Kuka EI käytä virikehoitoa? Gallup.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummastunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummastunut

Vieras
Tarkoitus ei ole päteä eikä kiillottaa sädekehää, sanotaan heti aluksi. Taloyhtiön pihalla juttelimme eilen äitien kesken, ja selvisi että olen porukan ainoa joka ei käytä virikehoitoja. Meillä on vauva, 2-vuotias ja 3-vuotias. Vanhin käy kerhossa yht. 6 tuntia viikossa. Yleisin malli oli pitää sisarukset 4-5 päivänä viikossa 6-8 tuntia kerrallaan hoidossa ja äiti vauvan kanssa kotona. Tiedän että virikehoitoa käytetään, mutta itseä yllätti sen yleisyys nimenomaan pienten isosisarusten suhteen. Päiväkotiin menijöitä oli useita 2-4-vuotiaita joille riittäisi varmasti joku kerhokin, alueen kerhotoiminta on kattavaa.

Sinänsä keskustelu oli synninpäästö, olen salaa ihmetellyt naapuruston äitien jaksamista ja energiaa, miten he pystyvät ja jaksavat shoppailla ja harrastaa, siivota ja lukea niin paljon. Podin jopa syyllisyyttä moisten superäitien rinnalla, hoitavat siinä samassa kolme lasta notkuen kahviloissa ja kaupungilla harrastamassa kulttuuria ja vauvaharrasteita. Niin luulin. Tulipahan asialle selitys.

En käytä. 7-vuotias on käy esikoulua ja 5-vuotias kolmena päivänä viikosta kerhossa. Omaan tuttavapiiriin on sattunut paljon enemmän sellaisia vanhempia, joiden lapset eivät ole virikehoidossa vaan leikkitoiminnassa.

Outoa. Olen ainoa tuntemani äiti, jonka lapsi on virikehoidossa. Aloitti 5-vuotiaana ja osittain motorisen ongelman vuoksi 8päivää kuussa. Omaan energiatasooni asialla ei ole ollut vaikutusta:)

Virikehoitoa en käytä, pojat toki ovat 5 päivänä viikossa noin 7 tuntia päiväkodissa, vaikka itsellä ei joka päivä töitä olekaan. Puheenkehityksen viivästymää otetaan hurjaa vauhtia kiinni, suositus päiväkotiin tuli monelta taholta. Muutoin olisivat esikouikään asti olleet enimmäkseen kotona, kerhossa muutamana kertana viikossa.
Pojat kohta 6-vuotiaita.

En ole käyttänyt tähän asti, muksu nyt 4,5. Mutta syksyllä menee tuo silloin 5-vuotta täyttävä parina päivänä viikossa päiväkotiin, noin 5-6 tunniksi kerrallaan. Ja tavallaan poden tästä syyllisyyttä, koska jään noina päivinä vauvan kanssa kotiin. Mutta täällä ei ole kuin yksi kerho ja se on 2h kerran viikossa ja siellä käy hyvällä tuurilla muksun lisäksi 3 muutakin lasta, yleesnä ovat yhden pojan kanssa kaksin siellä. Vaikka me kotona puuhastellaan vaikka ja mitä, niin kaverilaumaa musta ei saa tekemälläkään.
Vaikka mielelläni olisin murujeni kanssa kotona ja jaksan ihan hyvin.

Hmm, no ihan hirveästi osa-aikaisesta päivähoidosta ei eroa tuo teidänkään tilanne, jossa lapsi on päiväkodin sijaan kerhossa. Lähes kaikki virikehoitolapset ovat kuitenkin osa-aikahoidossa.

Minusta sinun kannattaisi lakata vertaamasta itseäsi muihin ja tuntea syyllisyyttä turhista asioista. En edes ymmärrä, mistä olet tuntenut syyllisyyttä - siitäkö, että et jaksa sekä siivota, shoppailla, lukea ja istua kahviloissa? Haluaisitko edes tehdä näitä kaikkia? En usko, että kyse on siitä päivähoidosta, vaan nämä tuttavasi vaan yksinkertaisesti haluavat tehdä noita asioita ja tekisivät niitä sitten oli lapsia tai ei. Ehkä he vaan vaikuttavat sinusta energisemmiltä, jos et itse tunne itseäsi kovin energiseksi. Voi olla, että joku heistä ajattelee sinusta samoin.

Onhan se totta, että kun esikoinen on hoidossa, voi vauvan viedä vaikka vauvojen värikylpyyn. Mutta mitä sitten? Yhtä lailla sen vauvan voi viedä sinne, jos esikoinen on kerhossa. Ja tietysti jos vauvan kanssa lähtee kaupungille, voi käydä vaikka museossa tai kahvilassa - mitä järkeä olisikaan, että pikkuvauvan äiti tulisi vaikka leikkipuistoon vaan istuskelemaan, kun ei se vauva vielä puistosta saa mitään irti.

Lapsi on hoidossa vain silloin kun molemmat vanhemmat töissä. (Tosin rakenneultraan halutaan miehen kanssa molemmat, ja lapsi menee osaksi päivää hoitoon.) Jäädään kesälomille koko sakki ennen juhannusta. Mulla kesälomia reilu 7 viikkoa ja sen jälkeen alkaa äitiysloma, lapsi jää siis myös kotiin. Hänellä ikää 3 vuotta.

En ole käyttänyt..lapsia 3 ja vanhin 4,5v. Ei ole tullut mieleenikään viedä muita hoitoon kun itse olen kotona. Suoraan sanottuna en käsitä niitä äitejä jotka raahaa pienemmät hoitoon ja itse nautiskelee olosta vauvan kanssa. Seurakunnan kerhossa meillä käy vain vanhin lapsista.

Mun energiatasoon vaikuttaa aivan varmasti, onko hoidettavana yksi vauva vai kolme alle 4-vuotiasta. Vois nukkua tarvittaessa päikkäreitä ja paljon vähemmän tekemistä päivisin. Näin ainakin kuvittelen, eihän vauva sotke ollenkaan. Mä jaksaisin lähteä värikylpyyn vauvan kanssa, mut en jaksa lähteä sinne kolmen kanssa. Shoppailla voi vauvan kanssa, mutta kolmen näin pienen kanssa siitä on nautinto kaukana. Nämä meidän puiston äidit on antaneet sellaisen kuvan että lapset on kotona ja he harrastavat ja puuhaavat ihan hirveästi kaikkea. Olen potenut tosiaan syyllistyyttä, en minä jaksaisi sellaista huonojen öiden jälkeen. Tietysti asia on eri, jos huonon yön jälkeen voi nukkua aamupäiväunet vauvan kanssa ja lähteä sitten liikenteeseen kaksistaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pöööööö;28387408:
En ole käyttänyt..lapsia 3 ja vanhin 4,5v. Ei ole tullut mieleenikään viedä muita hoitoon kun itse olen kotona. Suoraan sanottuna en käsitä niitä äitejä jotka raahaa pienemmät hoitoon ja itse nautiskelee olosta vauvan kanssa. Seurakunnan kerhossa meillä käy vain vanhin lapsista.

Sulla kaksi vanhinta ovat aika pienellä ikäerolla. Heillä on aina kaveri vieressä. Jos on vaikka 4v ja vauva, niin tilanne on jo aivan toinen. Omani ovat kotona, mutta ei mulla siltikään ole vaikeuksia ymmärtää 4-5 vuotiaiden OSA-AIKAISTA virikehoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöööööö;28387408:

No mitä eroa sillä käytännössä sitten on, onko lapsi päiväkodissa vai seurakunnan tai muun tahon järjestämässä kerhossa? Kyllähän sen kerhonkin aikana voi "nautiskella olosta vauvan kanssa". Onko pointti nyt siis se, että äiti ei saisi "nautiskella" olosta vauvan kanssa? Onko oletus se, että lapsen päivähoito palvelee vain äidin tarpeita, mutta lapsen tarpeita ei ollenkaan?

En käytä. Esikoinen jäi pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle (täytti silloin juuri 3v) ja kävi nyt talven srk: kerhosa 2x3h/vk. Syksyllä palaan töihin ja molemmat lapset pääsivät samaan päiväkotiin kuin missä esikoinen oli ennen äitiyslomaani. Ei olisi tullut mieleenkään pitää tyttöä hoidossa ja olla vauvan kanssa kotona.

Mun esikoinen 4v käy pari kertaa viikossa kerhossa pari tuntia kerrallaan. Ja on kyllä ihan eri juttu kuin virikehoito. Ehdin 1v:n kanssa ehkä just laittaa lounaan ja syöttää sen pienemmälle kun pitää jo lähteä esikoista hakemaan. Toki on kiva että esikoisella on ikäistään seuraa mutta mun päivää helpottais toki enemmän jos ois päiväkodissa jossa söisi osan aterioista. Ihan samat kotityöt mun täytyy tehdä kun esikoisella on jättinälkä kotiin tullessaan, joten ruuan pitää olla valmiina. Itse voisin syödä vaikka leipää lounaaksi ja "hengailla" aamupäivän kuopuksen kanssa. Mutta oma valintani on toki olla laittamatta esikoista päiväkotiin. Ehtii hän siellä ihan tarpeeksi olemaan sitten kun palaan työelämään. :)

Hei kertokaa nyt mitä eroa on kerholla ja (osa-aikaisella) päiväkodilla! Ihan oikeasti - miten voi sanoa, että "ei olisi tullut mieleenkään laittaa esikoista hoitoon ja olla kotona kahdestaan vauvan kanssa", jos tilanne on ollut se, että on kuitenkin laittanut esikoisen kerhoon ja ollut sinä aikana kotona kahdestaan vauvan kanssa.
Ja miksi on paha asia, jos esikoinen ei ole JATKUVASTI siinä kotona äidin ja vauvan kanssa? Sillä logiikalla kaikki harrastukset ja kavereiden luona kyläilytkin ovat huono juttu.

Meillä esikoisen kerho kestää 3 h kerrallaan ja hiukan sotkee päivärytmiä jos näin voi sanoa. Kerhopäivät ovat muita päiviä hankalampia. Kerhoon on matkaa ja kuljemme aina jalkaisin. Matkaan menee tunti aamulla ja tunti kun haetaan plus pukemiset, kolme tuntia on lyhyt aika. Teen ruuan ja istun passissa, milloin lähdetään taas pienten kanssa hakemaan isompaa. Ei ole mielestäni lainkaan verrattavissa siihen että isommat olisivat lähipäiväkodissa 6 tuntia kerrallaan jokainen arkipäivä, siinä ajassa ehtii jo kaikenlaista. Esikoisen kerhon aikana en todellakaan ehdi mihinkään vauvamuskareihin.

Meillä ainakin kerho on vaan pari tuntia kerrallaan. Päiväkodissa virikehoitolainenkin lienee lähes koko päivän, eli esim. klo 9-15? Aika iso ero tuohon muutamaan tuntiin, joista jo aika iso osuus menee siihen kuopuksen pukemiseen viemisen ja hakemisen yhteydessä.

[QUOTE="muma";28387493]En käytä. Esikoinen jäi pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle (täytti silloin juuri 3v) ja kävi nyt talven srk: kerhosa 2x3h/vk. Syksyllä palaan töihin ja molemmat lapset pääsivät samaan päiväkotiin kuin missä esikoinen oli ennen äitiyslomaani. Ei olisi tullut mieleenkään pitää tyttöä hoidossa ja olla vauvan kanssa kotona.[/QUOTE]

Viimeinen lause on ihanaa jeesustelua:D. Sun 3v on ollut tällä viikolla siellä kerhossa ihan yhtä kauan kuin oma 5v on ollut siellä saatanasta olevassa virikehoidossa. Erona se, että sinä taidat saada isommasta hoitotukea, kun hoidat lapsesi "kotona";).
Helppohan se on jeesustella jos sitä kerhotoimintaa on. Tuet nousee ja voidaan räkyttää netissä, vaikka oma muksu on ihan samalla tavalla saamassa niitä virikkeitä.

Meillä esikoisen kerho kestää 3 h kerrallaan ja hiukan sotkee päivärytmiä jos näin voi sanoa. Kerhopäivät ovat muita päiviä hankalampia. Kerhoon on matkaa ja kuljemme aina jalkaisin. Matkaan menee tunti aamulla ja tunti kun haetaan plus pukemiset, kolme tuntia on lyhyt aika. Teen ruuan ja istun passissa, milloin lähdetään taas pienten kanssa hakemaan isompaa. Ei ole mielestäni lainkaan verrattavissa siihen että isommat olisivat lähipäiväkodissa 6 tuntia kerrallaan jokainen arkipäivä, siinä ajassa ehtii jo kaikenlaista. Esikoisen kerhon aikana en todellakaan ehdi mihinkään vauvamuskareihin.

Eihän sen päiväkotilaisenkaan tietysti tarvitse olla hoidossa noin paljon. Esim. voi olla vaan aamupäivät tai voi olla sen kuusi tuntia kahtena tai kolmena päivänä viikosta. Mutta totta, kerhoja on yleensä kunnissa vähemmän ja siksi ne saattavat sijaita epäkäytännöllisen matkan päässä ja olla sen vuoksi "mahdottomia".

En käytä tällä hetkellä. Nyt siis kotona 2v5kk sekä 5kk ikäiset lapset, eskarilainen ja ekaluokkalainen koulussa. Syksyllä tuo silloin 2v9kk aloittaa virikehoidon pikkusiskon jäädessä vielä vuodeksi kotiin.

Kerhoja täällä ei ole tarjolla, siis sellaisia joihin lapsen voisi jättää ohjaajien vaatuulle, koska käytännössä kaikki lapset menevät 1-1,5v päiväkotiin huolimatta siitä onko vanhempi silloin töissä vai ehkä kotona. Joissain erityistapauksissa lapsia voidaan hoitaa kotona sinne 2v asti mutta siihen en ole viimeaikoina törmännyt. Tässä lähistöllä tunnen vain yhden äidin joka on hoitanut/hoitaa lapsensa kotona eskariin asti. Siksi siis vaikea löytää tuolle 2v:lle kavereita, varsinkin kun se meille sopiva kavereiden tapaamisaika olisi nimenomaan arkipäivisin muiden lasten ollessa päiväkodissa. Avoimessa päiväkodissa kyllä käydään mutta sielläkin vanhimmat lapset ovat noita 1v ikäisiä. Uimassa törmätään myös usein noihin 1-1,5v ikäisiin taaperoihin joita koti-isät käyttää uimassa, mutta ei siinäkään kummoisia kaverisuhteita kerkeä syntymään. Siksi nyt kovasti odotellaan jo tuota syksyä. :)

[QUOTE="vieras";28387524]Meillä ainakin kerho on vaan pari tuntia kerrallaan. Päiväkodissa virikehoitolainenkin lienee lähes koko päivän, eli esim. klo 9-15? Aika iso ero tuohon muutamaan tuntiin, joista jo aika iso osuus menee siihen kuopuksen pukemiseen viemisen ja hakemisen yhteydessä.[/QUOTE]

Ei, vaan päiväkodissa virikehoitolainen on juuri sen pituisen päivän kuin halutaan ja sovitaan. Voi olla vaikka muutaman tunnin /pvä. Kannattaisi tutustua asioihin, ettei tule kommentoineeksi höpöjä.

Esim. oma lapseni on päivähoidossa aamupäivät - ja ajattelen sitä kyllä ensisijaisesti virikehoitona, vaikka itse teen tässä vanhempainvapaan aikana töitäkin (eli palstan mukaan olen "oikeutettu" pitämään lapsen hoidossa). Kaverit ja ryhmätoiminta kuitenkin on meillä suurin syy, miksi pidämme päiväkotia lapsellemme tarpeellisena. Tuttavaperheen lapsi on päiväkodissa kolmena päivänä viikossa, eräs toinen on kahtena päivänä.

Uusimmat

Yhteistyössä