KUKA SAANUT LAPSENSA 18-21-VUOTIAANA?!

• Viestiketjun aloittaja 19v kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
kyllä vain
mulla oli 21v ikäsenä jo kaks lasta. suku on pahin ja sieltä kyllä kuuli joskus, että turhan nuorena olis tehny. en kadu silti mitään muuta ku sitä, että miten rahat riittää näillä hinnoilla taloon kun olis asuttava suht kalliilla seudulla töiden vuoksi. että jos olis ehtiny säästää 10v ja 30v tehny lapset niin...

ei, en kadu!

Mä olen saanut ekan 18-vuotiaana. Jos oisin tuntenut itseni liian nuoreksi, en ois varmaan lasta sillon halunnutkaan =) Toisen lapsen syntyessä mulla oli ikää 20v. Neuvolassa katottiin varsinkin ekaa odottaessa vähän killiin, mutta tokan kans ei enää niin pahasti...
Mä en ainakaan kadu mitään :heart:

Toki mä olen myös miettinyt, että ois hyvä jos omat lapset ei alkais lisääntyä niin nuorina... Mulla oli lh-opinnot kesken molempia odottaessa, mutta niin vaan kävin myöhemmin koulun loppuun ja nyt teen sitä työtä mitä halusinkin =)

juu
Mä olin 21-vuotias, kun esikoisemme syntyi kesällä v.2000 (täytin kyllä loppusyksystä 22v.), mies oli 25-vuotias (täytti loppuvuodesta 26v.). En tuntenut itseäni liian nuoreksi, eikä minulle ympäristöstäkään viestitetty mitään sellaista. Nyt minulla on ikää 30v. ja meillä on lapsiluku täynnä, kolme vilperiä riittää meille...:D

Onpas täällä ihanan paljon nuoria äitejä!! Täällä esikoisen 15v saaneena ja toinen syntyi juuri kun täytin 18. Ja tässähän tämä elämä rullaa, enpä kertaakaan ole katumapäälle tullut.

Jokainen kai sen itse tietää milloin on valmis jälkikasvua maailmaan saattamaan
:D :heart:

minä
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
esikoinen syntyi kun olin 21v (täytin sinä vuonna 22v) ja tunsin olevani täysin valmis äidiksi =)
:wave: samma här
Ja täällä myös! Vauva oli ollut haaveissa jo pidempään ja aivan "tekemällä tehty", siksi varmaan kaikki meni niin hyvin. Jos olisi tullut "vahinko" noin nuorena, niin se olisi voinut olla vaikeampaa.
Uskon, että nuorikin äiti on hyvä äiti, jos on henkisesti kypsä.

minä
Olin 19-v, kun esikoinen syntyi ja 20-v, kun toinen syntyi. Tuosta ajasta on
ihan hyvät muistot, enkä koskaan saanut mitään paheksuvia kommentteja nuoresta iästäni. Päinvastoin nyt, kun esikoinen on pian 14 niin hänen mielestään olis hirveetä jos olis 60-vuotiaat vanhemmat.
Ehkä enempi, kun odotin neljättä (-06) niin tuli sanomista, että onhan tuo teidän viimeinen. Eikös lapsiluku ole täysi. Joo on mutta ei sitä muitten tarviis kommentoida.

Hei
Olin 20 ku sain ekan ja 22 ku toka syntyi. En ollut yhtään liian nuori. Mä halusin molemmat, sain ne, ja nyt riittää. Mä olen iloinen että sain lapset nuorena ja peräkkäin. Eikä mua kauheasti väsytä yöheräilyt jne. Vaikka esikoinen varsinkin oli mahakipuinen ja nukkui huonosti. Mies on 3v mua vanhempi, tykkää olla kotona eikä kulje baareissa jne. Eli auttaa mua ja yhdessä pärjäämme hyvin :)

mimosa
Tein positiivisen raskaustestin viikko 20-vuotis synttäreideni jälkeen. Alkuun oli aika sokki, lähinnä siksi, ettei minun pitänyt saada luomusti lapsia. Nyt olen 22v, mies 24v ja toinen lapsi tulossa. Esikoinen on vauvan syntyessä noin 2vuotias. Hyvin ollaan pärjätty. En ole itseäni ja miestäni liian nuorina vanhempina pitänyt, nuorena jaksaa paremmin kuin vanhempana :) Joskus esikoisen raskausaikana sain vanhemmilta ihmisiltä hieman paheksuvia katseita, mutta jätin ne omaan arvoonsa. Nyttemmin ei ole kukaan tullut huomauttelemaan iästä, paitsi neuvolanlääkärin mielestä olen kovin nuori kahden lapsen äidiksi, jääkööt hänen mielipiteensä omaan arvoonsa..

Poika/esikoinen syntyi,kun olin täyttänyt 21-vuotta. Mun mielestä en ollut liian nuori. Tyttö syntyi ollessani 22-vuotta(syksyllä täytin sitten 23),ja nyt olen sitten 24,jos kaikki menee hyvin ;) ;) . Mielestäni en siis ole ollut liian nuori. Olen kerennyt hommaamaan itselleni ammatin ja työpaikan.

Sama
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Olin 20 ku sain ekan ja 22 ku toka syntyi. En ollut yhtään liian nuori. Mä halusin molemmat, sain ne, ja nyt riittää. Mä olen iloinen että sain lapset nuorena ja peräkkäin. Eikä mua kauheasti väsytä yöheräilyt jne. Vaikka esikoinen varsinkin oli mahakipuinen ja nukkui huonosti. Mies on 3v mua vanhempi, tykkää olla kotona eikä kulje baareissa jne. Eli auttaa mua ja yhdessä pärjäämme hyvin :)
lisään vielä, että ammatti mulla oli jo, kun eka lapsi syntyi. Kerkesin tehdä töitä ennen äitiyslomaa ja kasvatin siis ä-rahaa samalla. Ekan ja tokan välillä mies oli kotona ja minä töissä. Mies sai koulun loppuun ku esikoinen oli vauva ja on nyt töissä, minä vielä äitiyslomalla.

Mä oli täyttänyt just 18 kun sain neitin. Ihan hyvä ikä mulle, en ole tuntenut itseäni liian nuoreksi missään vaiheessa. Muiden asenteissa sen sijaan tuntuu olevan edelleen paljon parantamisen varaa.
Peräänkuulutan silti yhä sitä parisuhdetta: ei se ikä välttämättä äitiä pahenna, mutta jos parisuhde on persiistä voi käydä niin ettei toimi se äitiyskään halutulla tavalla. Eli miettikää, millaisiin suhteisiin ja kenen kanssa niitä lapsia teette. :)

vieras
Joo - kukapa tänne niitä ikäviä kommentteja viitsisi laittaakkaan kun kaikki on niin tyytyväisiä nuoria äitejä. Itse olisin ollut alle 25-vuotiaana liian nuori. Minun piti saada kokea lapseton aikuisuus. Ja olen sitä mieltä, että suurimmalle osalle tilanne on sama. Lasten kanssa se vain ei onnistu yhtä vapaasti. Mutta jos sinulla ei tosiaan ole muita suunnitelmia vaihtoehtona (niin kuin ketjun nuorilla äideillä ei taida olla ollut) eli et halua ulkomaille vaihtoon tai harkitse opintoja pitkän kaavan mukaan niin siitä vain, mutta varmistu että lapsen isä on oikeasti sitoutunut myös.

Mie olin 20 kun esikoinen syntyi ja 22 kun toinen.Omasta mielestä olin valmis äidiksi,olin ehtinyt olla töissä ja lapset oli toivottuja.Jälkeenpäin kaduttanut ainostaan se kun olosuhteiden pakosta lähdin molemmilta töihin ennen vanhempainvapaan loppumista.

Yhteistyössä