Kukaan ollut Hämeenlinnan naisvankilassa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Karoliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Karoliina"

Vieras
Onko täällä kukaan (tai kenenkään läheinen) ollut Hämeenlinnan naisvankilassa?
Mun ystävä on joutunut sinne eilen ja olen tietenkin huolissani hänestä!
Syytä tässä en kerro, mutta kolmisen kuukautta joutuu siellä olemaan. Lapset on isovanhemmalla ja heilläkin kova paikka edessä (5 ja 8 vuotiaat).

Kaipaisin kipeästi kokemusta siellä olleilta, ihan kaikesta mahdollisesta. Siis mitä vain, mitä mieleen tulee.

Millaista arki siellä on, ruoka, sellit, kaverit, puhelut, kirjeet, läheiset, tapaamiset, mielialat, ostokset, ym ym ym.

Kiitos jo etukäteen!

Mun sisko on ollut siellä hetken aikaa. Raju paikka, vaikka on paljon rankkoja juttuja nähnyt. Hitto kun on aikaa, niin en muista mitä kaikkee siellä oli.Sen tiedän et paljon päihteitä pyörii tuolla, mutta tietysti jos kaverisi ei ole narkkari, niin ei häntä varmaan koske.

Sisko pääsi hyvin nopeasti Vanajalle avovankilaan, mikä oli hyvä paikka. Kannattaa siis se vaihtoehto selvittää!

Siinä on se riski, kun tekee rikoksia, että niistä joutuu kärsimään. Suomessa tosin kärsimys ei ole todellakaan paha.
En jaksais olla huolissani kenestäkään siinä vaiheessa kun vankilaan joutuu. Hyppisin riemusta.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
En ole ollut enkä toivottavasti ikinä joudu, mutta Suomessahan annetaan ehdonalaista ehdonalaisen perään ja lisäksi tutkintavangeille on tutkintavankila erikseen, joten ihan oikeasti on silavaa leivän päällä ollut tekojen suhteen, jos Hämeenlinnaan istumaan joutuu.

Ilmainen vinkki. Jos olisi kaikesta huolimatta joutumassa vankilaan, kannattaa valittaa hovioikeuteen. Silloin saa istua Vantaan vankilassa, kunnes valitus on käsitelty.

Kiitos yhdelle asialliselle vastaajalle! Äksymaija voi mennä peilin eteen kertomaan hauskoja juttujaan ja viisastelemaan ja antaa itselleen sen päätteeksi ablodit, kukaan muu tuskin saa jutuistasi mitään irti, hyvässä kuin pahassakaan. Samoin "hmm", boring..

Lisää kokemuksia?

[QUOTE="aloittaja";27311625]Samoin "hmm", boring..
[/QUOTE]

Etpä sinä ystäväsi oloista kovin aidosti kiinnostunut ole, jos tieto siitä miten Hämeenlinnan vankilaan joutumista voi siirtää tai välttää ehkä viikkojen tai kuukausien ajan on boring... :whistle:

[QUOTE="aloittaja";27311625]Kiitos yhdelle asialliselle vastaajalle! Äksymaija voi mennä peilin eteen kertomaan hauskoja juttujaan ja viisastelemaan ja antaa itselleen sen päätteeksi ablodit, kukaan muu tuskin saa jutuistasi mitään irti, hyvässä kuin pahassakaan. Samoin "hmm", boring..

Lisää kokemuksia?[/QUOTE]

No, kieltämättä mullekin tuli vain mieleen humoristisesti että eipä ole tullut oltua. Olis kyllä toinen mun pahimmista painajaisista: joutua vankilaan. Toinen olisi tulla haudatuksi elävänä....

Kokemuksia?

No, vankiloissa on päihteitä ihan joka ikisessä, päihteettömälle puolelle voi hakea, mutta myös siellä narkataan. Naiset on pahempia kuin miehet, siis häijympiä ja tekevät monesti hurjaa vahinkoa mm. puremalla, raapimalla ja repimällä ns. silmät päästä. Näin sanoi töissä mies, joka on ollut vanginvartijana yli 25 vuotta. Lisäksi naisten kielenkäyttö on karmeampaa. Että jos olisi nainen, istuisi kuulemma mieluummin miesten kanssa kuin naisten. No, tästä voi olla toki montaa mieltä.

Hierarkia on kauhea, vankien terveys väestön keskitasoa heikompi, uusia simputetaan. Kolmen kuukauden tuomio lyhenee ensikertalaisella 1,5 kuukaudeksi (vai siis puolen vuoden tuomio, josta istuu tuon kolme kk?) mutta paljon ehtii tapahtua. Tai sitten ei mitään tapahdu. Itse en kyllä menisi Hämeenlinnaan, enkä mihinkään muuhunkaan vankilaan. Joten mielestäni melko idiootti tuo ystäväsi, kun hankki itselleen tuomion. Jos ei oma perse kiinnosta, miettisi edes lapsiaan.

[QUOTE="aloittaja";27311625]Kiitos yhdelle asialliselle vastaajalle! Äksymaija voi mennä peilin eteen kertomaan hauskoja juttujaan ja viisastelemaan ja antaa itselleen sen päätteeksi ablodit, kukaan muu tuskin saa jutuistasi mitään irti, hyvässä kuin pahassakaan. Samoin "hmm", boring..

Lisää kokemuksia?[/QUOTE]
Hmm, mä en kyllä vitsaillu. Ihan tosissani olen.
Mutta joo, hyysätään kaikki vangit pystyyn, nehän on olosuhteiden uhreja! Vahingossa rötöstelävät sen verta ahkeraan, että vankilaan joutuu.
Suomessa saa aika ison rikoksen tehdä, jos ensikertalaisena meinaa linnaan lähteä. Ja sellasta ihmistä mä en sääli, jokainen vastaa teoistaan itse.
Tuossa on vaan lapset sijaiskärsijänä.

[QUOTE="hmm";27311554]Ilmainen vinkki. Jos olisi kaikesta huolimatta joutumassa vankilaan, kannattaa valittaa hovioikeuteen. Silloin saa istua Vantaan vankilassa, kunnes valitus on käsitelty.[/QUOTE]

Mikä Vantaalla sitten on paremmin?

Tuomio on ihan ansaittu, joten miten Hoviin valittaminen auttaisi? Eikö se vain pidentäisi käsittelyä?

Kokemuksia?

No, vankiloissa on päihteitä ihan joka ikisessä, päihteettömälle puolelle voi hakea, mutta myös siellä narkataan. Naiset on pahempia kuin miehet, siis häijympiä ja tekevät monesti hurjaa vahinkoa mm. puremalla, raapimalla ja repimällä ns. silmät päästä. Näin sanoi töissä mies, joka on ollut vanginvartijana yli 25 vuotta. Lisäksi naisten kielenkäyttö on karmeampaa. Että jos olisi nainen, istuisi kuulemma mieluummin miesten kanssa kuin naisten. No, tästä voi olla toki montaa mieltä.

Hierarkia on kauhea, vankien terveys väestön keskitasoa heikompi, uusia simputetaan. Kolmen kuukauden tuomio lyhenee ensikertalaisella 1,5 kuukaudeksi (vai siis puolen vuoden tuomio, josta istuu tuon kolme kk?) mutta paljon ehtii tapahtua. Tai sitten ei mitään tapahdu. Itse en kyllä menisi Hämeenlinnaan, enkä mihinkään muuhunkaan vankilaan. Joten mielestäni melko idiootti tuo ystäväsi, kun hankki itselleen tuomion. Jos ei oma perse kiinnosta, miettisi edes lapsiaan.

Enskertailainen istuu yhden kolmas osan tuomiosta hyvällä käytöksellä, muuten puolet. Ja ensikertailaisena menee myös, jos rikos on tapahtunut ennen ensimmäistä tuomiota.

[QUOTE="aloittaja";27311726]Mikä Vantaalla sitten on paremmin?

Tuomio on ihan ansaittu, joten miten Hoviin valittaminen auttaisi? Eikö se vain pidentäisi käsittelyä?[/QUOTE]

Pidentää käsittelyä kyllä, mutta oikeasti se kannattaa. Etenkin kun tuomio voi alentua hovissa.
Asianajaja/oikeusavustaja kyl auttaa noissa ihan varmasti.
Tuota Vantaalle pääsyä en ihan allekirjota, kun ei ole koskaan tullut vastaan vaikka tiedän hoviin valittaneita jokusen.

[QUOTE="aloittaja";27311726]Mikä Vantaalla sitten on paremmin?

Tuomio on ihan ansaittu, joten miten Hoviin valittaminen auttaisi? Eikö se vain pidentäisi käsittelyä?[/QUOTE]

Se on tutkintavankila eli sinne voi joutua syyllinen tai syytön. Vaikuttaa olosuhteisiin. Jos valittaa tuomiosta hoviin, niin istuu tutkintavankeudessa, kunnes hovioikeuden tuomio on lainvoimainen.

Tutkintavankilan erityispiirteenä on esimerkiksi se, että muitten vankien mahdollisuutta saada tietoa sisälläolijoista rajoitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äksymaija;27311733:
Enskertailainen istuu yhden kolmas osan tuomiosta hyvällä käytöksellä, muuten puolet. Ja ensikertailaisena menee myös, jos rikos on tapahtunut ennen ensimmäistä tuomiota.

No ei se "hyvä käytös" kyllä tuomiota mihikään vähennä:laugh: Ainakaan miesten puolella, ei Riihimäellä eikä Kylmäkoskella. Tiedä sitten tuosta Hämeenlinnan naisvankilasta...:whistle:

No ei se "hyvä käytös" kyllä tuomiota mihikään vähennä:laugh: Ainakaan miesten puolella, ei Riihimäellä eikä Kylmäkoskella. Tiedä sitten tuosta Hämeenlinnan naisvankilasta...:whistle:

Siis hyvä käytös, että osallistuu toimintaan ja näyttää halunsa käyttäytyä kunnolla.
Eli siis toisin sanoen aina pääsee yhdellä kolmas osalla tuomiosta.

Miten olen vankeja hyysännyt?
Hohhoijaa..
Pyysin kokemuksia vankilasta tietäviltä, en pyytänyt mielipiteitä asiasta tietämättömiltä mammoilta, jotka pitävät otseään parempina ihmisinä kuin vankeja.
En myöskän pyytänyt mielipidettä tai arvailuja vankeinhoidon tasosta ihmisiltä, jotka eivät siellä ole olleet tai siitä mitään tiedä!
Enkä pyytänyt analyysia ystäväni äitiydestä tai siitä miksi hän vankilaan on joutunut ja kuinka hänen täytyy olla läpeensä mätä, jotta sinne on joutunut.

Sen verran voin valaista, että kyse ei ole väkivallasta, päihteitä tämä henkilö ei käytä, eli ei liity päihteisiin, eikä varastamiseen tai liikennerikkomuksiin.

Niin, ja avotalossa naaralla istuttuja tuomiota tiedän, sekä jokusen Mikkelin läänillä olleista.
Läänillä tosin sellasia pikatuomiota, pari kuukautta. Ilmeisesti muualla ollut sit suht täyttä.

. Ensikertalaiset pääsevät ehdottomassakin vankeudessa helpommalla: käytännössä he pääsevät vapaiksi kärsittyään puolet tuomiostaan. Ehdonalaiseen vapauteen on normaalisti mahdollista päästä, kun 2/3 rangaistusajasta on kulunut. Vankeinhoidollinen ensikertalaisuus tarkoittaa sitä, että vanki ei ole vapautumistaan seuranneiden kolmen vuoden aikana syyllistynyt uusiin, vankeustuomioon johtaneisiin rikoksiin.

Tuon löysin, eli hiukan olin hakoteillä, kun rangaistus muutetaankin ehdonalaseks.

Kuumimmat

Yhteistyössä