A
Aito ´Mamu?
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Eli isovanhemmat suomalaisia (suomen kansalaisiako?)? Silloinhan parinkymmenen vuoden kuluttua täällä kuhisee tummahipiäisiä "oikeita suomalaisia" jopa teidän mittapuullanne, kun 90-luvulla kansalaisuuden saaneet aikuiset pakolaiset on isovanhempia. Get it? Ei ole mitään oikeaa suomalaisuutta. Sata vuotta sitten täällä oli paljon enemmän "ulkomaalaisia" kuin nyt. Ihan vallassa asti.
Ja ulkomailla syntynyt suomalaisten vanhempien lapsi ei taas tuon yhden logiikan mukaan ole suomalainen![]()
No mä olenkin maahanmuutaja. Tosin tajusin sen vasta pari vuotta sitten kun sain maahanmuutajanuorille tarkoitetun tyytyväisyyskyselyn.
Mulla siis vanhemmat kovasti alkuperäisiä suomalaisia, kävivät vain muutaman vuoden asumassa ja töissä Ruotsissa, ja siellä minäkin sitten synnyin. Toki suomen kansalainen olen, mutta siis maahanmuutaja minäkin. Identiteetti meni uusiksi kun kyselylappuset tulivat postissa. Toki kiltisti täytin ja kerroin olevani kovasti tyytyväinen maahanmuutajanuorten oloihin suomessa.