kuka teki väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viima";23510909]ja se syyllinen olen minä, äiti joka lapsensa hoitaa ja tuntee ja joka on se joka valvoo yöt ja aamut hänen kanssaan vain sen takia et jee jonkun mielest on kiva leikkiä äitiä toisten lapsille. ja jos uskallan puuttua asiaan niin mä olen paha ja mulle suututaan.

entä jos he olisvatte syöttäneet vaikka kakkua vauvalle ja siitä olis tullut joku allerginen reaktio ja hän olis tukehtunu. ni eikö tuohonkaan saa puuttua. pitää vain niellä kaikki kun muista on niin kivaa tehdä kaikki vastoin vanhempien tahtoa?

en etsi syyllistä mut mua ottaa päähän et mua syyllistetään. mielestäni en pahasti sanonut kun totesin vain ja sit mulle suututaan.[/QUOTE]

Pienenä on pienet murheet ja isona on isot murheet.

Mustasukkainenkin olet lapsestas.

Hyvä että on rytmi, mutta liian tarkkaan sitä ei kannata alkaa seuraamaan, siitä ei saa kuin ongelmia. Vauvat muuttaa sitä rytmiä muutenkin itse kun ikää tulee ja jos vaan vedät samaa rataa saat vaan itselles stressiä. Ymmärrän että ensimmäisen kanssa sitä on tarkempi kaikesta, mutta usko että sellainen jousto tekee ihan hyvää.
Meillä on molemmilla lapsilla luonnostaan tullut rytmi (4v ja 3kk), mutta se elää hyvin tilanteen mukaan. Esim. eilen tultiin reissusta myöhään ja vauvan iltatoimet meni ihan eri tavoin kuin aiemmin, ei mitään ongelmaa.

Luulen että tätisi olis tarkoittanut hyvää, että saatte olla juhlissa pidempään kun sai vauvakin nukkumaan.

Tulee varmaan shokkina, mutta.... vauvojen rytmit heittelee rajusti ensimmäisen vuoden ajan, juuri kun luulee että täähän sujuu, niin hupsista, taas muuttuu. Sinä siis syytät että täti antoi vauvan nukkua, tuskin vauva olisi nukahtanut jos sitä ei olisi väsyttänyt.
Tuo kommentti että nukkuuhan se ilman tissiä oli sulle vaan heitto jos olet viisastellut ettei vauva nuku millään ilman tissiä, eli isä ei voi koskaan nukuttaa.

vauva nukkuu kaksi kertaa päiväs ilman tissiä. eli ei se siit kii ole. ja olimme lähdös puolen tunnin pääst tekemään iltatoimet ja nukkumaan. poika olisi sen ajan pysynyt hereillä. ei ole eka kerta.

mun mielest vain on väärin nukuttaa toisen ihmisen lapsia kuin omiaan. itse olisin käynyt kysymäs et mitä tälle tehdään kun meinaa pystyyn nukahtaa, jolloin olisin heittäny kahvit naamaan ja lähtenyt mummulaan nukkuun.

olisit ite hoitanut penskasi. koska sun maailma tuntuu kaatuneen tuohon yhteen yöhön- mä ainakin olisin riemusta hyppinyt jos joku olis niin kiinnostunut hoitamaan toisen lasta, että itse saisin rauhassa seurustella ja syödä juhlissa. että taatusti pitäisin pääni kiinni. mutta sulle tuo taitaakin olla ensimmäinen lapsi

puoletkaan porukast ei tajua ettei kyse ollut rytmistä vaan siitä et onko oikein et mennään nukuttaan toisten lapsia ilman lupaa ja jos jotain vastaan sanot tädille niin siitä suututaan totaalisesti. okei. mä luovutan. toivottavasti täti joskus leppyy mut en kyllä ala perään soittaan. mun mielest mä en niin pahasti sanonu et siitä suuttua olis tarttenut. kun en minäkään hälle suuttunut.

[QUOTE="viima";23510950]
mun mielest vain on väärin nukuttaa toisen ihmisen lapsia kuin omiaan. itse olisin käynyt kysymäs et mitä tälle tehdään kun meinaa pystyyn nukahtaa, jolloin olisin heittäny kahvit naamaan ja lähtenyt mummulaan nukkuun.[/QUOTE]

ok.täti teki nyt jotain erilailla kuin sinä olisit tehnyt. mutta tekikö hän sen "pahat" mielessään tai ilkeyttään ? tuskin. lapsenne kasvaessa tulet varmasti olemaan vielä vain iloinen, että on lähipiirissä lapsirakas täti :)
laittakaa nyt välinne kuntoon,isot ihmiset! :)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23510967:
olisit ite hoitanut penskasi. koska sun maailma tuntuu kaatuneen tuohon yhteen yöhön- mä ainakin olisin riemusta hyppinyt jos joku olis niin kiinnostunut hoitamaan toisen lasta, että itse saisin rauhassa seurustella ja syödä juhlissa. että taatusti pitäisin pääni kiinni. mutta sulle tuo taitaakin olla ensimmäinen lapsi

ei mua haittaa a vauvaa hoitaa. senkus jos haluaa. mut jos sanon et meil valvotaan kahdeksaan ja sit mennään yö unille niin pitääkö siitä suuttua minulle? ja viel niin marttyyrimäisesti et mä en enää ikinä vauvaan koske kun en saa hoitaa kuten haluan.

Ymmärrän molempien kannan asiassa. Sinä olisit toivonut, että vauva olisi nukutettu vasta yöunille. Täti taas ajatteli antaa väsyneen lapsen nukkua. Ei hän varmastikaan tarkoittanut pahaa.

Kai olet huomannut, että yliväsynyttä lasta on vaikein nukuttaa?

No tietenkin on tyhmää ilman vanhempien lupaa mennä tekemään jotain mikä vaikuttaa vauvan päivärytmiin. Vauvan äidinkin elämä todennäköisesti pyörii vauvan syömisen ja nukkumisen mukaan. Tuskin tarkoittivat pahaa, huomasivat varmaan vauvan olevan väsynyt ja laittoivat sänkyyn nukkumaan. Ajattelematonta tuo tietenkin oli. Olisivat voineet tulla sanomaan äidille, että vauvaa väsyttää ja kysyä mitä tehdä.

Musta on ihan oikein, että sanoit asiasta, jotta osaisivat seuraavalla kerralla toimia paremmin, ja typerää ja naurettavaa heidän suuttua siitä! Mä koittaisin puhua sukulaisten kanssa niin että jatkossakin voisi olla yhteydessä ilman mitään vihanpitoa...

Väsyneenä pikkujututkin tuntuu isoilta. Joo, tiedän itsekin rytmeistään tarkan vauvan (aikanaan) äitinä, miten sekaisin rytmit voi mennä jos ruokailut ja unet on eri aikaan kuin yleensä. Mutta. Kannattaa myös miettiä vähän kaukokatseisemmin. Voi olla että vauva hakee rytmiään pari päivää, mutta eiköhän se ole sen arvoista jos pääsee luomaan suhteita sukulaisiinsa. Tuleehan siitä läheisempi suhde, jos antaa tädin ihan hoitaakin vauvaa eikä vaan noudattaa äidin ohjeita. Tulevina vuosina voisi olla kiva yökyläilypaikka ja serkuista voisi tulla hyviä kavereita -jos ap annat siihen mahdollisuuden.

[QUOTE="viima";23510991]ei mua haittaa a vauvaa hoitaa. senkus jos haluaa. mut jos sanon et meil valvotaan kahdeksaan ja sit mennään yö unille niin pitääkö siitä suuttua minulle? ja viel niin marttyyrimäisesti et mä en enää ikinä vauvaan koske kun en saa hoitaa kuten haluan.[/QUOTE]

Tosiasia on kuitenkin, että jos vauvasi oli väsynyt, ja häntä olisi väkisin valvotettu tunti vielä, niin seurauksena olisi voinut olla monen tunnin kiukkuitku. JOhan ne unirytmit menivät sekaisin siitä, että yhdet unet jäi välistä.

Ja itse olen kyllä niin ajattelematon, että jos lasta hoitaisin ja huomaisin olevan uninen, niin antaisin tuutia syliini. En älyäisi kysyä äidiltä, että saako tämä lapsi nukahtaa, kun on väsynyt.

Ymmärrän pointtisi hyvin. Niinkuin lähes aina 2+:lla tartutaan johonkin epäolennaiseen ja siitä sitten jauhetaan koko ketju.. Ei pitäisi tädin siitä suuttua jos ihan rauhallisesti asiata sanoit. Varsinkaan ei niin paljon , että mököttää asiata ihan kunnolla. Eikä enää halua koskea lapseen jos "ei saa hoitaa niin kuin itse haluaa" Voi apua sentään aikuisia ihmisiä. Ei hän tietenkään saa hoitaa TEIDÄN lastanne kuten itse haluaa, vaan kuten vanhemmat haluavat. Vaikka tämä ei nyt edes ole se pontti vaan se suuttuminen.