kuivausrumpu ja vaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi asia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi asia

Vieras
Kuivaatteko kaikki vaatteet rummussa vaikka niissä olisi merkintä että ei kuivausrumpua?
Mä sain rummun hiljattain ja olen miettinyt et uskaltaako esim. normaaleja t-paitoja jossa merkintä ei rumpukuivasta niin viskata sinne. Niis ei oo mitään printtejä lainkaan.

Vain hývälaatuiset vaatteet kestävät rumpukuivauksen, esim. Tutan vauvanvaatteet. Monissa vaatteissa on varmuuden vuoksi" rumpukuivaus kielletty, mutta eipä asia selviä kuin kokeilemalla; jotkut nukkaantuu heti, jotkut eivät ollenkaan. Liinavaatteiden, pyyhkeiden jne. kuivauksessa rumpu on mahtava, viis pesuohje- ja kuivausmerkinnöistä.

laitan sinne kaikki jotka puuvillaa vaikka olisi kielto. silloin ongelma lähinnä kutistuminen. hienommat vaatteet, juhlapaidat ja miehen kauluspaidat kuivatan narulla.

Musta tuntuu et suurimmassa osassa se kielto on vaan siksi, ettei vahingossakaan tulis reklamaatioita jos jotain sattuu. Mä oon kuivannu kaiken jotain yksittäisiä lukuunottamatta rummussa ilman ongelmia.

Lähes kaikki vaatteet menevät rumpuun, loput kuivauskaappiin. Lämpötilaa ja aikaa säätämällä saa estettyä suuremmat vahingot. Aina tietysti jotain sattuu, esim. 'mummonkutomia' vanhoja villasukkia ei kannata laittaa kuivausrumpuun lainkaan...Ellei tarvita paaaksuja minisukkia. Nykyiset villalangat kestävät.

suurin ekoteko on kuivata vaatteet ilman rumpua!!! Mut lakanat ja pyyhkeet meidänkin perheessä pääsee rumpuun pyörimään, muut pyykit saa tyytvä roikkumaan narulla

En kuivaa kuin ne missä on merkintä että saa kuivata. Ihan omasta kokemuksesta viisastuneena lopetin, kun onnistuin kutistuttamaan upouuden paidan aivan liian pieneksi ja pilaamaan pari paitaa kun painatus oli taittunut kaksinkerroin ja sulanut yhteen. Lapsen ruokalappuja uivatin myös pari kertaa kuivausrummussa ohjeen vastaisesti ja laminointi on kulunut aika pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suurin ekoteko on kuivata vaatteet ilman rumpua!!! Mut lakanat ja pyyhkeet meidänkin perheessä pääsee rumpuun pyörimään, muut pyykit saa tyytvä roikkumaan narulla

Se on miten tulkitaan... ;)

Jos kuivaisin sisällä narulla, joutuisin nostamaan huonelämpötilaa aika roimasti, ettei kosteus tee kalsaksi. Ja kun rumpu käy, se lämmittää, jolloin "hukkaenergiasta" tuleekin osin lämmitysenergiaa suorasähkölämmitteisessä talossa.

Puhumattakaan siitä, kuinka monta ihmishenkeä säästyy, kun minun ei tarvitse kovinkaan paljoa kylmiin, kosteisiin tekstiileihin koskea ja itkeä käsiäni, kunnes turhaudun ja joku saa kärsiä... :whistle: :saint:

Ulos en ikinä vie vaatteita: liian kylmä, kesälläkin. Ja kaikenmaailman siitepölyä ja elikoita, jotka kakkaavat pyykeille :x

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

juu todellinen ekoteko kuvattaa 6 hengen pyykit makuuhuoneessa niin että ikkuna on aivan märkä ja ikkunan alta lähtee maalit käveleen kun niin kosteaa.
Kun ulkona alkaa kuvamaan vaatteet niin rumpua ei käytetä kun hädän hetkelllä mutta talvikeleillä kuivataan nyt kaikki muu paitsi lakanat ja pyyhkeet jotka kuivataan ulkona edelleen.

mä rummutan kaikki, villaa lukuun ottamatta (tosin yhden villahousut on tullut kutistettua :ashamed: )

Kutistumista saattaa esiintyä, varsinkin sellaset alusvaatteet jotka on jotain mitä lie elastaania sun muuta mukavaa ja venyvää :) Lastenvaatteissa oon huomannu että applikoidut kuviot/sellaiset tahmaiset painetut kuviot saattaa krymppääntyä.

Mutta jos ottaa sen huomioon jo vaatteita ostaessa ja ostaa vähän reilua kokoa, ei tuo kutistuminen haittaa.

Ostin vasta kuivaajan ja testaan .
Laitoin satiinipussilakanat, jossa rumpukuivaus kielletty.
Vuodevaateohjelma ja alhainen lämpö. Yllätyin siitä kaikesta mitä tarttui nukkasihtiin.
Laitan varmasti kaiken pyykin rumpuun, valitsen vain oikean lämmön.
Ans katto kuinka käy.

Jos niit pesuohjeita noudattaa, on olemassa vain muutamia merkkejä mm. H&M, joissa rumpukuivaus on sallittu eli kuivaan nurinpäin myös muitakin. Ainoastaan Tuttan collegehousun vyötärön kuminauna ei kestänyt rumpukuivausta, en pidä Tuttaa kovinkaan laadukkaana.

Elastaania sisältäviä vaatteita ei kannata kuivausrumpuun laittaa, kutistuvat ikävän paljon. Nukkaantuminen voi olla ongelma heikompilaatuisten puuvillavaatteiden kanssa. Itse olen rummuttanut lähes kaikki vaatteet paitsi juuri nuo elastaanipitoiset.

Yhteistyössä