Kuka väitti, että hoitopaikan saisi vaikkei ole töitä??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
Lapselle piti hakea hoitopaikkaa 4 kk ennen hoidon tarvetta. No, minä hain. Odottelin ja odottelin, kunnes sitten sain soiton päiväkodista, että hoitoon ei ole asiaa, mikäli minulla ei ole töitä. Siis onko tämä nyt ihan totta?

Pitäisi hakea töitä ja mahdollisia rahoituksia, mutta se ei onnistu mikäli lapsi ei ole hoidossa. Apurahahakemuksien tekoon menee kauan ja se vaatii poissaoloa kotoa, yhteistyökumppaneiden tapaamista, tietokantojen selaamista (sitä en pysty tekemään kotoa käsin). Kaikki suunnitelmani kaatuvat nyt siihen, että sitä hoitopaikkaa ei saa. Voi v*ttu tätä systeemiä.

ettei päivähoitopaikkaa saa jos ei ole töissä tahi koulussa, itse hain 4kuukautta hoitopaikkaa ja ihmettelin samaa kun ei mitään kuulunut,tässä välissä kerkesi mennä jo yksi koulupaikkakin ohi kun en hoitopaikkaa saanut ja loppujen lopuksi kun sitten työpaikan sain piti työn alkamispäivämäärää siirtää kun ei hoitopaikkaa ollut, kysyivät vaan voisikohan naapurit hoitaa.. Tämä siis Jyväskylässä eli siellä ei ainakaan työttömien lapsia ole hoidossa vaan lapsi täytyy heti ottaa hoidosta jos jäät ytöttömäksi vaikka tekisit pätkätöitä tai ainakin minulle näin selvitettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt;24988162:
No ei ole täällä, ei todellakaan.

Missä täällä? Kyl se oikeus on mut siihen saattaa mennä tosi kauan. Ite sain 2vkossa pojalle paikan kun heitin sisään avoimen hakemuksen alkaessani hakea töitä. Samantien kattoivat paikan kun kerroin että työ alkaa sillom ja tällön.

[QUOTE="vieras";24988189]Tämä siis Jyväskylässä eli siellä ei ainakaan työttömien lapsia ole hoidossa vaan lapsi täytyy heti ottaa hoidosta jos jäät ytöttömäksi vaikka tekisit pätkätöitä tai ainakin minulle näin selvitettiin.[/QUOTE]
A.p., oletko Jyväskylästä? Onko tänään ollut siis joku Jyväskylän seudun päiväkotien kotiinsoittopäivä? Minullekin soitettiin n. tunti sitten ja kerrottiin, että työtön ei saa heille lastaan hoitoon. Suunnitelmissa oli aloittaa työharjoittelu alkuvuodesta ja laittaa lapsi hoitoon. Nyt vaan odottelen, että mies tulee kotiin töistä. Tehdään siitä vaikka yksinhuoltaja, niin ehkä sitten saa työtä tekevänä viedä lapsen hoitoon!

A.p., oletko Jyväskylästä? Onko tänään ollut siis joku Jyväskylän seudun päiväkotien kotiinsoittopäivä? Minullekin soitettiin n. tunti sitten ja kerrottiin, että työtön ei saa heille lastaan hoitoon. Suunnitelmissa oli aloittaa työharjoittelu alkuvuodesta ja laittaa lapsi hoitoon. Nyt vaan odottelen, että mies tulee kotiin töistä. Tehdään siitä vaikka yksinhuoltaja, niin ehkä sitten saa työtä tekevänä viedä lapsen hoitoon!

Siis minä en ollut ap joka laittoi tuon jyväskylä kommentin, mutta minulle kävi näin Jyväskylässä ja olen itse yksinhuoltaja eli ei sekään takaa hoitopaikkaa.

Nyt ette vaa hyväksy. todellakin työharjottelussa on saatava paikka. Mahtaa niillä olla hoitopaikkatilanne todella hirveä jos ei edes sillon saa kun ei olla kotona töiden/harjottelun takia. Mulla kävi silleen että eka kierroksella oli todella nihkeä tyyppi joka vaa jankkasi ettei tässä ajassa ja joku hoitamaan lasta kotiin jne...Mentiin eteenpäin puolvuotta ja tyyppi oli vaihtunu, heti oli toinen ääni kellossa ja palvelualttiuttakin. Ihmetteli kun kerroin edellisen tyypin asennetta. Kun se aika on säädetty koska on saatava paikka vanhempien työllistyessä.

Täällä itä-suomen pikkukaupungissa ei saa lasta hoitoon kun itse olen töissä ja mies vauvan kanssa hoitovapaalla. Yrittivät jopa tivata, että onko meillä jotain ongelmia kun en halua jättää lastani miehen hoitoon!!! Ja meillä on siis uusperhe, mutta miehellä kuulemma automaattisesti hoitovastuu kun saman katon alla asutaan.

Täällä itä-suomen pikkukaupungissa ei saa lasta hoitoon kun itse olen töissä ja mies vauvan kanssa hoitovapaalla. Yrittivät jopa tivata, että onko meillä jotain ongelmia kun en halua jättää lastani miehen hoitoon!!! Ja meillä on siis uusperhe, mutta miehellä kuulemma automaattisesti hoitovastuu kun saman katon alla asutaan.

tämän vielä ymmärtää!

Ei saa, ellei ole tilaa.
Subjektiivinen oikeus on, mutta kenen työssäkäyvän tai opiskelevan tenava tai lääkärin lähetteellä hoidossa oleva potkittais pois?

Moni kunta/kaupunki on liemessä korviaan myöten, kun ei ole tarpeeksi paikkoja. Toisaalta palkkaus on sellainen ja työnkuva muutenkin, että esim perhepäivähoitajuus ei oikein houkuttele. Paikkoja tarvittais enemmän mitä on tarjota.

Mä en oo ikinä ymmärtäny sitä että paikkaa pitäis hakea jos ei ole töistä tietoakaan. Itse oon hakenu sit ku työpaikka on varmaa ja saanu paikan parissa viikossa. Sama muuton kanssa, paikka ob järjestyny nopeastikin...

Mä en oo ikinä ymmärtäny sitä että paikkaa pitäis hakea jos ei ole töistä tietoakaan. Itse oon hakenu sit ku työpaikka on varmaa ja saanu paikan parissa viikossa. Sama muuton kanssa, paikka ob järjestyny nopeastikin...

Mulla taas on aina työt alkanu samantien, hankalaa se on siinä sitten selittää et ei onnistu kun lapsella ei ole hoitopaikkaa...Joten mielellään itekkin sen hoitopaikan ottais sit etukäteen et vois aloittaa heti.

Mä pistin paperit vuotta ennen sisään ennenkuin hoidon tarve alkoi. Ja ei, mulla ei ollut MITÄÄN hajua siinä vaiheessa töistä. Aloin sitten hakemaan sillä perusteella milloin voin aloittaa. En tosiaankaan olisi laittanut lapsia hoitoon sillä perusteella "johonkin vaan". Olisi se voinut olla että saa kunnan toiselta laidalta hoitopaikan, 20 km väärään suuntaan kotoa. 40 km ylimääräistä joka päivä... Eikä siirtojono ole todellinen vaihtoehto. Kaverin lapset on siirtojonossa, ja heille sanottiin että koska hoitopaikka jo on, menee varmaankin 2-3 VUOTTA siinä että saa nimenomaan siihen päiväkotiin mihin ovat jonossa. Huonolla tuurilla ei koskaan, koska ilman hoitopaikkaa olevat menevät jonossa edelle.

Viimeksi muokattu:
Uutta hakemusta perään ja sinne tietoja työsi vaatimasta erikois tilanteesta. Ihmisiä ne sielläkin päässä on.
Näin ne meidän naisten työtä arvostaa. Kotiäitinä ole kokenut yhtä pskamaista asennevammaa.

Mulle sanottiin myös, että lapsi ei saa hoitopaikkaa, jos olen työttömänä. Sain kuitenkin määräaikaisen työpaikan. Ensi helmikuussa olen näillä näkymin taas työtön. Pitääköhän minun sitten ottaa lapsi hoidosta, jos en heti saa uutta työpaikkaa?

Lapsi täyttää talvella 6-vuotta ja aloittaisi siis syksyllä sitten eskarin samassa päiväkodissa. Kesällä ottaisin lapsen lomalle, jos olen työtön. Kuitenkin 6-vuotiaalle on kaverit ja oma ryhmä tärkeitä ja tuntuisi kurjalta ottaa lapsi muutaman kuukauden takia pois lähitarhasta... Etenkin, kun töitä etsin koko ajan....

[QUOTE="vieras";24988189]ettei päivähoitopaikkaa saa jos ei ole töissä tahi koulussa, itse hain 4kuukautta hoitopaikkaa ja ihmettelin samaa kun ei mitään kuulunut,tässä välissä kerkesi mennä jo yksi koulupaikkakin ohi kun en hoitopaikkaa saanut ja loppujen lopuksi kun sitten työpaikan sain piti työn alkamispäivämäärää siirtää kun ei hoitopaikkaa ollut, kysyivät vaan voisikohan naapurit hoitaa.. Tämä siis Jyväskylässä eli siellä ei ainakaan työttömien lapsia ole hoidossa vaan lapsi täytyy heti ottaa hoidosta jos jäät ytöttömäksi vaikka tekisit pätkätöitä tai ainakin minulle näin selvitettiin.[/QUOTE]

Meille saatiin hoitopaikka alle kahdessa viikossa kun työllistyin. Kaverini sai samassa ajassa lapselleen hoitopaikan kun palasi kouluun.
Ja työttömän kaverini lapsi on kokopäivähoidossa. Ja nämä Jyväskylässä.

Tämä on hiukan kuntakohtaistakin.

Ylöjärvellä kaikki lapset pääsevät automaattisesti päivähoitoon hoitoon. Tämä tarkoittaa sitä, että päiväkodit ovat puolillaan sellaisia lapsia, joiden toinen vanhempi on kotona. Sitten kun alueelle muuttaa uusi perhe jonka molemmat vanhemmat ovat töissä, ei tätä työtätekevien lasta saada hoitoon kuin jonnekin 15 km päähän kotoa, koska lähimpiin päiväkoteihin/perhepäivähoitajille ei mitenkään mahdu.

Ehkä tilannetta täälläkin helpottaisi, että työssäkäyvien lapset asetettaisiin etusijalle hoitiopaikkojen suhteen.

Subjektiivinen päivähoito on minusta hyvä asia, mutta päivähoitoon tarvittaisiin kyllä kipeästi enemmän resursseja.

Mä olen saanut lapset hoitoon vaikkei mulla ollut mitään hajuakaan mitä mahtaisin alkaa tekemään (menin samana päivänä ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi kun lapsilla oli eka hoitopäivä). hakemukset laitettiin menemään se 4kk ennen hoidon tarpeen alkamista. Ja saatiin lapset vielä tuohon lähi päiväkotiin mihin on ihan kamala tunku ja kokoajan lapsia jonossa hakemassa paikkaa.
Kävikin sitten niin mukavasti, että samalla viikolla kun lasten hoito alkoi laitoin hakupaperit jälkihaussa kouluun. 2 vko lasten hoidon alkamisesta kävin pääsykokeissa ja alle 1 kk hoidon alkamisesta mulla alkoikin sitten koulu :)

ei taatusti olis onnistunut jos lapsilla ei olisi ollut jo hoitopaikkaa valmiina.

Yhteistyössä