mitään seksuaalista hyväksikäyttöä. Sen verran kilttejä tyyppejä olivat. Tosin enhän ollut paikalla noissa hämärissä lautapeli-illoissa, mutta epäilen että siellä mitään laitonta ja kamalaa tehtiin.

Juu, tätähän se on.. Ja neitsyen verellä valeltu Pelinjohtaja uhraa keskiyöllä Saatanalle pyhitetyn vuohen samalla, kun Vähäisemmät Pelaajat hokevat latinankielisiä mantroja... Kauheeta! :laugh:

• Tykkää
Reactions: vicy
Minä olen harrastanut roolipelaamista (nimenomaan laudalla ja nopilla) kohta 6 vuotta. Meidän peliporukkaan kuuluu tällä hetkellä pelinjohtajan lisäksi 5 henkeä. Viimeiset viisi vuotta ollaan pelattu Maailman suurin luolaholvi -kamppanjaa, seuraava pelikerta voi olla viimeinen ko kamppanjaa, mikä on sinällään aka harmillista. tuosta pelistä on ehtinyt muodostua osa elämää, onneksi pelinjohtajallamme on odottamassa Maailman suurin kaupunki -kamppanja :D

Ja siis pelinjohtaja hyvin pitkälti päättää pelin kulusta, johtaahan hän peliä. Muut osaanottajat sitten pelaavat peliä jota pelinjohtaja johtaa ja johdattelee oikeaan suuntaan hienovaraisesti kun pelaajat rynnistää pelin läpi :) Meidän peliporukassa kyllä otetaan myös meidän pelaajien mielipiteitä huomioon eikä pelinjohtaja pidä itsellään mitään diktaattorin valtaa.

Nykyiseen peliporukkaan on päässyt (esim minä) kyllä sivullisena seuraamaan peliä ja jos kiinnostusta on löytynyt on saanut liittyä porukkaan (minä siis menin ihan ensin ihastelemaan sinne vauvaa ja sylittelemään häntä :D ). Tosin meidän peliporukkamme ei ole ehkä se ihan kaikkein perinteisin, pelaajilla on tapana harrastaa pelin ohessa käsitöitä ja jaloissa juoksee neljä lasta (tällähetkellä, tulevaisuudessa mahdollisesti useampikin). Pelipöydän ääressä on niin imetetty, viihdytetty lapsia, tehty käsitöitä, juoruttu jne pelaamisen ohessa.
Kerran peliporukkaamme tuli eräs nuorehko mies, hänelle ei-niin-perinteinen peliporukkamme taisi olla hieman järkytys koska hän ei enää yhden kerran jälkeen saapunut paikalle tai ilmoittanut itsestään mitään (ei me siis mitään kamalia ihmisiä olla, mutta yleensä pelaamisen ei tavata sotkea sitä kaikkea oheistoimintaa jota meidän porukassamme on).
Tosin ennen lapsia (ja ennen kun minä tutustui tähän peliporukkaan) he kyllä harrastivat alkoholilla kuorrutettuja viikonlopun ylitse kestäviä pelisessioita jotka siis jatkuivat läpi yön kunnes peli oli saatu päätökseen. Ja vaikka metalli musiikki onkin kuulunut myös näihin viikonloppuihin niin neistyeiden uhraamiset on jätetty pelkästään laudalla sattuviin tapahtumiin jos niitä on eteen tullut.

Meidän pelimme sijoittuvat pääasiassa D&D (Dungeons and Dragons) maailmaan, tosin olemme kyllä pelanneet myös joitain cyperpunk, vampire sekä call of cthulhu pelejä. Itse pidän eniten ehkä cyperpunk peleistä sekä D&D maailmaan sijoittuvista seikkailuista.

Meidän peliporukassamme on tällähetkellä kaikenkaikkiaan 2 naista ja 4 miestä ja ikähaitari on 25-35 vuotta. Porukkaan mahtuu ammttikoulupohjaisia sekä yliopiston käyneitä ja siltä väliltä. Porukassamme on tapahtunut myös pelaajien vaihdoksia, toiset on lähteneet pois ja uusia tullut tilalle ja peli on sujunut silti hyvin. Tosin kukaan nyt ei varmaan voi edes olettaa kenenkään pakolla roikkuvan pelaamassa yhtä ja samaa peliä vuositolkulla jos elämä alkaa biedä muualle :D

Jos löytyy viitseliäisyyttä niin kirjoitamme nykyisen Maailman suurin luolaholvi -kamppanjan tiimoilta pelipäiväkirjaa blogi muotoisesti ja sitä saa kaikki halukkaat käydä lukemassa (on siis ihan avoin blogi) ja se löytyy osotteesta Vapaat kääpiöt

Toivottavasti tämä selvensi vähän ap:n tiedonhalua. Mä kyllä jaksaisin jauhaa roolipeleistä ja roolipelaamisesta vaikka maailmantappiin, yleensä keskustelukumppanit ei vaan jostainsyystä lämpene aiheelle kamalasti :D

Yhteistyössä