kuinka vähillä unilla te olette pärjäilleet kun on vauva - 3v ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voimia tarvisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voimia tarvisi

Vieras
hei kertokaa te muut äidit kuinka paljon te olette heräilleet ja valvoneet yöllä vauvojen / pienten lasten vuoksi ja kuin pitkään on mennyt vähillä unilla ja silti olette selvinneet ??

Tarvisi tukea tähän jaksamiseen kun lapsonen herätellyt vauvasta lähtien ja nyt yli 1v ja sama jatkuu.. jotenkin tuntuu ettei nukkumaan laittaminen ole edes niin miellyttävää kun tietää että herää kohta kuitenkin taas =(

Montako tuntia te olette nukkuneet vähimmillään ja silti selvinneet .. milloin teillä on alkanut tuntumaan sille, että univelat alkaa tasaantumaan, niin ja ne hormoonitkin.. milloin ne olotilan vaihtelut tasaantuu ?

Meillä samanlaista, lapsi nyt 1,5v ja herätään edelleen joka ikinen yö ja ilta. Ainakin pari kertaa. Joskus enemmän.

Tähän asti selvitty ;) Ja selvitään varmasti vielä tovi :D

Meillä yhdessä kohtaa sellainen jakso, että yöt meni jotakuinkin näin: 45 minsaa unta, 30 minsaa valvomista, 45 minsaa unta, 30 minsaa valvomista jne. Ja taapero huolehti, että aamulla ollaan pystyssä viimestään seittemältä, eikä päivälläkään levätä. Kyllä siinä aika usvassa kulki, mutta ajatus: "aikansa kutakin, tämä nyt on tällä hetkellä tätä ja ei voi mennä kuin parempaan päin" auttoi pikkasen :)

Nooo, mä selvisin jonkun aikaa sellasilla 6 tunnin unilla, mut sit piti jo alkaa tehdä muutoksia että sai enemmän unta. Monilla on paljon pahemmin asiat, itse vaan tarvitsen enemmän unta pystyäksi toimimaan ollenkaan... Ootteko kokeillu unikoulua?

Meillä tyttö nukkui ensimmäisen täyden yön muistaakseni 3,5 vuotiaana... ensimmäiset kuukaudet heräsi öisin 2 kertaa syömään mutta sen jälkeen alkoi helvetti... Ei auttanut unikoulut ei mitkään. Pahimmillaan herätyksiä oli 10 kertaa yössä eli aika älyttömän vähillä mentiin ja sairastuinkin sitten masennukseen, uupumukseen ja puhkesi paniikkihäiriö kun lapsi oli 2 vuotias.
Nyt kun lapsi on 6 vuotias meillä nukutaan täydet yöt ja melekin tuo kauheus on unohtunut.
tsemppiä!!

Minulla oli vauva ja 2,5-vuotias taapero. Molemmat allergisia. Taapero heräsi neljävuotiaaksi asti kolme kertaa yössä. Vauva heräsi 1,2-vuotiaaksi asti 15min välein eli n. 30 kertaa yössä, jos oli hyvä yö, niin vain 20 kertaa ja taapero tähän päälle sen 3 kertaa. Nyt tuo vauva on 2v. ja esikoinen 4,3v. Vanhempi nukkuu ja nuorempi valvottaa sen kolme kertaa yössä.

Hoidin miehen kanssa yksin lapset, ei ollut ketään auttajaa. Olin todella väsynyt ja itkuinen, mutta selvittiin. Enää on kolme herätystä yössä ja joskus vaan yksi herätys. Meillä on muutenkin helpottanut. Saa jo vähän illalla itekin istuskella ja katsoa telkkariakin. Ja mä hullu harkitsen kolmatta lasta koko ajan. Mutta en tee sitä vielä, katsotaan sitten joskus.

Ai niin, meillä on alkanut nyt esikoinen käymään leikkikerhossa neljä tuntia päivässä. Sekin helpottaa kotona, kun ei tarvitse niin kauheasti keksiä virikkeitä sille esikoiselle.

Kyllä sitä jaksaa, kun on pakko :/ Koita saada joskus joku vaikka yhdeksi yöksi, että saat unta. Mä nukun 3-6h pätkissä. Aika harvoin enää fyysisesti väsyttää, kai kaikkeen tottuu. Pisin kokonainen pätkä unta on max. 45min. Niin ja reilu 5-vuotta mennyt näin, loppua ei näy ja vaikea uskoa tässä kohtaa, että koskaan tuleekaan. Voimia :hug:

[QUOTE="vieras";22040893]Nooo, mä selvisin jonkun aikaa sellasilla 6 tunnin unilla, mut sit piti jo alkaa tehdä muutoksia että sai enemmän unta. Monilla on paljon pahemmin asiat, itse vaan tarvitsen enemmän unta pystyäksi toimimaan ollenkaan... Ootteko kokeillu unikoulua?[/QUOTE]
ei ole jaksettu kokeilla unikoulua, toivotaan joka yö että josko nyt nukkuisi pidemmän välin.
Ihmeellisesti on nyt alkanut välillä herälileen ja itkeskelee vaikka tutti on suussa, en oikein tunnista onko huonoa unta vai mitä. Kerran annetaan maitoakin vielä, tuntuu vain että on niin väsynyt ettei jakseta huudattaa kun kovasta itkusta tulee meille aina niin paha olo ja sitten ei itse pääse jatkamaan unia ainakaan 2tuntiin kun olo tulee niin huono.
En siis hoida yksin vaan isä on myös hoitavana tässä kanssani ja yhtä väsy, meillä 3 muutakin lasta, ne onneksi nukkuvat kaikki hyvin. Päivällä ei siis mitään mahdollisuuksia levätä.

Tollaset 6,5 vuotta oon "pärjännyt" katkonaisilla unilla. Herätyksiä ei onneksi ole enään kun 1-4 yössä. Mutta kyllähän se vaikuttaa siihen nukutun yöunen laatuun. Välillä yöunet jää 5 tuntiin ja toisinaan saan nukkua ruhtinaalliset 7 tuntia katkonaista unta. Ensimmäiset noin 5 vuotta meni enimmäkseen sumussa. Univaje oli jatkuvaa, mutta jotenkin siitä selvisi. Nykysinhän olen huomattavasti pirteämpi kun öisiä heräilyjä on ennään muutama.

mun poika on ollut huono nukkuja aina, heräili alle 1v ikäisenä 3-10 kertaa yössä syömään ja itkemään, siitä etenpäin on ollut 3-10 kertaa erilaisia itkuja,huutoja jne
vajaa 3v alkoi saamaan kamalia huutokohtauksia normi yöitkujen lisäksi, huuto kesti 30min-1,5 tuntia kerrallaan.. paniikinomaista huutoa siis.. nyt on yöt rauhoittunut ja pääsääntöisesti nukkuu läpi yön, joskus itkee kerran tai kaksi yön aikana..
tähän vielä lisätään se että teen yötyötä, olen tehnyt siitä lähtien kun poika oli 9kk ikäinne, eli olen valvonut vuorokauden ja nukkunut siiihen 3-5 tuntia ja sitten ollut taas normi päivä rytmissä yöheräilyineen.. kaikkeen tottuu, koita saada välillä unta, päiväunia ja katkeamattomia yöunia niin jaksaa paremmin

Eihän sitä ole vaihtoehtoja. Tää meidän nuorin heräilee pari kertaa yössä ja ikää on 1.5v Enkä mie edes jaksa välittää tuosta.

Meijän poika nukkui vauvana päivällä korkeintaan vartin unet, ja nekin sylissä. Yöt meni sinne parivuotiaaksi puolentunnin, tunnin pätkissä.

Ja huom, vain minä kelpasin. Iskä vain pahensi huutoa. Mutta kyllä siitä selvittiin. Jätkä nyt 4v ja huomattu että hänhän osaa jopa nukkua. Vaikka hänen aamut alkaakin jo kuudelta yleensä. Mutta hää nukkuu, 9tuntia melkein heräämättä. Jossain välissä kömpii meidän viereen mutta sitä ei lasketa.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt;22040935:
Kyllä sitä jaksaa, kun on pakko :/ Koita saada joskus joku vaikka yhdeksi yöksi, että saat unta. Mä nukun 3-6h pätkissä. Aika harvoin enää fyysisesti väsyttää, kai kaikkeen tottuu. Pisin kokonainen pätkä unta on max. 45min. Niin ja reilu 5-vuotta mennyt näin, loppua ei näy ja vaikea uskoa tässä kohtaa, että koskaan tuleekaan. Voimia :hug:

oih kohtalotoverini! voimia
itse olen sairastunut tän valvomisen takia
syöpään
migreeniin
ahdistuneisuushäiriöön
paniikkihäiriöön
lisälyönteihin, välillä lähtee jopa tajukin ja kohta 5 v kestänyt meillä

[QUOTE="vieras";22040876]Meillä yhdessä kohtaa sellainen jakso, että yöt meni jotakuinkin näin: 45 minsaa unta, 30 minsaa valvomista, 45 minsaa unta, 30 minsaa valvomista jne. Ja taapero huolehti, että aamulla ollaan pystyssä viimestään seittemältä, eikä päivälläkään levätä. Kyllä siinä aika usvassa kulki, mutta ajatus: "aikansa kutakin, tämä nyt on tällä hetkellä tätä ja ei voi mennä kuin parempaan päin" auttoi pikkasen :)[/QUOTE]
Noin se meni--- mut 30 min unta päivin ja öisin JOSKUS pidempi pätkä, jopa tunti... ja hereille. "Valvoin" kaksi vuotta ja nyt jo helpompaa, kun tuo kolli nelivuotias...

Minulla oli vauva ja 2,5-vuotias taapero. Molemmat allergisia. Taapero heräsi neljävuotiaaksi asti kolme kertaa yössä. Vauva heräsi 1,2-vuotiaaksi asti 15min välein eli n. 30 kertaa yössä, jos oli hyvä yö, niin vain 20 kertaa ja taapero tähän päälle sen 3 kertaa. Nyt tuo vauva on 2v. ja esikoinen 4,3v. Vanhempi nukkuu ja nuorempi valvottaa sen kolme kertaa yössä.

Hoidin miehen kanssa yksin lapset, ei ollut ketään auttajaa. Olin todella väsynyt ja itkuinen, mutta selvittiin. Enää on kolme herätystä yössä ja joskus vaan yksi herätys. Meillä on muutenkin helpottanut. Saa jo vähän illalla itekin istuskella ja katsoa telkkariakin. Ja mä hullu harkitsen kolmatta lasta koko ajan. Mutta en tee sitä vielä, katsotaan sitten joskus.

Ai niin, meillä on alkanut nyt esikoinen käymään leikkikerhossa neljä tuntia päivässä. Sekin helpottaa kotona, kun ei tarvitse niin kauheasti keksiä virikkeitä sille esikoiselle.

ikävä kuulla, mutta kiitos kovasti, kirjoituksesi antaa voimia jaksamaan, että emme ole ainoita ja tästä voi selvitä ja koittaa vain jaksaa.
Nautin kotosalla olosta, mutta välillä tulee niin väsy olo yhtäkkiä päivällä jos tulee hetki hiljaista, että ihan säikähtää kun huomaa kuin väsynyt on.. ja silti ei voi laittaa pötkölleen päivällä kun on yliväsyneen levoton olo, en vain voi, tulee huonompi olo.

Voimia ja kiva kun kerroit omastasi..

sen siitä saa kun ei pidä unikoulua, vaan tassuttelee lellikakaraa koko elämänsä ajan.
laitat nukkumaan, sanot hyvää yötä ja poistut huoneesta, huutaa jonkun aikaa mutta oppii että nyt on yö.

:hug: :O Mitä ihmeen supernaisia täällä oikein hengaa?

Musta tuntuu, että olin vahvaa humalatilaa vastaavassa tilassa kun lapsi oli 1v8kk-2v. Pääsin onneksi päiviksi lepäämään töihin tuijottamaan seinää, mutta yöt meni pahimmillaan kahdeksassa pätkässä. Miehen sairaus rajoittaa hänen yövalvomisiaan, joten valvoin viikot yksin ja toisen yön viikonlopusta. Jaettiin miehen kanssa viikonloput niin, että nukuin toisen yön toisessa huoneessa korvatulppien kanssa. Lisäksi lapsi oli isovanhemmilla 1-2yötä/kk.

Mun raja on matalammalla kuin monella muulla. Oli pakko viedä lasta hoitoon aina välillä.

Jaksuja :hug:

Meidän keskimmäinen nukkui ekan puoli vuotta kotona (oli ensin keskolas 6 viikkoa) klo. 22-01 omassa sängyssä heräilemättä. Käytännössä kaiken muun ajan oli sylissä, yöllä torkkui siinä niin kauan kun jaksoin taputella pyllylle (eli jos itse nukahdin niin heräsi heti kitisemään), Päivällä sitten lähinnä huusi ja otti muutaman minuutin torkkuja. Minä hoidin hänet yksin eli unet jäi aika vähiin. Siitä sitten pikkuhiljaa unet parani niin että n. 4-vuotiaana nukkui yöt heräämättä.

On ollut "pullovauva" ja 3 kk iästä lähtien herännyt kerran yössä ja sitä jatkuu vieläkin. On siis 2 v. nyt ja herää lähes joka yö kerran, joskus nukahtaa samantien, kun sanon, että on vielä yö ja täytyy nukkua. Tuntuu vaan, että välillävarmistaa, että äiti tai isä on vieressä. Joskus tarvitaan vielä maitopullo yöllä. Mutta mulla ei ole aikomustakaan valvoa lapsen kanssa yöllä ja saa sen pullon vaikka että nukahtaa. En siis ole väsynyt, kun valvon max 5 min yöllä lapsen kanssa ja en joka yö. Mutta meillä nukahdetaan vielä maitopulloon.

[QUOTE="fiksu";22041053]sen siitä saa kun ei pidä unikoulua, vaan tassuttelee lellikakaraa koko elämänsä ajan.
laitat nukkumaan, sanot hyvää yötä ja poistut huoneesta, huutaa jonkun aikaa mutta oppii että nyt on yö.[/QUOTE]

:headwall: Mistä näitä idiootteja oikein riittää?????

Mikä on sun mielestä jonkin aikaa? Meillä on kymmenien lääkärien terveeksi toteama lapsi, joka pystyi jo laitoksella huutamaan 24/7. Huuto on ollut aina herkässä. Pidä sinä tiukkalinja: kun lapsesi on kerran kirkunut 4h putkeen ILMAN, että reagoit niin yöunesi on varmaan turvattu.

[QUOTE="fiksu";22041053]sen siitä saa kun ei pidä unikoulua, vaan tassuttelee lellikakaraa koko elämänsä ajan.
laitat nukkumaan, sanot hyvää yötä ja poistut huoneesta, huutaa jonkun aikaa mutta oppii että nyt on yö.[/QUOTE]

nukkumaan laittaminen ei ole se ongelma, jää sänkyyn hereille tai nukahtaa lähes heti, mutta heräilee ja itkee unissaan yöllä vähän väliä. Tällöinkin ei nouse ylös vaan pyörii sängyssä ja tuttikin on nykyisin useinmiten suussa kun itkeskelee.
eli tää se ongelma.. heräily ja yleensä alkaa 01-02 ja siitä eteenpäin, 2-3 ekaa tuntia nukkuu ihan ok, tällöin itselle ei uni vielä ole ehtinyt tulla =(

Meillä kuopus oli 8 kuukautta (tammikuussa) kun alkoi neljä kuukautta kestänyt valvominen suolistoperäisen maitoallergian takia ja esikoinen oli tuolloin 3v. Yössä tuli nukuttua nelisen tuntia ja loppu yö meni vauvaa kannistellessa kun se vaan huusi ja huusi mahaansa. Mies kävi töissä, joten hän nukkui tulpat korvissa ja itse koitin torkkua välillä päivisin kun vauva nukkui ja esikoinen oli pk:ssa aamupäivän, jos ei ravattu lääkärissä. Oli tosi rankka kevät jota vaikuetti vielä miehen masennus ja toukokuussa tajusin vihdoin kysyä kaupuingilta kotipalvelusta apua, jota sitten vähän alettiinkin saamaan, tosin pahin alkoi jo olla ohi, kun löydettiin sopivat maidot ja ruuat kuopukselle. Mutta hengissä ollaan, mutta uutta vauvaa ei tuon rumban jälkeen tee mieli ei sitten yhtään.

välillä huusi tunnin mutta nukahti, ja nyt nukkuu täydet yöunet :) :)
kaikilla homma ei vaan toimi näköjään, taidan olla onnekas kun päästiin helpolla.
vaikka ei unikoulu helppoa olekkaan mutta palkitsevaa.
toki jos lapsella on oikeasti joku syy huutaa, allergia tms tms sairaus

pahimmillaan vauva heräs ½h välein koko yön,paitsi et jossain välissä aamuyöllä valvoi 1-3h,mikä oli kaikkein pahinta...vaikka en mä aina siinä ½tunnissa ehtinyt edes nukahtamaan.Hyvä yö oli jos nukkui 2h putkeen ja heräämiset jäi 5-7 kertaan.Olihan se rankkaa,meilläkin vain äiti kelpas.1v alkoi helpottaa,1½v. asti on enimmäkseen nukuttu ihan hyvin,yleensä heräämättäkin.

:headwall: Mistä näitä idiootteja oikein riittää?????

Mikä on sun mielestä jonkin aikaa? Meillä on kymmenien lääkärien terveeksi toteama lapsi, joka pystyi jo laitoksella huutamaan 24/7. Huuto on ollut aina herkässä. Pidä sinä tiukkalinja: kun lapsesi on kerran kirkunut 4h putkeen ILMAN, että reagoit niin yöunesi on varmaan turvattu.

ihana tuo kirjoitus.. kiitos.. hymyilyttää kivasti .. niin kun ei meillä tuo se ongelma ole, että siis lellitty lapsi !!!! kun oliskin siitä kyse.

Yhteistyössä