Kuivakakku paloi päältä ja jäi alta raa'aksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja!

Vieras
Elikkä paholaisen kakkua yritin tehdä ja vuoka oli rengasvuoka. Uuni oli 175 -asteinen, keskilämpö ja kakku oli keskitasolla. Otin kakun pois uunista 55 minuutin jälkeen, kun oli päältä jo hieman palanut. Kippasin sen ja kiva - kiva, kakku olikin raaka alta (eli kipattuna päältä).

Elikkä missä meni pieleen? Oliko taso, jolla paistoin väärä? Vai olisiko kakku pitänyt jollain lailla peittää foliolla?

Ettei vain olis kuitenkin ollut ylälämpö päällä...?

Alatasolla paistan kakut itse, muistaakseni ainakin ;D
Ja kokeilen tikulla kypsyyden- kun ei tartu taikinaa tikkuun (ja painan sen kunnolla sinen kakkuun, useita senttejä syvälle siis) on kypsä- tai kun irtoilee vuuan reunoilta.
Jos pinta tummuu ennekuin kakku on kypsä kokonaan, heitän päälle palan foliota tai leivinpaperia.

Samaa mieltä kuin muutkin? joko pelkkä ylälämpö ollu päällä tai sitten liian ylhäällä.
Jos meinaa tulla liian tummaks niin sillon kannattaa laittaa se folio päälle

Takuuvarmasti oli keskilämpö päällä. :) Mutta mun uunissa on kyllä se keskiritilä aika korkealla, eli oliskohan ollut syy siinä? Ensi kerralla paistan kakun alemmalla tasolla. Vai pitisikö paistaa ihan sillä alimmalla? Yritin itse kanssa kokeilla hammastikulla kakun kypsyyttä, mutta kun se tikku oli niin lyhyt...

[QUOTE="aloittaja";25489533]Takuuvarmasti oli keskilämpö päällä. :) Mutta mun uunissa on kyllä se keskiritilä aika korkealla, eli oliskohan ollut syy siinä? Ensi kerralla paistan kakun alemmalla tasolla. Vai pitisikö paistaa ihan sillä alimmalla? Yritin itse kanssa kokeilla hammastikulla kakun kypsyyttä, mutta kun se tikku oli niin lyhyt...[/QUOTE]

Joo siellä ihan alimmalla tasolla mitä vaan löytyy

Kakkua kandee seurata paistamisen aikana, etenkin jos ekaa kertaa paistaa kyseisellä uunilla tai reseptillä. Munakello soimaan parinkymmenen minuutin välein, niin ehtii reagoida, jos meinaa tummua pinnasta, muttei vielä irtoa vuoan reunoista.

Viimeksi kun tein kakkua niin olin vahingos laittanu lämmöksi 125. Oli siis tos lämmös tunnin ja kun sitte huomasin ton mokan niin pidin vielä jotain 20 min.175. TGuli parhaiten paistunu kakku ikinä joten jatkoskin paistan sit noin.

Yhteistyössä