[QUOTE="minä";24953114]ilmeisesti tässä ei kohtaa kaikkien käsitykset siitä, mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa. Joku taisi jo mainitakin, että ei ne pahimmassa kunnossa olevat pystyisi tuollaisessa asumismuodossa asumaan, mitä tuonne Tainan naapuriin on ilmeisesti suunnittelilla.
Oma serkkuni on lievästi kehitysvammainen. Pystyy asumaan itsenäisesti, mutta tarvitsee apua esim. hygienia-asioissa ja raha-asioissa. Ei kuitenkaan ölise tai käy kenenkään päälle. Ennemminkin on hieman syrjäänvetäytyvä ja hiljainen.
Olen minäkin tavannut kehitysvammaisia, jotka nipistelevät, huutavat ja ovat jotenkin hmm, holtittomia. Heillä onkin ollut aina joku avustaja matkassa, eivät he itsekseen tuolla kaupoissakaan liiku, mitä nyt olen nähnyt. Kyllähän se huomiota herättää, jos vaikka kaupassa tai bussissa joku alkaa pitämään kovaäänistä meteliä tai huitomaan... Jos nyt sattuisi vaikka bussissa viereen istumaan sellainen tapaus, varmaan kokisin turvallisemmaksi siirtyä itse, jos oikeasti siis pitäisi pelätä että joku käy kiinni.
En tiedä minkälaisesta tilanteesta on kyse tuon kirjoittajan kohdalla, johon joku kehitysvammainen oli käynyt käsiksi. Ei sellaista saisi tapahtua. Ei mikään vamma oikeuta ketään lyömään, tai siis ei kenenkään pidä joutua ottamaan sivullisena iskuja vastaan, kun joku nyt vaan on vammainen. Silloin pitäisi olla joku aikuinen katsomassa, ettei vammainen pääse vahingoittamaan itseään tai muita. Niinhän lastenkin kanssa pitää toimia, ei 2-vuotias pysty olemaan vielä vastuussa toimissaan, ei myöskään fyysisesti aikuinen ja henkisesti 2-vuotias.[/QUOTE]
Rehellinen vastaus :flower: Ne on olleet sellaisia tilanteita että olen mennyt ohi niin toisella kerralla revittiin tukasta ihan kunnolla ja toisella kerralla tarrasi käteen kiinni. Eri ihmiset kyseessä. En pystynyt itse reagoimaan heti koska kädet oli varatut. Hoitajia ei näy koskaan missään, kiva varoa ettei ne keharit pääse karkaamaan kun sitä koittavat. Viimeksi käydessä päätin että ihan vitun sama, kun ei hoitajat vaivaudu paikalle ja avasin ovet välittämättä kehareista ja yksi lähti pihalle lampsimaan. EVVK.