Kuljetatteko lapsia ilman istuimia/ vöitä tms.

  • Viestiketjun aloittaja pirjoliisa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Henkilöautossa en koskaan omaa lasta. Veljen leikki-ikäisiä olen joskus kuljettanut ilman asianmukaisia istuimia, kun istuimia ei ole meille jätetty lasten jäädessä hoitoon, ja sitten on toivottu kyytiä lapsille.

Pitkän matkan bussissa olen matkustanut niin että lapsella (2v) ei ole ollut turvaistuinta. Viime viikolla ratatöiden vuoksi osa junamatkasta oli korvaavalla bussiyhteydellä, ja telakallisen turvaistuimen mukana roikottaminen juna + bussi + juna + paikallisbussi ja paluumatkalla paikallisbussi + juna + juna 2-vuotiaan lapsen ja matkatavaroiden kanssa ei ollut realistinen vaihtoehto.
 
"vieras"
Pari kertaa on ollut autossa ilman istuinta, toinen oli taksimatka ja toinen kerta oli, kun piti lähteä mummin mökiltä lapsen kanssa lääkäriin ja meidän auto jossa istuin on, oli miehen kanssa 100km päässä. Mentiin sitten mummin autolla. Turvavöissä kuitenkin istui silloin, vaikka en tiedä kuinka paljon niistä olis ollu apua pienessäkään kolarissa, kun ikää lapsella 1,5v. Nykyään on mumminkin autossa istuin :)
 
"vieras"
[QUOTE="kissa";28632607]Entäs jos olet esim. Helsingissä ja yhtäkkiä tarviiki mennä taksiin ja niissä ei ole esim. turvakaukaloita. Itse asut vaikka iisalmessa, joten et voi kotoa hakeakaan sitä. Menetkö silloin taksilla?[/QUOTE]

Riippuu vähän tarpeen suuruudesta. Jos pitäisi lapsi saada äkkiä sairaalaan, mutta ei ihan ambulanssi-äkkiä, niin silloin pitäisi varmaan vain mennä taksilla. Mutta esimerkiksi Lontoon reissulle selvitin etukäteen kaikki liitäntäkuljetukset junalla, bussilla (lapsen mitoille säädettävine turvavöineen) tai metrolla ihan juuri siksi että ei tarvitse käyttää taksia ilman turvaistuinta. Ja sukulaisten luota juna-asemalle käveltiin, vaikka turvaistuimeton autokyytikin olisi ollut tarjolla.
 
Mökkitiellä
Joo. Kerron elävän esimerkin. Nyt 31-vuotiaana silmäkulmassani on edelleen järkyttävä arpi siitä, kun mökkitiellä ei voi käydä mitään. N. 3-vuotiaana kuplan takapenkin keskiosassa istuin ja vöitä eisiihen aikaan edes ollut kaikissa autoissa. No, tällä kerralla jurrinen autokuski oli eksynyt mökkitielle, kun oli kääntynyt väärästä risteyksestä. Tuloksena lapsi (minä) vaihdekeppiin päin silmäkulmasta.
Eli meillä ei auto liiku edes metriä ilman vöitä.
 
yyyyyyyyyyy
Taksilla ollaan menty kahdesti, kun on ollut kiire lääkäriin tmss. ja ei ole ollut autoa. Kyllähän se pelottaa, kun ei ole istuinta, mutta minkä teet, kun on pakko mennä. Muuten autoillessa aina vyöt ja pyöräillessä kypärät.
 
Meillä on 2,5v matkustanut kerran elämänsä aikana n. 5km matkan ilman omaa istuintaan eli vain auton turvavöissä istuen. Oli ihan ehdottomasti poikkeus enkä kovin herkästi moisia poikkeuksia lähde tekemään. Eikä täällä kaupungissa ole yleisesti ottaen tarvettakaan kun julkiset kulkee jos ei autolla pääse :)
 

Yhteistyössä