*KULLANKERÄT Marraskuussa*

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
maamuska- itseironista tuo oli ;) Älä huoli.
Miettikää nyt meitä Elpanki kaa täällä keskenämme;
-apua! tuo huutaa, mitä teen?
-en tiedä, tääki huutaa, mitä tehään?
-huudetaanko mukana?

:xmas: ;) :whistle:
Siis kyl miekii viel mietin et apua miks tää nyt itkee...ja kuiteki nuit vauvoi on ennekii ollu B)
Hattua nostan teille molemmille ku ootta jaksaneet vaik vaavit on ollu itkusii.
 
wow, johan on juttua pukannut... :whistle: Ja en taas kerenny "rähinöihin" mukaan :D

No ei, pakko vaan sanoa, että kun oon tullut myöhemmin mukaan, niin en varmaan ikuna pääse samalla tavalla "piireihin" teidän alusta saakka palstailleitten kanssa - varsinkaan kun en kerkee täällä niin tiiviisti päivystämään :/ Mutta sehän on ihan selvä homma, joten nou hätä ;)

Mitä tulee itsesensuuriin, niin jonkun verran sitä harrastan itse sen takia, että kaikki täällä ollaan enempi tai vähempi hormonihuuruissamme ja herneen nenuun vetämisen tai väärin ymmärtämisen mahdollisuus on melko suuri, enkä jaksais ruveta "riitelemään" jostain ikuisuus-kysymyksestä tyyliin täysimetys vai korvike... ;) :whistle: :LOL:

Taavi on nyt sitä mieltä että riittää tää palstailu, höh :( Ainiin pakko vielä mainita että eilen ja tänään Taavi on nukkunut entiseen tapaan kunnon 3-4 tuntisen ekan päiväunipätkän ja sitten pari lyhempää :) *koputtaa puuta että tää pysyis nyt!!!*
 
Mä oon kans kaivannu teletappeja, vaikka kyl meidän jäbälle kelpaa toistaiseksi mikä tahansa tv-ohjelma. :D

Pakko vielä kommentoida tuohon ulkopuolisuus-keskusteluun, että mä oon raportoinut meidän ongelmista (mm. se astmaepäily) ja niiden ratkeamisista siksi, että jollekin voi olla siitä hyötyä. Saa esimerkiksi tietoa terveydenhuollon toiminnasta tai ehkä pikemminkin toimimattomuudesta ;) eri puolilla Suomea jne jne. Täältä on itse saanu niin monta vinkkiä ja ohjetta. Ja tietenkin korvaamatonta tukea.

Selvähän se on, että muiden ongelmat ei aina jaksa kiinnostaa. Mun puolesta meidän narinat voi rauhassa sivuuttaa, jos ei nappaa, mutta arvostan suuresti kaikkia, jotka jaksavat jakaa myötätuntoa ja pohtia ratkaisuja pulmatilanteisiin. Kun tosiaan on ensi kertaa pappia kyydissä, niin kaikenlaiset asiat askarruttavat.

Ja sit arkisempiin juttuihin. Meillä syötiin eilen ja tänään ja syödään vielä huomennakin broilericurrysulatejuustokeittoa. Helppo tehdä ja herkullista. :p

Jaahas, nyt kuuluu kutsu vaunuista. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Joopa... minä ja suuri suuni :ashamed:
rebelille lohtua, että pullukammat (ja älä pliis ota tätä nyt niin, että tarkottasin, että oot syöttäny Rasmusta liikaa!)ja isommat lähtee hitaammin liikkeelle (perustuen nyt siihen kokemukseen), mutta kun sitten lähtee, tapahtuu harppaukset melko nopeesti eli....
Ai, nyt mulla on siis lihava lapsikin!! :LOL: :LOL: No, ei vaiskaan, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Siis, että noi Rasmuksen "buddhan vatsamakkarat" on niin ku ikään kuin tiellä tuossa liikkeelle lähdössä. :D
 
palasinkin vielä yksikätisenä (poika sylis) kysyyn, että onko kelle tullu rokotuksista punotusta tai muita jälkiä pistokohtaan? kun saatiin ohjeeksi antaa panadolia, jos tulee punoitusta. nyt on sellainen finnin kokoinen punanen jälki pistokohdassa, läpimitta ehkä ½ cm. ei tunnu aristavan, joten en oo lääkinny. ukkeli kun on muuten pysynyt hyvällä tuulella.
 
Haikis mulle sanoi terkka neuvolassa, että panadolia voi antaa varuiksi, jos siltä tuntuu. Ei siitä kuulemma haittaa ole, kun on vaan kuitenkin satunnaista (just esim. rokotusten yhteydessä tms.). En kyllä ole itse tätä neuvoa noudattanu. Mä kun vastustan suuresti kaikkea turhaa lääkitsemistä... ja mies vielä enemmän, niin ei antais mun edes moista "vara-lääkitsemistä" edes ajatella.
 
Meil menee panadolia päivittäin :/ PikkuJätin lastenlääkäri sanoi, että vauvalle on pienempi haittaa lääkkeestä, kun jatkuvasta kiputilasta ja siitä, ettei vanhemmat "auta". Joskus 3ml, joskus 2 x 5ml tai suppo. Tänään annoin 2 x suppo yöksi (klo 17) kun alkoi olemaan raivon partaalla hampaiden takia. Poika siis HYÖKKÄILEE mua kohti puoliksi itkien, puoliksi kiljuen, suu auki ja täräyttää ikenet leukaan, nenään, solisluuhun, olkapäähän, mihin vaan mikä on lähinnä. Oikein raukka raivoaa kun hampaat on kipeet :(
Nyt on koko yläleuka valkoinen :eek: Siis varmaan 0,5mm enää ihoa hampaiden päällä, loistaa oikein kun poika avaa suunsa. Kai ne hampaat (toivottavasti) on pian puhkeamassa. Kylmästä ruuasta tulee ilmaa vatsaan, ja sitä lääkitään sitten oravanpyörässä cuplatonilla ja silloin tällöin disflatylillä, pierettämällä (jalkojen pumppaus) ja yritän pitää mahd. paljon vatsallaan, niin sylissä kuin lattiallakin.

Raukka :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Haikis mulle sanoi terkka neuvolassa, että panadolia voi antaa varuiksi, jos siltä tuntuu. Ei siitä kuulemma haittaa ole, kun on vaan kuitenkin satunnaista (just esim. rokotusten yhteydessä tms.). En kyllä ole itse tätä neuvoa noudattanu. Mä kun vastustan suuresti kaikkea turhaa lääkitsemistä... ja mies vielä enemmän, niin ei antais mun edes moista "vara-lääkitsemistä" edes ajatella.
Ai sie myös? Tai mä en silleen varsinaisesti vastusta, mut vältän ja vierastan (voiko noin sanoa? Suomi ei oo mun äidinkieli). Siks vauhkoonki noita hampaita, ku haluaisin kovasti aina lievittää pojan kipuja (on mun mielestä karsiny jo tarpeeks), mut en taas millään turhaan viittis suppoa laittaa. Ja ite en tyyliin koskaan syö lääkeitä, vaan ihan pakon edessä (esim ku sektiohaava alko mätimään :x ).

Nii, ja ruokagalluppiin, meillä ei taas vaihteeks oo syöty oikeen mitään järkevää. Nyt kerranki olis makaroonilaatikkoa, mut ollaan syöty sitä perjantaista asti, ni tökkii jo. :whistle: Tehtiin aika reilu satsi kerralla, 400g jauhelihaa vaan, mut makaroonia niin perhanasti (oli alessa :xmas: ).
 
Voi Alex pikkuista :( :( Vaikeahan se on pienen ymmärtää, miksi sattuu. Kyllä mäkin liputan noiden kipulääkkeiden puolesta, jos kerran selkeästi toinen kärsii ja lääke auttaa. En ainakaan itse raaskisi pientä kiusata :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Meil menee panadolia päivittäin :/ PikkuJätin lastenlääkäri sanoi, että vauvalle on pienempi haittaa lääkkeestä, kun jatkuvasta kiputilasta ja siitä, ettei vanhemmat "auta". Joskus 3ml, joskus 2 x 5ml tai suppo. Tänään annoin 2 x suppo yöksi (klo 17) kun alkoi olemaan raivon partaalla hampaiden takia. Poika siis HYÖKKÄILEE mua kohti puoliksi itkien, puoliksi kiljuen, suu auki ja täräyttää ikenet leukaan, nenään, solisluuhun, olkapäähän, mihin vaan mikä on lähinnä. Oikein raukka raivoaa kun hampaat on kipeet :(
Nyt on koko yläleuka valkoinen :eek: Siis varmaan 0,5mm enää ihoa hampaiden päällä, loistaa oikein kun poika avaa suunsa. Kai ne hampaat (toivottavasti) on pian puhkeamassa. Kylmästä ruuasta tulee ilmaa vatsaan, ja sitä lääkitään sitten oravanpyörässä cuplatonilla ja silloin tällöin disflatylillä, pierettämällä (jalkojen pumppaus) ja yritän pitää mahd. paljon vatsallaan, niin sylissä kuin lattiallakin.

Raukka :'(
VOI ALEX PARKAA! Ei oo kivan kuulosta. :hug: Meillä on kanssa tollasta kannibalismia esiintyny, mut ei ihan noin pahasti. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
maamuska- itseironista tuo oli ;) Älä huoli.
Miettikää nyt meitä Elpanki kaa täällä keskenämme;
-apua! tuo huutaa, mitä teen?
-en tiedä, tääki huutaa, mitä tehään?
-huudetaanko mukana?

:xmas: ;) :whistle:
Tältähän tää elämä varsin usein tuntuu. No, onneks täällä ei oo yksin näissä asioissa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Meil menee panadolia päivittäin :/ PikkuJätin lastenlääkäri sanoi, että vauvalle on pienempi haittaa lääkkeestä, kun jatkuvasta kiputilasta ja siitä, ettei vanhemmat "auta". Joskus 3ml, joskus 2 x 5ml tai suppo. Tänään annoin 2 x suppo yöksi (klo 17) kun alkoi olemaan raivon partaalla hampaiden takia. Poika siis HYÖKKÄILEE mua kohti puoliksi itkien, puoliksi kiljuen, suu auki ja täräyttää ikenet leukaan, nenään, solisluuhun, olkapäähän, mihin vaan mikä on lähinnä. Oikein raukka raivoaa kun hampaat on kipeet :(
Nyt on koko yläleuka valkoinen :eek: Siis varmaan 0,5mm enää ihoa hampaiden päällä, loistaa oikein kun poika avaa suunsa. Kai ne hampaat (toivottavasti) on pian puhkeamassa. Kylmästä ruuasta tulee ilmaa vatsaan, ja sitä lääkitään sitten oravanpyörässä cuplatonilla ja silloin tällöin disflatylillä, pierettämällä (jalkojen pumppaus) ja yritän pitää mahd. paljon vatsallaan, niin sylissä kuin lattiallakin.

Raukka :'(
Kyllä mäkin tässä tilanteessa panadolia antasin ihan päivittäin, sanois ukko mitä hyvänsä. Eihän se jatkuva kipukaan ketään jalosta! Voi Alexia, käy ihan tosissaan pientä sääliksi. :(
Miten ne kylmetettävät purulelut (tai mitä ne nyt on?)? Eikö niistäkään ole apua, jos kerran kylmä ruoka aiheuttaa niin pahoja ilmavaivoja??!
 
rebel- se on vaan hetkellinen ilo.. ruokailun aikana dippaan pullon tuttiakin jääveteen, jota raahaan pienen kulhon aina sohvapöydälle/yöpöydälle, tai sitten laitan ikeniin sellasta viilentävää geeliä. Tuntuu että noi purulelut sun muut vaan kiusaa sitä enemmän, eli mitä enemmän se niitä ikeniä hankaa ja rapsuttaa, sitä kipeämmät on. Itse yritän aina kylmässä vedessä kastellulla harsonpäällä vähän hinkata niitä niin etten kuitenkaan satuta, ja poika lähes KEHRÄÄ :eek: Kaikki mikä auttaa pojalle paremman olon, on tervetullutta. Se, ettei poika karju ja huuda kokoajan, pitää tän mamman selväjärkisenä.
Tänään oli taas sellainen tunne yksin kotona, että itkeäkö vaiko nauraa, kun toinen leikki koiraa ja haukkui ääneen kun tavotteli mun leukaa.
 
Mihin ihmeeseen on hävinnyt mun järki kiinteiden aloittamisen jälkeen??? Vauva on jo muutamina iltoina saanut ihan kauheen raivarin klo 17-19 välillä. Mä vaan koitan rauhoitella ja hyssytellä huutavaa muksua uneen, kun on "ihan selkeesti väsynyt" ja "sehän söi just". Just juu! Sillähän on ollut nälkä...tai jano, mut anyway pullo huitastiin aika nopeeseen tahtiin. Ja sit nukuttiin ihan rauhallisesti. Hitto on idiootti olo, kun oon huudattanut tuota vissiin monta iltaa ihan turhaan. Miks ei voi vaan kokeilla tarjota sitä maitoa, niin kuin ennenkin. :headwall: :headwall: :headwall: Huono mutsi :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Elppa- toivottavasti kaikkien hampaiden teko ei noin kamalaa tule olemaan. Se on hirveetä niin sulle kuin tietysti Alexillekin. Täytyy yrittää keksiä jotain helpotusta, josta teille vois olla apua.
Juu, kauhulla odotan hammasrumbaa alkavaksi...vaatii aika pitkää hermoa vissiin :/
 
Tiivari et sä huono mutsi oo!! Kyllä sitä on tässä itsekin joutunut monta kertaa ihmettelee, et mikä nyt on, kun aina vaan huutaa. Sitä kun niin helposti tuudittautuu siihen, et jos joku juttu on ollu hyvin viimeset pari viikkoa,niin se on sitä sit vissiin aina. :ashamed: Sitä ei vaan aina muista, et tuo lapsi kasvaa koko ajan ja sillon ne tarpeetkin(ruuan/juoman määrä, nukkuminen, leikkiminen...) muuttuu siinä sivussa koko ajan. Näin me ensikertalaiset!! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Elppa- toivottavasti kaikkien hampaiden teko ei noin kamalaa tule olemaan. Se on hirveetä niin sulle kuin tietysti Alexillekin. Täytyy yrittää keksiä jotain helpotusta, josta teille vois olla apua.
Juu, kauhulla odotan hammasrumbaa alkavaksi...vaatii aika pitkää hermoa vissiin :/
Niinpä! Aloin kans miettimään, et mitäköhän se homma meillä tulee sit olemaan. :eek:
 
Hammaskeskusteluun Mun sisko huomas vaan eräänä päivänä,että sen tytöllä on 2 hammasta suussa..Ei kitinän kitinää..
Se kaikki kitinä ja huuto on sit suotu meidän perheen lapsille.Ja mä oon kans huolettu antanut särkylääkettä,jos vaan yhtään vaikuttaa kipeeltä,kumpikaan lapsista,vaikka ylimääräsiä lääkkeitä yritänkin välttää.
Elppa ja Alex :hug:

Sydänkäpynen :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Haikis mulle sanoi terkka neuvolassa, että panadolia voi antaa varuiksi, jos siltä tuntuu. Ei siitä kuulemma haittaa ole, kun on vaan kuitenkin satunnaista (just esim. rokotusten yhteydessä tms.). En kyllä ole itse tätä neuvoa noudattanu. Mä kun vastustan suuresti kaikkea turhaa lääkitsemistä... ja mies vielä enemmän, niin ei antais mun edes moista "vara-lääkitsemistä" edes ajatella.
Joo, niin se sanoi mullekin, ja olen samaa mieltä turhasta lääkinnästä. Aattelin kysyä, miten te muut olette toimineet. Välillä mietin, et itkeekö kipua, kun itkee. Ei kyllä ole huutanut yhtään tavallista enempää. Ja yöunillekin sammui ihan normisti omaan sänkyynsä - poikittain. :D

*muoks* Ja nyt vasta luin noi teidän edellä olevat jutut... :saint: Toki antaisin heti lääkettä, jos huuto ylittäis ns. normaalit rajat. Ja nyt Greyn anatomiaa, keksejä ja kaakaota.

Jaksuja hammaspainiin! :hug:
 
Hui, ompas tullunna taas tekstii!

Kiirettä pitää eikä kerkiä lukemaan ja varsinkaan kommentoimaan juttuja.

Väsyttää!!!!

Emma valvottanut viikon verran. Herää sata kertaa yössä ja pitää tarjota tissiä ja tuttia. Ei itke sen kummemmin mut heräilee jatkuvasti. Liekkö sitten jokin tiheän imun kausi ku syö tosi paljon yöllä. Ennen riitti reilu 100 ml iltamaitoa ja nukkui 6-9 tuntia, nyt huitasee 200 ml ja herää jo kolme tunnin päästä syömään.

Olen antanut reilun viikon ajan pe-po sosetta muutaman lusikallisen päivällä. Oma maito riittää hyvin päivällä mut Iltaa kohti maito vähenee ja mietin et Kannattaiskohan antaa jotain kiinteä illallakin. Mitä suosittelisitte antamaan? Velliä? Hedelmä sosetta? puuroa?

Emma nyt 4.5 kk

 

Yhteistyössä