Kuinka vanhan lapsen voi päästää pihalle yksin?

  • Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti
mieluummin varovainen
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin ex-Örppi:
Kauhean aikaisin uskallatte jättää. Kyllä meilläkin molemmat lapset pärjäisi varmaan (nuorempi vajaa 3-v.), mutta jos jotain vähänkin yllättävää sattuisi, niin sitten eivät enää pärjäisi. Mun mielestä alle kouluikäiset eivät kuulu yksin pihalle, olen aika yllättynyt että näin monet on toista mieltä. Ystävien kanssa kun olen jutellut, niin oon ymmärtänyt että useimmat olisivat enemmän samoilla linjoilla mun kanssa.
mä oon kans tätä mieltä....jokainen toki tehköön mitä haluaa.rivarin takapihan tai aidatun pihan ymmärrän, mutt en sitä että lapsen annetaan mennä ja tulla ihan miten sattuu. mitä jos hukkuu johonkin ojaan tai loukkaa itsensä ja on yksin...tätä mä eniten mietin ja en ikinään antais ittelleni anteeks jos jotain sattuis...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mieluummin varovainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin ex-Örppi:
Kauhean aikaisin uskallatte jättää. Kyllä meilläkin molemmat lapset pärjäisi varmaan (nuorempi vajaa 3-v.), mutta jos jotain vähänkin yllättävää sattuisi, niin sitten eivät enää pärjäisi. Mun mielestä alle kouluikäiset eivät kuulu yksin pihalle, olen aika yllättynyt että näin monet on toista mieltä. Ystävien kanssa kun olen jutellut, niin oon ymmärtänyt että useimmat olisivat enemmän samoilla linjoilla mun kanssa.
mä oon kans tätä mieltä....jokainen toki tehköön mitä haluaa.rivarin takapihan tai aidatun pihan ymmärrän, mutt en sitä että lapsen annetaan mennä ja tulla ihan miten sattuu. mitä jos hukkuu johonkin ojaan tai loukkaa itsensä ja on yksin...tätä mä eniten mietin ja en ikinään antais ittelleni anteeks jos jotain sattuis...
Mistä päättelet ettei näitä yksin ulkoilevia lapsia valvota lainkaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
omalla pihalla saa olla, on saanut olla jo 1,5v lähtien.. nyt ikää 3v
saa olla vaikka siellä on uima-allas (lasten muovinen) grilli päällä jne. tosin meillä on ovi auki ja mä kuuntelen koko ajan mitä puuhailee pihalla.. samaten on ikkunasta näköyhteys koko pihaan..
muiden pihalle saa mennä sitten kun ymmärtää asioita, nyt on sellainen pänkki että näillä näkymin ehtii täyttää 10 ennenkuin saa valvomatta poistua pihalta :snotty: :headwall:
Meidän 2 v. olisi kadonnut pihalta reissuilleen saman tien...
meillä on aidattu tuo piha, eli siksi uskallan päästää sen siihen
 
nn
Tässähän tulee hyviä pointteja mieleen kun lueskelee.. asutaan kerrostalossa jossa suojaisa piha ja parkkipaikat kaukana.

Meillä syksyllä 4 -vuotias haluaisi mennä yksin ulos ja ajateltiin tässä kesän lopulla kokeilla yksin ulkoilua.

Karkaamisesta tuli mieleen että kerrostalon pihalta ei varmaan ole tarvetta karkailla kun sinne pihalle juuri haluaa mennä kavereiden kanssa leikkimään ja tuossa pihassa nuo näkyvät aina pysyvän.
Rivarissa ja omakotitalossa sitä seuraa ehkä uuuri haetaan muista pihoista = karkaillaan.
On tullut aina ajateltua että jos asuisi rivarissa, voisi päästää aiemmin pihalle yksin mutta ehkei sittenkään..
 
vieraana
Meillä myös (omakotitalo, isohko piha, ei naapureita lähellä, ei läpikulkuliikennettä) lapset 6 ja 4 v kaksistaan ulkona lyhyitä aikoja lähes joka päivä, varsinkin kesällä. Harvemmin kumpikaan viihtyy itsekseen. Esikoinen oli ensimmäisiä kertoja itsekseen ulkona reilu kaksivuotiaana.
Ja se että ovat itsekseen ulkona, ei meilläkään tarkoita sitä, että olisivat ilman valvontaa. Lämpöisellä kesäkelillä ovet ja ikkunat ova tauki, joten lasten äänet kuuluvat koko ajan sisälle , ikkunoista ja/tai terassilta käydään kurkkaamassa säännöllisesti mitä puuhaavat jne.
Kerrostalossa asuttaessa tilanne olisi erilainen, todennäköisesti myös rivitalossa. Asumisolosuhteet vaikuttavat hyvin paljon näihin ratkaisuihin.
 
ni
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä päättelet ettei näitä yksin ulkoilevia lapsia valvota lainkaan?
Se on vissiin tosi yleinen harhaluulo...että yksin ulkoileva lapsi saa mennä ja tulla miten sattuu, täysin vailla valvontaa.
No, ei se ihan niin mene :)
No ei oo mikään luulo...tottakai jokainen vanhempi lastaan valvoo, toivottavasti! mutta jos lapsen antaa mennä miten sattuu pihalla niin eihän sitä voi koko ajan olla tietoinen mitä lapsi siellä pihalla touhuaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Karkaamisesta tuli mieleen että kerrostalon pihalta ei varmaan ole tarvetta karkailla kun sinne pihalle juuri haluaa mennä kavereiden kanssa leikkimään ja tuossa pihassa nuo näkyvät aina pysyvän.
Rivarissa ja omakotitalossa sitä seuraa ehkä uuuri haetaan muista pihoista = karkaillaan.
On tullut aina ajateltua että jos asuisi rivarissa, voisi päästää aiemmin pihalle yksin mutta ehkei sittenkään..
Onhan rivarissakin leikkipiha ja kavereita samassa talossa/pihassa. Miksi sieltä karattaisiin sen enempää kuin kerrostalon pihastakaan? :)

Lisäksi on oma takapiha. Siellä sai jo 2-vuotiaskin leikkiä itsekseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ni:
No ei oo mikään luulo...tottakai jokainen vanhempi lastaan valvoo, toivottavasti! mutta jos lapsen antaa mennä miten sattuu pihalla niin eihän sitä voi koko ajan olla tietoinen mitä lapsi siellä pihalla touhuaa.
Niin, jotkut ei kai valvo.
Mutta usein saa kommenttia että "miten annat niiden olla vailla valvontaa?!" jos kertoo lasten ulkoilevan itsekseen. Vaikkei se sitä tarkoita.
 
Viime kesänä sai jäädä hetkeksi yksin (vähän reilu 3vee), lähinnä mennä edeltä ulos tai jäädä hetkeksi vielä pihalle, kun itse menin sisälle. Nyt /täytti 4vee) on ollut "pidempään" yksin pihalla. Mutta en minä vielä esim 30 minuuttia voi tuon antaa olla yksin katsomatta. 10 minuuttia ehkä.

Omakotitalo ja kyllähän tuolta voi poistua halutessaan ihan mistä suunnasta tahansa. Tosin tienoon lähimmät keinut ja aktiviteetit ovat kyllä omassa pihassa. Mutta kyllä ymmärrän jos jotkut eivät tuon ikäistä päästä miellään yksin. Lähipiirissä on monta tälläistä vaeltajaa, jotka päätyvät hetkessä jonnekin ihan muualle...
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Tässähän tulee hyviä pointteja mieleen kun lueskelee.. asutaan kerrostalossa jossa suojaisa piha ja parkkipaikat kaukana.

Meillä syksyllä 4 -vuotias haluaisi mennä yksin ulos ja ajateltiin tässä kesän lopulla kokeilla yksin ulkoilua.

Karkaamisesta tuli mieleen että kerrostalon pihalta ei varmaan ole tarvetta karkailla kun sinne pihalle juuri haluaa mennä kavereiden kanssa leikkimään ja tuossa pihassa nuo näkyvät aina pysyvän.
Rivarissa ja omakotitalossa sitä seuraa ehkä uuuri haetaan muista pihoista = karkaillaan.
On tullut aina ajateltua että jos asuisi rivarissa, voisi päästää aiemmin pihalle yksin mutta ehkei sittenkään..
Hassua, mä ajattelen tämän houkutuksen karkailuun just päinvastoin, elikä että se olis suurempi rivi- tai kerrostalossa kuin omakotitalossa :D Mutta tämäkin johtuu varmaankin siitä, että asumme nyt hyvin "suojatussa" paikassa, ja rivitalossa asuessamme ympärillä oli paljon enemmän "vaaran paikkoja".
 
mä varmaa oon tiukkis, esikoisen päästin yksin ulos ekaluokkalaisena, ja nyt pikkuveli 5v ei ulkoile ellei ole aikuinen mukana, en päästä isoveljen mukaan, piha on lähellä autotietä ja kerrostalossa asutaan,
 
vanhimmat lapset ovat olleet 3v yksin pihassa mutta tämä neiti höyrypää ei todellakaan pysy pihassa,ikää 3vuotta.
Ei ole voinut tehdä edes niin,että ikkunasta seuraisi kun menee se sekunti kun päättääkin lähteä juoksujalkaa toiseen suuntaan.
 
meillä 2v5kk ikäinen tyttö ja on ollut yksin pihalla leikkimässä. Ovet on auki ja ikkunat, kuulen ja näen mitä tyttö touhuaa. Osaa myös tulla sisälle sanomaan jos on joku ongelma. Ravaan kyllä ruuanlaiton tms. ohessa koko ajan katsomassa missä neiti on ja mitä touhuaa.

Omakotitalossa asutaan ja hiekkalaatikko takapihalla.
 
Lapset on erilaisia, pesin eilen pari tuntia autoa ja meidän 1v6kk tyttö oli koko ajan hiekkalaatikolla. Ei sitä paljon vahtia tarvinnut. 3-vuotias saa olla täysin vahtimatta, ei lähde mihinkään kuin luvan kanssa.
 
Mie
Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
meillä neljä vee yksin, mut katselen aika tasasin väliajoin, koska pojalla epilepsia
Pitikin kysyä onko jonkun lapsella sairaus tms. että tarvitsee valvonta. Jos on, niin uskallatteko päästä yksin liikkumaan lähistölle?

Meillä 9v erityislapsi, jolla mm. epilepsia ja omalla pihalla saa olla (omakotitalo). Mutta lähistölle en uskalla päästää.

 
minna
Meillä on 4v., 3v. ja 1v6kk ja he saavat tuossa rivitalon takapihalla olla keskenään. Meillä on näköyhteys suoraa tuohon pieneen leikkipuistoon, koko ajan tarvii kyl vahtia tuota pienintä. Hyvin on tähän asti tuossa leikkinyt. Mutta nämäkin riippuu paljon lapsen luonteesta, eikä niinkään iästä, että milloin voi päästää.
 

Yhteistyössä