Myöhäinen keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellamuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ellamuori

Uusi jäsen
25.05.2013
1
0
1
Nyt täytyi laittaa viestiä viime yön valvomisen jälkeen. Täällä tilanne se, että olen/olin raskaana viikolla 14+2, nt-ultrassa on käyty reilu viikko sitten ja siellä kaikki mainiosti. Kotidopplerilla olen saanut sydänäänet kuulumaan jo rv 8 alkaen ja kuunnellut oman mielenrauhan vuoksi niitä kerran päivässä.

Eilen illalla ajattelin taas tehdä tavallisen tarkistuksen ja kuunnella sydänäänet, mutta niitä ei löytynytkään! Vaihdoin paristoja laitteeseen ja kiersin koko vatsan alueen tarkasti moneen kertaan, mutta ei =( Sitten yritin mennä nukkumaan, mutta ei siitä mitään ole tullut, neljä kertaa yöllä olen noussut ja yrittänyt sydänääniä löytää. Olen ne löytänyt aikaisemmin helposti, joten ei kovin lupaavalta vaikuta. Kamalaa on myös se että tämä siis tapahtui perjantai-iltana ja nytkö minun täytyy odotella maanantaita että pääsen neuvolaan toteamaan sikiön menehtymisen..

En olisi uskonut tässä voivan käydä näin, kun kriittisimmät viikot olivat takana ja nt-ultra käytynä, viime jouluna edellinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv 11. Tämä tuntuu epätodelliselta että taas näin ja vielä tällaisilla viikoilla.

Koko yön mietin selviytymiskeinoja ja ajattelin kysellä löytyykö täältä kohtalotovereita? Kuinka olette jatkaneet eteenpäin? Tuntuu toivottomalta.

Toki itselläni on kaksi lasta jo ennestään ja myös yksi varhainen keskenmeno, mutta nämä peräkkäiset tuntuvat jo epätodelliselta.

Nyt vedät syvään henkeä ja rauhoitut. Minulla on ollut doppleri käytössä kolmessa raskaudessa ja muutaman kerran on käynyt niin, että en ole ääniä saanut kuuluviin.

Ekan kerran kun niin kävi, olin viikolla 17. Menin ultraan yksityiselle ja sain kuulla ja nähdä, että vauva voi mainiosti. Köllötteli vain selällään kohdun pohjalla, ilmeisesti niin, että doppleri ei ääniä sieltä tavoittanut. Minulla on taustalla kohtukuolema, joten tuo äänien kuuntelu rauhoitti kummasti raskauden edetessä.

Sinullakin voi olla niin, että vauva vain on vielä niin pieni, että pääsee piiloutumaan tai dopplerin ulottumattomiin. Kannattaa käydä pissalla, joten esim. rakon tyhjentyminen voi saada vauvan muuttamaan asentoa. Tai yrittää kuunnella ääniä toisessa asennossa (kyljellään). Myös niitä ääniä voi vielä etsiä sieltä aivan alhaalta, häpyluun päältä. Ja sitten voi pitää taukoa ja yrittää myöhemmin uudelleen, vauva voi vaihtaa paikkaa sillä aikaa.

Toivotaan, että sinulla ja vauvalla on kaikki kunnossa.:hug:

Hei!

Paljon voimia sinulle odotteluun ja epätietoisuuteen! Scala kertoikin jo hyviä vinkkejä, millä voit yrittää sydänääniä metsästää. Itselle tapahtui se pahin mahdollinen, rv 17+4 ei neuvolassa saatu sydänääniä kuuluviin ja sairaalassa ultrassa todettiin että sikiö oli kuollut. Kuitenkin ennen ultrausta lääkäri sanoi, että useimmissa tapauksissa on kyse väärästä hälyytyksestä, kun neuvolasta laittavat lähetteen ettei sydänääniä kuulu. Joten älä vielä menetä toivoasi, myöhäiset keskenmenot ovat onneksi hyvin hyvin harvinaisia. Jos kuitenkin pahin käy toteen, vertaistukea kyllä löytyy (minulle saa esim kirjoittaa). Mutta vielä on toivoa, pidän kovasti sinulle peukkuja, että kaikki on hyvin!

Miirabell

Yhteistyössä