Kuivaksiopettelu

Hiphei,

meillä poika oppi yökuivaksi pari kuukautta sitten, oli vaan vaipat kuivat ja aamulla mentiin heti potalle ja jipiii, sinne tuli pissat. Pikku hiljaa oppi pidättään pissaa pitempään herättyään, siis n.5-10min. Nyt on sairasteltu, joten pissat alkanu taas enempi säännöllisesti lirahtaa housuun. Ei silloin jos nukkuu, mutta hyvin pian, jos herää kesken unien, lirahtaa housuun. Pitäs vaan yöllä ite olla niin skarppi, että tajuaa kiikuttaa toisen heti potalle...

Lisäksi päiväharjotteluki ottanu takapakkia ja reilusti, enää ei vihjaile pissahädästään vaan lorottaa surutta vaippaan tai housuihin. Sitte kyllä sanoo kun pissa on jo housuihin tullu... Vähän oon kiikun kaakun, että miten teen.. Laitanko päiväksi vaipan ja katon miten alkaa mennä, yöksi myös joksiki aikaa ja alan kattoa, että miten alkaa olla taas vaipat kuivat..

Kuin pitkäksi aikaa muilla on sairastelut aiheuttaneet takapakkia? Miten muilla on menny kuivaksipettelu, ootteko jättäneet päivästä kerralla vaipat pois vai vasta sitten, kun vaipat alkanu pysyä kuivana?
 
Hei! En osaa ap:lle vastata mitään. Meillä on myös mennyt vähän takapakkia taaperon kanssa. Ei enää yritä pissata pottaan, vaan lattialle lirahtaa. Ja tuntuu että tekee tämän ihan tahallaan, kun katsoo minua naureskellen.
Minun piti tulla tänne tekemään uusi aloitus pottailusta, mutta kun täällä olikin jo tämä keskustelu aloitettu, niin ehdottaisin, jos tänne kirjoiteltaisiin myös ap:n juttujen lisäksi miten muut taaperoiden kanssa pottailevat ja lapsen ikää yms.
 
Ooo
Teillä ei kumallakaan ole lapsen ikää kerrottu, mutta jos taapero on 1-2 vuotias, niin oletetaan tältä väliltä... Eikös vasta reilusti yli 2 vuotiaalta onnistu tuo rakon hallinta paremmin? En olisi huolissani. Tosin en todella ole mikään expertti kun omani on vasta 1v4kk -eikä pottaile! Lasta ei kiinnosta, niin en ole tuputtanut. Jos potalla tulee itku, niin ei voi olla otollisin aika harjoittelulle :/ Pissalla ja kakalla äidin ja isän hermostuttaminenhan on varmasti hurjan kivaa ja tuokin kuuluu kai melko monella asiaan. Itse laittaisin vaipan takaisin, kun ei tuo maailmaa kaada. Vaikka jonkun keston, joka ei ole sitten liian mukava märkänä.
 
Meillä nyt poika 1v7kk ja monta kuukautta jo meni hienosti kakat pottaan. Itse ei kylläkään potalle kakkahädällä hakeutunut, mutta kun olen oppinut milloin hätä on niin kiltisti istutettuani potalle on kakannut ja sitten yhdessä asialle hurrattu. Ja kirjojakin siinä lueskellut ihan mielenkiinnolla.
Nyt sitten alettiin pissaa oikein enemmän harjottelemaan pottaan niin mitä vielä. Siihen jäi kakkaaminenkin :( .
Ei sitten millään mene sekunniksikaan potalle. Ihmettelen tätä takapakkia, kun niin innoissaan oli ennen pottailusta. Eikä mitenkään väkisin kyllä toteutettu pissaamisen opettelua, en ymmärrä yhtään mistä on kyse.
 
Pakko vaan tulla mainitsemaan, että itselläni on 1v10kk tyttö eikä KERTAAKAAN ole tehnyt pottaan yhtikäs mitään!!! Ongelma on se ettei suostu ilman housuja/vaippaa siihen istumaan :eek: No, kai tämäkin taito sitten ajan kanssa tulee.. vaikkakin toivoisin että edes silloin tällöin suostuisi harjoittelemaan ja istuutumaan ilman vaippaa potalle. Tietää kyllä mitä sinne tarkoitus on tehdä, mutta liekö joku kammo sitten alaston peppu siihen laittaa :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kisu:
Pakko vaan tulla mainitsemaan, että itselläni on 1v10kk tyttö eikä KERTAAKAAN ole tehnyt pottaan yhtikäs mitään!!! Ongelma on se ettei suostu ilman housuja/vaippaa siihen istumaan :eek: No, kai tämäkin taito sitten ajan kanssa tulee.. vaikkakin toivoisin että edes silloin tällöin suostuisi harjoittelemaan ja istuutumaan ilman vaippaa potalle. Tietää kyllä mitä sinne tarkoitus on tehdä, mutta liekö joku kammo sitten alaston peppu siihen laittaa :headwall:
Meillä on poika 2v1kk ja samanlaiset ongelmat. Ei ole halunnut pottaa nähdäkään Kun olen tuonut sen olkkariin, että poika kiinnostuisi potasta, niin on vaan vienyt sen takaisin vessaan perimmäiseen nurkkaan. Nyt tässä viimepäivinä on istuttu potalla vaipan kanssa ja poika saa aina tarran kun on suostunut siinä istumaan, niin ihan on hyvin mennyt, mutta kun ehdotan vaipan pois ottoa, tulee kovaääninen vastalause. Ihmeellistä kyllä, mies kun heräsi yksi aamu pojan kanssa, eikä tiennyt, että ollaan istuttu siinä vaipan kanssa, niin otti vaan vaipan pois ja poika istui ihan tyytyväisenä. Teki sitten saman toisenakin aamuna ja poika suostui tähän, mutta äidin kanssa ilmeisesti täytyy istua vaipan kanssa :headwall: Meillä siis pottailu on ainakin ihan alkutekijöissään, eikä muutenkaan poikaa kauheasti kiinnosta. Muutenkin poika ei mitenkään kauheasti halua tehdä asioita itse eikä halua olla "iso poika". Eikä oikeen malta olla missään paikallaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Teki sitten saman toisenakin aamuna ja poika suostui tähän, mutta äidin kanssa ilmeisesti täytyy istua vaipan kanssa :headwall:
Meillä vähän sama juttu, isä on nyt niin pop, että isän kanssa kaikki onnistuu paremmin, äidillle vaan kiukutellaan: potalla, hampaita pestessä, vaippaa vaihdettaessa, syödessä... Saas nähdä miten tilanne muuttuu kun miehen loma loppuu. Kai se on jotain uhmaikään liittyvää.
 
Hei taas,
arvasin, että unohdan laittaa lapseni iän :D Siis poika täytti kesäkuussa 2v. Meillä saatiin kakat niin pottaan, että kun pojan kakkauspaikaksi tuli ruokapöydän alusta, niin kiikutin potan sinne, kun huomasin, että menee sinne kakkaamaan ja niin vaan kakkas pottaan! Ja näin kävi monesti. Meillä meni toi pissaminenki niin, että kyläillessä ja kaupassa pysy kyl kuivana, mutta kotona lorotti enempi ja vähempi surutta housuun ja yleensä istuessaan "mokkanahka"sohvalla... :headwall:

2v neuvolassa neuvolatäti sanoi, että älä laita päiväksikään enää vaippaa jos on öisinki kuiva ja oon muutenki päivisin siihen totuttanu poikaa jo. Mutta eipä tuo neuvolantäti oo meidän sohvaa pesemässä, joten vaippa tullu takas.. Eiköhän tuo lapsi ite omatoimisesti ala mennä tuonne potalle, kun haluaa!

Jos on kokemuksia, niin kertokaas vaippamerkkejä, joissa pissa tuntuu hyvin eli ois epämiellyttävä lapselle, mutta samalla istus kuites kohtuu hyvin eikä oo kovin koppura? Pirkoista en niin välitä, mutta miten ois Rainbow?

Meillä oli kans potta pannassa siitä lähtien kun oppi käveleen! Kunnes toukokuussa sain istumaan potalle niin, että istuttuaan siihen edes nanosekunniksi (ilman vaippaa siis) sai tarran ja hirveet kehumiset päälle.. :D Ja niin alko potta kiinnostaa ja pikku hiljaa tullakin sinne jotain ja ei tarvinnu antaa enää tarraa potalle istumisesta.

Mutta nyt kattelen, että miten tää lähtee menemään. Mun pitäis vaan itekki MUISTAA (alkava dementia, heh) käyttää poikaa potalla päivän aikana säännöllisesti ainakin herättyään ja ruokailujen jälkeen. Mutta heti kun on pojalla vaippa, meinaa potattaminenkin tältä äidiltä unohtua......
 
Mitens olis Liberon harkka housut, mitkä kuulemma jäävät vähän kosteiksi kun pissa tulee?

Meillä mentiin aluksi niin että iltaisin oli ilman vaippaa ja potta olohuoneessa ja sit itse alkoi mennä siihen pissalle. Siitä sit vaan jätetettiin päivävaippa pois. Yö vaippakin jäi piirun alle 2 vuotiaana pois kun oli jo niin pitkään kuiva aamuisin.
 
meillä poika 1v5kk ja nyt tässä lähipäivinä oon alkanu vasta useemmin istuttamaan potulle, omaa laiskuuttani vasta nyt :ashamed: no suostuu kiltisti siinä istumaan ja mielellään menee mut tänäkin aamuna maltto vartin istua eikä tullut mitään.. yhen kerran istuttiin sama aika, sit halus potulta pois ja pissi suoraan lattialle. eli yhtään kertaa ei oo pottuun mitään saatu.. mummolassa oli yrittänyt et käyttää pojan potulla niin hauska oli kun just oli anoppi heittäny housut ja vaipan, poika oli pissiny suoraan matolle ja alkanu nauraa kätkättää :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Hei taas,
arvasin, että unohdan laittaa lapseni iän :D Siis poika täytti kesäkuussa 2v. Meillä saatiin kakat niin pottaan, että kun pojan kakkauspaikaksi tuli ruokapöydän alusta, niin kiikutin potan sinne, kun huomasin, että menee sinne kakkaamaan ja niin vaan kakkas pottaan! Ja näin kävi monesti. Meillä meni toi pissaminenki niin, että kyläillessä ja kaupassa pysy kyl kuivana, mutta kotona lorotti enempi ja vähempi surutta housuun ja yleensä istuessaan "mokkanahka"sohvalla... :headwall:

2v neuvolassa neuvolatäti sanoi, että älä laita päiväksikään enää vaippaa jos on öisinki kuiva ja oon muutenki päivisin siihen totuttanu poikaa jo. Mutta eipä tuo neuvolantäti oo meidän sohvaa pesemässä, joten vaippa tullu takas.. Eiköhän tuo lapsi ite omatoimisesti ala mennä tuonne potalle, kun haluaa!

Jos on kokemuksia, niin kertokaas vaippamerkkejä, joissa pissa tuntuu hyvin eli ois epämiellyttävä lapselle, mutta samalla istus kuites kohtuu hyvin eikä oo kovin koppura? Pirkoista en niin välitä, mutta miten ois Rainbow?

Meillä oli kans potta pannassa siitä lähtien kun oppi käveleen! Kunnes toukokuussa sain istumaan potalle niin, että istuttuaan siihen edes nanosekunniksi (ilman vaippaa siis) sai tarran ja hirveet kehumiset päälle.. :D Ja niin alko potta kiinnostaa ja pikku hiljaa tullakin sinne jotain ja ei tarvinnu antaa enää tarraa potalle istumisesta.

Mutta nyt kattelen, että miten tää lähtee menemään. Mun pitäis vaan itekki MUISTAA (alkava dementia, heh) käyttää poikaa potalla päivän aikana säännöllisesti ainakin herättyään ja ruokailujen jälkeen. Mutta heti kun on pojalla vaippa, meinaa potattaminenkin tältä äidiltä unohtua......


siis ihan jotain normaalia tarrojako annatte vai mitä?? mitäs ne on mistä kuulin joskus et liimataan tarra potun pohjaan ja kun pissi tulee sinne niin se näkyy se tarran kuva, oonko ymmärtäny oikein? ja mistä tuollasia saa? onko ollu hyviä kellään kokemusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Hei taas,
arvasin, että unohdan laittaa lapseni iän :D Siis poika täytti kesäkuussa 2v. Meillä saatiin kakat niin pottaan, että kun pojan kakkauspaikaksi tuli ruokapöydän alusta, niin kiikutin potan sinne, kun huomasin, että menee sinne kakkaamaan ja niin vaan kakkas pottaan! Ja näin kävi monesti. Meillä meni toi pissaminenki niin, että kyläillessä ja kaupassa pysy kyl kuivana, mutta kotona lorotti enempi ja vähempi surutta housuun ja yleensä istuessaan "mokkanahka"sohvalla... :headwall:

2v neuvolassa neuvolatäti sanoi, että älä laita päiväksikään enää vaippaa jos on öisinki kuiva ja oon muutenki päivisin siihen totuttanu poikaa jo. Mutta eipä tuo neuvolantäti oo meidän sohvaa pesemässä, joten vaippa tullu takas.. Eiköhän tuo lapsi ite omatoimisesti ala mennä tuonne potalle, kun haluaa!

Jos on kokemuksia, niin kertokaas vaippamerkkejä, joissa pissa tuntuu hyvin eli ois epämiellyttävä lapselle, mutta samalla istus kuites kohtuu hyvin eikä oo kovin koppura?
Pirkoista en niin välitä, mutta miten ois Rainbow?

Meillä oli kans potta pannassa siitä lähtien kun oppi käveleen! Kunnes toukokuussa sain istumaan potalle niin, että istuttuaan siihen edes nanosekunniksi (ilman vaippaa siis) sai tarran ja hirveet kehumiset päälle.. :D Ja niin alko potta kiinnostaa ja pikku hiljaa tullakin sinne jotain ja ei tarvinnu antaa enää tarraa potalle istumisesta.

Mutta nyt kattelen, että miten tää lähtee menemään. Mun pitäis vaan itekki MUISTAA (alkava dementia, heh) käyttää poikaa potalla päivän aikana säännöllisesti ainakin herättyään ja ruokailujen jälkeen. Mutta heti kun on pojalla vaippa, meinaa potattaminenkin tältä äidiltä unohtua......
Osta muutama kestovaippa joissa ei oo kuivaliinakangasta. Eli jää märäksi. Tai sitte harkkahousuja, niitäki saa kestovaippakaupoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
meillä poika 1v5kk ja nyt tässä lähipäivinä oon alkanu vasta useemmin istuttamaan potulle,
Hauska sana tuo pottu, meilläpäin se kun tarkoittaa perunaa... =)
normaalisti sanon itekkin potta mut välillä vaan tulee automaattisesti sanottua pottu vaikka se perunana tunnetaan meilläki :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Hei taas,
arvasin, että unohdan laittaa lapseni iän :D Siis poika täytti kesäkuussa 2v. Meillä saatiin kakat niin pottaan, että kun pojan kakkauspaikaksi tuli ruokapöydän alusta, niin kiikutin potan sinne, kun huomasin, että menee sinne kakkaamaan ja niin vaan kakkas pottaan! Ja näin kävi monesti. Meillä meni toi pissaminenki niin, että kyläillessä ja kaupassa pysy kyl kuivana, mutta kotona lorotti enempi ja vähempi surutta housuun ja yleensä istuessaan "mokkanahka"sohvalla... :headwall:

2v neuvolassa neuvolatäti sanoi, että älä laita päiväksikään enää vaippaa jos on öisinki kuiva ja oon muutenki päivisin siihen totuttanu poikaa jo. Mutta eipä tuo neuvolantäti oo meidän sohvaa pesemässä, joten vaippa tullu takas.. Eiköhän tuo lapsi ite omatoimisesti ala mennä tuonne potalle, kun haluaa!

Jos on kokemuksia, niin kertokaas vaippamerkkejä, joissa pissa tuntuu hyvin eli ois epämiellyttävä lapselle, mutta samalla istus kuites kohtuu hyvin eikä oo kovin koppura? Pirkoista en niin välitä, mutta miten ois Rainbow?

Meillä oli kans potta pannassa siitä lähtien kun oppi käveleen! Kunnes toukokuussa sain istumaan potalle niin, että istuttuaan siihen edes nanosekunniksi (ilman vaippaa siis) sai tarran ja hirveet kehumiset päälle.. :D Ja niin alko potta kiinnostaa ja pikku hiljaa tullakin sinne jotain ja ei tarvinnu antaa enää tarraa potalle istumisesta.

Mutta nyt kattelen, että miten tää lähtee menemään. Mun pitäis vaan itekki MUISTAA (alkava dementia, heh) käyttää poikaa potalla päivän aikana säännöllisesti ainakin herättyään ja ruokailujen jälkeen. Mutta heti kun on pojalla vaippa, meinaa potattaminenkin tältä äidiltä unohtua......


siis ihan jotain normaalia tarrojako annatte vai mitä?? mitäs ne on mistä kuulin joskus et liimataan tarra potun pohjaan ja kun pissi tulee sinne niin se näkyy se tarran kuva, oonko ymmärtäny oikein? ja mistä tuollasia saa? onko ollu hyviä kellään kokemusta?
Ihan siis tavallisia lapsille sopivia tarroja :) Tein itse kartongille taulukon niille :))
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Hei taas,
arvasin, että unohdan laittaa lapseni iän :D Siis poika täytti kesäkuussa 2v. Meillä saatiin kakat niin pottaan, että kun pojan kakkauspaikaksi tuli ruokapöydän alusta, niin kiikutin potan sinne, kun huomasin, että menee sinne kakkaamaan ja niin vaan kakkas pottaan! Ja näin kävi monesti. Meillä meni toi pissaminenki niin, että kyläillessä ja kaupassa pysy kyl kuivana, mutta kotona lorotti enempi ja vähempi surutta housuun ja yleensä istuessaan "mokkanahka"sohvalla... :headwall:

2v neuvolassa neuvolatäti sanoi, että älä laita päiväksikään enää vaippaa jos on öisinki kuiva ja oon muutenki päivisin siihen totuttanu poikaa jo. Mutta eipä tuo neuvolantäti oo meidän sohvaa pesemässä, joten vaippa tullu takas.. Eiköhän tuo lapsi ite omatoimisesti ala mennä tuonne potalle, kun haluaa!

Jos on kokemuksia, niin kertokaas vaippamerkkejä, joissa pissa tuntuu hyvin eli ois epämiellyttävä lapselle, mutta samalla istus kuites kohtuu hyvin eikä oo kovin koppura?
Pirkoista en niin välitä, mutta miten ois Rainbow?

Meillä oli kans potta pannassa siitä lähtien kun oppi käveleen! Kunnes toukokuussa sain istumaan potalle niin, että istuttuaan siihen edes nanosekunniksi (ilman vaippaa siis) sai tarran ja hirveet kehumiset päälle.. :D Ja niin alko potta kiinnostaa ja pikku hiljaa tullakin sinne jotain ja ei tarvinnu antaa enää tarraa potalle istumisesta.

Mutta nyt kattelen, että miten tää lähtee menemään. Mun pitäis vaan itekki MUISTAA (alkava dementia, heh) käyttää poikaa potalla päivän aikana säännöllisesti ainakin herättyään ja ruokailujen jälkeen. Mutta heti kun on pojalla vaippa, meinaa potattaminenkin tältä äidiltä unohtua......
Osta muutama kestovaippa joissa ei oo kuivaliinakangasta. Eli jää märäksi. Tai sitte harkkahousuja, niitäki saa kestovaippakaupoista.

Yhdet harkkahousut on, mutta eihän ne riitä eli pitäs kyl olla useampia niitäki. Vois katella jostain nettihuutokaupasta niitä.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
siis ihan jotain normaalia tarrojako annatte vai mitä?? mitäs ne on mistä kuulin joskus et liimataan tarra potun pohjaan ja kun pissi tulee sinne niin se näkyy se tarran kuva, oonko ymmärtäny oikein? ja mistä tuollasia saa? onko ollu hyviä kellään kokemusta?
Me annetaan ihan tavallisia tarroja pojalle mitä saa sitten liimata semmoiseen pottakirjaan, jonka tein. Ostettiin muuten pojan kanssa kaupasta hienoja uusia tarroja just ja sanoin, että sitten vasta saa niitä uusia tarroja, kun suostuu menemään potalle ilman vaippaa ja tänä aamuna sitten suostu ja vähän myöhemmin saatiin oikeen kakatkin pottaan :D jeee! =)

Noita pottatarroja en ole nähnyt muualla kuin nettikaupoissa. Esim. tässä: http://www.vekaravintti.fi/store/index.php?main_page=product_info&products_id=155 Mutta kokemusta niistä ei ole.
 
Uskon, että aina harva 2 vuotias hallisee vielä rakkoaa kovinkaan hyvin. Toki jos vanhemmat ovat aktiivisia asiasta muistuttamaan niin varmasti moni pärjää ilman vaippaakin. Mutta onko koko päivä sitten yhtä pissin tulon kyttäämistä??
Meillä esikoisen kanssa pottailtiin vauvana ahkeraan ihan siksi, että potta tuli tutuksi. 2v3kk iässä kokeiltiin kotona olla paljonkin ilman vaippaa, mutta vahinkoja sattui. Tyttö kyllä osasi sanoa, että pissattaa ,mutta silloin jo lirisi. No koska tämä harmitti myös tyttöä niin laitettiin vaippa takaisin. Ei mennyt kuin kolme kuukautta niin tyttö alkoi käydä itse potalla hädän tullen. Sitten jätettiin vaippa pois. Vahinkoja ei enää tullut ja tyttö pystyi pidättämään pidempääkin ,jos vessaa ei lähellä ollut. Pissamisesta ei tarvi muistuttaa myöskään enää.
Siinä vaiheessa ,kun uskoin vielä, että taidon oppimista voi jouduttaa meillä oli pottatarra. Kaksi kertaa se oli yli-ihana, mutta sitten se alkoi jännittämään liikaa :) .
 
Mä taas väittäisin, että se on hyvin yksilöllistä, monikaan tuskin vielä kovin hyvin pystyy. Ja jos pystyykin, ei välttämättä vielä vaan halua pissata vaippaan, kehitysvaihehan sekin on, anaalivaihe. Uskon kyllä myös, että kun lapsi on valmis siirtymään potalle, hänelle itselleen syntyy siihen halu ja kehitys rullaa eteenpäin. Mulla poika oli himpun alle 2v, kun vaippa alkoi olla säännöllisesti öiden jälkeen kuiva ja pysyi pikku hiljaa pidempään ja pidempään kuivana myös heräämisen jälkeen, jotta ehdittiin ilman juoksua pissata pissat pottaan. Kuume teki takapakkia, mutta nyt on taas pari yötä oltu kuivana, odotellaan vielä useampi yö ennen kuin uudelleen jätetään yöstä vaipat pois. Öisin muuten monesti lapsi heräilee levottomana ja kun käymme potalla, tulee sinne pissat. Tämä levottomuus tulee, oli sitten vaippaa tai ei. Ja jo tuolloin, kun kävimme kaupassa, ulkoilemassa tms. lapsi pysyi aina nuo reissut kuivana, ilmoittikin kun pissatti, eli kyllä hän hallitsi rakkoaan.

Pottatarra on meillä ehdottomasti auttanut siihen, että lapsi suostui menemään taas potalle pitkän, lähes vuoden tauon jälkeen. Mutta eihän sekään pitkään auta, jos lapsella ei vielä ole halua käydä omatoimisesti pissalla. Nyt pidettiin lähes kuukauden tauko aktiivisessa kuivaksiopettelussa, eli laitoin vaipan takas ja odottelin, että josko se kipinä syntyis uudelleen. Ja alussa pissas ihan täysillä vaippaan ( ja sitten tuli vielä se sairastelu ), kunnes pikku hiljaa ollessamme saaressa, ilmoitti yhtäkkiä itse, kun haluaa ulkohuussiin pissalle. Ja minusta se oli aika jännää, kun kuvittelin, että lapsi "pelkäisi" ulkohuussissa käymistä.

Mutta nyt tosiaan olen päättänyt, että mennään hieman rennommin ja lapsentahtiin, käytellään vaippaa/kuivaksiopetteluhousuja ja odottelen, että lapsi alkaa itsekin enempi innostua. Samalla kuitenkin käyttelen myös potalla. Eiköhän se kipinä synny, kun lapsi itse niin haluaa ja on valmis :)
 
Meillä poika 1v3kk ja nyt on alotettu pottailua opettelemaan. Meillä on potta vessassa, ei olohuoneessa, ihan vaan sen takia että potalla käydään pissalla, sillä ei leikitä ja kun käydään pissalla, niin helpointa on opetella samantien oikea paikka missä käydään, toiveissa olisi että myöhemmässä vaiheessa tällä estetään lattioille(tai huonekaluille) lirauttelu, kun alusta asti opitaan suunnistamaan sinne vessaan. Lapsen otan mukaan potalle aina kun itse käyn vessassa, eihän se jumankauta ole kuin vessassa käymistä! Ei sitä lasta siinä potalla tarvi varttia istutella, eihän sitä itekään niin kauaa pöntöllä kyki. Housuvaipat on loistava juttu tähän systeemiin, nyt kesällä varsinkin ku meillä juostaa pelkässä vaipassa. Nykäsen vaipan vaan poissa ja nostan jampan potalle ja sama vaippa sitten vaan takasi päälle kun vessasta poistutaan. Eihän sinne pottaan joka kerta tavaraa tule, mutta pissit saa usein kalasteltua ja sillon kauheesti kehuskellaan. Mielestäni tämä ei ole mitään NASAn rakettitiedettä, yksinkertaisesti vessassa käymistä, kaikki siihen on oppineet, ennemmin tai myöhemmin :)
Ja itselleni tuo potta olohuoneessa-systeemi on jotenkin käsittämätön. Eihän lapsen sänkyäkään tuoda olohuoneeseen sen takia että lapsi siihen tutustuisi. Sänky makkarissa ja potta vessassa, ruoka keittiössä. Näin kiitos meillä. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kalmanakka:
Meillä poika 1v3kk ja nyt on alotettu pottailua opettelemaan. Meillä on potta vessassa, ei olohuoneessa, ihan vaan sen takia että potalla käydään pissalla, sillä ei leikitä ja kun käydään pissalla, niin helpointa on opetella samantien oikea paikka missä käydään, toiveissa olisi että myöhemmässä vaiheessa tällä estetään lattioille(tai huonekaluille) lirauttelu, kun alusta asti opitaan suunnistamaan sinne vessaan. Lapsen otan mukaan potalle aina kun itse käyn vessassa, eihän se jumankauta ole kuin vessassa käymistä! Ei sitä lasta siinä potalla tarvi varttia istutella, eihän sitä itekään niin kauaa pöntöllä kyki. Housuvaipat on loistava juttu tähän systeemiin, nyt kesällä varsinkin ku meillä juostaa pelkässä vaipassa. Nykäsen vaipan vaan poissa ja nostan jampan potalle ja sama vaippa sitten vaan takasi päälle kun vessasta poistutaan. Eihän sinne pottaan joka kerta tavaraa tule, mutta pissit saa usein kalasteltua ja sillon kauheesti kehuskellaan. Mielestäni tämä ei ole mitään NASAn rakettitiedettä, yksinkertaisesti vessassa käymistä, kaikki siihen on oppineet, ennemmin tai myöhemmin :)
Ja itselleni tuo potta olohuoneessa-systeemi on jotenkin käsittämätön. Eihän lapsen sänkyäkään tuoda olohuoneeseen sen takia että lapsi siihen tutustuisi. Sänky makkarissa ja potta vessassa, ruoka keittiössä. Näin kiitos meillä. ;)
Niin mullakin oli alussa se ajatus, että nyt kun aloitetaan aktiivinen pottaharjoittelu, pissataan ja kakataan vain vessassa, mutta en ajattele enää :D Hienoa, jos pysytte siinä päätöksessä, voihan se olla helpompaa, tiiä sitte. Itse ajattelen nyt, että jos lapsi kuitenkin kakkaa vaikkapa siellä pöydän alla, niin eikö ole sama kakkaako vaippaan vai pottaan? Ja kun kerta on tarkoitus alkaa saada osumia sinne pottaan, niin sitten menkööt se vuori sinne Muhamedin luo. Jahka lapsi haluaa kakata pottaan, niin kyllä hän varmastikin kulkee sen perässä sinne vessaan. Ainakin nyt jo nähtävissä pieniä edistysmerkkejä, ei tarvi välttämättä olla pöydän alla potta enää, mutta äiti ei saa olla samassa huoneessa, eli selkeästi haluaa kakata vielä "salassa". Eli nyt vois hyvinkin viedä kakalle vessaan ja lähteä itse pois, kun en saa (ihan kiva, heh) siellä muutenkaan olla.

Ja itse en usko tuohon, että potattamalla vain vessassa, niitä sattumia ei tulis esim. sohvaan.. Koska jos lapsi ei osaa/halua pissata vielä pottaan, niin ei hän mene vessaan pissaamaan pikkareihin, vaan pissaa vaikkapa siinä sohvalla, jolloin lirisee sohvalle.. Ei lapsi osaa niin ajatella, ainakin uskoisin näin, vaan mentaliteetti on ennemmin kuse kussa seisot kulta :D Ja vasta-argumenttina voisin esittää myös sen, että niitä pissoja on lirissy vahingossa meillä myös vessan lattialle, vaikka ei aina vessassa ollakaan pissatettu. Ollaan pissattu pitkin pihaa, tien vieruksia jne jne..

Mutta jokainen ehdottomasti tavallaan ja tyylillään, pääasia ja tavoite kaikilla kuitenkin se, että lapsi halutaan kuivaksi. Meillähän lapsella alkoi se en-istu-potalla-vaihe kun oppi käveleen reilun vuoden ikäisenä eikä potalle paljon istunut ennen kuin oli lähemmäs kaks :D

Mutta tsemppiä meille kaikille ja erityisesti niille pikkusille :) :heart:
 
Heitämpä tänne viel tämmöisen kommentin..... Eli tosiaan meillä oli potta olkkarissa, mutta kun vaipat jäivät pois niin ostettiin supistaja pöntön päälle ja sen jälkeen jätettiin potta pois ja vessassa hommat hoidettin. Tää supistaja on ollut tosi loisto ostos...

Mun pointti oli se että sai ihan rauhassa siis mennä potalle joka oli olkkarissa ja sit kun hokas homman niin siirryttiin vessaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Uskon, että aina harva 2 vuotias hallisee vielä rakkoaa kovinkaan hyvin. Toki jos vanhemmat ovat aktiivisia asiasta muistuttamaan niin varmasti moni pärjää ilman vaippaakin. Mutta onko koko päivä sitten yhtä pissin tulon kyttäämistä??
Meillä on tyttö nyt 1v8kk ja on päivät ilman vaippaa. Pottailu aloitettiin n. 10kk iässä ja silloin hoksasi heti homman idean. Nyt on oltu ehkä parisen kuukautta ilman päivävaippaa.

Ja ei, ei päivä ole pelkkää pissan tulon kyttäämistä. Välillä on päiviä kun vahinkoja sattuu, toisinaan menee pitkiäkin aikoja ilman vahinkoja. Nyttemmin tyttö sanoo että pissattaa tai sitten lirahtaa pikkaisen ja lähtee hopusti vessaan toimittamaan asiansa loppuun. Myös kakat tulee pottaan. Nykyään on innostunut myös pytyllä käymisestä, välillä itse haluaa pöntölle potan sijasta.

Tyttö ei itse halua vaippaa, riisuu sen jos laitetaan. Päiväunille laitamme vaipan vaikka sekin yleensä kuiva. Viime päivinä kuitenkin lirahtanut sänkyyn useamman kertaa niin päädyimme laittamaan vaipan takaisin unille. Toimii hyvin näin.

Niin ja meilläkin kävi niin että kun yritin ensimmäisen kerran tyttöä potalle, ei halunnut millään eikä suostunut siinä istumaan. Jätimme sen näkösälle, se oli olohuoneessa ja missä milloinkin. Siinä kävi nuket ja nallet ja välillä se oli täynnä tavaraa. Parin viikon päästä yritin uudestaan ja kappas, tyttö istui ja heti tuli pissatkin. Sen jälkeen potta siirtyikin vessaan/pesuhuoneeseen hoitopöydän viereen ja siellä on käyty pissalla.
 
Meillä taas vielä yleensä haluaa sen vaipan, ei aina ja silloin en sitä laita. Mutta vaippaa ei riisu pois eikä ole tullut vielä kauheaa hinku-vaihetta potta-juttuihin, aina välillä se siellä pilkahtaa. Esim. eilen siskon luona pyysi vaippaa ja niinhän sinne tuli kakka! Uskomatonta, että halus siellä kakata pottaan, eli pikku hiljaa kuulostelen =)
 

Yhteistyössä