*KULLANKERÄT Marraskuussa*

Korjaan vielä, että siis YHDELLÄ yösyötöllä, vaik toki sitä yhdessäki mennään :LOL:

Ja voi vitsi, miten ihana paikka tuo syöttötuoli näyttää olevan =)...kävästiin viikonloppuna ostamassa Emman syöttötuoli ja Eetu on niin tohkeissaan, kun saa istua pöydän ääressä =). Pikku hetkiä on vasta istunut, mutta tomerasti pysyy pystyssä, mitä nyt pöytää olisi aivan ihana välillä maistella ja nuolla =). On muuten hyvä syöttötuoli, kun ei pehmusteiden kanssa ole liian väljä! Helpottaa varmasti sitten sitäkin aikaa, kun tenava alkaa nousta pystyyn...ei olekaan niin helppo homma ainakaan tuossa syöttötuolissa =)

Ja taasen on aivan ihania kuvia :heart:
 
Huomenta!
Meillä on ukki tänään kylässä ja se touhuaa pojan kanssa ulkona,niin jää mammalle enempi aikaa tehdä kotitöitä :xmas: kun on vaan yksi lapsi huollettavana...No oikeesti mun isä tuli auttamaan,kun oon kipeenä,niin saisin edes vähän levättyä.Tosin oon pessyt jo kaks koneellista pyykkiä *taputtaa itseään olkapäälle* :D

Maleha meilläkin vaihtelee yöt hyvin rauhattomasta ihan ok:hon.Viime yö oli siltä väliltä.Pari kertaa söi ja pari kertaa piti laittaa tuttia.Meillä ei vielä syödä kiinteitä,mut esikoisesta opin,ettei ne välttämättä yhtään paranna yöunia.Eipä ainakaan tällä kertaa pety,kun jo valmiiksi asennoituu siihen,että sama meno öisin jatkuu.Kyllä se jo vuoden ikäsenä nukkui yöt läpeensä :)

Sydänkäpynen Meilläkin on välillä päiviä jolloin ei nukuta juuri yhtään ja välillä nukutaan koko päivä...Eilen nukuttiin 1,5 tuntia koko päivän aikana,kun normaalisti nukkuu yhdet 3 tunnin ja parit puolen tunnin unet...

Ihania kuvia mussukoista :heart:
Pitäis nyt itekin saada ne kuvat koneelle...

Bamse
 
Elppa Meilläkin on lapset tehneet just tuota, että itketään ja katsotaan suoraan silmiin apua anoen. Itse olen huomannut, että silloin on paras nostaa lapsi syliin ja antaa rauhoittua sylissä. Niin tuo itku tyyntyy nopeimmin, ja on taas hyvä mieli. Ei aina voi tietää, mitä vauva nyt itkee, ja ne itkun syyt voi olla niin pieniä. -isommallakin, meilläkin 3-v istui pöydän ääreen itkua tihrustamaan, ja kun kysyin, mikä on, vastasi, että haluaa maitoa. no olisi pyytänyt! En voi ajatuksia lukea...

Eihän vauvalla ole kuuma? Meillä oli esikoinen TODELLA hikipäinen, vaunuissa oli talvellakin --10 asteeseen asti päällä vain body, potkarit, äpp.n kevyt toppis ja makuupussi + tietty lakki,tumput ja töppöset. vasta kovemmilla pakkasilla saattoi laittaa tuon "oikean" toppapuvun. Autossa oli AINA fleecepuku, joskus sekin oli liikaa, vaikka itse istuin toppatamineissa vieressä. Piin sitten aina mukana pientä fleecepeittoa jonka saatoin heittää lisälämmöksi kaukalon päälle. nolottiviedä "puolialastonta" lasta neuvolaan, kauppaan ym. mutta en viitsinyt toista tukehduttaakaan.

Matias nukkui viimeyön todella hyvin. 21.30-7.30
Heräsi vain 2 kertaa syömään (klo 3 ja 6) Iltapalaksi poika veti yli 1 purkillisen sosetta, sekä maitoa. yöllä olikin todella tuskallista, kun oli tissit niin täynnä ja kivikovat -Matias nukkuu usein vieläkin tissi suussa.

KYSYMYS KAIKILLE: Mitä sellaisia asioita sinulla on ollut, joista olet ennen lapsen/lasten saamista päättänyt, ettet ikinä toimi niin tai näin. -ja sitten teet juuri niinkuin et ikinä aikonut tehdä...

Mulla noita riittää, yksi on ainakin tuo vieressä nukuttaminen/nukkuminen, tissi suussa nukkuminen, sokerit, makeat herkut ym. niitähän en anna alle 3-v... :whistle:

bumbo sitteri meiltä löytyy. mun äiti osti sen jo esikoiselle, joka ei siinä koskaan viihtynyt. kakkonenkaan ei siitä välittänyt, mutta matias tykkää siinä istua, kun saa olla pystyasennossa, ja näkee hyvin.oonki tosi tyytyväinen, etten myynyt sitä silloin esikoisen jälkeen, niinkuin aioin.

Mikä vaatekoko teillä on menossa? Matias on ISO poika, ja meillä on pääsääntöisesti 80cm vaatteita... yöpuvut ym. näkyy olevan 74-80 (kappahl), ulkohaalarikin on 80cm, ja just sopiva. Painoa on ehkä n.8kg, pituutta en osaa arvailla, pikkumies on leveäharteinen, kuten isänsäkin. Kuviakin voisin laittaa, kun löytäisin kameran piuhan, että saisin kuvat koneelle.
ätarkemmat mitat Matias saa torstaina, jolloin on neuvola!
 
Ei hitsi tää mun lapsi vuotaa... Aina ku laittaa lusikallisen ruokaa suuhun ni vaipasta löytyy tavaraa... :kieh: Vaatteissa meillä menee riippuen merkistä 62-68cm, on siis just sopivat. Tuohon Huiskahännän kysymykseen en vielä keksinyt vastausta... Kyllä sieltä jossain vaiheessa putkahtaa joku "en ikinä" :LOL:
Nyt täällä sataa vettä ja sulattaa nuo mun hehkuttamat lumet :/
 
Huh huh...

Koitan epätoivosesti kuitata eilistä lorvailua, tälle päivää onkin laulatettu jo niin tiski- kun pyykkikonettakin ihan urakalla, imuria ja yleiskonetta unohtamatta. Eli leivottukin on. Milla on jaksanut kiitettävän hyvin seurailla lattialta mun kohkaamista.

Nyt on menossa päivän eka (ansaittu?) tauko, juon kupillisen kahvia ja syön mokkapalapellillisestä reunoja. Eikös se ollu se imettävän äidin suositusaamiainen+lounas?! :ashamed:

Jaksamista teille joilla yöt takkuaa. Se on ihan sieltä ja syvältä. :hug:
 
Kuuluisat periaatteet No, mä oon päättänyt mm. seuraavaa :

1. Jokainen nukkuu omassa sängyssään.
Toteutus: Alussa lähdin heti lipsumaan tästä. Tein korjausliikkeen alkumetreillä, ja nyt meillä siis nukutaan omassa sängyssä n. klo 5-6 asti. Sitten haluan ottaa pienen tuhisijan viereen.

2. Sokeria lapselle vasta, kun osaa itse pyytää
Toteutus: En minä mitään tuoteselosteita huomannut lukea, ja sokeroitua puuroa lappasin tytön suuhun. Nyt taas ryhtiliike, ja sokerit pannaan.

3. Vauvan vaatteet vaihdetaan heti niiden likaannuttua :D

4. Opetan vauvan vaipattomaksi pissattamalla sitä lavuaarin päällä :LOL:

Hmmm. Oon mä päättänyt paljon muutakin, mut oon vielä onnistunut pitäytymään periaatteissani. Tässä muutamat niistä:

5. Bakteerit on hyvästä. Koiran nuolemia kätösiä ei lähdet desinfioimaan, tutteja ja tuttipulloja ei keitetä kuin toisinaan...

6. Vauvaa ei totuteta kantamishyssyttelyyn (vain ensimmäisenä iltana kotona mies lähti tätä periaatetta rikkomaan. Sille tein stopin saman tien)


Vaatekoko Meillä on käytössä 62-68cm vaatteet. Odotan kyllä jo malttamattomasti, että saisin alkaa kaivaa 74cm käyttöön, kun siellä on mun mielestä vaikka mitä ihanuuksia odottamassa.

 
Ammu: On on, just sitä =)...minäkin lohduttaudun herkutellessa, että "täytyyhän minun, kun imetän" :LOL: ...mutta jos totta puhutaan, niin huonoa omatuntoa siitä poden :ashamed: , ennen en nimittäin mättänyt herkkuja naamaan edes 10 prosenttia siitä, mitä nyt menee kurkusta alas...prkle!! Ja sentäs liikuin ja "bodasin" paljon enemmän! Siitäpäs tulikin mieleen, että kuinka paljon "tavaraa" on vielä jäljellä raskaudesta?? Minulla taitaa olla vielä 1-2 kiloa jäljellä, JA/MUTTA kroppa ei todellakaan ole entisen veroinen!! Ihanasti löysää tavaraa niin reisissä, käsivarsissa, kuin mahassakin :kieh: . Oikeestaan kaikki vanhat vaatteet menee jo päälle, mutta kuka niitä viittii katella, kun karseet jenkkikset vyöryy varsinki farkkujen vyötäröstä yli....vaatis ankaraa työtä, mutta motivaatio on aikaslailla nollissa...no joo, crossarilla tulee joka viikko poljettua, mutta tarttis ahkerampaa harjoittelua, plaaahh!! Tulipas omaa napaa ja vouhkaamista!! Mutta kertokaas ladyt, miten teillä??
 
Raskausaikana haalitut kilot jäi suurimmaksi osaksi mullakin laitokselle, tosin ekalla neuvolakäynnillä olin lihonut jo muutaman kilon(tais tupakointi vaihtua mässäämiseen) , että on tässä ollut liikaa ja onhan tuota edelleenkin :kieh: Mut 22kg vähemmän näyttää nyt puntari ku synnärille mennessä B)
 
Heippa!

5kk terveiset flunssaiselta pikkumieheltä :snotty: Tukossa on ollut jo muutaman päivän ja kuivaa yskää, nyt se räkä valuu ulos, mikä kaiketi on hyvä juttu.. mutta toinen itkua tihrustaa kun niistäminen on ilkeetä puuhaa :( Onneksi kuumetta ei ole!

Raskauskiloista- mä laitan ihan numeroina ;) Eli kun raskauduin, painoin 65, synnärillä 79,6, ja laitokselta lähtiessäni 72kg. Alle parissa kuukaudessa paino tippui 66 kiloon, jossa hillui vähän aikaa, ja kun kylmät ilmat tulivat ja tää äiti lenkkeili paljon mielummin, on paino tippunut 63 kiloon ja siinä pysytään. Vatsamakkara on JÄRKKY, ja paino lähtenyt TISSEISTÄ :kieh: , reisistä ja kasvoista. Triplaleuka on perinnöllinen, joten siitä en eroon pääse muutaku veitsellä |O

Vaatekoko- 68-74cm vaatteet käypi täällä. Toppapuku on 74-80, ja iso, varsinkin kun jätkä on myöskin kuumakalle, eli body+potkarit/verkkarit alla.. Taitaa sopia hyvin kun sinne tunkee lisää vaatetta. Äitiyspakkauksen vanutoppis on jo kuukauden päivät ollut liian pieni.. Sirkuslainen :wave: Jätkä painaa varmaan yli 8kg ja lähenee 70cm pituutta, ensi maanantaina saadaan tarkemmat lukemat. Pitänee seurata flunssaa että osaa rokotuksen takia sitten siirtää tarpeentullen neuvolaa edemmäs...

Mitä suunnittelin - mitä en tehnyt- :LOL: Kaikki? No ei ;) Imetysasia oli yksi, maitopusseja ja rintapumppuja myöten olin valmistautunut, pumppu tuli tarpeelliseksi kylläkin siinä mielessä, että jätkä söi niukemmin heruttavasta tissistä hienosti, muttei siitä, mistä tuli maitoa = lypsin sen etten kastunut.. alakuloisena ja pettyneenä sitten lopetin senkin pikkuhiljaa, vaikka varmasti olisin onnistunut imetyksessä ainakin puoliksi, jos olisin vaan jaksanut tsempata/joku olis jaksanut tsempata eikä puhua vain siitä, miten kakka olin kun annoin pulloa..
Toinen on talkki! Aina oon nähny kun talkkia tuputetaan peppuun ja pimpin/pippelin päälle, ja olin ihan varma että näin tulee tehdä.. enpä ole kuin ehkä 2 kertaa sitä laittanut, pojalla on niin hyvä iho ja muutenkin hygienian kun pitää kunnossa, ei talkkia tarvita.
Sitten on tää partsinukkuminen.. ekat pari vko suostui nukkumaan paikallaanolevissa vaunuissa - nyt tulee kauhea huuto kun partsivaunuihin laitan, ja jos sattuu sinne nukahtamaan, 10min kuluttua huomaa että "TÄÄL EI LIIKU MIKÄÄN!" ja pitää hakea pois, eikä suinkaan nukahda sisälle uudestaan, vaan kiukutellaan 1-2h ennenkuin uni maittaa uudestaan.

Unesta heräämisestä kysyisin? Meillä kun poika nukkuu sen 45min aina vakiona, ja vaikka olisi kuinka väsy, niin ei millään taktiikalla nukahda uudestaan :( Olen koittanut lähes kaiken, taputtelun, hyssyttelyn, keinuttamisen sängyssä, laulamisen ja hyräilemisen, kantaen tuudittaen, sama juttu vaunuissa: vaikka kävelen suoraa hiekkatietä ja havahtuu, ei tod. nukahda uudestaan, vaikkei olis 4 tuntiin nukkunut ja masu olis täynnä.

Noooh, noihin alkaa jo tottua :) Kyselen vain teiltä, jos jollakulla niitä kullanarvoisia ideoita sattuisi olemaan :) Mutta jos nukkuu 45min, niin onhan se parempi kuin 30min! PItää ajatella positiivisesti :D

Vähänkö tuli muuten söpöt passikuvat :heart:

Elppa & Alex 5kk
 
Ai niin, ja eilen reippailin ennen muskaria 50min pellonreunoja pitkin, ja muskarin jälkeen tunnin verran kävelyteitä, sit kuvien jälkeen bussilla Viikin prismaan muskarikaverin kanssa, ja siellä hilluttiin kantorepussa 2h.. ja kävelin sen 4,5km kotio = 45min :) Vähänkö olen tyytyväinen!!! Ihana sellanen raikas pakkassää kun aurinko paistaa, sellasia lisää!
 
En aikonut toimia näin:
- ottaa sisälle vaunuja jotta ei tottuisi hyssyttelyyn! (nukahtaa vain vaunuihin tai syliin hyssyttelemällä )
- Nukuttaa viereen (nukkuu nykyään vieressä kun en jaksa pompata koko ajan sänkyjen väliä )
- Aikoin lorutella ja laulella vauvasta saakka hänelle paljon! (jääny aika vähäiseksi loruttelut)
- Aikoin pukeä hänet aina ihaniin mekkoihin ja maailman suloisimpiin vaatteisiin joiden en tiennyt olevan tosi epäkäytännöllisiä (paljon vaatteita pitämättä epäkäytännöllisyyden takia)
-Aikoin totuttaa hänet meteliin ettei heräisi kovin herkästi (Kun hän nukkuu niin meillä pitää kävellä varpaisillaan)

On varmaan muitakin mut en nyt hoksaa.

Vaatekoko on 68-74 cm

Nyt sämpyläytaikinan kimpuun!

Tyttö nukkuu nyt mut ei varmasti enää kun upotan kädet taikina saaviin! :/
 
Unesta heräämisestä Meillä kans herätään aina jossakin vaiheessa päikyiltä "kesken". Oon ottanut unipupun lisäksi käyttöön joskus parisen kuukautta sitten kasvojen silittelyn väsymyksen tullessa. Eli nyt toimii jo niin hienosti, että kun tyttö herää kesken unien, niin meen vaan hiukan silittelemään kasvoja ja sinne jää sammumaan uudelleen. En tiedä onko tästä apua :/ Mut itse oon huomannut kaikkein parhaimmiksi konsteiksi Syy ja seuraus -toimet. Eli kun tehdään x, niin tapahtuu y. Ja näitä toistetaan viikosta toiseen samalla kaavalla. Kaippa se on sitten sitä turvallisuutta lapselle, kun osaa ennakoida mitä tapahtuu. Mut siis korostan taas, et tää toimii meillä. ei ole abosoluuttinen totuus. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
- Aikoin lorutella ja laulella vauvasta saakka hänelle paljon! (jääny aika vähäiseksi loruttelut)
- Aikoin pukeä hänet aina ihaniin mekkoihin ja maailman suloisimpiin vaatteisiin joiden en tiennyt olevan tosi epäkäytännöllisiä (paljon vaatteita pitämättä epäkäytännöllisyyden takia)
-Aikoin totuttaa hänet meteliin ettei heräisi kovin herkästi (Kun hän nukkuu niin meillä pitää kävellä varpaisillaan)
Juu, ja nämä tunnustan minäkin. :wave: :LOL:
 
Hei nyt minä keksin: ennen kuin vauva syntyi toistelin mantraa "pitää nukkua silloin kun vauva nukkuu, niin jaksaa yövalvomiset" , olisin varmaan nukkunutkin jos vauva vaan olisi edes joskus nukkunut enemmän kuin 15 min... :kieh:
 
Aion laittaa pojan joka päivä partsille nukkumaan vaunuihin..
helpommin sanottu kuin tehty esikoisen pyöriessä jaloissa ja kesällä partsi oli pätsi.. esikko nukkui 9kk ikään (toukokuuhun) joka päivä ulkona..
..pitää musiikkituokion ja laulaa kuten esikolle.. noo, tänään kuunneltiin Elastista (tyttö tykkää ja niin alkoi Nooankin jalat sätkimään :D ) ja lastenohjelmien tunnareita.. :whistle:

Vaatekoko 68-70 cm.. 74 cm haalari käytössä johon tosin meinaa hukkua.

Meillä poika nukkuu nykyään näitä päivätirsoja 2-3 h.. aamupäivällä sellaiset 30-45 min ja sitten yhdet lyhkäset illalla ja yöunet nukkuu n. klo 22 - 8 (-10).
Unesta heräämisestä jo alle tunnin päästä.. käyn kurkkaa jos ei "kuorsaus" kuulu, joskus poika on silmät auki heräilemässä.. =)
Mutta jos itkee silmät kiinni, en tee mitään.. saattaa olla äänekäskin itku ja kestää puolisen minuuttia, mutta nukahtaa heti uudelleen jos nyt hereillä olikaan.
Reagoin siis ainoastaan jos silmät auki tai jos kiinni ja ei lakkaa alle minuutin.

Itkugalluppia.. tuosta uni-itkusta tuli mieleen että miten paljon teillä vauvat itkee keskimäärin nykyään vrk:ssa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Hei nyt minä keksin: ennen kuin vauva syntyi toistelin mantraa "pitää nukkua silloin kun vauva nukkuu, niin jaksaa yövalvomiset" , olisin varmaan nukkunutkin jos vauva vaan olisi edes joskus nukkunut enemmän kuin 15 min... :kieh:
Kuittaan! Jostain syystä sitä ei osaa syödä, suihkutella tai siivota kun vauva on hereillä.

Koneella kyllä voi istua :whistle:

Meillä mentiin äsken kapalon kera nukkumaan. Ensin on ihan täyttä hymyä, sitten tulee räkää kurkkuun, jää jumiin eikä saa nielastua niin alkaa hillitön itku eikä tokene kun kävelemällä ympäri kämppää. Mitkään päristelyt jne. ei auta. Raukka :'( Nyt laitoin kapaloon ja peiton taakse blokkaamaan, ettei käänny selälleen.. en edes kirjoita syytä, tajuatte varmaan.
 
meillä ei oikeastaan enää itketä (paitsi ku rokotettiin), enemmän on sellasta kitinää ja kätinää jos joku on huonosti. Jospa ne itkut on itketty sillon alkuaikoina *kopkopkopkopkopkop*
Elppa nenätipat ja friida on ollu meillä lyömätön yhdistelmä räkätaudisssa. Ja valuttaa kylppärissä kuumaa vettä ja istuskelee siel höyryssä sitte. :hug: molemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huiskahäntä:
KYSYMYS KAIKILLE: Mitä sellaisia asioita sinulla on ollut, joista olet ennen lapsen/lasten saamista päättänyt, ettet ikinä toimi niin tai näin. -ja sitten teet juuri niinkuin et ikinä aikonut tehdä...
Mulla aika hyvin menny just mun mottojen kanss, ne oli nämä:
1.ei viereen nukkumaan - ollu tyyliin 2krtaa meidän kanss aamulla vieres 10min
2.anna vauvan leikkiä itse ettei totu siihen että aina joku siinä vieres - emma viihtyy hienosti ittekseen leikki matolla...
3. parisuhde on listalla nr1.
4.Lupa ottaa vapaa iltoja jos siltä tuntuu - kiitos mun vanhemmille näin se onnistuu todella hyvin.
5. älä stressaa kämpän siivoilusta.
6. ja karkkia vasta niin myöhään ku voi...- tosiaan annoin kanss sitä kaura-vadelma puuroa, mut vaihdan normi 4-viljan puuroon..

Ainut mikä tulee mieleen missä oon fuskannu on tyyliin . Käy ulkona joka päivä...syynä ehkä myös se että meen aika helposti joka päivä johonki ku auto jolla mennä ja sit oon kyllä ihan kotirotto sille päälle satun..

Vaatteista, emmalle menee koko 68cm, mut pikku hiljaa nekin pienenee..
 
Lisäys listaan, eli periaate, joka on pitänyt: kotityöt tehdään vauvan ollessa hereillä.

Itkugalluppiin Ihan oikeaa itkua on n. 1-2krt viikossa, jos huono mutsi ei älyä että on nälkä eikä väsy. Kesto max. 10 min (Kunnes tajuan, et ei hitto!. MIten sillä muka voi olla taas nälkä???! No on sillä!) . Kitinävitinää on sitten päivässä n. 5-30 min.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiäitiäiti:
Itkugalluppia.. tuosta uni-itkusta tuli mieleen että miten paljon teillä vauvat itkee keskimäärin nykyään vrk:ssa?
Meil normi pvänä itkuu korkeintaan 30min...sit vähän sellast kitinää.
Poika kyl todella perustyytyväine tyyppi :heart:

Vaatteet 62-68cm

Raskauskiloja jälellä noin 10 :kieh:
...hermo meinaa niihin mennä,mut ens kesää mennes meinaan pois saada*koputtaa puuta* :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Itkugalluppiin Ihan oikeaa itkua on n. 1-2krt viikossa, jos huono mutsi ei älyä että on nälkä eikä väsy. Kesto max. 10 min (Kunnes tajuan, et ei hitto!. MIten sillä muka voi olla taas nälkä???! No on sillä!) . Kitinävitinää on sitten päivässä n. 5-30 min.
Juu, sama täällä...eipä oikein kunnon itkua kuulu...ininää eniten jos tahtoo jotain. Hymyarska tämä emma on :heart:
 

Yhteistyössä