kuka teki väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viima"

Vieras
Meitin poika on siis 4kk ja hänellä on aika tarkka rytmi nukkumisen ja valvomisen suhteen. Ja ennen unia annan tissiä jonka jälkeen päiväunilla mennään vaunuun ja yöunille jäädään sänkyyn. Sitten asiaan

Olimme lauantaina miehen suvun juhlissa neljän jälkeen. Poika juuri herännyt unilta, seuraavat lyhyet unet olisi tarkoitus ottaa puol kuuden jälkeen. siinä ollaan ja leikitään ja seurataan maailman menoa.miehen sisko pitää poikaa paljon koska rakastaa vauvoja ja lapsia yli kaiken. ei haittaa minua kun saan kerrankin olla ilman 7kilon punttia. puol kuus otan pojan ja käydään syömäs ja kokeilemas josko uni tulis. eihän poika malta nukkua kun ollaan vieraas paikas ja paljon uusia ääniä. ei se haittaa koska hän jaksaa kyllä valvoa kahdeksaan joka on meillä yöuni aika. ppoika itse tämän kellon lyömän tässä valinnut.

annan lapsen takas tädilleen. seitsemän aikaan poika jo alkaa väsäshtää. ajattelin et juodaan kahvit jonka jälkeen suunnataan mummolaan mihin ollaan jäämässä yöksi. käyn kysymässä tädiltä et mis vauva on. Niin hän on käyny nukuttaan sen sänkyyn!!! ja toteaamulle ilkikurisesti et kyl se näköjään nukahtaa ilman tissiä.

tottakai tämä ottia mua päähän. Kun vauva ottaa tirsat noin lähellä uni aikaa niin se siirtää yöunia taas eteenpäin. muutenkin alku uni on katkonaista kun hän herää tankkaamaan tunnin välein joten itse pääsen nukkumaan vasta pari kolme tuntia hänen jälkeensä. ja aamuherätys aikaistuu myös lähemmäs kuutta. sekä nyt olisimme joutuneet pukemaan, siirtämään, riisumaan nukkuva vauva. ja tänä aikana hän olisi kuitenkin heännyt kiukkuisena ja takas unten maille saaminen olisi kestänyt.

vauva kerkisi nukkua vartin jonka jälkeen hänet kävin herättämäs. ja niin siinä kävi että sain hänet takas nukkumaan vasta kymmenen jälkeen ja itse pääsin unille vasta yhden aikaan. kiitos suuri!!

nyt täti on sitten ottanut nokkiinsa kun hänelle asiasta sanoin. en huutanut tai mitään sanoin vain et ei siin muuta vikaa mut hänen unirytmi menee täysin sekaisin. eli minä en saisi kommentoida mitenkään sitä miten muut lastani hoitavat vaan antaa heidän tehdä mitä tykkäävät. anoppi tottakai on tyttärensä puolella ja hänkin minulle mököttää...

eli olenko mä ny se paha ihminen tässä kun mun mielestä syöminen ja nukkuminen on sen verran isoja juttuja vauvan elämäs et niistä pidetään kiinni ja sen päättää äiti ja isä.

mielipiteitä??

Mielestäni vähän typerää alkaa nyt yhdestä kerrasta noin itseensä ottamaan. Eri asia jos toistuvasti rytmeihinne puuttuisivat. Turhaan pahoitit tädin mielen, joka lapsista pitää ja varmasti luuli tekevänsä oikein viedessään väsyneen lapsen unille.

Olen samaa mieltä kanssasi että vauvan unirytmiä ei saa sekoittaa. Täti teki tässä tilanteessa väärin, koska otti asiaan omiin käsiinsä ja tuo asia ei hälle kuulu. Sen olisi pitänyt tulla kysymään että voiko vauvan laittaa unille, eikä vaan laittaa ilman lupaa.

Mä olen sun puolella tässä asiassa, vanhemmat päättää ja myös vauva itse rytmistään ja siitä sitten pidetään kiinni eikä kellään ole asiaa sitä muuttaa ainakaan ilman kysymättä.

Anta aheidän mököttää jos ovat noin lapsellisia. He pääsisvät ajoissa unille ja sä jouduit tädin takia valvomaan yhteen. Ilman tuota hässäkkää vauva olisi voinut pitää rytmistään kiinni ja kaikki olis ok.

Tuskin kukaan väärin teki. Täti ajatteli vauvan parasta yhtä lailla kuin sinäkin. Turha varmaan tehdä asiasta suurempaa numeroa, vaikka ymmärrän toki, että sua ärsyttää.. kyse vain yhdestä yöstä, joten yritä nyt lepäillä ja ottaa rytmiä takasin kiinni :)

kärpäsestä tuli härkänen vai miten se oli.?!

niinpä!!! itse vain tuon yhden lauseen sanoin ja nyt nää kaks on sit niin möks että. ja mun mielest mä saan sanoa jos mä en tykkää jostain asiast. tiedän et toinen miniä ei koskaan sano mitään vastaan juurikin tuon suuttumis herkkyyden takia, joten heidän lapset muuttuu täysin hallitsemattomiks mummun ja tädin seuras jotka antaa kaiken periks ja tekee mitä haluavatte. mut mä en pysty pitään suutani kii jos en tykkää.

Ymmärrän että harmittaa ja toki saa sanoa jos jokin menee 'väärin'.
Mutta en syyttäisi yksin tätä tätiä joka lapsen unille laittoi, todennäköisesti tuollainen tohinaa täynnä oleva päivä olis kuitenkin vaikuttanut lapsen uniin, nukutti täti väärään aikaan tai ei.

[QUOTE="viima";23510735]niinpä!!! itse vain tuon yhden lauseen sanoin ja nyt nää kaks on sit niin möks että. ja mun mielest mä saan sanoa jos mä en tykkää jostain asiast. tiedän et toinen miniä ei koskaan sano mitään vastaan juurikin tuon suuttumis herkkyyden takia, joten heidän lapset muuttuu täysin hallitsemattomiks mummun ja tädin seuras jotka antaa kaiken periks ja tekee mitä haluavatte. mut mä en pysty pitään suutani kii jos en tykkää.[/QUOTE]

no minusta silti kannattaa miettiä mitkä "sodat" ottaa omakseen ja minkä antaa mennä ohitse :)

Uskon harmistumisen, mutta etteköhän te saa rytmin taas kohdilleen. Turha lähtee nyt ketään syytteleen. Tosin turha koko suvun loukkaantua kun huomautat asiasta. Pitäisihän heidän ymmärtää, että sinä päätät ja sulla on oikeus ohjeistaa ja korjata heidän hoitotapaansa, onhan kyse sun lapsesta. Etkä ilmeisesti tuohtunut tai mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23510749:
Ymmärrän että harmittaa ja toki saa sanoa jos jokin menee 'väärin'.
Mutta en syyttäisi yksin tätä tätiä joka lapsen unille laittoi, todennäköisesti tuollainen tohinaa täynnä oleva päivä olis kuitenkin vaikuttanut lapsen uniin, nukutti täti väärään aikaan tai ei.

ois hän voinut tulla kysymään et pistetäänkö nukkuun vai mitä suunnittelit. hän kuitenkin tietää et kahdeksalta mennään yöunille.

mut joo. mä ny täs vaan mietin et pitääkö tädille ny soittaa vai antaa asian olla. anopin mukaan hän ei aijo vavaa benää hoitaa kun ei saa tehkä kuten haluaa...

ja tosiaan en ole suuttunut kellekään. harmitti vain kun ilta meni valvoes. olin nukkunut hunosti. mut nyt puol sukua on suuttunut minulle kun kehtasin asiast sanoa....

nää on vähän herkkänahkasempia. mä en niin piensit suutu mut sanon kun sanottavaa on. ja kun oln nähnyt mikä on lopputulos jos koskaan ei vastaan sano...

[QUOTE="viima";23510787]ois hän voinut tulla kysymään et pistetäänkö nukkuun vai mitä suunnittelit. hän kuitenkin tietää et kahdeksalta mennään yöunille.

mut joo. mä ny täs vaan mietin et pitääkö tädille ny soittaa vai antaa asian olla. anopin mukaan hän ei aijo vavaa benää hoitaa kun ei saa tehkä kuten haluaa...[/QUOTE]

minua kiinnostaisi, että oletko huomioinut, että 4kuukauden ikäinen vauvasi olisi voinut ihan hyvin ilman "Nukuttamistakin" nukahtaa tuohon aikaan. erilainen päivä kuitenkin vaikuttaa jne. vauvasi on vielä niin pieni minusta, että tuonikäiset tuppaavat nukahtamaan omia aikojaan milloin siltä heistä tuntuu. :)
kyllä varmaan itse soittasin tädille ja sanoisin, että hei en tarkoittanut pahalla jne.

Mitä väliä, jos lopputulos on se ettei kellään ole hyvä mieli? mä en yleensä avaa suutani jollei sillä ole oikeasti jotain voitettavissa. Pelkkä oikeassa oleminen ei tee autuaaksi, vars jos tuloksena on lihava riita.

tä? ei lapset ole koneita!! jotka sammuu ku sammutetaan tai käynnistyy ku käynnistetään ota vähän iisimmin Tulee vielä monta tilannetta jolloin lapsen rytmiin tulee tunnin tai kahen heittoja.. muiden elämä vain nyt ei pyöri teidän vauvan ympärillä

minua kiinnostaisi, että oletko huomioinut, että 4kuukauden ikäinen vauvasi olisi voinut ihan hyvin ilman "Nukuttamistakin" nukahtaa tuohon aikaan. erilainen päivä kuitenkin vaikuttaa jne. vauvasi on vielä niin pieni minusta, että tuonikäiset tuppaavat nukahtamaan omia aikojaan milloin siltä heistä tuntuu. :)
kyllä varmaan itse soittasin tädille ja sanoisin, että hei en tarkoittanut pahalla jne.

mä tunnen lapseni joten tiedän että hän olisi hereil pysyny sen puol tuntia jonka jälkeen oltais aloitettu iltatoimet.

no. itse en kyllä kenenkään lasta alkais nukuttaa. tai ainakin kysyisn et saanko jos kerta tiedän et menos pian yöunil.

ja hän oli nukuttanut. kehui kui laulo muurahaislaulua ja heijas makuuasennos... joo. kyl kuka tahansa nukahtaa tuohon jo väsyttää.

ja eniten mua tässä ärsyttää et suututaan tuollaisesta asiasta! olis ollut et sori en ajatellut, mut ei kun aletaan mököttään ja en enää koske teidän vauvaan.

Hyvä teille, jos vauvanne on jo saavuttanut tuossa iässä jonkinlaisen rytmin. En kuitenkaan suuria paineita ottaisi yhdestä erilaisesta yöstä. Siinä kohtaa, kun lapsi oppii liikkumaan enemmän, hänen unirytminsäkin menee taas sekaisin, kun ei liikkumiseltaan joko malta nukkua tai saa nukutuksi.

Toinen unia sekoittava aika on hampaiden tulo. Ei toki kaikilla vauvoilla sekoita rytmiä, mutta monilla sekoittaa.

Meillä poika nyt melkein 9 kk ikäinen, emmekä vieläkään ole ottaneet paineita rytmin kanssa. Pääasiassa menee unille 9 aikoihin illalla, mutta joskus menee huomattavasti pidempään. Enkä ole huomannut suurta vaikutusta päiväunien ajoituksella tai kestolla olleen asiaan.

Mainittakoon vielä, että tuossa 4 kk iässä ei pojalla rytmi pitänyt. Joskus nukkui pitkän aikaa "tasaiseen rytmiin", mutta sitten taas rytmi vaihtui ihan päälaelleen, vaikkei mitään ihmeellistä olisi tapahtunut. Se on kuitenkin pienillä vauvoilla ihan normaalia.

[QUOTE="hui";23510823]Pitäähän syyllinen löytää...[/QUOTE]

ja se syyllinen olen minä, äiti joka lapsensa hoitaa ja tuntee ja joka on se joka valvoo yöt ja aamut hänen kanssaan vain sen takia et jee jonkun mielest on kiva leikkiä äitiä toisten lapsille. ja jos uskallan puuttua asiaan niin mä olen paha ja mulle suututaan.

entä jos he olisvatte syöttäneet vaikka kakkua vauvalle ja siitä olis tullut joku allerginen reaktio ja hän olis tukehtunu. ni eikö tuohonkaan saa puuttua. pitää vain niellä kaikki kun muista on niin kivaa tehdä kaikki vastoin vanhempien tahtoa?

en etsi syyllistä mut mua ottaa päähän et mua syyllistetään. mielestäni en pahasti sanonut kun totesin vain ja sit mulle suututaan.

Tulee varmaan shokkina, mutta.... vauvojen rytmit heittelee rajusti ensimmäisen vuoden ajan, juuri kun luulee että täähän sujuu, niin hupsista, taas muuttuu. Sinä siis syytät että täti antoi vauvan nukkua, tuskin vauva olisi nukahtanut jos sitä ei olisi väsyttänyt.
Tuo kommentti että nukkuuhan se ilman tissiä oli sulle vaan heitto jos olet viisastellut ettei vauva nuku millään ilman tissiä, eli isä ei voi koskaan nukuttaa.

[QUOTE="viima";23510909]ja se syyllinen olen minä, äiti joka lapsensa hoitaa ja tuntee ja joka on se joka valvoo yöt ja aamut hänen kanssaan vain sen takia et jee jonkun mielest on kiva leikkiä äitiä toisten lapsille. ja jos uskallan puuttua asiaan niin mä olen paha ja mulle suututaan.

entä jos he olisvatte syöttäneet vaikka kakkua vauvalle ja siitä olis tullut joku allerginen reaktio ja hän olis tukehtunu. ni eikö tuohonkaan saa puuttua. pitää vain niellä kaikki kun muista on niin kivaa tehdä kaikki vastoin vanhempien tahtoa?

en etsi syyllistä mut mua ottaa päähän et mua syyllistetään. mielestäni en pahasti sanonut kun totesin vain ja sit mulle suututaan.[/QUOTE]

Relaa vähän etkö puhunu ensin miten tyytyväinen oli ettei sinun tarvinnu kantaa 7kg painoa!

Hyvä teille, jos vauvanne on jo saavuttanut tuossa iässä jonkinlaisen rytmin. En kuitenkaan suuria paineita ottaisi yhdestä erilaisesta yöstä. Siinä kohtaa, kun lapsi oppii liikkumaan enemmän, hänen unirytminsäkin menee taas sekaisin, kun ei liikkumiseltaan joko malta nukkua tai saa nukutuksi.

ei sillä rytmillä mitään väliä ole. kyl mä sen korjaan. ja hän sitä vaihtaa kun tahtoo. kyse on siitä et voiko noin tyhmästä asiasta suuttua?

nyt täti siis suuttui minulle kun asiasta sanoin ja on kuulemma niin loukkaantunut ettei aijo vauvaamme enää koskea. eli onko hieman yliherkkä???