kuiva peti

ihan uteliaisuudesta kysäisen,että kun ootte yrittäny lasta yökuivaksi niin kuin toimitte?
oon kuullu,että jotkut käy herätteleen lasta yöllä vessaan toivossa,että peti pysyy kuivana yön yli.
toiset taas antaa lapsen nukkua yönsä ja peti saattaa pysyä kuivana,toisinaan edessä yölliset lakananvaihdot.
minä kuulun jälkimmäisiin silläerotuksella etten vaihtele yöllä lakanoita vaan otan lapsen loppuyöksi viereeni nukkumaan.
lapsen sängyssä lakanan alla pidän sellaista suojaa,joka ei hiosta ja joka ei läpäise niin patja pysyy kuivana.
 
Meillä on tämä asia hoideltu silleen, että lapsi saa itse valita haluaako vaipan vai ei. Illalla ennen nukkumaan menoa käydään pissalla ja heti aamulla herättyä, yöllä ei käydä ellei lapsi itse herää. Patjan suojana, lakanan alla, on myös hengittävää materiaalia oleva kosteussuoja.

Jos lapsella ei ole vaippaa ja hän herää yöllä siihen, että pissa on tullut housuun, niin nakkaan lakanan kylppärin lattialle pesua odottamaan ja laitan puhtaan pyyhkeen lakanan tilalle. Jos suoja on kastunut kovin, niin nakkaan senkin pois, harvoin samana yönä kahta vahinkoa sattuu.

Minä kuulun siihen porukkaan, joka ajattelee, ettei yökuivaksi voi oppia, se tulee iän ja hormonitoiminnan kehittymisen myötä. Siksi myöskään emme tee mitään erityis-opettelu-järjestelyjä vaan annamme ajan kulua ja tämän väliajan hoitelemme siten, että siitä on vaan vähiten vaivaa!
 
meillä tytöt menee nukkuu tossa kahdeksan aikaan, ja me vanhemmat puolen yön aikaan. Ja kun monena yönä peräkkäin kuopus oli pissannu sänkyyn, niin aloin herättää hänet pissalle aina just ennen ku me alettiin nukkuu. Joka kerta tyttö pissas pönttöön, ja sänky pysyi kuivana. tätä meillä jatkui pari viikkoa ja sitten taas annettiin tytön nukkua koko yö putkeen. Nyt hän tulee ite kertomaan jos pissattaa. Mutta kyllä niitä vahinkoja voi tulla vieläkin...onneks harvemmin.
 
Meilläkin on vaihdettu yöllä kuiva yöasu ja sitten lapsi on tullut loppuyöksi meidän sänkyyn nukkumaan, lakanat on vaihdettu sitten aamulla. Toiset kypsyy nopeammin yökuivaksi, toiset hitaammin, aika on kyllä tehnyt tehtävänsä meidän kaikkien lasten osalta.
 
Meidän reilu 3v. jätti vajaa kuukausi sitten vaipat kokonaan pois. Ei oo tullu yöaikana ainuttakaan vahinkoa sänkyyn. Illalla käydään pissalla kahdenksan maissa, kun menee nukkumaan ja aamulla heti herättyään. Tämä meidän tyttö juo melko vähän, ehkä siksi ei edes yöaikana pissata, joskus aina herää jo kuudelta pissalle, mutta esim. tänä aamuna nukku yli yhdeksään vaikka edellisenä iltana meni siinä kahdeksan maissa nukkumaan.
 
NEKKU
Meillä poika oppi 1v10kk ikäisenä yökuivaksi. Alkoi vaippa vaan olla aamuisin kuiva niin päätin jättää kokonaan pois. Tosiasiahan on, että lasta ei voi opettaa yökuivaksi vaan jokaisen hormonit sillä alueella kehittyvät omaa tahtiaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 13:13 pauliina82 kirjoitti:
Meidän reilu 3v. jätti vajaa kuukausi sitten vaipat kokonaan pois. Ei oo tullu yöaikana ainuttakaan vahinkoa sänkyyn. Illalla käydään pissalla kahdenksan maissa, kun menee nukkumaan ja aamulla heti herättyään. Tämä meidän tyttö juo melko vähän, ehkä siksi ei edes yöaikana pissata, joskus aina herää jo kuudelta pissalle, mutta esim. tänä aamuna nukku yli yhdeksään vaikka edellisenä iltana meni siinä kahdeksan maissa nukkumaan.
Juu, samoilla linjoilla se meidänkin kohta kolmevuotias kuopus on...pari kuukautta sitten jäi yövaippa pois ja kaksi vahinkoa on sattunut ja kumpanakin kertana oli juonut paljon saunan jälkeen.Olisko täs taas jostain kypsyydestä kysymys?
 
meillä on nyt pari viikkoa opeteltu yökuivaksi, muutama vahinko sattunut. tyttö herää yleensä kerran yössä pissalle, pari kertaa on pärjännyt aamuun asti. meillä on ollut tytöllä yökuivaksiopetteluhousut, ne on kuin "topatut" alushousut. pissavahinko tulee sit siihen eikä heti sänky ole märkänä. ja kuitenkin ne siis jää märäksi, että lapsi havahtuu siihen.
 
100903
Meillä alkaa opettelu kuivaksi öisin ja hyviä neuvoja teillä on. Itsekin ajattelin kokeilla ilman vaippaa ja suojuslakanan kanssa ja vahingon tultua pojulle toiset housut ja viekkuun nukkumaan.
Kunpa vaan ei alkai pissata alleen öisin siksi, että pääsee vanhuksien väliin nukkumaan :)
 
Hiikkuli
Meillä poika jätti yövaipan pois reilu kuukausi sitten, oli jo sitä ennen ollut monta yövaippaa, joten yhteistuumin päätimme kokeilla vaipan pois jättämistä.
Mä en enää kuuden jälkeen anna poitsulle paljoa juotavaa ja juuri ennen unille menoo käydää vielä pisulla.
Niin ja poitsulla ikää pian 3v=)....
 
Kimin äippä
Meillä opittiin kuivaks kans vastikään,no viime yönä sattui vahinko..päätettiin vaan luopua vaipasta,ku oli aamulla yön jälkeen kuiva.Välillä täytyy muistuttaa potalla käymisestä mut muuten kyllä poika huolehtii itse vessakäynneistään. Ja ikää pojalla 2,5v.
 
meillä pojulla alko oleen välillä kuivia yövaippoja reilun 1½vuoden iässä, sillo nukuttiin välillä ilman, välillä vaipan kans. vahinkoja tuli joskus, mut pääasiassa sänky pysy kuivana. Sit poju päätti ite ettei oo vauva, eikä halunnu enää vaippaa. joten sillo jäi yövaippakin kokonaan pois, ilman sen kummempia. pojalla ikää silloin 2v 2vkoa. päivä vaippa jäi sisällä pois n. 1v 2kk iässä (ulkona ja pitkillä auto automatkoilla oli vielä tohon 2vuoteen asti). Tuntuu et oon "liian helpolla" päässy, kun jätti ite päivä vaipankin pois.. herättää äiten yöllä jos pissattaa, mut en oo kertaakaan ite herättäny. monasti käyään vasta aamulla pissalla. käy ilta pissalla n klo. 20 ja sit aamulla ku heerätään n. klo. 07...
mie oon sitä mieltä ettei kannata hoputtaa. niinku joku sanoikin jo aikasemmin (vai oliko se tuo toinen "kuivaksi opettelu" ketju) et se vaa "naksahtaa" sit ku lapsi on siihen valmis. että tietää ite millon siihen pystyy ja jättää sit ite pois. jostain oon lukenu et n. 1½vuotiaana lapsi alkaa oppia hallihtemaan vähän rakkoa (pidättämään). Mut mielestäni yksilöllistä niin kuin kaikki muukin! :)

Tsemppiä kaikille kuivaksi opetteluun! =)
 
Meidän (kesällä 6v) käyttää vielä yöllä vaippaa ja aamulla on vaippa ihan märkä.Välillä lakanoita myöten. :( Päivällä käy vahinkoja..Asiaa on tutkittu ja tutkitaan edelleen.Ollaan aika väsyneitä tähän touhuun :'( Mutta toivottavasti oppii pian.Se pissalla käynti on jotenkin hänen mielestään vastenmielinen juttu.Melkein täytyy pakottaa ja viedä hänet sinne.
Meillä näin.
 
Meillä on just tuo rumpa menossa....eli 3 v. 7 kk. poitsu yrittää kovasti oppia yökuivaksi :/ 3 yötä vasta takana ja pyykkiä...pyykkiä. Ekana yönä meni itkun kanssa nukkumaan, ku ei saanu laittaa vaippaa yöksi. Mutta nyt ei siitä välitetä. Ollaan vähennetty ilta juomista ja vessassa on käyny ennen nukkumaan menoa.....Mut aina on vahinko tullu yön aikana :( Toissa yönä ei ollu hirmusen märät aluset, kun taas tänä aamuna. Kaikki ajallaan....
 
anu
En nyt tiedä teenkö jotain väärin, mutta meillä kohta 4 vuotias on juuri kanssa oppinut yökuivaksi, ja käytän pissalla ennen nukkumaanmenoa, ennen kuin itse menen nukkumaan (n.23.00) ja tossa neljän aikaan yöllä.
Inhottavaa on tietenkin herätä kellon kanssa ja herättää toinen kesken unien,mutta poika on niin sikeä uninen, ettei itse pissahätään herää tai edes siihen että pissa tulee sänkyyn..
Mutta itse halusi vaipoista eroon, ja vaikka ei vielä kypsä olisikaan, otan tän pissatuksen ihan treenin kannalta :D
Kyllä ne sitten aikanaan :D
 
ihan odottelen siihen asti että poika herää itse pissalle ja alkaa hormonia erittyä niin että pissanmäärä yöllä vähenee. Ei siihen yöllä vessaan kantelut sun muut auta tai juoman vähentäminen illalla kun se on ihan hormonista kiinni. Poika täyttää huomenna 4v. ja vaihtelevalla menestyksellä mennään.
 
Meille lääkäri on sanonut että se ei auta jos herättää lapsen yöllä vessaan.Se pissahädän tunne vaan tulee aikanaan.Toisille aikasemmin kuin toisille.Se kuulemma johtuu jostain hormoneista.
Lapsi voi oppia että pissalle ei herätä ennenkuin herätetään.
 
meillä oli tytöllä pikkupotta omassa huoneessa siinä vaiheessa ku kuivax opetteli,kävi siinä pissalla jos hätä nyt sattumalta yöllä äkkiä yllätti!ei tarvinnu kauan pitää kyl,eikä tyttö kertaakaan sinä aikana ku vaippa ruvettiin pois pistämään ni sänkyynsä pissannut!
 

Yhteistyössä