Kuljetatteko lapsia ilman istuimia/ vöitä tms.

  • Viestiketjun aloittaja pirjoliisa
  • Ensimmäinen viesti
pirjoliisa
Olen huomannut mielenkiintoisen seikan täällä maalla asuessani liittyen lasten turvallisuuteen autossa. Aika monelle kaverille/ tutulle on ihan ok, jos joskus tai pienen matkan lapset menee ilman vöitä/ istuimia/ ajaen autoa vanhemman sylissä tms. Itse en tätä voi ymmärtää, ellei oikeasti ole jostain hätätilanteesta kyse. Kolari ei ilmeisesti voi tulla pienellä matkalla tai jos vain joskus ollaan ilman vöitä?

Mites teillä? Avatkaa ihmeessä mulle tota ajatusmaailmaa, jos teillä noin toimitaan.
 
"jenni"
Mun lapset ovat kerran menneet kilsan matkan pelkissä vöissä ilman korokkeita, mutta sen enempää en riskejä ota. Olishan vaarallisuuden lisäksi typerää heikentää omaa auktoriteettiaan sanomalla, että nyt saatte olla irrallaan, mutta ens kerralla sitten ihan oikeesti hei ne vyöt kiinni.
 
"vierailija"
Omat lapseni ovat tasan tarkkaan vöissä (ovat jo sen ikäisiä ettei istuimia tarvita) joka ikinen kerta kun auto liikkuu! tuttavani taas opetti lapsensa matkustamaan sylissä etupenkillä puolivuotiaasta eteenpäin,koska saattoi kiukutella autossa kantokopassaan,kauhuissani touhua katselin,kerran huomautin asiasta ja sain tiukan vastauksen kuinka se on jokaisen oma asia kuulema..
 
"vieras"
En ikinä. Ja vain siksi, että tietäisin tehneeni kaikkeni, jos jotain sattuisi. En voisi elää sen kanssa. Ja siksikin, että näen töissä päivittäin kolaripotilaita.
 
"maalainen"
Meillä asuu mummo saman pihatien varraessa, matkaa sellaiset 400 m, ja tätä väliä ajetaan useampaan kertaan päivässä max 30 km /h vauhtia. En todellakaan laita lapsia vöihin näille siirtymille, ja olen ollut vähän arsyyntynyt, kun jotkut sukulaiset ja tuttavat ovat tästä antaneet ohjeita tyyliin "meidän lapset on aina vöissä". Aina - enpä usko, että heillä on tällaisia vastaavia siirtymiä juuri omassa arjessaan. Vouhotus ei ole missään asiassa hyväksi.
Samoin joskus mennään naapuriin metsäautotietä pitkin n. kolmen kilometrin matka iloisesti ilman vöitä köryyttelyvauhtia. Muulloin aina vyöt.
Itse asiassa meillä on nyt sellainen vaihe, että tässä omassa pihassa ja pihatiellä annamme jokaisen lapsen vuorollaan ohjata autoa isän tai äidin sylissä. Se on kuulkaas niin, että traktorimiehiä - ja naisia ei saa kuin opettamalla ajamaan:)
 
"jenni"
[QUOTE="maalainen";28631752]
Samoin joskus mennään naapuriin metsäautotietä pitkin n. kolmen kilometrin matka iloisesti ilman vöitä köryyttelyvauhtia. [/QUOTE]

Sä et ole tainnut olla sellaisen äkkipysäys-istuimen kyydissä? Siinähän mennään just köröttelyvauhtia, mutta ilman vyötä löytää kyllä itsensä naama linoleumista ennen kuin ehtii kissaa sanoa. Halusisin nähdä sen mökkitien, jolla äkkipysäyksen riski on 0 %.
 
en ymmärrä
[QUOTE="maalainen";28631752]Meillä asuu mummo saman pihatien varraessa, matkaa sellaiset 400 m, ja tätä väliä ajetaan useampaan kertaan päivässä max 30 km /h vauhtia. En todellakaan laita lapsia vöihin näille siirtymille, ja olen ollut vähän arsyyntynyt, kun jotkut sukulaiset ja tuttavat ovat tästä antaneet ohjeita tyyliin "meidän lapset on aina vöissä". Aina - enpä usko, että heillä on tällaisia vastaavia siirtymiä juuri omassa arjessaan. Vouhotus ei ole missään asiassa hyväksi.
Samoin joskus mennään naapuriin metsäautotietä pitkin n. kolmen kilometrin matka iloisesti ilman vöitä köryyttelyvauhtia. Muulloin aina vyöt.
Itse asiassa meillä on nyt sellainen vaihe, että tässä omassa pihassa ja pihatiellä annamme jokaisen lapsen vuorollaan ohjata autoa isän tai äidin sylissä. Se on kuulkaas niin, että traktorimiehiä - ja naisia ei saa kuin opettamalla ajamaan:)[/QUOTE]

Ööö puuttumatta sen kummemmin siihen että lapset on ilman turvavöitä, niin miksi ihmeessä meette 400m matkan autolla??
 
"mami"
[QUOTE="maalainen";28631752]Meillä asuu mummo saman pihatien varraessa, matkaa sellaiset 400 m, ja tätä väliä ajetaan useampaan kertaan päivässä max 30 km /h vauhtia. En todellakaan laita lapsia vöihin näille siirtymille, ja olen ollut vähän arsyyntynyt, kun jotkut sukulaiset ja tuttavat ovat tästä antaneet ohjeita tyyliin "meidän lapset on aina vöissä". Aina - enpä usko, että heillä on tällaisia vastaavia siirtymiä juuri omassa arjessaan. Vouhotus ei ole missään asiassa hyväksi.
Samoin joskus mennään naapuriin metsäautotietä pitkin n. kolmen kilometrin matka iloisesti ilman vöitä köryyttelyvauhtia. Muulloin aina vyöt.
Itse asiassa meillä on nyt sellainen vaihe, että tässä omassa pihassa ja pihatiellä annamme jokaisen lapsen vuorollaan ohjata autoa isän tai äidin sylissä. Se on kuulkaas niin, että traktorimiehiä - ja naisia ei saa kuin opettamalla ajamaan:)[/QUOTE]

Miksi edes ajatte autolla noin lyhyen matkan? Kävelkää, jos se turvavyön laitto on niin ylivoimaista!

Meillä on lapsi aina asianmukaisesti turvaistuimessa. Tosi moni tuttj harrastaa tätä lapsen kanssa samassa turvavyössä olemista, koska "pirkkopetteri huutaa muuten koko matkan". Ja koska ei jakseta pysähtyä, myös syötöt hoidetaan vauhdissa. Ihan järjetöntä.
 
"vieras"
Järjetöntä opettaa lapselle että autossa on vaihtoehto turvavöille. Ihan sama vaikka ajettais kolme metriä autolla niin lapset on vöissä. Tietävät itsekin ja odottavat ihan kiltisti että saadaa vyöt laitettua (ovat 4v ja 1v niin ite eivät vielä osaa). Maalla rattijuoppoja vasta ajeleekin niin kannattais vähän miettiä mitä riskejä ilmeisesti päivittäin ottaa. Meinaatko ettei se lapsi lennä lasista läpi omalla tiellä jos tulee äkkipysähdys? Että vaatii motarin tai muun erilaisen olosuhteen? Järjetöntä muutenkin ajella noin lyhyitä matkoja jatkuvasti autolla mutta vielä hullumpaa antaa lasten poukkoilla autossa ilman vöitä. Onko teillä valtaväestöä tummemmat hiukset?
 
"maalainen"
Mä niin tiesin nämä kommenttinne, mutta hauskaa oli lukea ne silti:)
Autolla sahataan, koska lapsia jätetään mummolaan ja otetaan sieltä töihin lähdettäessä ja sieltä tultaessa. Nyt joku kommentoi alle vartissa, että kamalaa, kun ei hoideta lapsia itse, vaan käydään ihan töissä! Tämähän täällä on vuodesta toiseen henki.
Äkkipysäys voi tulla pihatiellä, samoin kuuma kivi taivaasta tippua niskaan. Näillä mennään. Odotan vielä tovin, mitä ihmiset kommentoi tuohon alaikäisen ohjaamaan autoon. Sehän se vasta kamalaa onkin:)
Ei meidän lapsilla ole mitään ongelmaa ymmärtää, että tämä käytäntö koskee vain omaa pihatietä ja kerran vuodessa naapuriin menoa. Muilla teillä vyöt ovat kiinni ja pallikat paikallaan, huudolla tai huutamattomuudella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
 
"hmmm"
Mulla meni kerran 2,5-vee pelkällä korokkeella kun kävi kömmähdys autojen istuinten kanssa ja olin jo valmiiksi myöhässä hoitoon viemisestä. Vyöt kiinni, mutta kyllä koko matkan hirvitti.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;28631779:
Ööö puuttumatta sen kummemmin siihen että lapset on ilman turvavöitä, niin miksi ihmeessä meette 400m matkan autolla??
Onneksi kaikkien ei sitä tarvitse ymmärtää miksi niin ja miksi näin.
Itse tuon ymmärrän hyvin. Meilläkin mummolaan alle 100m, eikä mitään järkeä aamulla viiden jälkeen räntäsateessa lähteä kävellen viemään lähes unessa olevaa lasta sinne hoitoon. Syliin vain, ajetaan kävelyvauhtia tuo pätkä ja sitten nasta laudassa duuniin. Kaikki muut siirtymät AINA vöissä ja turvaistuimessa.
Eri ihmisillä on niin monenlaisia tilanteita.
 
"vieras"
Meillä lapset on aina turvaistuimissa ja vöissä. Vielä ei ole tullut vastaan sellasta tilannetta että vöiden ym käyttö olisi tuntunut "hankalalta"/"rasittavalta/turhalta.

Itse olen pienenä saanut "ajaa" isän sylissä viimesen kilometrin mökille mennessä. Se on mökkitie "metsän keskellä" ja autoja kulkee parhaana aikana muutama päivässä. Ja tää "ajolupa" oli siis vaan kerran-kaksi kesässä,eli nimenomaan kun mökille mentiin. Ei siis mitenkään joka kauppareissulla tms. Ja tosi hiljaa kyllä mentiin.

"maalainen": jos mummo hoitaa lapsianne ja asuu 400 metrin päässä teiltä,eikö mummo vois tulla teille?? Tai jos ei aamulla niin eikö mummo vois iltapäivällä tulla lasten kanssa teille odottamaan teitä kotiin.. En ymmärrä-..
 
juu ei
8v istuu turvavyöistuimesaa ja 2v turvaistuimessa. Auto ei liiku jos lapset eivät ole asianmukaisesti istumissaan. Istuimet myös vaihdetaan autosta toiseen jos tarve vaatii.
 
maalaisäiti kaupungissa
Meilläkin vyöt kiinni aina.. Asutaan rivitalossa ja joskus harvoin kun kauppakasseja tms on niin paljon ettei jaksa parkkipaikalta kantaa niin olen ottanut 5veen syliin "ajamaan" auton takaisin parkkipaikalle.. Muuten vaikka maalla käydään ja vaikka ajettaisiin Se 100metriä mummilta isomummolle niin vyöt on kiinni..
 

Yhteistyössä