Kuinka usein viette roskat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Saala:
Huih, luin tota yhtä ketjua ja joku sano että vie ROSKAPUSSIN JOKA PÄIVÄ.
Eihän sitä niin paljon voi tulla.

Meillä viedään keittiön roskis kerran kuussa, siis ihan normaali ämpäri ja sellainen roskapussi. Vessanroskis tyhjenee varmaan kerran vuodessa jos sillonkaan, kun ei sinne oikein mitään kerry.

voi kyllä tulee, joskus jopa 2-3 pussia päivässä. Meidän perheessä kun on 6 hlöä niin roskaakin tulee kiitettävästi. vessan roskiksetkin tyhjennetäään noin 2 viikon välein ( onhan meillä kaksi naista jotka käyttävät siteitä ja roskis täyttyy9

Oletko kuullut kuukupeista/kestositeistä?
Ja meitä on 5 henkilöä perheessä, monesti enemmänkin.

Omakotitalossa asutaan ja joka päivä tulee yksi roskapussi, joskus jopa kaksi. Ja meillä pihassa tönöttää 240litran jäteastia joka tyhjennetään 2 viikon välein, just hyvin mahtuu 14 roskapussia + muutama päälle. Ja meillä ei lajitella, ei ole kunnon paikkoja kierrätykselle siis kotona ei tila riitä. Ehkäpä sitten keittiöremontin yhteydessä saadaan nekin paremmaksi, vaikkakaan ei mitään intoa ole niitä lajitella.

Meillä myös noin 1-2 kertaa kuussa. Sekajätteeseen laitetaan lähinnä muovijätteet, joita tulee tosi vähän, vaikka lihaa ja kalaa syödäänkin, mutta usein ostetaan ne palvelutiskiltä. Mehuista lähtien tehdään itse, joten jätettä tulee aika vähän. Biojäte on sitten asia erikseen, se tyhjennetään kerran kolmessa päivässä ja se täytyykin tosi nopeasti kun laitetaan kaikki ruoka alusta asti itse. Ja kartonkijäte, johon menevät ne lukemattomat maitopakkaukset... :D

Sekajäte varmaan kerran kuussa. Vessan roskis paljon harvemmin.

Muovi-, kartonki-, metallijätteitä viedään keräyspisteelle ehkä 2-3 viikon välein, en osaa sanoa oikein... Viedään sillon ku tarvii. Samoin polttoroskien kans, menevät polttoon kun astia täys.
Kompostori löytyy pihasta.
Jätehuoltomaksut vajaa 3? kuukaudessa. ;)

Ja niin meillä ei ole vessassa roskista. Mutta eipä niitä minun siteitäni sinne paljon kerrykkään... Lapsi ei käytä enään vaippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja iivi:
Meillä myös noin 1-2 kertaa kuussa. Sekajätteeseen laitetaan lähinnä muovijätteet, joita tulee tosi vähän, vaikka lihaa ja kalaa syödäänkin, mutta usein ostetaan ne palvelutiskiltä. Mehuista lähtien tehdään itse, joten jätettä tulee aika vähän. Biojäte on sitten asia erikseen, se tyhjennetään kerran kolmessa päivässä ja se täytyykin tosi nopeasti kun laitetaan kaikki ruoka alusta asti itse. Ja kartonkijäte, johon menevät ne lukemattomat maitopakkaukset... :D

Niin ja jos kaupasta jotain "rasioita" tuleekin, nehän voi uusia käyttää mehujen, lihojen, marjojen pakastuksessa =) . Löytyhän parikin samanhenkistä ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli todella moni jättää biojätteen kierrättämättä jos roskis haisee? Aika kamalaa jos ajattelee että päivässä roskis ja vuodessa 365 roskista, aikamoista.

Kyllä ne kakkavaipat vain haisevat, enkä voi velvoittaa hoitolasten vanhempia tuomaan kestoja tai viemään roskia mennessään kotiin ;)

Aika kamalaa on myös se, että joka paikassa ei kerätä ollenkaan energiajätettä.

No ehkäpä suomessa ei sen takia lajitella koska eihän tuo omakotitalojen jäte menot hirveästi ole. Esim. 12 km kaatopaikasta 2 viikon tyhjennysvälein 240 litran astia maksaa 3 kk 24,95!!! Joten hintoja reippaasti ylöspäin niin johan kierrätys onnistuu!

Eli todella moni jättää biojätteen kierrättämättä jos roskis haisee? Aika kamalaa jos ajattelee että päivässä roskis ja vuodessa 365 roskista, aikamoista.

Mitä sille biojätteelle pitää tehdä, jos kunnassa ei ole erikseen biojätteen keräystä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omakotitalossa asutaan ja joka päivä tulee yksi roskapussi, joskus jopa kaksi. Ja meillä pihassa tönöttää 240litran jäteastia joka tyhjennetään 2 viikon välein, just hyvin mahtuu 14 roskapussia + muutama päälle. Ja meillä ei lajitella, ei ole kunnon paikkoja kierrätykselle siis kotona ei tila riitä. Ehkäpä sitten keittiöremontin yhteydessä saadaan nekin paremmaksi, vaikkakaan ei mitään intoa ole niitä lajitella.

Kuulostaa muuten todella kauhealta =S .

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Sekajäte varmaan kerran kuussa. Vessan roskis paljon harvemmin.

Mitäs jos vieraat jättävät sinne siteitä/tamponeja? :x Eikös ala haista?

Sitä ongelmaa ei ole näkynyt kun ei juuri vieraita käy. Kyllähän se haisee jonkinverran sillon ku tyhjentää, mut kun kansi pietään kiinni niin ei haise.

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa:

Miten niin? Oletko käynyt ikinä kaatopaikalla? Aattelin vaan kun sinne menee samaan maatuvaan kasaan sekä bio että sekajäte...

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:

Onko sitä kuukuppia pakko tunkea joka keskusteluun? Se ei sovi kaikille. Piste.

No en sitä itsekkään käytä, kestoside sopii varmasti kaikille. Itse olen yliherkkä kaikille kaupassa myytäville siteille ja siitähän tämä kaikki sitten lähtikin =) . Tämä kyllä todettiin heti ekana vuonna, kun menkat alkoi. Silloin tuntui kamalalta alkaa käyttämään kankaisia, mutta kun oppi itse tekeen mitä hienompia niin jippijaijei !

No en sitä itsekkään käytä, kestoside sopii varmasti kaikille. Itse olen yliherkkä kaikille kaupassa myytäville siteille ja siitähän tämä kaikki sitten lähtikin =) . Tämä kyllä todettiin heti ekana vuonna, kun menkat alkoi. Silloin tuntui kamalalta alkaa käyttämään kankaisia, mutta kun oppi itse tekeen mitä hienompia niin jippijaijei !
Kestoside sopii niille jotka tykkäävät pyykätä :D Testasin niitä jossain vaiheessa, ja totesin että alan käyttää kestositeitä sinä päivänä, kun mulla on varaa palkata joku toinen hoitamaan pyykinpesu :)

Ja jos vuotaa kaksi viikkoa neljästä, niin kyllä siinä jää kertositeet äkkiä käyttämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa:

Miten niin? Oletko käynyt ikinä kaatopaikalla? Aattelin vaan kun sinne menee samaan maatuvaan kasaan sekä bio että sekajäte...

Olen käynyt, kiitos kysymästä. Suosittelen sinullekin. Hän asuu omakotitalossa. Miltä kuulostas komposti =) ? Tiedän että on mahdollista saada kerrostalossakin asuvien oma yhteinen taloyhtiön komposti, ainakin olen kuullut tällaisesta.

Yhteistyössä