Teenkö jotain väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittajamiettijäpohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittajamiettijäpohtija

Vieras
Haluaisin nyt neuvoja ja kommentteja meidän uni- ja päivärytmijuttuihin...täällä varmasti paljon "lapsellisia" ihmisiä ja asiat muistissa ja hallussa.

Kerron meidän päivärytmin, joka ei ole kellontarkka...ehkä sen pitäisi olla sitä?

Aamulla heräillään yleensä 07-08 aikaan ja juodaan sylissä maitoa..sitten tarjoan puuroa joka ei maistu. Vauvan kanssa leikitään ja touhutaan, mutta puolitoista tuntia heräämisen jälkeen hän alkaa kitinän ja kiukuttelun. Sitten syödään liha-kasvisateria, juodaan maitoa ja mennään ulos päikkäreille... nukahtaa hyvin rattaisiin. Nukkuu 1-2 tuntia vaihdellen. Heräämisen jälkeen syödään välipalaa ja leikitään/touhutaan/ulkoillaan. Noin 2-3 tunnin jälkeen vauva on taas valmis unille..juodaan maito ja nukutaan omaan sänkyyn. Nukkuu 45min-1h (tämä ajoittuu yleensä noin klo 15 paikkeille). Heräämisen jälkeen syödään toinen liha (kana/kala-ateria) ja juodaan maitoa. Sitten illalla leikitään ja touhutaan sisällä/käydään kaupassa jne. perus perheen juttuja. Vauva alkaa helposti tylsistymään ja kitisemään illalla mutta häntä ei oikein voisi enää nukuttaakkaan "päikkärelle"...välillä autolla ajellessa ottaa torkut. Yöunille laitetaan siis 20-21 aikoihin..jolloin vauva on selkeästi jo yliväsynyt, ainakin minun mielestäni. Iltarutiinit ovat suunnilleen samanlaiset, välillä vaihtelee ja kellonaika vaihtelee. Illalla tarjotaan puuroa, joka harvoin maistu..maitoa juo ja nukahtaa omaan sänkyynsä... välillä saa huutoraivareita, rauhoittuu syliin ja sitten nukahtaa omaan sänkyyn kun päättäväisesti edetään. Jotenkin mietin että teenkö jotain väärin, kun vauva aina "ehtii" kitistä... onko tuo 2-3 tuntia hereillä aivan normaalia ja pitäisikö minun aikaistaa kaikkia unia ja antaa vauvan nukkua vielä kolmet päikkärit....vai pitäisikö pistää vauva nukkumaan jo aikaisemmin 19-19:30? Vauvalla ikää kohta 8kk.

KIITOS kaikille kommentoijille..koen jotenkin nyt tärkeäksi tämän asian...

Ei tuo minusta huonolta kuullosta. Meidän poikja esimerkiksi on vauvasta asti ollut äkkipikaista ja suht vaativaa sorttia, kitinää ja rutinaa riitti aamusta iltaan vaikka säännölliset rutiinit oli.

Muuten ok mutta mä tarjoaisin aamulla ensin puuron ja jonkin ajan kuluttua maitoa päälle...iltasella ehkä maidon sijaan velliä..Lisäksi nuo toiset päikyt yrittäsin siirtää vähän pitemmälle, eli jos menee yöunille ysiltä ja on selvästi yliväsy niin yrittäisin toiset päikyt nukuttaa esim 16-17 jos ei tosiaan tuntia kauempaa nuku silloin.

mä sanoisin vaan että tarjoa ensin aina se puuro ja sitten siihen päälle vasta maitoa. Mutta usein tuossa iässä aamulla jaksetaan olla hereillä se max kaksi tuntia ennenkuin uni iskee uudestaan.

Myös minä antaisin aamulla ensin sen puuron ja vähän maitoa.
Päivän toisen lämpimän aterian antaisin ennen toisia päikkäreitä, jotka siirtäisin hieman myöhemmäksi.

Ja illallakin voisi antaa jotakin tuhdimpaa kuin maitoa, esim velliä.

Kyllä tuo kuulostaa ihan hyvin sujuvalta tuo teidän arki =)

Viimeksi muokattu:
No ihan ekana mulla pisti silmään toi että on 1,5h hereillä,sit alkaa kitinä - ja sit annat vielä ruokaa ennen unia. Eli ymmärsinkö oikein,aamulla on hereillä jotain pari tuntia ennen ekoja päikkäreitä? Ja sen parin tunnin aikana annat maitoa,puuroa ja lounaan? Ootko kokeillu niin että kun aamupäivän kitinävaihe alkaa,laitat samantien nukkumaan ja lounas vasta kun herää? ..Tai myös että antaisit aamulla maitoa vasta puuron jälkeen? Ei ihme ettei puuro uppoa jos on just juonu maitoa..

Oman lapsen kohdalla (ikää nyt n 2v2kk) olen ainakin huomannut että ruoka ei maistu jos lapsi on liian väsynyt.

Itsellä tulis mieleen kokeilla että antaa lounaan vasta ekojen päikkäreiden jälkeen,ja sit niistä unista riippuen välipalaks vois riittää maito (kakkosunille mennessä esim). Iltaruoka luulis maistuvan,ja samoin sit se puuro..

Meiän poika ei kyllä oo koskaan ollu mikään puurofani,monesti ollaan aamu- ja iltapalaks annettu hedelmiä/hedelmäsoseita,ja nyt isompana leipää.

• Tykkää
Reactions: nöppäri
juu mä kans laittaisin (ja olen yleensä laittanutkin) nukkumaan hetkeksi sen aamupalan jälkeen...siis sen 1,5 tuntia heräämisestä---ja vasta kun herännyt siltä päikältä on ruoka maistunut hyvin.

Yhteistyössä