Kuinka usein neuvola?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoista odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoista odottava

Vieras
Odotan esikoista, ja kuvittelin että neuvoloita olisi hieman tiheämmin, ainakin kerran kuussa. Nyt on ollut yksi neuvola, viikolla 10. Lisäksi nt-ultra viikolla 11. Seuraavan kerran on neuvola ja rakenneultra viikolla 20. Onko normaalia, että on 10 viikon väli neuvoloissa, vai onko tämä Helsingin kesäsäästöjä? Itse ainakin kaipaisin neuvolaa tähän väliin, ensimmäisen neuvolan jälkeen on tullut mieleen kaikkea pientä kysyttävää ja toisaalta ne sydänäänet olisi helpottavaa taas välillä kuulla.

neuvola oli 4 viikon välein sinne viikolle 30 asti (noin), sitten pari neuvolaa 2 viikon välein ja viikolta 36 sitten viikon välein. Np- ultra viikolla 11 ja rakenneultra viikolla 21+.
Kaverilla Vantaalla oli neuvolat samaa tahtia kuin sulla, ei montaa kertaa tullut raskauden aikana. Oli kuitenkin jo toinen lapsi kyseessä.

Odotan ensimmäistä ja asun keskisuuressa etelä-Suomen kaupungissa. Mulla on ollut neuvolat 4-5vk välein tähän asti (olen nyt rv 22+) + nt-ultra vk 12. Myös seuraavat sovitut käynnit menee samaan tahtiin.

Mulla oli alkuajan neuvolat näin:ensimmäinen neuvola vkolla 8, ultra ja neuvolalääkäri vkolla 12, neuvola 15, ultra 20, neuvola 23 jne... Aika harvoin noita neuvoloita alussa oli, mutta en ite kaivannut useammin. Ja näin siis Kanta-Hämeessä.

Helsingissä on alkuraskauden neuvolakäyntejä karsittu rankasti :(

Vielä pari vuotta sitten väli oli alussakin n. 4-6 viikkoa, nyt todellakin ensimmäinen on vko 7-10 ja seuraava neuvolakäynti vasta vko 20 +

Minulla oli Helsingissä eka neuvola n. vko 8-10, toinen n. 16-17 ja nyt olen menossa kolmatta kertaa viikon 24 alussa.

Tosin samalla terveysasemalla tutulle äidille (joka samassa vaiheessa raskaana kuin minä) toinen terkkari oli sanonut, että tuo vkon 16-17 käynti on jätetty pois, säästösyistä! Mutta mulle ei siis sellaista sanottu.

Eka lääkärikäynti, joka ennen oli n. vkolla 10-12, on jätetty säästösyistä Helsingissä pois, eli jos ei mitään ongelmia ole niin lääkäriin pääsee ekan kerran vasta joskus vkon 20 jälkeen.

Mutta älä huoli, kyllä jatkossa neuvolakäyntejä tulee useammin. Ja ainahan sinne voi soittaa ja pyytää päästä ylimääräiselle käynnille, jos on jostain syystä huolissaan vauvasta tms. Ja puhelimessakin voi tietty kysellä kaikenlaista.

Itsellä Helsingissä ensimmäinen neuvola viikolla 8, toinen vasta viikolla 22. Lääkäriin pääsee ensimmäisen kerran viikolla 27! Ensimmäinen lapsi vielä kyseessä, että kyllä olisi tarvinnut runsaasti enemmän tukea, varsinki tuossa alkuvaiheessa. Valitettavasti soittamallakaan ei ole saanut apua, vaan on pitänyt kääntyä ihan muiden tahojen puoleen. Kyllä on surkeasti neuvola järjestetty Helsingissä nykyään...

Kiitos kaikille vastauksista, ja onpa tosiaan kökköä näiden Helsingin neuvoloiden kanssa!

Ärsyttää myös kun kävin työterveydessä migreenini takia, valitti lääkäri siellä minulle että minun pitäisi käydä neuvolalääkärissä tämän asian kanssa ja sitä pitäisi seurata neuvolassa, koska olen raskaana. Muuten ihan hyvä, mutta neuvolassa ei kyllä mitään tuollaisesta sanottu kun kerroin migreenistäni. Ja jos tosiaan eka neuvolalääkäri on vasta joskus noinkin myöhään kuin Tupuriinalla niin kärvistele siinä sitten migreenin kanssa pari kuukautta sitä odottelessa.

Ja kun neuvolaan soitin pari viikkoa sitten ja ilmoitin meidät perhevalmennukseen, oli terkkarilla hirveä kiire lopettaa puhelu, vaikka itse olisin toivonut että olisi kysynyt että onko kaikki ok jne. Toisaalta olin itsekin siinä vaiheessa jonottanut puhelimessa jo kymmenen minuuttia ja varmasti muita oli jonossa.

Noh,tätä tämä julkinen terveydenhoito sitten kai on, itse olen paria poikkeusta lukuunottamatta käyttänyt vain yksityistä kun on ollut aina työterveys hoidettuna...

Juuh kyllä, mullaki oli eka neuvola 9viikolla heinäkuussa, sitte oli ultra ja seuraava ultra 30.10 ja toinen neuvola vasta marraskuun lopussa. Niitä on karsittu. mutta viel 2007 oli joka kuukausi kerran..kummankin tytön kohalla on ollut niin, mutta nytte näin. Älä hätäile ja kyllä sitä voi aina soittaa sinne neuvolaan jos jokin vaivaa. Ja pään särky voi johtua myös raskaudesta..en kyllä ole kuullu et ekan raskauden aikana on niin harvoin, minulle sanottiin että kun tämä on jo kolmas niin ei tarvitse käydä niin usein kuin ekasta

Mulla on ollut Herttoniemen tk:ssa neuvola käyntejä seuraavasti: rv10, rv14 ja nyt tulossa seuraava rv19. NT-ultra oli rv12. Lääkäriskäynnistä ei oo mitään tietoa, että koska se on.

Samat on fiilikset täälläkin (Hki) kuin ap:llä ja muilla HKiläisillä. Eka neuvola oli elokuun alussa , ja seuraava on ihan marraskuun lopussa. Muutaman kerran olen neuvolaan soittanut kun on tuntunut olevan "tarpeeksi suurta kysyttävää" mutta eihän siitä puhelimessa tahdo tulla mitään. Ja lisäksi hoitajalla kuulostaa olevan hirveä kiire.

Itse olisin odottanut kyllä niitä käyntejä enemmän. Varsinkin kun esikoista odottelee! Jos lääkäri on alusta karsittu, miksei edes yhtä neuvolakäyntiä voisi olla tässä viikkojen välissä??

Tämä on ensimmäinen ja ainut asia mitä olen hoitanut kunnallisella puolella koko elämäni aikana, ja veroja olen maksanut...

Sama homma täällä. Eka neuvola 8. raskausviikolla, sitten np-ultra 12. raskausviikolla. Toinen neuvolakäynti tulee olemaan ensi viikolla, jolloin alkaa 17. raskausviikko! Soitin vielä toistamiseen neuvolaan ja kysyin tuota neuvolalääkärin aikaa, niin minullekin sanottiin, että normaalissa raskaudessa pääsen hänelle vasta 26. viikolla. Tämähän on jo yli raskauden puolenvälin... Todella tyrmistyttävää. Ensinnäkin kuka määrittelee sen, että minulla on normaali raskaus, kun kukaan ei ole minua tänä koko raskausaikana tutkinut siten, että tietäisi onko alapää yms. vetimet kunnossa ylipäätään.

Alussa ravattiin yksityisellä ultrissa, koska olin niin paniikissa mahdollisen keskenmenon takia, joten minua ei ole sen tarkemmin tutkittu, kun vaan kohtuun katseltu ultralla. Käytännössä normaali raskauteni arvio on siis yhden virtsa- ja veritestin päätelmä? Perussairauksia minulla ei ole, mutta jos joku ei pääse ylimääräisille käynneille migreenin takia vaikka pitäisi, niin pitäisikö tässä olla kuolemansairas, jotta raskauttani seurattaisiin useammin? Ja mitä säästöä se oikeasti on, kun neuvolassa menee korkeintaan 15 minuuttia aikaa kerralla?

Minun neuvolassa terveydenhoitaja kyllä sanoi, että voin käydä kuuntelemassa ylimääräisillä kerroilla sydänääniä jos haluan. Tosin tätä varten minun tulisi soittaa aina etukäteen aika, jotta pääsisin ylimääräiselle käynnille. Olen pari kertaa tässä välissä ollutkin kuuntelemassa sydänääniä, mutta kyllästyi ainaseen tunnin soittoaikaan, joten tilasin netistä AgelSounds koti-dopplerin. Nyt voin kuunnella sydänääniä joka ilta. Tämä ei tietenkään auta siihen, jos neuvolantädille olisi oikeasti jotain kysyttävää, mutta huojentaa muuuten, jos on huolissaan sikiöstä.

Välillä on vaan niin kummallista, miten päätetään mistä tässä maassa säästetään: vanhustenhuollosta, neuvolakäynneistä...

Kuulostaapa Helsingin meno karulta :(

Tampereella neuvola on 4-6 viikon välein viikolle 30, sitten 2-3 viikon välein ja lopussa viikottain. Lisäksi on kaksi ultraa ja 2-3 lääkäriä.

Juuri olin soittamassa neuvolan terv.hoitajalleni, koska rupesin ihmettelemään, että millonkas sinne lääkärille ekan kerran mennään. Odotan esikoista ja kaikki on uutta, nyt rv 14.

Tutkin aikataulua Helsingin terveyskeskuksen Äitiysneuvonta -sivustolta http://www.hel2.fi/terveyskeskus/su.../palvelut/raskaudenaik_kaynnit.html]Helsingin terveyskeskus: palvelut. Siellä olevat tiedot ovat näköjään vuodelta 2007, koska ensimmäinen lääkärikäynti olisi sen mukaan pitänyt olla jo vkolla 10-12. En ole saanut mitään infoa lääkäriin menosta tai käyntien karsinnasta ja siksi rupesin ihmettelemään, että mitäs nyt...

Mutta hyvä tietää, että säästöt on syynä eikä lahopääni. Aloin jo epäilemään, että olin unohtanut tärkeän käynnin lääkärissä. Neuvolakäynnillä kun mielestäni puhuttiin vain seuraavasta visiitistä terv.hoitajalla noin vkolla 22 sekä ultraäänistä. Kiitos tiedosta teille ja mukavaa alkanutta vuotta! :)

Mulla ihan samat mietteet kun sulla Hämillään ollut. Eka ultra oli kyllä eilen, mutta aloin kans lukemaan jamiettimään millon ekaan lääkäriin, kun lueskelin ihan samoja juttuja kun sinäkin. Nyt rv 12+0 ja seuraava neuvola vasta yli kuukauden päästä.

Mitäs ihmettä, kun moni tuossa edellä sanoi, että viikosta 36 eteenpäin neuvoloita on joka viikko. Mulla oli (lääkäri)neuvola vkolla 36 ja seuraava neuvola-aika olisi kuulemma ollut tietokoneen mukaan vasta viikolla 39! Terkkari sitten laittoi sen kumminkin viikkoa aikaisemmaksi. Mutta aika harvaksi on menneet loppuraskauden käynnitkin. Kolmatta tosin odottelen jo, mutta mun mielestä kanssa ennen oli käyntejä useammin.

Aika outoa meininkiä. Itse asustelen köyhäksi laajentuneessa pikkukaupungissa keskellä suomea, ja silti täällä on eka neuvola 8 rv, sit nt-ultra äitiyspolilla n.11-12rv, neuvolat ylipäätään rv 32 asti 4 vkon välein ja sit 2vko ja vika kuukausi vkon välein. rv 20 oli rakenneultra äitiyspolilla. Terkka on ollut aina sama, ja ihan ok aikaa on ollut. Lääkäreitä on ollut yksi, n. rv 26:lla. Ja enempää ei normaalisti tuukkaan. Niin, ja perhevalmennusta oli 5 kertaa, ja sit voi käydä kattoon sairaalaa etukäteen. Synnytyksestä ei ole ollut juuri mitään puhetta, valmennuksessakaan.. Se oli musta outoa.

Outoa on se jos Helsingissä on noin löysä neuvolatouhu, sikäli en kyllä yhtään enää ihmettele noita keskustelupalstojen kysymyksiä ja ihmettelyjä. Enkä myöskään lapsiperheiden ns. pahoinvointia, jos aattelee että lisääntyvässä porukassa on kuitenkin paljon muualta muuttanutta väkeä sekä maahanmuuttajia yms, keillä ei välttämättä ole tukiverkkoja tms joilta saada apua ja tukea ja vastauksia pieneen ja isoihin kysymyksiin. Eli eipä tartte ihmetellä mistä tulee sit nää teinirettelöijät, kun mahdollisesti tukea kaipaavilla vanhemmilla voi olla jo odotusaikana tärkein neuvoja netin keskustelupalstat..

Sillaikin jännää, että raskaudet kun on niin erilaisia, että lähes kaikki voi olla normaalia mutta yhtä lailla jossain asioissa esim supistuksista pitää reagoida. Itsellä on ollut erittäin oireeton raskaus (nyt reilu 30rv täys), ja jos nyt rupeaa suppaileen urakalla niin ihan yhtä hyvin voisin ajatella että no, nyt se menee niinkuin muillakin jotka valittaa raskaasta raskaudesta, vaikka kyse saattaisi olla oikeasta ennenaikaisen synnytyksen riskistä joka edellyttäisi lepoa ja saikkua.. mistä näitä vois tietää?

Itselläni eka neuvolakäynti viikolla 8. Seuraava viikolla 23! Tässä välissä toki ultrat. Ensimmäistä kertaa lääkäri viikolla 30 (pitäisi olla viikoilla 26-28), mutta kun "aikoja ei vaan ole", kun neuvolalääkäri vain kerran viikossa paikalla. Tämän jälkeen kuulemma kaksi terveydenhoitajakertaa ennen synnytystä. En ole ensisynnyttäjä, sillä olen saanut yhden lapsen 13v. sitten. Ensisynnyttäjille kuulemma enemmän kertoja.

Olen voinut todella pahoin läpi raskauden, minulla ollut rytmihäiriöitä, joissa syke nousee levossa n. 180:een, viimeiset kaksi viikkoa supistellut tosi paljon, en juuri pysty esim. rappuja kävelemään ylös (viikkoja 27+). Kerran työterveyslääkäri lähetti Naisten Klinikalle rytkmihäiröiden ja supistelujen takia - todellä karmeaa kohtelua, lääkäri vihainen minulle siitä, että työterveys lähetti sinne, kun neuvolaan olisi pitänyt mennä. Neuvolaan ei ole saanut puhelinyhteyttä 2 viikkoon (joko varattu tai sitten kukaan ei vastaa puhelinaikana).

Nyt supistellut paljon ja NKl:lta ohje, että neuvolalääkärille. Haluaisin sinne todella, mutta aika vasta 3 viikon päähän. Haluaisin todella varmistuksen, että kohdun suulla muutoksia, kun olo ollut niin huono ja tämän tästä vatsa ihan kovana ja kivuliaana. Sain ohjeet soittaa terveyskeskuksen akuuttiaikoja, josko terveyskeskuslääkäri voisi katsoa kohdun suun tilanteen - olen 3 aamuna soittanut ja olen päässyt lävitse vasta, kun kaikki akuuttiajat menneet.

No, tänään aika yksityiselle, mutta todella turhaa hehkuttaa suomalaisella hienolla julkisella terveyden huollolla ja neuvolajärjestelmällä. Itsellä ikää 40 v -> monessa maissa iän puolesta tehostettu raskauden seuranta, kun ikää enemmän. Suomessa ei - päinvastoin kaikki on karsittu, kun et ole ensisynnyttäjä.

Ja niin vielä, perhevalmennukseen ei pääse, koska en ole ensisynnyttäjä (miehelleni tämä 1. lapsi & synnytys). Ei myöskään synnytyssairaalaan tutustumaan - juuri sain tämän ilanhduttavan vastauksen neuvolasta.

Joku sanoi, että Helsingin meno kuulostaa karulta. Itse porskuttelen rv 29 ja olin kyllä alkuun samaa mieltä, että neuvolakäyntejä on tosi vähän, mutta tällä hetkellä ymmärrän senkin miksi. Alkuraskaudessa harvoin tapahtuu mitään kummallista ja miksi sitten juoksutettaisiin neuvolassa koko ajan. Kun ei siellä yleensä kummempia tehdäkään, keskustellaan vaan, katsotaan syke ja paino jne. Mä olen kyllä hyvin saanut neuvolatädin puhelimitse kiinni, jos käyntien välissä on tullut jotain kysyttävää ja vastauksenkin asiallisesti. Mulle myös sanottiin, että lisäkäyntejä saa esim. sydänäänien kuunteluun, jos tahtoo, mutten kahden km:n kokeneenakaan ole kokenut tarvetta varsinkaan sen jälkeen kun liikkeet alkoivat tuntumaan. Eli mun mielestä on aivan loogista, ettei niitä neuvolakäyntejä jokaiselle laiteta parin viikon välein, koska harvoilla on oikeasti niille mitään käyttöä. Pitää olla itse aktiivinen, jos on kysyttävää! Ei ne sua yksin jätä ja hoitamatta, jos oikeasti on tarve. Noin viikolta 30 lähtien alkaa niitä käyntejä olemaan kahden viikon välein. Täältä näet kuinka usein käyntejä on, josset tätä neuvolastasi saanut: http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvolak_yntien+m__r_ .

Ongelmahan tässä juuri on se, että yhteyttä ei ole mun tapauksessa saanut neuvolaan, tässä ilmeisesti on aika paljon neuvolakohtaisia eroja. Alkuraskaudessa tarvetta olisi todellakin ollut minulla. Mua ei todellakaan aktiivisuuden puutteesta voi syyttää, olen todellakin yrittänyt saada yhteyttä moneen otteeseen eri tahoihin.

Ja nyt olisin saanut lääkärin ajan vasta kolmen viikon päähän, vaikka selkeästi tarve. No tänään yksityiselle, joka määräsi heti kolmen viikon sairasloman ja varoitteli, ettei välttämättä enää töihin paluuta ole. Kohdun kaulalyhentynyt, vauva todella alhaalla lantiossa, kuulemma ehdottoman tärkeää totaalinen lepo. Jos olisin vain odotellut sitä neuvolan lääkärin aikaa ja ollut ilman saikkua, niin olisi voinut tilanne mennä aika pahaksi, sanoi yksityisääkäri, joka on itse asiassa myös Kättärin ylilääkäri. Hän oli myös itse sitä mieltä, että nykyinen järjestelmä ei toimi, sillä jotkut neuvola-alueet (mm. alue, missä itse asun) ovat täysin ylikuormitettuja ja palvelutaso ei vastaa sitä mitä pitäisi.
" Pitää olla itse aktiivinen, jos on kysyttävää! Ei ne sua yksin jätä ja hoitamatta, jos oikeasti on tarve." - > todella ärsyttää tollaiset besser wisser -kommentit, sillä juuri olen kuvannut kuinka minun kohdalla oikeassa tarpeessa ei apua saa.

Mutta onneksi yksityispuoli vetää ja sieltä saa hyvää hoitoa, silloin kun tarvitsee. Toki se rahapussia verottaa.

Enpä tarkoittanut kommenttia mitenkään pahalla ja henkilökohtaisesti. Itse vain olen kohdannut liian usein ihmisiä, jotka olettavat että kaikki tuodaan suunnilleen eteen ja ei vaivauduta itse tekemään asioiden eteen mitään. Eli samaa tämäkin asia koskee, että odotetaan, että kutsu sinne neuvolaan tulee ja ei tajuta että voidaan itsekin kysellä asioiden perään. Mun mielestä on turha tässä jupista siitä, että kun kaupunki säästää ja siksi vähennetään neuvolakäyntien määrää. Sille ei yksinkertaisesti mitään voi. Voidaan olla tyytyväisiä, että meillä tuo ilmainen systeemi edes jotenkin toimii. Monissa maissa ei ole tätäkään. Mutta hyvä äiti 40v, kun valotit omaa tilannetta ja sun kohdalla ei varmasti ole yrittämisestä kiinni. Hyvinkin voi olla kaupungin aluekohtaisia eroja tai sitten jopa neuvolatätien välisiä eroja näissäkin asioissa.

Joku sanoi, että Helsingin meno kuulostaa karulta. Itse porskuttelen rv 29 ja olin kyllä alkuun samaa mieltä, että neuvolakäyntejä on tosi vähän, mutta tällä hetkellä ymmärrän senkin miksi. Alkuraskaudessa harvoin tapahtuu mitään kummallista ja miksi sitten juoksutettaisiin neuvolassa koko ajan. Kun ei siellä yleensä kummempia tehdäkään, keskustellaan vaan, katsotaan syke ja paino jne. Mä olen kyllä hyvin saanut neuvolatädin puhelimitse kiinni, jos käyntien välissä on tullut jotain kysyttävää ja vastauksenkin asiallisesti. Mulle myös sanottiin, että lisäkäyntejä saa esim. sydänäänien kuunteluun, jos tahtoo, mutten kahden km:n kokeneenakaan ole kokenut tarvetta varsinkaan sen jälkeen kun liikkeet alkoivat tuntumaan. Eli mun mielestä on aivan loogista, ettei niitä neuvolakäyntejä jokaiselle laiteta parin viikon välein, koska harvoilla on oikeasti niille mitään käyttöä. Pitää olla itse aktiivinen, jos on kysyttävää! Ei ne sua yksin jätä ja hoitamatta, jos oikeasti on tarve. Noin viikolta 30 lähtien alkaa niitä käyntejä olemaan kahden viikon välein. Täältä näet kuinka usein käyntejä on, josset tätä neuvolastasi saanut: Helsingin kaupunki_ .
JUU ihan samaa ihmettelen että miksi niitä käyntejä pitäisi olla kun asiat voi hoitaa puhelimessa ja aina saa ajan jos oikea hätätilanne on! Itselläni on ainakin muutenkin niinpaljon ajanvietettä että hyvä vaan kun ei tarvitse käydä "juoruilemassa, puntarissa jne"...luulenpa että nykyään kaiken tarvittavan tiedon saa netistäkin,hieman omatoimisuutta tosiaan,piaan sitä tarvitsettekin te esikoisen odottelijat varsinkin=D

Viimeksi muokattu:
Kyllä moni raskaana oleva, itseni mukaan lukien, kaipaa tietoa, ammattitaitoa, keskustelutukea ja ainakin sen sydänäänien kuuntelun. Se, että itse etsii netistä tietoa ei todellakaan ole tarpeeksi.

Surulliselta kuulostaa Helsingin meininki. Väärässä paikassa mielestäni säästetään! Tampereella on ensimmäinen neuvolakäynti 9. - 11. viikolla. Sen jälkeen käydään neuvolassa noin kuukauden välein, kunnes loppuraskaudessa tiheämmin, ihan viimeisten viikkojen aikana kerran viikossa. Lääkärintarkastuksia noista on pari kolme ja ultrassa käydään kaksi kertaa. Perhevalmennusta on loppuraskauden aikana esikoistaan odottaville pari kertaa.

Kuntien välillä on neuvolapalveluissa ihan valtavia eroja! Kaverini odottaa vauvaa Seinäjoella ja siellä palvelut on järjestetty käsittämättömän hyvin: vauva esimerkiksi ultrataan jokaisella neuvolakäynnillä ja jo alkuraskauden aikana oli järjestetty perhevalmennusta useamman kerran ja esim. fysioterapeutin palvelut äidille. Samoin hammashoitolaan tuli kutsu molemmille(!) vanhemmille, Tampereella ei tästä raskaana olevien hammashoidosta puhuttu mitään, vaikka olen ymmärtänyt sen olevan lakisääteistä.

Yhteistyössä