Kuinka usein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvolassa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvolassa?

Vieras
Aloin tässä ihmettelemään, että kuinka usein siellä neuvolassa kuuluisi käydä? Mulla on meneillään rv16 ja olen käynyt kerran terveydenhoitajalla ja kerran lääkärissä. Lisäksi oli hyvin hätäinen np-ultra. Seuraava neuvola on reilun viikon kuluttua. Olen jostain ollut lukevinani, että kerran kuussa suunnilleen käytäisi, mutta mulla on väliä näköjään 6-9 viikkoa.

Olisi kiva jos joku voisi laittaa hieman infoa myös siitä mitä siellä neuvolassa/lääkärissä tehdään. Otetaan verikoe, pissakoe? Miten usein (nimim. neulakammoinen...)?

Vilkaisin omaa kalenteriani, ja kovin samantyyppiseltä tahti näyttää. Olin käynyt viikkoon 16 mennessä kerran neuvolassa ja kerran neuvolalääkärillä plus np-ultrassa. Siitä eteenpäin neuvolakäyntejä on ollut 5 viikon välein.

En kyllä tiedä, miksi pitäisikään olla useammin. Siellä nyt kuitenkin vaan tehdään ne perustsekkaukset, eikä tilanne muutu joka viikko. Suurimmalla osalla odottajista kun raskaus etenee hyvin ja ilman ongelmia (näin sanoi mulle neuvolalääkäri). Varmasti, jos ongelmia ilmenee, tsekkaukseen pääsee useammin.

Meillä neuvolassa tehdään seuraavaa: otetaan paino ja virtsanäyte joka kerta, hemoglobiini mitataan lähes joka kerta (sormenpäästä otetaan vähän verta). Sydänäänet kuunnellaan. Sf-mitta otetaan viikolta 20 eteenpäin. Näiden lisäksi jutustellaan voinnista ja kätilöltä voi kysyä, jos on kysyttävää.

Minulla käynnit ajoittuivat näin:
Ennen rakenneultraa (19+3) raskauden""toteamis""ultra neuvolassa, np-ultra sekä yksi terveydenhoitajakäynti.
Terveydenhoitajakäynnit viikoilla 21 ja 25 ja siitä eteenpäin kahden viikon välein, viikosta 37 eteenpäin kerran viikossa.
Eli loppuraskautta kohden käynnit tihenevät =)
Tosin ihan jutteluaikojakin olisi saanut varata.

Meillä neuvolassa mitattiin joka kerralla paino, verenpaine ja katsottiin virtsanäyte sekä kuunneltiin vauvan sydänäänet. Hemoglobiini otettiin noin joka kolmas kerta (ei otettu useammin kun arvo oli niin hyvä) ja kohdunpohjankorkeus viikolta 21 eteenpäin.

mulla eka neuvola vkola 8+1, sit 11+1 np-ultra sairaalassa, 12+0 neuvolalääkäri. seuraava terv. hoitaja 2.12. jolloin viikkoja 16+1 eli noin kerran kuussa neuvoloita, riippuu varmaan vähän paikakunnasta/ruuhkasta miten ottavat.

Mä oon käynyt aika tasaisesti kerran kuussa. Ihan alussa oli yksi kuuden viikon väli, mutta muuten aika tarkkaan neljän viikon välein. Tosin nyt (rv32) rupee olemaan neuvola kahden viikon välein. Ainoa kaupungin tarjoama ultra oli rv 10 ja siellä katsottiin vaan, että joku siellä kohdussa on.

Neuvolassa on aina samat rutiinit: pissanäyte, paino, verenpaine, hemoglobiini, sydänäänet ja kohdunpohjan korkeus viikolta 20 alkaen. Näin siis Kuopiossa, tuntuu vaihtelevan paikkakunnittain.

Neuvolakäynneissä on kuntakohtaisia eroja. Esimerkiksi kotikunnassani Tampereella naiset käyvät keskimäärin 15 kertaa raskauden aikana neuvolassa - luonnollisesti tihentyvästi loppua kohden ja kaksi kertaa äitiyspolilla.

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan merkittävä osa neuvolakäynneistä on aivan turhia. Minustakin oleellisinta olisi ollut se, että olisi pysynyt sama neuvolantäti koko raskauden ajan.

Olen nyt viikolla 33.

äitiysneuvolan tarkoitushan on seuloa raskaanaolevista ""tarkempaan syyniin"" ne, joilla on jotain riskitekijöitä olemassa. Käyntitiheys on koko maassa suunnilleen sama ja se on muokattu sen mukaan, miten katsotaan olevan tarpeen, että kaikki riskiraskaudet saataisiin ""kiinni"". Tietysti tarpeen mukaan sitten otetaan useammin, mutta silloinhan yleensä onkin jokin lääketieteellinen peruste useammille käynneille.

Yhteistyössä