kukaan käynyt autokoulua automaattivaihteisella?

Liekkiö
[QUOTE="eeva";30305993]Olet selvästi fiksu ja elämää nähnyt ihminen. Manuaaliilla ajo on monelle naiselle vaikeaa ja omatoimisesta harjoittelusta on hyötyä.[/QUOTE]Ilmeisesti tuntemani naiset ovat sitten erittäin fiksuja, koska kenenkään ei ole tarvinnut opetella ylimääräisiä. Voimme olla itsestämme todella ylpeitä lähipiirissäni.
Upeaa syyspäivää sinulle!
 
aivan
Typerä ajatus. Elämässä on tilanteita, jolloin voi joutua ajamaan muitakin autoja kuin omaansa. Kortista ei ole mitään hyötyä noissa tilanteissa. Jos jotain tehdään, niin kannattaa tehdä kunnolla.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
sit ei voi mitään jos tulee joku tilanne,oon tähän astikin selvinny kortitta,mut nyt on tullut aika se hankkia haluan päästä liikkumaan kauemmaskin,ja kerta automaatilla on paaaljon helpompi ajaa,ja meillä jo semmonen auto käytössä ja tulee olemaan jatkossakin niin miksei?
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;30306059:
sit ei voi mitään jos tulee joku tilanne,oon tähän astikin selvinny kortitta,mut nyt on tullut aika se hankkia haluan päästä liikkumaan kauemmaskin,ja kerta automaatilla on paaaljon helpompi ajaa,ja meillä jo semmonen auto käytössä ja tulee olemaan jatkossakin niin miksei?
Jos et ole mitenkään innokas ajelija (kuvauksesta päätelleen et ole), niin tuskin ajaisit kavereiden autolla. Toiseksi kun teillä on automaatti, niin et pysty omalla ajalla harjoittelemaan vaihteiden käsittelyä paitsi lainaamalla autoa. Nämä huomioiden kortin ajaminen automaatilla on parempi vaihtoehto kuin olla kokonaan ilman korttia. Jos tarpeet muuttuvat myöhemmin, niin ainahan voit ottaa muutaman harjoitustunnin ja päivittää ajokortin tavalliseen.
 
Miiiii
Sis en tajua mikset aja perinteisesti korttia :DElätkö siinä toiveessa, että on aina automaatti. Kyllä se eteen tulee kun vaihteita tarvis vaihtaa. Et vaan myönnä, et osaa tai uskalla vaihteilla ruveta kokeilee. Sitähän varten on se koulu mikä opettaa.
 
[QUOTE="eeva";30305993]Olet selvästi fiksu ja elämää nähnyt ihminen. Manuaaliilla ajo on monelle naiselle vaikeaa ja omatoimisesta harjoittelusta on hyötyä.[/QUOTE]

Eikä ole vaikeaa, mummotkin osaa.
 
"meh"
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;30306015:
o näin oon päättänyt et ajan sen automaatilla,voin toki kokeilla manuaaliakin,ja tiän kyllä et korttiin tulee merkintä,enkä pysty ajaan manuaalia,ei ole tarviskaan koska en ajais kuin meiän omalla joka tulee lemaan automaatti.
Aina voi tulla tilanne, että esim. työn tekemiseksi joudut ajamaan autoa ja työpaikan autot ovat aika usein (omalla kohdalla poikeuksetta) olleet manuaaleja. Minusta on kovin lyhytnäköistä ajaa se kortti automaatille siinä kuvitelmassa, että ikinä et joudu ajamaan muuta autoa kun omaanne. Näkisin sen manuaalikortin jo vaikka työpaikkamahdolisuuksien kannalta parempana.

Esim. minulla itsellä on myös automaatti. Ja siitä oli vaihdelaatikko hajalla: korjaus kesti kolme viikkoa ja maksoi 3000€. Koska oikeasti tarvitseen kulkemiseen autoa, niin sain lainattu anopilta / naapurilta heidän autoja. Ne taas oli manuaaleja.... Tällä siis halusin lähinnä sanoa, että aina voi tulla tilanteita, jossa autoa tarvitset etkä pystyy valitsemaan, onko se automaatti vai ei.
 
vierass
Sis en tajua mikset aja perinteisesti korttia :DElätkö siinä toiveessa, että on aina automaatti. Kyllä se eteen tulee kun vaihteita tarvis vaihtaa. Et vaan myönnä, et osaa tai uskalla vaihteilla ruveta kokeilee. Sitähän varten on se koulu mikä opettaa.
Autokoulussahan sitä on juuri hyvä kokeilla, löytyy asiansa osaava opettaja vieressä neuvomassa. Jos ne vaihteet pienen harjoittelun jälkeen tuntuu ylivoimaiselta, niin sitten kannattaa vasta sitä automaattia harkita.
 
brfv
Mä ajaisin kyllä sinuna ehdottomasti manuaalilla. Vaihtoehtoja enempi sitten myöhemmin...

Ja mä en ollut muuten ikinä ajanut senttiäkään autolla ennen autokouluun menoa. Autokoulun ope ei sitä ensin meinannut uskoa ja luuli että vitsailin, kun kysyin kuskin paikalle istuttuani, että mitäs nyt sitten tehdään. Myöhemmin sanoi, että mua oli helppo opettaa, kun ei ollut mitään vääriä malleja opittuna. Ja pääsin muuten kirjallisista ja inssistäkin ekalla läpi.
 
"tii-"
Mieluummin ajokortti ilman rajoitteita, koska sen saa samalla vaivalla ja samalla hinnalla.
Samaa mieltä. Ei se manuaali nyt niin vaikea ole, vähän se tietty opettelua vaatii, mutta helpoiten sen siellä autokoulussa oppii kuin mahdollisessa hätätilanteessa (ja manuaaliahan ei saa edes ajaa jos autokoulun käynyt automaattivaihteilla).

Toki automaattivaihteet ovat yleistymässä, ja täytyy sanoa, että itse en enää osta autoa manuaalivaihteilla. Töissä autossa on manuaalivaihteet, joskus sillä voi joutua ajamaan, joten ihan hyvä taito sekin on.
 
"Anni"
Mä ajaisin kyllä sinuna ehdottomasti manuaalilla. Vaihtoehtoja enempi sitten myöhemmin...

Ja mä en ollut muuten ikinä ajanut senttiäkään autolla ennen autokouluun menoa. Autokoulun ope ei sitä ensin meinannut uskoa ja luuli että vitsailin, kun kysyin kuskin paikalle istuttuani, että mitäs nyt sitten tehdään. Myöhemmin sanoi, että mua oli helppo opettaa, kun ei ollut mitään vääriä malleja opittuna. Ja pääsin muuten kirjallisista ja inssistäkin ekalla läpi.
Olin ajanut peltoautoilla 12 vuotiaasta lähtien. Autokoulunopettaja ei tarvinnut opettaa mitään, luki omia papereitaan ja kiitti mukavasta kyydistä :)
 
Tilastoja en tähän hätään löytänyt, mutta eipä tilastoilla olekaan väliä, vaan sillä mitä autoja on käytettävissä. Jos kaikilla kavereilla, sukulaisilla ja työpaikoilla on automaattivaihteiset, niin silloin automaattivaihteisella pärjää suht hyvin. Mutta jos kaikki tietämäsi autot omaasi lukuunottamatta ovat manuaalivaihteisia, myös työpaikan autot, niin pelkän automaattivaihteisen ajakortin kanssa voi tulla ongelmia.
Menikö yli ymmärryksen?
Joka kolmas auto Suomessa on automaattivaihteinen. Se, miksi luvut eivät ole päinvastoin, on yksinkertaisesti rahakysymys. Mutta ihan yhtä hyvin kaikki kohdallesi osuvat autot voivat olla automaattivaihteisia.
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30306523:
Joka kolmas auto Suomessa on automaattivaihteinen. Se, miksi luvut eivät ole päinvastoin, on yksinkertaisesti rahakysymys. Mutta ihan yhtä hyvin kaikki kohdallesi osuvat autot voivat olla automaattivaihteisia.
Mutta jos yksikin autoista on manuaalivaihteinen, niin silloin automaattiajokortti ei ole riittävä. Kun automaattivaihteisia on vain kolmannes, niin todennäköisyys manuaalivaihteiseen autoon on erittäin suuri.
 
[QUOTE="northern soul";30306635]Onko tuosta automaattiajokortista jotain hyotya vai miksi sellainen vaihtoehto on edes olemassa? Onko sen suorittaminen halvempaa?[/QUOTE]

se on tarkoitettu lähinnä niille joilla on semmonen fyysinen vamma joka estää manuaalilla ajamisen
 
Mä ajaisin kyllä sinuna ehdottomasti manuaalilla. Vaihtoehtoja enempi sitten myöhemmin...

Ja mä en ollut muuten ikinä ajanut senttiäkään autolla ennen autokouluun menoa. Autokoulun ope ei sitä ensin meinannut uskoa ja luuli että vitsailin, kun kysyin kuskin paikalle istuttuani, että mitäs nyt sitten tehdään. Myöhemmin sanoi, että mua oli helppo opettaa, kun ei ollut mitään vääriä malleja opittuna. Ja pääsin muuten kirjallisista ja inssistäkin ekalla läpi.
En minäkään ollut ajanut. Tielle, kun lähdettiin, tuntui, että ei tien leveys riitä ja pelotti ihan pirusti.
 
vierass
[QUOTE="northern soul";30306635]Onko tuosta automaattiajokortista jotain hyotya vai miksi sellainen vaihtoehto on edes olemassa? Onko sen suorittaminen halvempaa?[/QUOTE]

Sillä saa ajaa autoa ja monelle pyörätuolissa olevalle se on ainoa mahdollisuus ajaa autoa. Heillä on automaatin lisäksi vielä käsikaasu ja -jarru.
 
aja automaatilla
Mulla oli ihan kamalia vaikeuksia saada korttia manuaalilla ja varmaan lopulta mä pääsin säälistä läpi. Mä ajan pelkästään automaatilla enkä ikinä ajaisi manuaalilla enää. Se on paljon paljon miellyttävämpää ja automaatilla pysty keskittymään liikenteeseen ja ohjaamiseen huomattavasti paremmin. Manuaaliautot on vanhanaikaisia ja kaupunkiajossa ero ihan hirvittävä. Tänä päivänä mä ajaisin ehdottomasti vain automaatilla ja jos susta tuntuu manuaali inhottavalta mitä se onkin niin automaatti on paljon parempi kaikessa.
 

Yhteistyössä