Kuinkahan moni äiti on oikeasti vain laiska imettämään

  • Viestiketjun aloittaja "umbrella"
  • Ensimmäinen viesti
tuhlaajatytär
Voi hyvä hyssäkkä, mitä syyllistämistä. Imetys on helppoa, jos maitoa tulee ja vauva on täysikasvuinen. Mut poikkeuksia on tosi paljon.Jokainen äiti YRITTÄÄ PARHAANSA!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä;24765802:
Musta on ok vaikka lopettaiskin imetyksen ihan sama mistä syystä mut turhan paljon tuntuu olevan niitä äitejä joita ei huvita nähdä vaivaa imetyksen eteen (mikä sekin musta ihan sama) mut kitisee silti ympäri kyliä ku ei muka maitoo tuu, eikä sit ota apua ja vinkkejä kuuleviin korviinsa... Musta parempi lopettaa se imetys jos ei hyvältä tunnu mut ei sitä tarvi sit teeskennellä et "voi voi ku maito ei riittänyt"...
no mä en ole kitissyt pitkin kyliä. mutta kuten tiedät, niin ihmisillä ei ole muuta mielenkiinnon kohdetta sen jälkeen kun vauva on syntynyt, kuin kysyä että minkälainen lehmä olet. jos sanot, että et imetä, niin seuraava kysymys on että miksi et imetä ja sitten seuraa tekstiä, että kun mulla oli vauva, niin mulla oli niin paljon maitoa, että...
 
KS
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24765839:
Hmm.. minä kun luulin, että niitä vauvoja pitää röyhtäyttää aina syönnin jälkeen??

Tänään en osaa lukea yhtään sarkastista viestiä tai nämä on niin huonosti kirjoitettu, etten niitä tajua onko se tottai vai sarkasmiksi tarkoitettu.
Muiden vauvoista en tiedä, mutta omiani en alkanut keskellä yötä röyhtäyttämään. Olisivat luultavasti siitä vain heränneet.
 
Siis häh? Miten vauva voi imemiseen tukehtua? En ole ikinä kuullut moista. Meillä on molemmat lapset yöimetetty noin, edelleen ovat ihan elossa. Yöllä kun heräsivät, autoin rinnan suuhun ja jatkoin unia. Vauva söi mitä söi, irrotti otteensa ja joko käänsi kylkeä tai jäi rinnan vierelle tuhisemaan.
no ompas sulla terhakoita vasta syntyneitä, kun ne osaa jo itse kääntää kylkeään. ei mun vauvat ainakaan ole osanneet ennen kuin joskus kolmen kuukauden ikäisenä ja ei vielä aina silloinkaan
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24765740:
Jännä juttu muuten, että on olemassa kaiken maailman imetystukiryhmiä ja oppaita, vaikka se imetyshän on maailman helpoin juttu. Mihin kukaan tuollaisia oppaita ja poppakonsteja tarvitsee? Sen kun heittää rinnan suuhun, niin homma sujuu kuin itsestään.
Eikö nuita ole joka asiaan nykyisin, ei ihmiset osaa enää mitään ilman ohjeistusta ja tukea. Ei sillä että sinänsä tarvitsisi mutta kyllä elo ois iisimpää jos oltas vähän lähempänä luontoa. Ja jos perheet olisi tiiviimpiä eli se tuki ja tieto tulisi suvun muilta naisilta.

Enivei, mä olin just riittävän laiska imettämään, oli ihanaa löhöillä ja syyä vaan :D Ekalle annoin osittain pulloa ja se oli ihan persiistä, ja turhaa, sen tajusin liian myöhään.
 
KS
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24765864:
no ompas sulla terhakoita vasta syntyneitä, kun ne osaa jo itse kääntää kylkeään. ei mun vauvat ainakaan ole osanneet ennen kuin joskus kolmen kuukauden ikäisenä ja ei vielä aina silloinkaan
Pikkuvauvoina eivät osanneet kääntää kylkeä, vaan jäivät rinnalla tuhisemaan (kuten taisin kirjoittaa). Mutta miten tuo tukehtuminen siis tapahtuu jos yöllä imettää vieressä?
 
[QUOTE="sondersson";24765874]Eikö nuita ole joka asiaan nykyisin, ei ihmiset osaa enää mitään ilman ohjeistusta ja tukea. Ei sillä että sinänsä tarvitsisi mutta kyllä elo ois iisimpää jos oltas vähän lähempänä luontoa. Ja jos perheet olisi tiiviimpiä eli se tuki ja tieto tulisi suvun muilta naisilta.

Enivei, mä olin just riittävän laiska imettämään, oli ihanaa löhöillä ja syyä vaan :D Ekalle annoin osittain pulloa ja se oli ihan persiistä, ja turhaa, sen tajusin liian myöhään.[/QUOTE]

No vaikka olisin miten lähellä luontoa, niin eipä olisi kyllä ilman oppaita tullut mieleen tehdä jotain rahka- tai kaalikääreitä. Ja mitäs eroa sillä sitten on tuleeko se neuvo suvun naisilta vai oppaista? Yhtä avutonhan se imettäjä on molemmissa tapauksissa.
 
KS
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24765912:
no ihan samalla tavalla kuin siellä perhepedissäkin, eli valut vauvan päälle nukkumaan imettäessäsi
Huooh. Vieläkö on olemassa näitä ihmeellisiä myyttejä vauvojen päälle kierivistä äideistä? En taida edes alkaa väittelemään tästä.
 
roots
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 19v;24765618:
Meillä ei todellakaan ollut laiskuus syynä imetyksen lopettamiseen, vaan se että se sattui niin H*LVETISTI! Nännit vuos verta joka kerta, kun vauva oli tissillä ja sain itkien koittaa syöttää vauvaa. Rintakumikaan ei auttanut, pumppaaminen hieman helpotti.

Oli kamalaa, kun hoitajat väkisin laittoi imettämään, vaikka oli nännit verillä. Oli myös tosi "kiva" kastella rintaliivinsuojia ja koittaa repiä niitä irti, kun nännit oli niin ruvella ja jäänyt kiinni niihin suojiin. Luulen, että tuo kaikki johtui siitä, että vauvalle oli jo hampaat tulossa, kun hampaat tuli aika aikaisin.

Aika jännä kyllä, ettei kukaan ollut kertonut miten kamalaa imetys voi olla, paljon on kuitenkin tuttuja ja sukulaisia, joilla pieniä lapsia. Itse en osannut edes kuvitella, että voi käydä noin...

Lastenhoidosta ei saa kertoa mitään negatiivista. ;)

Mutta asiaan mulla meni myös verille ja syyksi paljastui väärä imuote vauvalla imeskeli nännin kärkeä auts...ahkeralla rasvauksella sain kuitenkin nännit kuntoon olivat pari viikkoa arat ja verestävät.
Minulla on neljäs lapsi ja nyt vasta osaan imettää, tukea olen saanut imetystukipalstalta, tutuksi on tullut; väärät imuotteet, rikkinäiset ja arat nännit, tissiraivo, suihkutissit heh kaikenlaista juu..
Tissiraivo kausi oli ihan kauhee huh...ahkerasti vaan imetin, nyt nautin imettämisestä ja huomaan miten vauva nauttii läheisyydestä.
Esikoisen imetys meni penkin alle kun en saanut riittävästi tukea, enkä osannut sitä itse hakeakkaan imetin vain 4viikkoa, kaksosia 4kk, ja nyt tätä vauvelia aion imettää niin kauan kun vauva haluaa...suren jo valmiiksi imettämisen lopettamista niin paljon nykyään nautin kun voin tarjota lapselleni sitä parasta mahdollista ravinto.
Mä en usko tohon laiskuuteen vaan tiedon puutteeseen ja liian helpolla luovuttamiseen, itselleni kävi näin, minun kohdallani ei vain laiteta tissiä suuhun ja imetetä, matalat ja sisäänpäin kääntyneet nännit on imetyksessä aika haastellinen yhdistelmä, mutta niin vain niilläkin tällä hetkellä imetetään kun sain tarpeeksi tietoa. :)
 
Samaa mieltä
[QUOTE="mamma";24765480]Kyllä se imettäminen taitaa tosiaan vaatia vähän enemmän kuin se pullottelu. Imettämisen ylläpitoon liittyy myös se että kun tulee sellaisia kausia että lapsi ei haluakkaan imeä niin aktiivisesti niin silloin pitää pumppaamalla pitää maidontuotanto yllä. Lapsi joka on imenyt rintaa ei sitten välttämättä suostu ottamaan pulloa joten pitää vaan jatkaa kunnes oppii juomaan nokkamukista. Eikä se imettäminen ole pelkää ravintoa, siihen liittyy niin paljon muutakin: läheisyyttä esim. ja lapsi saa siitä myös äidin valkosoluja ettei sairastu tai jos sairastuu paranee nopeammin. Imetyksellä on todella väliä. Eikä se lopu jos jatkaa imettämistä. Siinä toimii kysynnän ja tarjonnan laki. Jos syö ja juo normaalisti ja imettää 3-4 tunnin välein niin hyvin voi täysimettää 6kk, eikä maito taatusti lopu. Jos jättää liian pitkiä imetystaukoja ja antaa välillä vähän pullosta niin rinta ei tyhjene tarpeeksi usein eli maitotilaus ei mene perille. Mitä enemmän imettää sen enempi sitä maitoa myös tulee.
Ja jos tarkkoja ollaan niin mitkään korvikkeet ei ole luonnonmukaisia. Jos ne on tehty lehmänmaidosta niin se ei ole sitä parasta ravintoa mitä voi pikkuiselleen antaa. Lehmis on tarkoitettu vasikoille ja äidinmaito pienille pojille ja tytöille.[/QUOTE]

Imetys on epäitsekkäiden ihmisten hommaa ja vaatii tavallaan erilailla uhrautumista kuin pulloruokinta. itselläni oli 2 ensimmäistä kuukautta paha koteloitunut rintatulehdus ja silti en antanut korvikkeen korviketta. Pullosta ensinnäkin tulee liian paljon ja äidinmaito on lapsen suolistolle joka todellakin on vielä kekeneräinen niin ainoata oikeaa ravintoa. Aina vedotaan siihen että kasvaa hyvin korvikkeella, jos asioita ajateltaisiin vähän enemmän niin tuo kasvu on vain sivuseikka siinä mitä lapsen elimistössä tapahtuu ja koska ne tulevat ilmi. Kuka tietää mistä johtuu esim. jos kuolee 50 vuotiaana syöpään, se voi aivan hyvin johtua teollisesti tuotetusta ravinnosta jota lapset ovat saaneet ensimmäisen ikävuoden, sama homma purkki ruoissa.

Itse ainakin olen sen verran kiinnostunut lapseni fyysisestä ja henkisestä kannatuksesta että en missään nimessä antaisi korviketta enkä missään tapauksessa lopettaisi imetystä, vaikka toinen rintani oli tulehtunut 2 kk imetin siitä joka toinen kerta eikä maito loppunut, on ihan turha terveen ihmisen sanoa että se loppuisi!

Miettikääpä ihmiset vähän laajemmin asioita mitä p..... lapsillenne syötätte!
 
Tarkoitat varmaan sitä tapausta joka mullekkin tulee mieleen...Mutta tässä oli ainakin kyse päihteistä, joten ei liity oikeaoppiseen perhepetiin lainkaan.
Oikeaoppinen perhepeti???
Paree kirjoittaa tästäkin joku opus tai tukiryhmä, että kaikki osaa käyttää perhepetiä oikein, tiedä kuinka moni väärinkäyttäjä nytkin koisii pienen lapsen kanssa samassa sängyssä.
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24765954:
no eipä tässä kovin kauan ole aikaa, kun joku äiti ja isä sai tuomion kun vauva tukehtui perhepedissä
ne oli juonu ja ottanu jotain kamaa/lääkkeitä. Selvinpäin olevalla ja muutenkin selväpäisellä äidillä pelaa vaistot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24766010:
Oikeaoppinen perhepeti???
Paree kirjoittaa tästäkin joku opus tai tukiryhmä, että kaikki osaa käyttää perhepetiä oikein, tiedä kuinka moni väärinkäyttäjä nytkin koisii pienen lapsen kanssa samassa sängyssä.
Älä näsäviisastele, tiedät itsekin mitä tarkoitin.
Ja kyllä perhepedistä löytyy hyvät ohjeet netistä, kannattaa lukasta jos meinaa perhepedissä nukkua. Luulisi olevan itsenstäänselvyys ettei kännissä/lääkkeissä/huumeissa petiin mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24766010:
Oikeaoppinen perhepeti???
Paree kirjoittaa tästäkin joku opus tai tukiryhmä, että kaikki osaa käyttää perhepetiä oikein, tiedä kuinka moni väärinkäyttäjä nytkin koisii pienen lapsen kanssa samassa sängyssä.
Yks puhdasoppinen perhepetisääntö on se, että vauvaa ei koskaan nukuteta vanhempien keskellä....mutta senhän jokainen osaa aatella jo terveellä maalaisjärjelläkin, eikö?
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24765903:
No vaikka olisin miten lähellä luontoa, niin eipä olisi kyllä ilman oppaita tullut mieleen tehdä jotain rahka- tai kaalikääreitä. Ja mitäs eroa sillä sitten on tuleeko se neuvo suvun naisilta vai oppaista? Yhtä avutonhan se imettäjä on molemmissa tapauksissa.
No kyllä imetyshommat noin yleisesti ottaen tuntuu sujuvan paljon paremmin muissa ku länsimaissa.
Ja jos ne neuvot sun muut olisi tavallaan suvunkeskeisiä sen sijaan että niistä mouhkattaisiin julkisesti niin tuoreet äidit ei ottais siitä niin paljon stressiä.
Ja kenenkään ei tarvii olla avuton kun osaisi luottaa itseensä ja vauvaansa enemmän. Mutta sen itseluottamuksen puute ei ole kenenkään oma vika, en oo ketään syyttelemässä.
 

Yhteistyössä