Kuka kehtaa myöntää olevansa Taina?

Keskisuomalaisessa oli joku aika sitten juttu äideistä jotka eivät halua alueelleen suunniteltua asunnottomien asuntolaa tms. Nyt niitä naisia haukutaan joka päivä "lyhyet"-palstalla.. sääliksi käy, nimillään ja kuvillaan esiintyivät, hävettää heidän puolestaan

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24952866:
Tuosta jutun miehestä ei kyllä tullut sellainen kuva, että mitenkään häiritsevästi tulis käyttäytyyn. Ja joka ikisessä taloyhtiössä on ne omat, usein ihan terveet rauhan häiritsijät.

Näinpä ja meidän talossa asuu yksi kehitysvammainen, sekä alkoholisti ja sitten tollanen nuori pari jotka riitelee aika usein ja siis näiden lisäks paljon muita ja väittäisin että pelkään ja inhoan enemmän tuota alkoholistia kuin tuota kehitysvammaista ja tuosta nuoresta parista on paljon enemmän häiriöö kun tuosta kehitysvammaisesta !

Ei oo varmaan ollu tekemisissä paljoa kehitysvammaisten kans (tai sit on tavannu vaan niitä jotka ei tosiaan osaa käyttäytyä...), ihmekös tuo sitten jos pelottaa.
Enpä itekään osaa kohdata kehitysvammaista.

Jestas mikä muija, ihan kun kehitysvammaisilla ei olis oikeuksia ollenkaan. Ton naisen mielestä vammaiset pitäis varmaan kärrätä jonnekkin hyvin kauas muista ihmisistä, etteivät vaan ole pilaamassa asuntojen arvoa ja ettei pidä olla itse "lukkojen takana". Huvittava nainen, selittää kuinka jos hän haluaa myydä asuntonsa, niin ihmiset ei tule ostamaan sitä kun muut ovat niin rasisteja, etteivät halua kehitysvammaisten naapuriin. Anteeks vaan, mutta hän itsekkö ei ole sitten yhtään rasisti noiden mielipiteidensä kanssa. Itse kyllä voisin ostaa asunnon alueelta jossa on myös kehitysvammasten asuntoja, mut en haluais ostaa jos naapurina olis tuollanen nainen kun tämä Taina on.

Pakko todeta, en mäkään haluaisi naapuriin kehitysvammaisten asuntolaa. Suoraan sanottuna pelkään kehitysvammaisia, heidän käytös voi olla todella arvaamatonta, en osaa suhtautua sellaiseen. Kyllä, kyse on mun omista ennakkoluuloistani. Mutta mulla on oikeus olla tätä mieltä, kuten muillakin on oikeus mielipiteeseensä. Tosin en menisi sitä telkkariin julistamaan, kuten en myöskään sitä että pelkään narkkareita ja juoppoja. Jos jonkun kanssa asiasta keskustelen, sanon kyllä mielipiteeni. En mä mitenkään ko. ihmisiä vihaa tai inhoa, en vaan osaa suhtautua heihin.

ilmeisesti tässä ei kohtaa kaikkien käsitykset siitä, mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa. Joku taisi jo mainitakin, että ei ne pahimmassa kunnossa olevat pystyisi tuollaisessa asumismuodossa asumaan, mitä tuonne Tainan naapuriin on ilmeisesti suunnittelilla.

Oma serkkuni on lievästi kehitysvammainen. Pystyy asumaan itsenäisesti, mutta tarvitsee apua esim. hygienia-asioissa ja raha-asioissa. Ei kuitenkaan ölise tai käy kenenkään päälle. Ennemminkin on hieman syrjäänvetäytyvä ja hiljainen.

Olen minäkin tavannut kehitysvammaisia, jotka nipistelevät, huutavat ja ovat jotenkin hmm, holtittomia. Heillä onkin ollut aina joku avustaja matkassa, eivät he itsekseen tuolla kaupoissakaan liiku, mitä nyt olen nähnyt. Kyllähän se huomiota herättää, jos vaikka kaupassa tai bussissa joku alkaa pitämään kovaäänistä meteliä tai huitomaan... Jos nyt sattuisi vaikka bussissa viereen istumaan sellainen tapaus, varmaan kokisin turvallisemmaksi siirtyä itse, jos oikeasti siis pitäisi pelätä että joku käy kiinni.

En tiedä minkälaisesta tilanteesta on kyse tuon kirjoittajan kohdalla, johon joku kehitysvammainen oli käynyt käsiksi. Ei sellaista saisi tapahtua. Ei mikään vamma oikeuta ketään lyömään, tai siis ei kenenkään pidä joutua ottamaan sivullisena iskuja vastaan, kun joku nyt vaan on vammainen. Silloin pitäisi olla joku aikuinen katsomassa, ettei vammainen pääse vahingoittamaan itseään tai muita. Niinhän lastenkin kanssa pitää toimia, ei 2-vuotias pysty olemaan vielä vastuussa toimissaan, ei myöskään fyysisesti aikuinen ja henkisesti 2-vuotias.

Näinpä ja meidän talossa asuu yksi kehitysvammainen, sekä alkoholisti ja sitten tollanen nuori pari jotka riitelee aika usein ja siis näiden lisäks paljon muita ja väittäisin että pelkään ja inhoan enemmän tuota alkoholistia kuin tuota kehitysvammaista ja tuosta nuoresta parista on paljon enemmän häiriöö kun tuosta kehitysvammaisesta !

Oi joi, sähän kehuit olevasi niin suvaitsevainen, niin suvaitsevainen. Voisin lähteä samalle idioottimaiselle jankutuslinjalle kuin sinäkin mutten sentään niin tyhmä ole :)

[QUOTE="minä";24953114]ilmeisesti tässä ei kohtaa kaikkien käsitykset siitä, mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa. Joku taisi jo mainitakin, että ei ne pahimmassa kunnossa olevat pystyisi tuollaisessa asumismuodossa asumaan, mitä tuonne Tainan naapuriin on ilmeisesti suunnittelilla.

Oma serkkuni on lievästi kehitysvammainen. Pystyy asumaan itsenäisesti, mutta tarvitsee apua esim. hygienia-asioissa ja raha-asioissa. Ei kuitenkaan ölise tai käy kenenkään päälle. Ennemminkin on hieman syrjäänvetäytyvä ja hiljainen.

Olen minäkin tavannut kehitysvammaisia, jotka nipistelevät, huutavat ja ovat jotenkin hmm, holtittomia. Heillä onkin ollut aina joku avustaja matkassa, eivät he itsekseen tuolla kaupoissakaan liiku, mitä nyt olen nähnyt. Kyllähän se huomiota herättää, jos vaikka kaupassa tai bussissa joku alkaa pitämään kovaäänistä meteliä tai huitomaan... Jos nyt sattuisi vaikka bussissa viereen istumaan sellainen tapaus, varmaan kokisin turvallisemmaksi siirtyä itse, jos oikeasti siis pitäisi pelätä että joku käy kiinni.

En tiedä minkälaisesta tilanteesta on kyse tuon kirjoittajan kohdalla, johon joku kehitysvammainen oli käynyt käsiksi. Ei sellaista saisi tapahtua. Ei mikään vamma oikeuta ketään lyömään, tai siis ei kenenkään pidä joutua ottamaan sivullisena iskuja vastaan, kun joku nyt vaan on vammainen. Silloin pitäisi olla joku aikuinen katsomassa, ettei vammainen pääse vahingoittamaan itseään tai muita. Niinhän lastenkin kanssa pitää toimia, ei 2-vuotias pysty olemaan vielä vastuussa toimissaan, ei myöskään fyysisesti aikuinen ja henkisesti 2-vuotias.[/QUOTE]

Rehellinen vastaus :flower: Ne on olleet sellaisia tilanteita että olen mennyt ohi niin toisella kerralla revittiin tukasta ihan kunnolla ja toisella kerralla tarrasi käteen kiinni. Eri ihmiset kyseessä. En pystynyt itse reagoimaan heti koska kädet oli varatut. Hoitajia ei näy koskaan missään, kiva varoa ettei ne keharit pääse karkaamaan kun sitä koittavat. Viimeksi käydessä päätin että ihan vitun sama, kun ei hoitajat vaivaudu paikalle ja avasin ovet välittämättä kehareista ja yksi lähti pihalle lampsimaan. EVVK.

[QUOTE="vieras";24952272]Kivittäkää mutta mä ymmärrän täysin tuota Tainaa. Joudun työssäni kohtaamaan vammaisia viikottain hetken ja joka ikinen kerta mulla on mennä hermot niiden mölisijöiden kanssa. Mölistään, kiroillaan, huudetaan, nauretaan itsekseen, seurataan ja kaksi kertaa ovat käyneet kiinni. En todellakaan haluaisi asua lähelläkään kehitysvammaisia, anteeksi vaan :)[/QUOTE]

Samanlainen mölisijä oelt kun viina juot!

Minulla on kehitysvammainen naapurissa kerrostalossa, hän asuu ykkösessä, minä kolmosessa. Kyllä voin myöntää ihan rehellisesti, että rasittaa. Nimittäin tämä henkilö (aikuinen mies) huutaa ja mölisee minkä keuhkoista lähtee, joka ikinen päivä ja useaan otteeseen. Voin vaikka vannoa, että tekin "keharit on kivoja ja mukavia" -tyypit menettäisitte hermonne, jos joutuisitte kuuntelemaan. Ja lasten kanssa en missään nimessä tässä asuisi. Se vaikuttaa minuunkin ahdistavasti, niin totta kai myös lapseen, jos joku huutaa kuin syötävä joka helvetin päivä eikä sitä saa edes musiikilla peitettyä.

[QUOTE="vieras";24953766]Rehellinen vastaus :flower: Ne on olleet sellaisia tilanteita että olen mennyt ohi niin toisella kerralla revittiin tukasta ihan kunnolla ja toisella kerralla tarrasi käteen kiinni. Eri ihmiset kyseessä. En pystynyt itse reagoimaan heti koska kädet oli varatut. Hoitajia ei näy koskaan missään, kiva varoa ettei ne keharit pääse karkaamaan kun sitä koittavat. Viimeksi käydessä päätin että ihan vitun sama, kun ei hoitajat vaivaudu paikalle ja avasin ovet välittämättä kehareista ja yksi lähti pihalle lampsimaan. EVVK.[/QUOTE]

No eikö sun sit pitäisi inhota niitä hoitajia? Eikö toi ole ihan selkeesti niiden hoitajien vika eikä kehitysvammaisten, jotka eivät voi mitään sille että ovat millaisia ovat?

[QUOTE="vieras";24953059]Pakko todeta, en mäkään haluaisi naapuriin kehitysvammaisten asuntolaa. Suoraan sanottuna pelkään kehitysvammaisia, heidän käytös voi olla todella arvaamatonta, en osaa suhtautua sellaiseen. Kyllä, kyse on mun omista ennakkoluuloistani. Mutta mulla on oikeus olla tätä mieltä, kuten muillakin on oikeus mielipiteeseensä. Tosin en menisi sitä telkkariin julistamaan, kuten en myöskään sitä että pelkään narkkareita ja juoppoja. Jos jonkun kanssa asiasta keskustelen, sanon kyllä mielipiteeni. En mä mitenkään ko. ihmisiä vihaa tai inhoa, en vaan osaa suhtautua heihin.[/QUOTE]

Mulla on täysin samansuuntaiset ajatukset.
Toki haluan uskoa, että tuollaiseen tuossa esitettyyn asumismuotoon pääsevät lievästi kehitysvammaiset eivätkä ne holtittomasti / pelottavasti käyttäytyvät yksilöt.

Mä olen tavannut monen monta kehitysvammaista, mutta en koskaan pelottavia tai holtittomasti käyttäytyviä. Sen sijaan humalaisia naapureita (joita on valitettavasti ihan missä asuinpaikassa tahansa) on saanut välillä vähän pelätäkin.

Kuten jo sanottu, ei sellaisia ns. pahoja tapauksia noihin "tavistaloissa/-alueella" oleviin asuntoloihin laiteta, kyllä sellaiset pidetään edelleen laitoshoidossa, pahimmat tapaukset lukittujen ovien takana. Näihin asuntoloihin menevät ovat samaa tasoa kuin tuo ohjelmassa ollut mies.

Ja itse olen asunut lähes 20 vuotta alueella, jossa liikkuu paljon kehitysvammaisia. Viime vuodet olen asunut omakotitaloalueella ja naapurustostani löytyy nykyään kehitysvammaisten asuntola (okt). Ei mitään pahaa sanottavaa heistä.

Jestas mikä muija, ihan kun kehitysvammaisilla ei olis oikeuksia ollenkaan. Ton naisen mielestä vammaiset pitäis varmaan kärrätä jonnekkin hyvin kauas muista ihmisistä, etteivät vaan ole pilaamassa asuntojen arvoa ja ettei pidä olla itse "lukkojen takana". Huvittava nainen, selittää kuinka jos hän haluaa myydä asuntonsa, niin ihmiset ei tule ostamaan sitä kun muut ovat niin rasisteja, etteivät halua kehitysvammaisten naapuriin. Anteeks vaan, mutta hän itsekkö ei ole sitten yhtään rasisti noiden mielipiteidensä kanssa. Itse kyllä voisin ostaa asunnon alueelta jossa on myös kehitysvammasten asuntoja, mut en haluais ostaa jos naapurina olis tuollanen nainen kun tämä Taina on.

Entä jos rakennettaisiin AA-asuntola, huumenarkkareiden asuntola, ruoka jakelupisteen,,,,?

[QUOTE="minä";24955580]No eikö sun sit pitäisi inhota niitä hoitajia? Eikö toi ole ihan selkeesti niiden hoitajien vika eikä kehitysvammaisten, jotka eivät voi mitään sille että ovat millaisia ovat?[/QUOTE]

Eivät voi mitään sille että käyvät kimppuun. Eikö tuollaiset hullut pitäs sitten pistää jonnekkin pimeään lukkojen taakse? Miksi hoitajia inhoaisin, ei ne käyneet päälleni.

No suomalaiset nyt pelästyis hengiltä jos vaikka joku vieruskaveri bussissa alkais puhumaan jotain. Siis TUNTEMATON. Niin suurta on tuntemattoman pelko ja hallinnan menettämisen pelko.

[QUOTE="vieras";24953766]Rehellinen vastaus :flower: Ne on olleet sellaisia tilanteita että olen mennyt ohi niin toisella kerralla revittiin tukasta ihan kunnolla ja toisella kerralla tarrasi käteen kiinni. Eri ihmiset kyseessä. En pystynyt itse reagoimaan heti koska kädet oli varatut. Hoitajia ei näy koskaan missään, kiva varoa ettei ne keharit pääse karkaamaan kun sitä koittavat. Viimeksi käydessä päätin että ihan vitun sama, kun ei hoitajat vaivaudu paikalle ja avasin ovet välittämättä kehareista ja yksi lähti pihalle lampsimaan. EVVK.[/QUOTE]

Kuinka monta kertaa yhteensä olet käynyt tuossa paikassa, jossa sinuun on käyty käsiksi?

[QUOTE="vieras";24956371]Eivät voi mitään sille että käyvät kimppuun. Eikö tuollaiset hullut pitäs sitten pistää jonnekkin pimeään lukkojen taakse? Miksi hoitajia inhoaisin, ei ne käyneet päälleni.[/QUOTE]

No tästä kirjoituksesta ja sanavalinnasta käy ilmi lopullisesti se, miten alkukantaisia ja sivistymättömiä sun ajatukset on kaikkine ennakkoluuloineen. Tiettävästi sata vuotta sitten kehitysvammaiset haluttiin laittaa "pimeään lukkojen taakse" yhdessä homojen ja äpärien kanssa.

Jo käytyyn keskusteluun vähän offtopic, mutta katsoin päivällä ton videon ja en kyllä nähny siinä Thomasissa mitään kauhean erikoista. Puhe takelteli joo, mutta mitä muuta, ehkä ajatus kulkee vähän hitaammin. Mitä haittaa tällaisesta naapurista voi olla? Ainiin, ne taksit jotka ajelee lasten päälle ja vissiin on jossain rikollisliitossa kehitysvammaisten asukkien kanssa.... jeesus.

[QUOTE="iri";24956706]No tästä kirjoituksesta ja sanavalinnasta käy ilmi lopullisesti se, miten alkukantaisia ja sivistymättömiä sun ajatukset on kaikkine ennakkoluuloineen. Tiettävästi sata vuotta sitten kehitysvammaiset haluttiin laittaa "pimeään lukkojen taakse" yhdessä homojen ja äpärien kanssa.[/QUOTE]

Ja sun kirjoituksesta taas paistaa se että voi voi ne on vaan kehareita, eivät voi mitään itselleen vaan saavat käyttää vaikka väkivaltaa kun eihän ne mussukat ymmärrä...

En ole laskenut monta kertaa olen käynyt, kymmeniä ja abouttiarallaa 90% kerroista ovat häiriköineet jotenkin työtäni.

Yhteistyössä