Kuinka vaikeaa olisi opetella ompelemaan?

ompelutaidoton
Mun äiti on kanssa ompelija, ja se kyllä on vienyt mun innot.... Kun mä innostuin että haluan oppia ompelemaan sekin innostu siitä ja osti mulle ompelukoneen, sellasen mitä mä en osaa käyttää... Joten hankki helppotoiminen kone. Muuten menee into.
 
Osta helppokäyttöinen peruskone, mutta sellainen, joka toimii kumminkin, ettei joudu sen kanssa tappelemaan! :D Ja kun opettelun aloittaa helpoilla malleilla ja halvoilla kankailla, niin ei se niin haittaa, jos ei heti tuu sellaista kuin pitäis. Siitä se pikkuhiljaa taidot kehittyy. Ite oon jo pikkulikkana kotona saanu ommella äidin tilkuista kaikenlaista ja siitä innostus sitten lähti ja nykyään teen varsinkin juhlavaatteet tytöille. Muuten ei hirveesti oo aikaa ommella..
 
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Osta helppokäyttöinen peruskone, mutta sellainen, joka toimii kumminkin, ettei joudu sen kanssa tappelemaan! :D Ja kun opettelun aloittaa helpoilla malleilla ja halvoilla kankailla, niin ei se niin haittaa, jos ei heti tuu sellaista kuin pitäis. Siitä se pikkuhiljaa taidot kehittyy. Ite oon jo pikkulikkana kotona saanu ommella äidin tilkuista kaikenlaista ja siitä innostus sitten lähti ja nykyään teen varsinkin juhlavaatteet tytöille. Muuten ei hirveesti oo aikaa ommella..
oliskos antaa linkkiä johonkin hyvään koneeseen?
 
Jos innostuu asiaan, niin väittäsin, että sen oppii. Vaatii vaan aika paljon ompelua ja yrityksiä. Mää ompelen kausittain aina välillä. Kaavat on mulle ihan venäjää, mutta ilman kaavoja saan yllättävän kivoja tekeleitä aikaseksi. Pitäs joskus tutustua kaavoihin... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Osta helppokäyttöinen peruskone, mutta sellainen, joka toimii kumminkin, ettei joudu sen kanssa tappelemaan! :D Ja kun opettelun aloittaa helpoilla malleilla ja halvoilla kankailla, niin ei se niin haittaa, jos ei heti tuu sellaista kuin pitäis. Siitä se pikkuhiljaa taidot kehittyy. Ite oon jo pikkulikkana kotona saanu ommella äidin tilkuista kaikenlaista ja siitä innostus sitten lähti ja nykyään teen varsinkin juhlavaatteet tytöille. Muuten ei hirveesti oo aikaa ommella..
oliskos antaa linkkiä johonkin hyvään koneeseen?

En osaa suositella mitään.. Mulla itellä on elektroninen kone, mut ei ehkä kannata eka koneeksi sellaista hankkia. Mut liikkeissä osaavat kyllä hyvin opastaa. =)
 
Vanilja
juu ihan peruskone riittää yleensä.

Jos sulla on sen ikäisiä lapsia, joilla on nukkeja, niin meillä ainakin tyttö on ikionnellinen kaikista niistä vaatteista, jotka olen nukelle ommellut. Samoin voi kokeilla verhojen ompelua - vaihtoehtoja verhoihin on heti miljoona kertaa enemmän jos vähänkin osaa ja jaksaa ommella. Moniin kivoihin verhomalleihin riittää suunnilleen suoran reunan ompelu.
 
Jee
Tunkeudun tähän ketjuun. Eli mä osaan lyhentää housut ja ommella suorat verhot :wave: et kuinka hankalaa on tehdä esim. Paita :D olis niin ihanaa tehdä kivoja vaatteita hauskoista kankaista itselle ja pojille. Ja kannattaako reilusti ostaa ompelulehti kaavoineen vai miten?
 
Kirjastosta saa kans kaavalehtiä lainaan. Mulle itelle tulee Ottobre-lehti ja siinä on kivoja malleja lapsille ja ihan perus helppojakin osa.
Ei kait siinä muuta, kun piirtää kaavat ja leikkaa ohjeen mukaan ja ompeluohjeetkin löytyy noista lehdistä. =)
 
Vihasin peruskoulussa rättikäsitöitä ja vannoin etten vapaaehtoisesti ompelukoneisiin koske.
Ja kuinkas kävikään, ostettiin minulle kone ja nyt olen vääntänyt vaikka mitä, vaippoja, hameen ja tällä hetkellä on takki työn alla.
 
vieras
Helppoahan tuo on, kannattaa kuitenkin pitää välit hyvinä johonkuhun joka opastaa tarvittaessa.

Pöytäliinanreuna voisi olla mainio aloitusharjoitus. ;) Purkautumattomista kankaista (esim. fleece) onhelppo aloittaa vaikka hihattomalla mekolla. :)
 
ompelija
toisille se on helppoa ja toisille taas ei, riippuu onko peukalokeskelläkämmentä :D
mutta itse opiskellun ompelijan työnjäljen kyllä näkee jo kaukaa mutta jos pääasia on että vaate pysyy koossa niin antaa mennä vaan
 

Yhteistyössä