Kuka muu ei veis 1-vuotiasta päivähoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Mun ei oo tarvinnut viedä, ja poika jo 3,5v. Mummo on hoitanut tarvittaessa. Mutta joillekin kotihoito tai isovanhemmat ei oo vaihtoehto ja sitä varten päiväkodit on.
Ennemmin veisin ammatti-ihmiselle kuin jollekin mummolle, mummo on mummo ja hoitaja on hoitaja.
No mun äiti on neljä täyspäistä lasta kasvattanut, eli eiköhän se käy kokemuksesta. Mielummin hänelle, kuin jollein vastavalmistuneelle lähihoitajalle, jonka kaikki kokemus lapsista on kirjoista. Enkä mitenkään nyt mollaa lähäreitä.
Kukin tavallaan, meillä äitini ei ainakaan ota omia lapsenlapsia hoitoon kuin hätätapauksessa, on perhepäivähoitaja. Haluaa olla mummo omille lapsenlapsilleen. Ja taisin sanoa että veisin ammatti-ihmiselle, pelkkä koulutus ei tee ketään ammatti-ihmisestä. Tosin olen yllättäen niin hyvässä asemassa että tiedän juuri ne hoitajat kenelle lapseni veisin ja kenelle en.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juolukka:
En veisi missään tapauksessa. Ennemmin tinkisin vaikka reilustikin elintasosta. Onneksi ei ole asiaa tarvinnut edes harkitakaan, kun miehellä on riittänyt töitä. Lapset ovat nyt kohta 5v. ja 2v. ja aion hoitaa molemmat kotona aina koulun alkuun saakka.
Mitäs sinä sitten teet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata:
te ketkä olette hoitovapaalla niin onko teillä suurta asuntolainaa?
Kyllä sitä on, noh, melkoisen reippaanlaisesti.

Mutta mies käy kokopäivätöissä, liksa ihan kohtuullinen. Mä nostan kotihoidontuen, ja käyn sitten toiminimellä tekemässä pariin firmaan viikonloput ja muutaman illan viikossa.

Ja sitten mulla on noita vuokrapaikkalaisia, ja pikkuoppilaita. Kyllä sitä rahaa taloon tuleekin sen verran, että eletään. En harkitse "oikeita töitä" vielä moneen vuoteen jos nykyinen tilanne pysyy vähintään tällaisena.
 
Juntti(ko?)
Pakkoko se iso asuntolaina on ottaa ennen kuin lapset on isompia? Ei meillä ole lapsia häirinnyt tää kolmiossa asuminen lainkaan. Pikkulasten päivähoitoon viemisessä on useimmiten kyse vanhempien kovista elintaso-odotuksista eikä niinkään lasten tarpeesta. Sitten höpsitään, että lapsi oli pakko laittaa hoitoon, kun perheen keskimääräinen hyvinvointi vaati sitä. Se on vaan valitettavaa, että lapsen kehitys ei etene perheen hyvinvointia mukaillen. Kumma, miksi ei uskota sitä, että alle 3-vuotiaan paras paikka on kotona, vaikka kaikki alan huiput siitä puhuvat suu vaahdossa. Itse en ole ainakaan keksinyt yhtään parempaa sijoituskohdetta kuin oman lapseni mahdollisimman suotuisan psyykkisen kasvun turvaaminen. Joku tykkää isoista asunnoista heti ja joku myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
te ketkä olette hoitovapaalla niin onko teillä suurta asuntolainaa?
 
..............
Alkuperäinen kirjoittaja kata:
meillä on kyllä rivitalokolmio ja asuntolaina otettiin 3 vuotta ennen lapsen syntymää
Autot taitavat olla viimeisen päälle, lapset ja emäntä merkkivaatteissa ja matkustaakin täytyy? Mitenkäs kolmion varustelu: kaikki on tietenkin ostettu uutena huonekaluliikkeistä ja Mustasta Pörssistä? Jos et sitä rivitalokolmiota osta Helsingin Katajanokalta, niin kyllä jokainen semmoisessa asuva pystyy odottamaan hoitoon laittamista ainakin kahteen ikävuoteen. Ja pakkoko sitä lainaa on lyhentää? Mene pankkiin neuvottelemaan ja kerro, että nyt olisi vähän tärkeämpää tekemistä kuin rahan tekeminen. Kyllä meidän kohdalla tuo ainakin ymmärrettiin ja pelkkiä korkoja voi maksaa tarvittaessa parikin vuotta. Juu, taloudellisesti se ei ole järkevää, mutta tässä onkin kyseessä aivan muut arvot kuin taloudellisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juntti(ko?):
Pakkoko se iso asuntolaina on ottaa ennen kuin lapset on isompia? Ei meillä ole lapsia häirinnyt tää kolmiossa asuminen lainkaan. Pikkulasten päivähoitoon viemisessä on useimmiten kyse vanhempien kovista elintaso-odotuksista eikä niinkään lasten tarpeesta. Sitten höpsitään, että lapsi oli pakko laittaa hoitoon, kun perheen keskimääräinen hyvinvointi vaati sitä. Se on vaan valitettavaa, että lapsen kehitys ei etene perheen hyvinvointia mukaillen. Kumma, miksi ei uskota sitä, että alle 3-vuotiaan paras paikka on kotona, vaikka kaikki alan huiput siitä puhuvat suu vaahdossa. Itse en ole ainakaan keksinyt yhtään parempaa sijoituskohdetta kuin oman lapseni mahdollisimman suotuisan psyykkisen kasvun turvaaminen. Joku tykkää isoista asunnoista heti ja joku myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
te ketkä olette hoitovapaalla niin onko teillä suurta asuntolainaa?
Mitä hittoja sä tässä ketjussa vaahtoat? Tätähän kysyttiin nimenomaan niiltä, jotka on hoitovapaalla...
Ei käyny mielessä, että on olemassa niitäkin perheitä, joissa lapset hoidetaan kotona vaikka sitä lainaa olisikin joka sormelle ja varpaalle?
 
kata
mulla ei ole autoa ollenkaan, miehellä vuoden 98 mazda.
huonekalut on ostettu käytettynä tai jyskistä.
merkkivaatteita en käytä, ostan kirpparilta. mutta kiitos kuitenkin palautteestasi..
 
kata
meillä on tällä hetkellä se tilanne että yritämme maksaa takaajien lainan pois vuoden aikana, sen takia lainaerämme on aika iso seuraavan vuoden.
todellakin haluisin olla lapseni kanssa kotona.
enkä ole tyhmä
 
Yksivuotiaana en veisi jos ei olisi pakko, mutta kuopus aloitti 1,5v ja sen ikäisen voin jo ihan hyvin viedä.

Ja se asuntolaina on kerrostalokolmioon, ei ole autoa ja vaatteissa se mikä on laatua tarkoittaa lähinnä pitkää käyttöikää. eipä meikaläisen vaatekaappiin niin hirveitä summia olla satsattu viimeisen viiden vuoden aikana... :whistle: Huonekalut kyllä on hankittu uusina, muttei niihin lainoja tarvittu jos sitä meinaat.

Syyt hoitoonlaittoon eivät ole niinkään olleet taloudelliset, vaan lähinnä muuta. Päälimmäisenä oma "fiilis" lapsen hoidontarpeesta, noin kuntoutuspohjalla (mikä sitten osoittautuikin olevan ihan nappi-tunne), miehen opiskelumahdollisuuden osuminen tuohon saumaan eli hän ei voinut jatkaa koti-isyyttä pidempään ja ihan paikallinen yleinen käytäntö. Taloudellista puolta tietty sen verran että tämä aikaisempi hoitoonlaitto on taannut lapsille lyhyen hoitoajan pitkään, vieläkään ei tulisi mieleenkään laittaa noita 3v ja 4,5v ikäisiä lapsia päiväkotiin täysiksi päiviksi.

Toisaalta, minua ei rassaa sen enempää se että joku laittaa lapsen 10kk ikäisenä hoitoon kuin sekään että toinen pitää lapsensa kotihoidossa kouluun asti. Siksi samalla ihmetyttää miten jotain voi vaivata minun ratkaisuni niin kovin.
 
En kyllä itsekään laittaisi lasta mielellään hoitoon noin nuorena, mutta ihmetyttää kyllä kun noin moni sanoo "ei missään tapauksessa". Oletteko nyt ihan tosissanne? Siis ei ikinä, vaikka mitä sattuisi? Joutuisit vuoteenomaksi tai sairaistuisit muuten vakavasti? Tuhansien eurojen lääkekulujen kanssa mies otettaisiin töistä kotiin hoitamaan lasta ja äitiä?

Toinen juttu on myös tämä älytön ampiaisvastaus kaikille, joiden epäillään harkinneenkin laittavan lapset hoitoon ennen sitä sallittua 3v ikää. Kyllähän ne on ihan susipaskoja kaikki ja saunan taakse vaan, semmoisista ihmisistä enää kunnollisia saa :headwall: . Noh, mutta jostainhan sitä pitää jaksaa aina jankata ja tuntea sitä paremmuutta.
 
Tamu
Mut ne pakotettiin hoitoon tai hakemaan hoitopaikkaa 1½v. Haluaisin hoitaa ne kotona. Mulla on myöskin vaikeuksia viedä ne kävellen hoitoon, koska ei ole autoa ja päiväkodit on
2.km-5km säteellä.
 
aamuaurinko
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Mun ei oo tarvinnut viedä, ja poika jo 3,5v. Mummo on hoitanut tarvittaessa. Mutta joillekin kotihoito tai isovanhemmat ei oo vaihtoehto ja sitä varten päiväkodit on.
Ennemmin veisin ammatti-ihmiselle kuin jollekin mummolle, mummo on mummo ja hoitaja on hoitaja.
No mun äiti on neljä täyspäistä lasta kasvattanut, eli eiköhän se käy kokemuksesta. Mielummin hänelle, kuin jollein vastavalmistuneelle lähihoitajalle, jonka kaikki kokemus lapsista on kirjoista. Enkä mitenkään nyt mollaa lähäreitä.
Kukin tavallaan, meillä äitini ei ainakaan ota omia lapsenlapsia hoitoon kuin hätätapauksessa, on perhepäivähoitaja. Haluaa olla mummo omille lapsenlapsilleen. Ja taisin sanoa että veisin ammatti-ihmiselle, pelkkä koulutus ei tee ketään ammatti-ihmisestä. Tosin olen yllättäen niin hyvässä asemassa että tiedän juuri ne hoitajat kenelle lapseni veisin ja kenelle en.
Tulen väliin..
Mein äiti hoisi alkujaan meitä viittä sisarusta kotona, oli onni että jakso vielä lastenlapsiakin hoitaa. Mutta ei se ollut kokonaan niin hyvä. Tyttö jäi ikätasollaan aika hyvin perään asioissa, kun sitten tarpeeks monta sen huomas ku ei äiti pystynyt sellasta aktiviteettia tarjomaan mitä päiväkodit taikka kerhot. Nyt kun tyttö on päiväkodissa ollu vuoden niin asiat on paremmin, sosiaaliset taidot ovat kasvaneet ja osaa asioita ihan erilailla.
Ei sitä ajattele, luulee että on ihanaa kun on isovanhemmat mitkä hoitaa.
Tästä lähin meillä mummula vain hätävarahoitopaikka.
Onneksi huomattiin ajoissa, tytön pää olis varmaan "seonnu" ekaa luokkaa alottaessa, parikymmentä lasta ympärillä eikä mitään tietoa mistään mitä lasten maailmassa tapahtuu :(

Mutta lisään, kukin tavallaan. Täytys vaan ymmärtää sitä lapsen maailmaan. On rikkaus olla lapsi, ja siitä kuuluu nauttia.

Yksivuotiaankin voi joutua viemään päiväkotiin, kaikilla ei ole mahollisuutta muuhun.
 

Yhteistyössä