Kuka kärsii refluksista/närästyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
V

vieras

Vieras
Miten on alkanut ja milloin, tai mistä tajusitte että oireet on sitä? Millaisia oireita oli? Mitä sitten, pitääkö käydä lääkärissä vai kokeilla apteekista käsikauppalääkkeitä?

no mulla on ollut hyvin lievänä viimesen 3 vuotta..eli neidin synnytyksen jälkeen..Ja se tulee esille yöaikaan,kun tunnen ärsyttävää poltetta kurkunpäässä ja ruokatorvessa..Eli JOS syön rasvaista illalla, niin ihan varmaan polttelee..En ole tehnyt asialle yhtikäs mitään.

Toisen lapsen syntymän jälkeen alkoi. Tuntuu yleensä vain iltaisin se tympeä tunne että kurkunpäähän nousee karvas vesi. Myös ruokatorvessa jonkin verran polttelee. En ole pitänyt tätä kovin pahana vaivana, joskus napannut rennietä.
Olin äskettäin muun vaivan vuoksi lääkärillä ja kun tuli puhetta närästyksestä, niin lääkäri päätti määrätä mulle kuukauden mittaisen mahalääkekuurin. Ennen kuurin aloittamista minun pitää käydä myös helikobakteeritestissä.

Kannattaa närästysvaivat hoitaa kuntoon, ettei sitten tulevaisuudessa tule pahempia ja kroonisempia oireita.

Tuota lääkäriin menoa olen miettinyt, mutta siirtänyt kun on kestänyt niin pitkään...

Eli lapsuudessa oli todella usein kurkku kipeä (oli myös korvakierre mutta se loppui 5v), iltaisin nenässä tuntui sämpylän hajua enkä saanut unta (iltapala nousu kurkkuun mutta en sitä osannut silloin oikein kertoa), ääni usein käheä varsinkin aamuisin. Murrosiässä helpotti ja unohtui, nyt taas raskauksien myötä pahentunut ja nykyisin -vaikka söis mitä tai miten vähän- aamuisin yskittää ja tulee limakönttejä ja ääni käheä, päivällä ei voi edes kuvitella menevänsä pitkäkseen kun rintalastan kohdalta painaa, iltaisin en syö 3h ennen nukkumaanmenoa mutta silti usein painaa ja yskittää. Varsinaista oksennusta suuhun tulee harvoin, mutta tuo lima on ongelmallista. Kai se on mentävä kun olo on niin kurja ja nukun huonosti.

Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä. Tekevät sen helico-testin (yksinkertainen ulostetesti julkisella yleensä) ja jos ei muuta niin saat varmasti reseptin hyviin lääkkeisiin. Itse olen nyt kärsinyt lähes kolme vuotta voimakkaasta närästyksestä ja olen saanut hyvän avun Somacista. Elämänlaatu paranee kyllä huomattavasti. :)

Somac ainakin on reseptilääke, se siis vaikuttaa niin että vähentää vatsahapon erittymistä ja sitä kautta vähentää närästyksestä aiheutuvia oireita. Gavisconin tarkoitus on neutraloida vatsahappoja ja muodostaa suojaava kalvo vatsan suojaksi. Suosittelisin kuitenkin lääkäriä, käsikauppalääkkeitä toki sitä odotellessa. Närästyksessä kun on se riski, että pitkään jatkuessaan saattaa aiheuttaa refluksitaudin, jolloin närästyksestä muodostuu krooninen (ruokatorven sulkijalihas löystyy ja päästää happaman sisällön takaisin ruokatorveen jatkuvasti). Lisäksi helico-bakteeri altistaa mahasyövälle, jos se aiheuttaa oireita.

mun miehellä on, lisäks puuttuu joku läppä kokonaan. on syöny 9 vuotta 40mg nexiumeja joka päivä reseptillä. sillä tehtiin muistaakseni tähystys, saatin tietää et puuttui se läppä kokonaan.
oon yrittäny patistaa sitä leikkaukseen (noi lääkkeet tosi kalliita), mutta sen jälkeen se ei vois ikinä oksentaa, se vaan jäis myllään niinku mahaan ja tulis sit öhöm..kai muuta kautta pois..
mut kun se on kuullut jotain kauhukertomuksia siitä et sen jälkeen sattuu syödä ja sitä ei voi peruuttaa, ym ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Miranda83:
mun miehellä on, lisäks puuttuu joku läppä kokonaan. on syöny 9 vuotta 40mg nexiumeja joka päivä reseptillä. sillä tehtiin muistaakseni tähystys, saatin tietää et puuttui se läppä kokonaan.
oon yrittäny patistaa sitä leikkaukseen (noi lääkkeet tosi kalliita), mutta sen jälkeen se ei vois ikinä oksentaa, se vaan jäis myllään niinku mahaan ja tulis sit öhöm..kai muuta kautta pois..
mut kun se on kuullut jotain kauhukertomuksia siitä et sen jälkeen sattuu syödä ja sitä ei voi peruuttaa, ym ym.

toi leikkaus ei ole aina kovin kannattava

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten on alkanut ja milloin, tai mistä tajusitte että oireet on sitä?

Kortisonin käyttö närästää ainakin yleisesti:
http://www.helsinki.fi/~tekivela/kaihi/syyt.html#steroidi

Mä olin todella väsynyt ja luulin sairastavani jotain syöpää, kun rintalastan alla oli jatkuvaa kipua tai painon tunnetta. Makuulla ollessa tai kumartuessa vatsan sisältö nousi ylös ruokatorvea tai kurkkuun asti, mikä häiritsi lähes kaikkea työn tekoa. Tällöin mulla olikin ollut työpaikalla stressaavaa aikaa. Ai niin, mulla oli pitkään ollut limaista yskää ja pelkäsin sen olevan astmaa.

Ekaks lääkäri ajatteli mulla olevan työuupumusta. Helikobakteeri tutkittiin verikokeiden yhteydessä, mutta sitä ei ollut. Muutenkin verikokeet olivat OK. Keuhkokuva otettiin ja siinä näkyi limaisuutta, muuten OK. Kun lääkäri painoi vatsaa rintalastan vasemmalta puolelta, heti kylkiluiden alapuolelta ja se oli tosi kipeä, niin lääkäri totesi mulla olevan GER. Mitään tähystyksiä tai ruokatorven pH -mittauksia mulle ei tehty.

Varmaan pari vuotta söin Nexiumia, sängyn pääty oli noin 20cm korotettu (mies ei tykännyt, kun aamuisin löysi itsensä jalkopäädystä), kahvin juonnin yritin lopettaa, kun sitä kului noin 1-2 l/vrk.

Leikkausta "vaadin" jossain vaiheessa, mutta lääkäri sanoi, että ei kannata, ennen kuin olen kaikki lapseni synnyttänyt, koska leikkauskohta saattaa pettää raskauden aikana ja Nexiumia saa syödä raskaana ollessa.

Nyt muutama vuosi myöhemmin olen todella tyytyväinen, ettei vielä leikattu, koska olen kuullut, että sen kiristysleikkauksen jälkeen kaikki eivät pysty oksentamaan. Olisi kauheaa olla oksennustaudissa, kun vatsassa vaan kiertää.

Raskaus meni yllättävän pienin oirein, närästi varmaan vähemmän kuin "terveillä" raskaana olevilla. Muutenkaan oireita ei ole erityisemmin ollut. Silloin aikanaan lääkäri sanoikin, että saattaa mennä ihan lääkekuurilla ohi, kun tulehtunut ruokatorven alasulkija paranee ja pystyy toimimaan niin kuin pitäisi.

Mä syytän omista vaivoistani kahvia, jota join vuosien ajan aivan tolkuttomasti. Nyt pystyn juomaan sen pari kupillista päivässä ja jos oireet pehenevat, niin sitten taas vähennän.

Miten on alkanut ja milloin, tai mistä tajusitte että oireet on sitä?

Tajusin siitä, kun tavallinen vilja närästää, mut speltti ei - se speltti kun on luomua! Mut jos luomuvehnäjauhoissaon askorbiinihappoa, alkaa kamala närästys, joten se askorbiinihappo aiheuttaa.

Kahvia en juo, teetä muutaman kerran viikossa, vettä yleensä juon. Vaaleeta leipää en syö juur koskaan, mutta ruisleipää päivittäin -voisko se pahentaa- ja joskus pullaa tai keksejä. Suklaata muutamasti viikossa, ja hedelmäkarkkeja. Rasvasesta ruuasta en tykkää, mutta rypsiöljyä lisään ruokiin, ja kalaöljykapselin otan muutamasti viikossa. Eli ihan normaali kotiruokavalio.

Itselläni oli kamalaa kipua rintalastan alla ja palan tunne kurkussa.
Oireet alkoi muistaakseni -04.
Lääkäri määräsi 2vkon kuurin Somacia,mutta auttoi sen aikaa kun kuuri oli päällä ja sen loputtua oireet palasivat.
Sain lähetteen tähystykseen,jossa todettiin liian löysä vatsansulkija.
Siitä lähtien olen syönyt päivittäin 20mg ensin Somacia nykyään halvempaa pantoprazolia(sama vaikuttava aine molemmissa.)

Käytin lääkettä myös kuopusta odottaessani.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkki:
somac tuli nyt reseptivapaaksi!
ostin itse tollaisen 14 kpl paketin, kohta ne syöty ja nyt alkanu helpottaa :)

somac control lukee paketissa.

Noita voisi kokeilla vaikka alkuun 2-4 viikkoa, ja jos oireet jatkuu pahana niin lääkäriin. Voivat tutkia ja vaikka saisikin sitten saman lääkityksen niin on reseptillä varmasti halvempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

Noita voisi kokeilla vaikka alkuun 2-4 viikkoa, ja jos oireet jatkuu pahana niin lääkäriin. Voivat tutkia ja vaikka saisikin sitten saman lääkityksen niin on reseptillä varmasti halvempaa.

Ok, kiitos kaikille! Ostan tätä ja kokeilen.

ja siinä on sitä natriumlauryylisulfaattia, joka aiheuttaa aftoja limakalvoille:-(

Eihän niitä aftoja huomaa, ennen kuin menee tähystykseen. Mut nyt tiedät senkin ja omalla vastuulla noita reseptittömiä valmisteita käytetään! Ei se silti tarkoita sitä, että olis vaarattomia! Ainoastaan sen kertoo, et niistä ei ole kukaan valittanut "tarpeeksi" usein. Mut ei valittanut Imodiumistakaan, vaikka se selvästi pahentaa tulehdusta ja siitä olen tiennyt jo v1990... Mut ketä sekään haittaa? Kysy tuolta, joilla on aftoja suolistossa, kuinka moni on just Somacia käyttänyt?
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1202143854%2F145#145

Alkuperäinen kirjoittaja petunia:
en kärsi enää koska käytän astavitaa... apteekin lääkkeet ei auttaneet mitään.

mulla refluksi, jatkuvana lääkityksenä zolt. Kiinnostas mikä tuo astavita on? mulla nyt on tod.näköisesti lääkitys loppuelämäni.. tähystys kerran vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, kiitos kaikille! Ostan tätä ja kokeilen.

Ikman, että tutkit sen tuoteselostetta päätit ostaa???? Jos ei sovi, jää koko paketti käyttämättä:-(

Ei ne kaikille sovi, vaikka niin moni ostaakin...
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/afta.htm

mulla nyt on tod.näköisesti lääkitys loppuelämäni.. tähystys kerran vuodessa.

Jokaisessa tähystyksessäkö otetaan koepaloja????

No, jos käytät viljaa, kannattaa käyttää sellaista luomua, missä ei ole askorbiinihappoa - sehän ainakin närästää, kuten muutkin hapot!

Mut tavallisessa viljassa ON jäämiä korrenvahvistajista ja sen lisäksi tietysti se, mikä JOHTUU tuon aineen käytöstä: viljasta tulee liian kovaa ja karkeaa herkälle suolistolle ja mahalaukusta erittyy ihan liian paljon suolahappoa, kun ei emimistö pysty sitä vahvaa sulattamaan, tietysti närästää se liikaeritys! Mut kokeile, et menetä mitään, kun jätät tämän pois. Belgiassa niitä ei tietääkseni käytetä - tai ei käytetty ainakaan 10 v sitten, korrenvahvistajia:
http://74.125.77.132/search?q=cache%3AH3AQaCAIg_0J%3Awww.agro.basf.fi%2Ffi%2Fdeploy%2Fmedia%2Ffi%2Fproductfiles%2Fmsds%2FSDS_Cycocel_750_FI.pdf+klormekvattikloridi&hl=fi&gl=fi

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä