*KULLANKERÄT Marraskuussa*

maleha:
Siis jaksaako teidän vauvat olla leikkimatolla, vatsallaan enemmän ku viisi minuuttia?
Ei viihdy selällään yhtään, vaipanvaihtokin menee nykyään "vain nopeat ehtivät" meiningillä. Eli mahallaan pääasiassa lattialla ollessaan, joskus loikoilee kyljellään ja venyttelee käsiä ja jalkoja, isi kutsuu tätä keimailuksi.

Mietin et pitäsköhän meidän syödä illallakin puuroo, kun se niin hyvin maistuu, tosin, ei meillä yöheräily oo mikään ongelma ollut tähänkään asti, muutamien öiden poikkeuksia lukuunottamatta, eikä nälkä oo sillonkaan ollut se syy.

rypäle :hug: En osaa nyt oikein asetella sanojani, enkä välitä täs kaiken kansan nähden avautua mut laitan sulle vaik yytä jossain vaiheessa. Vaikken voi käsittää, niin toisaalta käsitän oikein hyvinkin.

Vaatekoosta käytössä tällä hetkellä 68/70cm vaatteet ja niit ei niin hirveesti ole, kun noita pienempiä, pitänee suunnistaa vaatekaupoille tästä, kun pe on tilipäivä.

Varokaahan "Liisan liukkaita"!

Ammu ja Mimu 5kk 2viikkoa 4 päivää :heart:






 
Piti tulla ihan vaan tiedottamaan. RASMUS KÄÄNTYI VIHDOINKIN ITSE SELÄLTÄ VATSALLEEN!! Äiti on nyt niin ylpeä. Olihan se jo korkea aika, kun ikääkin on 5kk ja 12pvä.

Palailen myöhemmin uudestaan lukemaan mistä ootte viimesen parin päivän aikana jutellu. On ollut tällä mammalla taas vähän hoppua.

Rebel ja Rasmus
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Piti tulla ihan vaan tiedottamaan. RASMUS KÄÄNTYI VIHDOINKIN ITSE SELÄLTÄ VATSALLEEN!! Äiti on nyt niin ylpeä. Olihan se jo korkea aika, kun ikääkin on 5kk ja 12pvä.
No niin, hienoa!! :wave: Turhaan olit huolissasi. Kyllä Rasmus osaa =)
Onnea, aivan ihan turhaan olit huolissas, uimaopena tiedän että kaikki lapset oppii aikanaan...
 
Heippa!
Meillä meni yö persiilleen kaikkien osalta,mutta nyt en valita kun ulkona on niin mahtava ilma...Ja jos ennusteisiin on uskomista,niin huomenna sataa täällä etelässäkin lunta! :xmas: =)

Rypäle iso :hug: Saatan olla joissain asioissa pinnallinen,mut kyllä ton pitäis kuulua aviomiehen ekaan "velvollisuuteen" |O

ursulainen kiva pikku ylläri :LOL:

Vaatekoko on meillä 62-68cm...

Rebel hienoa!Jostain muuten luin,että keskimäärin 6kk ikäsinä lapset oppii vasta kääntymään selältä vatsalle...

Nyt odottelemaan lumisadetta :xmas:

Bamse
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
maleha:
Siis jaksaako teidän vauvat olla leikkimatolla, vatsallaan enemmän ku viisi minuuttia?
Juu, täällä Emma viihtyy vallan hyvin leikkimatolla, ja nyt viihtyy viel paremmin ku osaa jo mennä napansa ympäri...Joku 2h-3h voi hyvinki olla matolla ilman sanomisii..
Mahallaan ja selällään yhtä paljo on.
Niin epäreilua!!!!!!

Meidän emma ei ole sitterissä eikä lekkimatolla IHAN OIKEASTI ku korkeintaan KYMMENEN MINUUTTIA!
Hereillään ollessa aina sylissä tai lattialla niin et joku sitä leikittää, keikuttaa, juttelee tai jotain vastaavaa! Rasittavaa!!!!!
Aina vaan kitistään ja vingutaan!!
Sylissäkään ei ole rauhassa vaan sitä pitää hyppyytellä ja keikutella jne....
Todella rasittavaa!!!
 
onnea rebel pojan kääntymisestä :flower:

meillä ei vieläkään mihinkään suuntaan käännytä, neuvolassa kysyin asiasta ja nauro vaan et voi olla ettei toi mein likka "koskaan" käännykkään, eli siis lähtee liikkeelle eka tms. Sekin siis kuulemma aivan normaalia. Kaivelee kuitenkin hieman mieltä, kun ei täällä vissii enää semmosta oo muita joka ei kääntys siis mihinkään suuntaan, muuta kuin puhtaana vahinkona..
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
maleha:
Siis jaksaako teidän vauvat olla leikkimatolla, vatsallaan enemmän ku viisi minuuttia?
Juu, täällä Emma viihtyy vallan hyvin leikkimatolla, ja nyt viihtyy viel paremmin ku osaa jo mennä napansa ympäri...Joku 2h-3h voi hyvinki olla matolla ilman sanomisii..
Mahallaan ja selällään yhtä paljo on.
Niin epäreilua!!!!!!

Meidän emma ei ole sitterissä eikä lekkimatolla IHAN OIKEASTI ku korkeintaan KYMMENEN MINUUTTIA!
Hereillään ollessa aina sylissä tai lattialla niin et joku sitä leikittää, keikuttaa, juttelee tai jotain vastaavaa! Rasittavaa!!!!!
Aina vaan kitistään ja vingutaan!!
Sylissäkään ei ole rauhassa vaan sitä pitää hyppyytellä ja keikutella jne....
Todella rasittavaa!!!
Ei varmaan lohduta,mut kaverin tyttö ol ihan samanmoine...sylis piti olla...lattial piti kovast viihdytystä olla.
Typy muuttu het ku oppi ite liikkumaan...nyt oikein tyytyväine tapaus =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
onnea rebel pojan kääntymisestä :flower:

meillä ei vieläkään mihinkään suuntaan käännytä, neuvolassa kysyin asiasta ja nauro vaan et voi olla ettei toi mein likka "koskaan" käännykkään, eli siis lähtee liikkeelle eka tms. Sekin siis kuulemma aivan normaalia. Kaivelee kuitenkin hieman mieltä, kun ei täällä vissii enää semmosta oo muita joka ei kääntys siis mihinkään suuntaan, muuta kuin puhtaana vahinkona..
Ei täällä käännytä.. :wave:
Kyljelleen jos laittaa, niin sitten kääntyy masulle, tai takas selälle. Mutta ei viihdy masulla kauaa.. pari kertaa on kääntynyt selältä masulle mutta taisi olla sattumia.
Voihan se tosiaan jäädä välistä jos vaikka kyljen kautta nousee konttausasentoon.. ellei näistä tule peppukiitäjiä.. =)
Kukin tyylillään, ei meillä tuo esikoinenkaan koskaan ryöminyt.

Meillä poika tuntuu keskittyvän kujeilemiseen siskonsa kanssa ja sanalliseen viestintään.. tänään ruokaillessa tuli jo melkein "ei äiti".. ei kelvannut sose ei.. :D
(en ihmettele etteikö sieltä tuo ei jo tullut tarkoituksella, sen verran monesti esikoinen muistaa sanoa sen joka asiaan varmuuden vuoksi.. ;) )
 
maleha tiedän, ettei lohduta, mutta vauvat on luonteeltaan ja tempperamentiltaan erilaisia ja teille on suotu vaativa yksilö.Vaatii varmasti pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä. Onneksi hää on teidän eka. Meillä jos olis yhtä vaativa vauva, niin mitenhän isompien kans kävis... :/
 
Siis juma mulla menee hermot mun porukoihin, kun ne on ihan totaalisen kilahtanu nyt tultuaan isovanhemmiks! Koko ajan ostamassa jotain meille, siis onhan se kiva kun ilmaseks saa mutta kun ei edes kysytä, että tarvitaanko / halutaanko / onko meillä jo!
Nyt ne on hommannu jonku helevetin kävelytuolin |O mä en halua semmosta. Ja nimenomaan oon äitelle yrittäny koko ajan toitottaa, että ei mitään ylimäärästä romua meille, kun ei täällä kämpässä mahdu muutenkaan liikkumaan |O
Siis kuvitelkaa nyt itekkin, miten 51 neliön asunnossa mennään semmosella vehkeellä?
Enkä mä halua, että meijän koira jää semmosen härvelin alle. Siis voi hitto mä kiehun :kieh:
Perkele niistä oo muuta ku harmia :headwall: :headwall:

Anteeks valitus, mutta välillä voisin ampua ne kuuraketilla hornantuuttiin |O ja tää oli vaan pieni osa todellisuutta...

Mutta joo, neuvolassa käytiin pikasesti punnituksella, oikee 5kk käynti on vasta 1.12
mutta tässä lukuja:
paino: 8255g (7765g)
pituus: 66cm (64cm)
py: 42cm (41,2cm)

Huomenna pitäis viedä likka virtsatesteihin, saa nähdä kuinka tällä kertaa onnistuu :whistle: ja ens viikolla ois sitten se virtsarakon varjoainekuvaus :/

Eilen vihdoin tuli sitä kakkaa, oli kyllä semmosta jöötiä, ettei mikään ihme, että matkanteko kesti :D Eihän siinä menny ku semmoset vaivaset 8 päivää levolacilla avustettuna.
Nyt mä en uskalla enää antaa kiinteitä :/ nyt on pidetty melkein viikon tauko. Onneks tässä ei oo mikään kiire, jospa sitä vaan tissittelis ja kattelis uudestaan vähän myöhemmin...

Vaatekoko hommaa piti kans vähän purnata, kun niissä on ihan hirveitä kokoeroja eri merkkien välillä :eek: Meillä on käytössä jokunen 60cm vaate ja sit jokunen 74cm on ihan nafteja :/ naperon vaatteista oon ainakin huomannu, että ne on tosi pieniä. Mutta yleisesti siis 60-70cm vaatteet käytössä.

mutta nyt jotain herkkuja kaapista :p

MP ja Elsa huomenna 5kk
 
Menhit: Nyt ooppa ihan rauhassa sen kääntymisen kanssa, kääntyy kun kääntyy. Meidän pikkumies oppi vasta tällä viikolla ja on kuitenkin 2 viikkoa teidän neitoa vanhempi. Kaikki aikanaan, eikä tosiaan kaikkien tarvitse oppiakaan kääntymään. Vaihteluväli on 4-6 kk, joten ei vielä senkään puolesta ole mitään kiirettä!
 
Huh huh, johan oli urakka. Miltei tunnin luin teijän juttuja, kun kaikkihan pitää lukea, että tietää missä mennään. :D

Ekaks Rypäleelle :hug: . Mä en kyl enää sun asemassa kestäis tota sun ukkoas (anteeks nyt vaan!! :ashamed: ). Mun mielestä se käytäytyy niin törkeästi vaimoansa ja lapsensa äitiä kohtaan, että... :hug:

Soseista tein sitä luumusosetta itse sillon sunnuntaina ja se tuntuu olevan vatsan toiminnan kannalta tuhat kertaa tehokkaampaa kuin mikään valmis purkkiluumu. Siis maanantai aamuna Rasmus teki ihan sen luumun ansiosta (? :D ) 5.30-6.00 välisenä aikana kolmet isot kakat. Neljännet vielä ennen kuin lähdettiin muskariin klo9.30 ja puolilta päivin viidennet. Eli pikkasen tuntu, et nyt alan olla korviani myöten paskassa. Eli itsetehty luumu pelittää kyllä ihan kympillä.

Puuroista vielä. Mä teen Rasmukselle puuron pikakaurahiutaleista, joita liotan kylmässä vedessä ensin 15-30min , jonka jälkeen kiehautan puuron lisään korviketta annan hautua ja laitan sit jäähtymään. Meillä pitää nykyään jäähdyttää ihan kylmäksi se puuro, mikään lämmin ei uppoa. Eli oisko se sit kuitenkin ne hampaat... ei kyllä vieläkään mitään näy saati tunnu. Maidon pitää olla sellasta haaleata,muuten tulee kriisi. :eek:

Meillä Rasmuksella käytössä tällä hetkellä 74cm vaatteet. Nyt yritän bongailla toista talvihaalaria 80cm, että mahtuis sit helmikuussakin joku haalari päälle. Toivon mukaan se nyt sit riittäis. Reiman haalarin kun haluan, niin uskon että se riittää kun niiden pitäis olla kuitenkin reilua kokoa.

Raskauskilot Mitä ne on??? Mulla kaikki vajaa 7kg jäi laitokselle ja nykyään painan reilu 5kg vähemmän kuin ennen raskautta. Mutta ei sitä kyllä tästä vartalosta uskois, on tää sen verran rapakunnossa. :(
Mut enpä taida saada siihen kuntoon juuri kohennusta vähään aikaan. Kävin eilen siellä ortopedillä ton selän takia ja oli aika karua kuultavaa. Mulla on selkärangan nikamassa murtuma. On kuulemman vanha vamma. Mulla ei vaan ole mitään mielikuvaa,mistä ja miten sellanen olis voinu tulla. Ei kolareita, kukaan ei oo potkinu mua selkään.... en ole ollut koskaan mikään himourheilija (ei siis rasitusvamma). Oli ortopedikin aika ihmeissään. Kävin taas röntgenkuvissa ja 1.12. uus aika, jossa arvioidaan taas leikkauksen tarpeellisuutta. Kotona nyt sit kyttäilen halvaustuntemuksia ja vedän särkylääkkeitä kaksin käsin. Tänään oli sit eka päivä, et olin Rasmuksen kanssa kaksin koko päivän ja en voi sanoa kun että kamalaa oli. Selkä on taas niin kipeä ja romuna. Niitä kolmiolääkkeitä en uskalla päivän aikana ottaa ja en tiedä olisko niitä hyvä ottaakaan enhän mä tunne sillon sitä kipuakaan kunnolla eli voin tehdä jotain joka pahentaakin tilannetta. Kysyin siltä lääkäriltä, että mitä voisin tehdä nyt parantaakseni asiaa, niin en kuulemma mitään... tai no "vältä nostamista". :LOL: :LOL: No sehän onnistuu!

Sit asiasta kukkaruukkuun.. Rasmukselle saatiin viimeinkin tänään asennettua se hyppykiikku. Poikahan rakastu siihen samanties ihan täysin. Tuli suorastaan kriisi,kun otin sen siitä sit pois. Ois vissiin halunnu hyppiä ja roikkua siinä koko illan. :D

Äää Millä lihalla aloitit? Mä kun täällä kanssa olen pohtinut noita lihojen aloituksia, kun ollaan nyt kuukauden päivät jo noita puuroja syöty.

MP Rasmus saa kuulemma myös pukin kontista sellasen kävelytuolin. Ja mä kun olen kovaan ääneen koko ajan sukulaisille hokenut, että sellasta en halua. Meillä myös suht pieni asunto muutenkin täynnä tavaraa, niin miten täällä sellasella rakkineella mahtuu edes pyörimään, kysyn minä vaan. :eek:
Sit oli juttua noista kiinteiden antamisista ja vatsan toiminnasta (ummetuksesta). Mä luin jostain (en nyt muista mistä :headwall: ), että jos kiinteitä antaa kovin vähän niin ne jää kiinni suolen seinämiin ja täten tukkii ja saa aikaan ummetusta eli sitä kiinteetä ruokaa pitäis antaa siis vähän enemmän. Sinänsä jotenkin kyllä riidassa esim. neuvolan ohjeisiin ja niiden maistelulusikallisiin!

Meijän yöt on ollu ihan syvältä edelleen. Rasmus itkee ihan täysiä.. unissaan (huomattiin se eilen). 5.30 nousin tänä aamuna lämmittämään sit 200ml maitoa ja sit jatkettiin pihaustakaan päästämättä unia 8.45 asti. Oon miettiny et voiko vauva häiriintyä meistä siellä samassa huoneessa? Rasmus meinaa rupee vääntelehtimään ja nukkumaan nykyään aina levottomammin kun me mennään makuuhuoneeseen nukkumaan. En tiedä, tuli vaan mieleen. :ashamed:

Meillä Rasmus nukkuu päikkäreitä nykyään miten sattuu. Välillä mennään koko päivä muutamilla 30min tirsoilla ja joskus nukutaan sit yhet pidemmät (noin 2h) unet ja sit parit puol tuntiset.

No, niin jokohan olisin kirjoittanut taas tarpeeksi pitkän romaanin teijän kiusaksi. Oli tullu taas vaan niin paljon juttua ja asiaa parissa päivässä, että eihän niitä kahella lausella saa kuitatuksi! :D
 
rebel- mä oon jo muutaman yön kiroillut ja funtsinut, että taitais poika nukkua paremmin omassa huoneessa. Ajattelin tosiaan sijoittaa sen tonne kartanon itäsiipeen (eli pikkukolmion minihuoneeseen joka on pojalle tarkoitettu :D) heti kun saadaan tieto, ettei sylikummi tarvitse väliaikaisesti huonetta kun vuokrasopimus loppuu 30.11. Joka ikinen kerta, kun me tai jompikumpi menee nukkumaan, vaikka kuinka varpaillaan hiipisi eikä sytyttele edes eteisen valoa, niin poika kääntää kylkeä->havahtuu->nukutus tai sitten pitää samantien rynnätä sängynlaidalle ja iskee kädet pojan päälle ettei vahingossakaan herää unestaan. Sitten aina alkaakin se 20-60min välein heräily. Eilen oikein nauratti, kun miehen kanssa mentiin 23.30 nukkumaan lähes vaan sen takia, että poika nukkuis edes jonkun pätkän sikeämmin :LOL:

Tänään tapahtui ihme: 2h päikkärit 15-17 :eek: Käytiin poliisiasemalla viemässä passihakemukset, ja valvoi koko matkan sinne ja takaisin (bussilla edestakaisin), nukahti itsekseen (sekin eka kerta!) vaunuihin ilman mitään riepuja edessä tai että vaunut olisivat olleet liikkeessä. Mä olin ihan pölmistynyt kun miehelle vaan kokoajan manasin että "hitto kun ei nukutettu sitä ennenkun lähdettin - kohta alkaa helvetti - tästä päivästä tulee kauhea". Mä oon kauhea pessimisti, mies on sata kertaa rennompi :D

Täällä on oikeasti yks superhikoilijavauva! Toissapäivänä oli -2, oli toppapuvussa, tumput ja töppöset, kypäräpipo päässä ja sisävaatteet alla = hirveä hiki ja nihkeä vauva. Tänään taas 0- kelissä oli sisävaatteet (pitkähih.body+verkkarit+sukat) ja valkoinen pörröpuku (umpinainen jaloista) + tumput ja kypäräpipo ja oli lämmin ja selkeästi viihtyi vaunuissa paremmin. Taitaa meidän villavaatteet jäädä kaappiin, ellei tule -15 pakkasia tai kovia tuulia.. :headwall:

rebelille :hug: selkäuutisista, varmaan aika mahdotonta olla kotona "täyskunnossa" pojan kanssa, toivotaan että olo helpottuis pian :)

Meille sais joku ostaa tai myydä kävelytuolin, sitä hyppykiikkua jotenkin vierastan.
 
ikionnellinen
Rebel:
Meijän yöt on ollu ihan syvältä edelleen. Rasmus itkee ihan täysiä.. unissaan (huomattiin se eilen). 5.30 nousin tänä aamuna lämmittämään sit 200ml maitoa ja sit jatkettiin pihaustakaan päästämättä unia 8.45 asti. Oon miettiny et voiko vauva häiriintyä meistä siellä samassa huoneessa? Rasmus meinaa rupee vääntelehtimään ja nukkumaan nykyään aina levottomammin kun me mennään makuuhuoneeseen nukkumaan. En tiedä, tuli vaan mieleen. :ashamed:
Meillä Martta on nukkunut tuossa viereisessä makkarissa siis omassa huoneessa 3,5kk ikäisestä alkaen ja siitä lähtien herännyt kerran yössä. Eli meillä toiminut tosi hyvin, hän ei herää meidän kuorsauksiin eikä me hänen :LOL: Sit ku alkaa itkemään niin haen syömään ja vien takas, joskus jää aamuyöstä viereenkin. Tosin viime aikoina Martta on jättänyt ton yöitkeskelyn kokonaan ja herää jokeltelemaan.. :xmas: Kyllä siinä aluksi vähän äitiä kauhistutti siirtää pieni pois meidän huoneesta mutta kyllä on yöunet olleet sen jälkeen ihan eri luokkaan. Näin toimi ainakin meillä.

Siitä puheen ollen nyt nukkumaan, mää oon ihan zzzzzzzzzzzzzz |O (haukotus)
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Äää Millä lihalla aloitit? Mä kun täällä kanssa olen pohtinut noita lihojen aloituksia, kun ollaan nyt kuukauden päivät jo noita puuroja syöty.
Possulla aloitettiin. En tiedä onko jokin suositusliha millä pitäisi aloittaa mutta hyvin näkyy suolisto sulattavan.
Pari viikkoa ollaan lihaa popsittu ja tänään annoin sitten ekan kerran banaanipuuroa.. kylläpäs tykkäsi. :p
 
vauvan samassa huoneessa nukkumisesta/heräilystä
Meillä ollaan todettu jo moneen otteeseen et ois parempi jos ois tytöllä oma huone. Ollaan miehen kanssa niin rauhattomia nukkujia ja miehen kuorsaus monesti aiheuttaa tytön heräämisen. Ja just toi yöunille hipsiminenki alkaa kyrsimään kun joka tapauksessa hää ainakin hetkeks herää, sitten saa pelätä ite peiton alla et "älä nyt vaan ala huutamaan, nuku nuku, voi hyvä jumala anna ton tytön nukkua" koska jos huuto alkaa, sille ei loppua näy vaan se on sitten yhtä pomppimista sängyn laidalla ja yö unet jaa parin tunnin mittasiks ainakin tällä mammalla.
Mut joo, ens alkusyksystä kun muutetaan niin sitten otetaan kolmio, maksoi mitä maksoi. Ja alkaa toi sohvalla miehen kaa haliminenki jo kyrsiä :LOL:
 
ain niin ja niille jotka antaa luumua ummetukseen niin kokeilkaa päärynääkin vaikka ihan vaihtelun vuoksi :D Meillä nimittäin on kakka lentäny nyt pari päivää niiin kovasti et joudutaan kyl ainakin joksikin aikaa ottamaan se kokonaan pois ruokavaliosta :D
 

Yhteistyössä