Kuinka usein lapsi hoitoon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikävää, että täällä niin kärkkäästi puututaan toisten valintoihin, koskien lastenhoitoa. Eiköhän ole jokaisen oma asia/ päätös, kuinka usein lapsi viedään esim. mummolaan hoitoon. Ei luulisi sen olevan muilta mitenkään pois...

Mikäli toiset ova tyytyväisiä omaan perhe-elämäänsä (ilman hoitajia), täytyykö sitä hehkuttaa hullun lailla ja tyrmätä toisten valinnat (jos haluavat viedä lapsen usein hoitoon). Mielestäni jokainen tehköön omat valintansa. Eikös alkuperäinen kysymys kuulunutkin, kuinka usein viette lapsen hoitoon? Tarkoitus ei ollut syytellä muita valinnoistaan (ja jakaa kasvatusohjeita), vaan kertoa oma tilanteensa.

Toisilla on mummit ym. tarjolla, toisilla taas ei. Jokainen taaplaa tyylillään, ja annettaan kaikille tehdä omat valintansa. Jookos?

Lapsetkin ovat niin kovin erilaisia. Itselläni on aika temperamentinen&vaativa pikkuneiti (1,6v) kotona, ja välillä on voimat aika vähissä hänen kanssaan. Ikää minulla on jo yli 30v. , joten menty ja tultu on kyllä miehen kanssa jo ennen lasta. Eli siis voimattomuus ja väsyminen lapsenhoitoon eivät johdu suinkaan siitä. Rakastan lastani yli kaiken, mutta kai sitä äiti joskus saa olla väsynytkin. Olen tyytyväinen elämääni, mutta kyllä parisuhteeseenkin on hyvä välillä panostaa, ilman lasta. Perheen kesken vietämme kyllä paljon aikaa, joten mielestäni parisuhde-aika ei tosiaankaan ole perheen yhteisestä ajasta pois.

Kuten sanottu, jokainen taaplaa tyylillään. Yhtä oikeaa tapaa toimia ei varmaankaan ole.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 13:17 Annika kirjoitti:
Ikävää, että täällä niin kärkkäästi puututaan toisten valintoihin, koskien lastenhoitoa. Eiköhän ole jokaisen oma asia/ päätös, kuinka usein lapsi viedään esim. mummolaan hoitoon. Ei luulisi sen olevan muilta mitenkään pois...

Mikäli toiset ova tyytyväisiä omaan perhe-elämäänsä (ilman hoitajia), täytyykö sitä hehkuttaa hullun lailla ja tyrmätä toisten valinnat (jos haluavat viedä lapsen usein hoitoon). Mielestäni jokainen tehköön omat valintansa. Eikös alkuperäinen kysymys kuulunutkin, kuinka usein viette lapsen hoitoon? Tarkoitus ei ollut syytellä muita valinnoistaan (ja jakaa kasvatusohjeita), vaan kertoa oma tilanteensa.

Toisilla on mummit ym. tarjolla, toisilla taas ei. Jokainen taaplaa tyylillään, ja annettaan kaikille tehdä omat valintansa. Jookos?

Lapsetkin ovat niin kovin erilaisia. Itselläni on aika temperamentinen&vaativa pikkuneiti (1,6v) kotona, ja välillä on voimat aika vähissä hänen kanssaan. Ikää minulla on jo yli 30v. , joten menty ja tultu on kyllä miehen kanssa jo ennen lasta. Eli siis voimattomuus ja väsyminen lapsenhoitoon eivät johdu suinkaan siitä. Rakastan lastani yli kaiken, mutta kai sitä äiti joskus saa olla väsynytkin. Olen tyytyväinen elämääni, mutta kyllä parisuhteeseenkin on hyvä välillä panostaa, ilman lasta. Perheen kesken vietämme kyllä paljon aikaa, joten mielestäni parisuhde-aika ei tosiaankaan ole perheen yhteisestä ajasta pois.

Kuten sanottu, jokainen taaplaa tyylillään. Yhtä oikeaa tapaa toimia ei varmaankaan ole.

ihan kuin minun suustani,paitsi että tyttö 1 v.1 kk =)

Mielestäni on aika suuri ero siinä, viedäänkö lapsi yökylään vai hoitoon päiväsaikaan pariksi tunniksi esim. mummolaan.

Itse imetin lastani hieman alle 1vuotta, joten sinä aikana ei yökyläily olisi mitenkään ollut mahdollista (en halunnut pumpata maitoa/ antaa korviketta). Nyt pikkusella on ikää 1,5 vuotta ja pikka hiljaa voisin vaikka kokeilla yöhoitajaa, mutta omassa kodissa alkuunsa. Se olisi mielestäni "pehmeämpi" vaihtoehto meidän pienelle.

Päiväsaikaan lapsi on ollut pari kertaa hoidossa, tunnin pari, kun on ollut itsellä esim. lääkäri, kampaaja ym.

Meillä tyttö 1v4kk on mummilassa yökylässä tarpeen mukaan.Välillä on useammin,välillä harvemmin.Veikkaisin,että v. 2006 tyttö on ollut mummilassa yötä 3 kertaa.Kerran oli ystävien häät,muuttopäivän ja kun mulla oli synttärit.Keväällä oltiin 2 yötä miehen kanssa parisuhdetta hoitamassa kylpylässä (mä siis nukuin koko ajan).Elokuussa tyttö menee koko viikonlopuksi,koska on kavereiden häät ja aikataulut menee niin,että ei ehdittäis valmistautua häihin,siis pukea jne. kunnolla,jos vietäis tyttö vasta lauantaina.Haluamme kuitenkin olla ihan rauhassa mummilla,enne kuin lähdemme.Nyt olis kova kiire ja päikkäri- ym.rytmit menis sekaisin,niin ratkaisimme asian näin.Mielestäni on lapsen etu,että saa nyt tällä kertaa asettua taloksi kunnolla.

Tyttö tykkää hirveästi olla mummilla,koska mummi on lapselle aivan eri lailla läsnä kuin itse olen.Tottakai minäkin lapsen kanssa puuhailen kaikenlaista,mutta en ihan samalla intensiteetillä.En esim. jaksa konttailla ympäri asuntoa 2h putkeen.

Mielestäni jokainen tekee,kuten parhaaksi näkee.Jos meidän tyttäremme jäisi itkemään peräämme ja kärsisi mummilaan jättämisestä,emme tekisimme varmasti toisin.Joku nyt varmasti viisastelee,että "mistäs minä sen tiedän,kärsiikö lapsi,kun lapsen paikka on kotona",niin voin sanoa,että kyllä minä sen tiedän.Onhan minulla äidinvaisto,silmät,korvat ja äitini kyllä sanoisi suoraan,jos ongelmia olisi.

Kun tyttö näkee mummin,silmät suurenevat ja suu aukeaa apposen amolleen,katsoo äitiin tai isiin ja sanoo "hejjj".Uskoisin,että lapseni tuntee jo mumminsa ja kokee olonsa turvalliseksi.

Kuten totesin,meillä lapsi on hoidossa tarpeen mukaan.Itse olen hoitovapaalla ja mies on työn puolesta välillä paljonkin poissa.Yhteinen aika on kortilla ja oma jaksaminen on välillä vaikeaa.Oma lapsi on maailman rakkain,mutta kyllä sitä joskus kaipaa aikaa ilman lastakin.

Ja olemme mieheni kanssa menneet nuoruudessa molemmat AIVAN tarpeeksi,että siitä tässä ei ole kyse.Suurin osa vuodesta menee kyllä ihan tässä kotipiirissä lapsen kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 11:01 Päivärytmi kuntoon kirjoitti:
Kannattaisi miettiä ennen perheen perustamista omia voimavarojaan.

Meillä ei ainakaan ole kyse pelkästään voimavaroista jos lapsi menee hoitoon. Haluan että lapseni ympärillä on joukko aikuisia ja lapsia jotka ovat tärkeitä ja rakkaita. Kyläily (mukaanluettuna yökyläily) auttavat asiaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 15:42 Hay-D kirjoitti:
\
Kannattaisi miettiä ennen perheen perustamista omia voimavarojaan.

Meillä ei ainakaan ole kyse pelkästään voimavaroista jos lapsi menee hoitoon. Haluan että lapseni ympärillä on joukko aikuisia ja lapsia jotka ovat tärkeitä ja rakkaita. Kyläily (mukaanluettuna yökyläily) auttavat asiaa.

Niinpä! Ja ei sitä kukaan voi kuvitella etukäteen millaista rankkuutta on hoitaa 4 kk koliikkivauvaa ja joka vielä sen jälkeen kärsii univaikeuksista heräillen 10 kertaa yössä. Kaikki jotka ovat tämän kokeneet, eivät aukoisi päätään tuolla lailla kuin "päivärytmi kuntoon"-kirjoittaja...

pistipä monesta tekstistä silmään syyllistävät kommentit siitä, että lapsi vietäisiin hoitoon, kun halutaan ryypätä tai kun ei jakseta lasta.
Lukeudun itse näihin nuoriin äiteihin 22-vee ja voin sanoa käsi sydämmellä, että meillä neiti 1½-vuotta on mummilassa yökylässä kerran kuussa, en pidä määräää paljona, ( näin kesäisin mummila on mökki jossa olemme koko perheen voimin kaikki viikonloput).
Päivisin tyttö on hoidossa, koska itse olen töissä.
Tyttö rakastaa mummia ja vaaria!!!!
Niin ja emme me mene ryyppäämään kun lapsi menee hoitoon, viimeksi oltiin perjantai-ilta linnanmäellä tuttava pariskunnan kanssa laitteissa pyörimässä. Edellisenä viikonloppuna olimme koko perhe!

Miksi vapaa-aika lapsista tarkoittaa monelle "mustamaalajalle" vain ryyppäämistä tai seksiä?

On kai sitä muutakin mitä voi tehdä kahdestaan miehen kanssa!? :o :o :/ \|O Ei me seksin takia hoitoon viedä eikä juhlimisen! Syynä voi olla urheilukisat eri kaupungissa, shoppailureissu, elokuviin meno (on muuten pirun vaikeeta 8 kk kanssa... ;) ), Remontoiminen ja maalaaminen kotona (silloin on todellakin parempi, ettei lapset hengittele maalin käryjä...) tai mitä ikinä muuta.

Mutta toisilla ei ole nähtävästi elämää, sen näkee jo siitä, että mielikuvitus ei riitä keksimään muille sen parempaa selitystä ja menoa kuin joku ryyppääminen. Ehkä se on teidän ainoa vaihtoehto jos olisitte kaksin, mutta meidän ja monien muiden elämään kuuluu paljon muutakin ja joka paikkaan lapsilla ei ole mahdollista tulla.

Kateellisten panettelua veikkaan... Kannattaisi ainakin kokeilla, sillä miksi arvostella jos ei edes tiedä...

Meillä on tämmönen tilanne:

Meillä on yksi lapsi (1v4kk) ja toinen tulossa. Asutaan ulkomailla, joten ei ole mummeja eikä kummeja lähellä. Mies tekee tosi pitkiä työpäiviä eli on kotona käytännössä vain viikonloppuna (viikolla käy tietysti nukkumassa kotona, jos ei ole työmatkalla). Meidän lapsi ei siis ole ollut vielä kertaakaan hoidossa. Minua ei todellakaan ole huolestuttanut se, miten lapsi sitten joskus tottuu muihin hoitajiin, kun nyt vaan päivät touhottaa minun kanssa. Hyvähän se on pienen lapsen olla kotona päivät. Mutta minusta itsestäni alkaa tuntua, etten enää jaksa ilman hoitajaa eli omaa aikaa, tuntuu että pää räjähtää. Yritän siis pian hankkia jonkun hoitajan, että voin mennä toisinaan ihan yksin vaikka ulos kävelylle. On pakko saada oma jaksaminen taas kuntoon ennen kuin toinen lapsi syntyy. Ehkäpä sitten kun lapsi on tottunut hoitajaan, otetaan myös joku kerta miehenkin kanssa yhteistä aikaa.

Eli te joilla on turvallisia aikuisia lähettyvillä, joille voitte lapsenne hyvillä mielin jättää (ja se tuntuu teistä tarpeelliselta) niin nauttikaa ihmeessa omasta ajasta! Itsekin sellaisesta tilanteesta haaveilen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 19:41 Aikaa lapsille kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 17:28 pihlanmamma kirjoitti:
Meillä on tyttö ollut perhepäivähoidossa 3-5 päivää viikossa 10kk iästä ja nyt 1v 5kk iässä oli ekaa kertaa mummolassa 4 yötä ilman vanhempia ja hienosti meni. Hoitajaksi ollaan pyydetty kummitätejä ehkä parin kuukauden välein iltaisin jotta päästään itse ulos syömään tai elokuviin. Mielestäni on hyvä asia että lapsi ei ole niin totaalisesti kiinni vanhemmissaan ettei voisi olla hoidossa tai hoitajan kanssa muutamaa tuntia.

Miksi ruikutatte täällä jatkuvasti parisuhteen hoidosta? Oletteko miettineet ennen lasten saantia, että elämänne muuttuu täysin lapsen synnyttyä? Entiseen sinkku- ja pariskuntaelämään ei ole paluuta. Äidit valittavat kilpaa, kuinka lapset pitäisi saada lähes joka viikko hoitoon, että pääsisi taas yksin tai miehen kanssa menemään. Voihan sitä laittaa lapset ajoissa nukkumaan ja katsoa kotona elokuvan tai laittaa kotona kunnon ruokaa.

Työssäkäyvät vanhemmat vievät lapsensa päivähoitoon. Päivähoito on lapsille raskaampaa kuin kotona olo. Miksi pitää viedä lapset vapaa-aikanakin hoitoon? Laskekaapa huviksenne, kuinka monta tuntia vietätte viikossa lastenne kanssa!

Oletteko henkisesti kypsiä vanhemmiksi? Onko nuoruus jäänyt elämättä, kun haluatte elää pienten lasten kanssa samalla tavalla kuin sinkut?
Isovanhempia ja sukulaisia ruikutetaan hoitoavuksi. Käsittämätöntä, että ihan pieniäkin vauvoja jätetään mummolaan hoitoon pitkäksi ajaksi! 4 yön ero vanhemmista on pitkä reilun vuoden ikäiselle lapselle. Ymmärrän, että lapsilla on joskus hoitaja kotona, mutta tämänikäisten yökylään raahaamista en todellakaan tajua!

Voi luoja kun jotkut jaksaa valittaa! Jokainen saa itse päättää miten lapsensa hoitaa eikä pitäs olla toisilla mitään nokan koputtamista jos vanhemmat haluaa viedä lapsensa hoitoon tai olla viemättä. Henkinen kypsyys puuttuu niiltä jotka eivät voi olla arvostelematta toisten vanhempien valintoja!

Minusta on tosi tärkeää että lapsi oppii tuntemaan hyvin myös isovanhemmat ja meidän tytön kohdalla mummolaan meno ei ole meistä vaan mummon tahdosta ja toiveesta kiinni. Olemme molemmat kolmekymppisiä eikä meillä ole mitään tarvetta päästä joka viikko bailaamaan, päinvastoin lapsen ollessa hoidossa hoidamme arjen kotihommia ja olemme kotosalla. Lapsen kanssa ollessamme olemme läsnä sataprosenttisesti, emme katsele samalla telkkua tai puuhaa muuta. Jos puuhataan niin puuhataan yhdessä. Tyttö jää pian taas kotiin äidin kanssa kun pikkusisko syntyy. Siltikin aiomme tarjota lapsellemme myös jatkossa mahdollisuuden leikkiä ryhmässä toisten lasten kanssa.

Omasta mielestäni en todellakaan!
Lapseni on hieman yli kahden ja ollut useaan otteeseen isovanhemmilla sekä mummilla että papalla (ovat eronneet) yökylässä tai päivähoidossa.
Ollaan mieheni kanssa tehty risteilyjä, käyty elokuvissa tms. hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin. Lapsemme viihtyy erinomaisesti isovanhempien kanssa ja isovanhemmat ikävöivät häntä jo kovasti jos eivät viikkoon näe, joten miksi en soisi heillekin sitä iloa, että saavat viettää aikaa pikkuisen kanssa, muut lapsenlapset ovat jo niin isoja, etteivät paljon hoitoa enää tarvitse.
Olen myöskin sitä mieltä, että nämä moralisoijat ovat tod.näk. kateellista porukkaa eivätkä saa lapsiaan mihinkään hoitoon niin sitten on pakko moralisoida muitakin. Nämä ihmiset juuri raahaavat vauvansa laivoille tai muihin paikkoihin mistä reissuista niin pienet eivät todellakaan nauti. Mielummin jätän lapseni kotiin tai vien hoitoon.
Joten "täydelliset" äidit, kun vanhemmat hoitavat parisuhdettaan ja ovat onnellisia yhdessä, ovat lapsetkin onnellisia!
Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille "huonoille" äideille :)

Meillä keskosten äideillä on tosi iso kynnys viedä lapsi mihinkään hoitoon. Lapsen menettämistä on joutunut pelkäämään useaan otteeseen niin ehkäpä se johtuu siitä.. mutta en kyllä koe että minun pitäisikään viedä kun kotiäitinä olen. Kerhoon ajateltiin poika nyt syksyllä viedä. :) Toista kovasti kuumeillaan! :heart: Mutta en tuomitse niitä jotka vievät lapsensa useinkin hoitoon muun kuin ainaisen ryyppäämisen takia, niitäkin valitettavasti on paljon.. :( <br><br>

Kyllä se lapsi on paljon onnellisempi, kun äiti ja isä rakastaa toisiaan. Ja on tosiaan helpompi rakastaa, jos pääsee välillä johonkin tuulettumaan sen rakkaansa kanssa.

Ehkä kannattaa harkita sitä, että maksaa jollekkin vaikka vähäsen siitä lapsen hoidosta, vaikka pariksi tunniksi. Jos lähtee miehen kanssa vaikka illalla, niin että laittaa lapsen nukkumaan, niin ei sitä ole vaikea silloin hoitaa. Sen kun kattoo telkkaria. Ei luulisi olevan vaikea hoitokeikka.

Pyytäkää hoitajaksi joku luotettava teiniks, joka haluaa rahaa ja tykkää lapsista.

Vanhempien parisuhde on lapsen koti. Tyhmää puhetta sellainen, ettei sitä saisi hoitaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 13:56 pahasilmä kirjoitti:
Vanhempien parisuhde on lapsen koti. Tyhmää puhetta sellainen, ettei sitä saisi hoitaa.

Totta puhut. Olen vain itse miettinyt, miksi nykyään on tullut sellainen käsitys, että parisuhteen hoitaminen tarkoittaa nimenomaan lapsesta erossa olemista? Kysyn tämän täysin ilman tuomitsevaa sävyä. Meidän lapsemme ei ole juurikaan ollut hoidossa (no, pari kertaa pari tuntia), ja monet kaveriperheet ihmettelevät tätä ratkaisua, koska "pitäisihän sitä parisuhdettakin hoitaa" \|O . Kertokaa mulle, mistä tää ajattelumalli johtuu...? Tuntuu, että monet pitävät outona, kun on vaan kivaa olla koko perhe kimpassa päivästä toiseen... Kahdenkeskistä aikaa meillä on iltaisin, kun kaveri nukkuu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 18:35 Kiiwi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 13:56 pahasilmä kirjoitti:

Totta puhut. Olen vain itse miettinyt, miksi nykyään on tullut sellainen käsitys, että parisuhteen hoitaminen tarkoittaa nimenomaan lapsesta erossa olemista? Kysyn tämän täysin ilman tuomitsevaa sävyä. Meidän lapsemme ei ole juurikaan ollut hoidossa (no, pari kertaa pari tuntia), ja monet kaveriperheet ihmettelevät tätä ratkaisua, koska "pitäisihän sitä parisuhdettakin hoitaa" \|O . Kertokaa mulle, mistä tää ajattelumalli johtuu...? Tuntuu, että monet pitävät outona, kun on vaan kivaa olla koko perhe kimpassa päivästä toiseen... Kahdenkeskistä aikaa meillä on iltaisin, kun kaveri nukkuu.

No meillä ei niin hirveesti kahdenkeskistä aikaa oo illalla. Tyttö 1,5v nukkuu yönsä usein huonosti tai siis heräilee monasti ja pienempänä oli paha koliikki. Aamuisin herää jo kuuden seitsemän aikaa. Kun tyttö saadaan nukkumaan yleensä kahdeksan puoli kymmenen välillä niin me ollaan niin rättipoikkiväsyneitä että ei siinä hirveesti hoideta parisuhdetta. Maataan hiljaa sohvalla lamaantuneina ja syödään iltapalaa ja sitten nukkumaan ja taju kankaalle. Hyvä kun pienen iltapusun jaksaa antaa :) Meillä tyttö imee meistä mehut tosi tehokkaasti, kyllä perheen kesken on ihana touhuta, mutta ei siinä samalla voi sitä parisuhdetta hoitaa ainakaan meillä. Kun on miehen kanssa kahdestaan niin voi 100 prosenttisesti vaan keskittyä siihen ja harrastaa vaikka vaan pitkiä (ja keskeytymättömiä!) keskusteluja niin ja harrastaa sitä itteensä :ashamed: Mulle on ainakin helpompi olla mieheni läheisyydessä kun saa keskittyä vain ja ainoastaan siihen.
Selvittikö tämä asian? :)

Niin ja tässä taas näkyy kun aikuiset keskustelevat, tosi mielenkiintoisia kommentteja joillain :o Kun se juttu on vaan niin että kun perhettä perustaa niin ei siinä olla vaan pelkästään äiti ja isä vaan mies ja (avo-)vaimo ja totakin puolta täytyy ylläpitää! :)

Onhan se vähän erilaista ylläpitää sitä suhdetta käymällä kahdestaan elokuvissa tai ravintolassa, ku että ollaan koko perhe leikkipuistossa. Leikkipuistot ja vauvan vaippojen laadun vertailu ei ole ainakaan mun mielestä mitään romanttista.

Onhan se lapsen kanssa olo totta kai kivaa, mutta se vaan ei aja samaa asiaa, kuin kahdenkeskinen hetki. Monet vanhemmat on tosi väsyneitä siinä vaiheessa, kun lapset on saatu nukkumaan ja ois sitä aikaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 08:57 Huono äitikö kirjoitti:
Omasta mielestäni en todellakaan!
Lapseni on hieman yli kahden ja ollut useaan otteeseen isovanhemmilla sekä mummilla että papalla (ovat eronneet) yökylässä tai päivähoidossa.
Ollaan mieheni kanssa tehty risteilyjä, käyty elokuvissa tms. hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin. Lapsemme viihtyy erinomaisesti isovanhempien kanssa ja isovanhemmat ikävöivät häntä jo kovasti jos eivät viikkoon näe, joten miksi en soisi heillekin sitä iloa, että saavat viettää aikaa pikkuisen kanssa, muut lapsenlapset ovat jo niin isoja, etteivät paljon hoitoa enää tarvitse.
Olen myöskin sitä mieltä, että nämä moralisoijat ovat tod.näk. kateellista porukkaa eivätkä saa lapsiaan mihinkään hoitoon niin sitten on pakko moralisoida muitakin. Nämä ihmiset juuri raahaavat vauvansa laivoille tai muihin paikkoihin mistä reissuista niin pienet eivät todellakaan nauti. Mielummin jätän lapseni kotiin tai vien hoitoon.
Joten "täydelliset" äidit, kun vanhemmat hoitavat parisuhdettaan ja ovat onnellisia yhdessä, ovat lapsetkin onnellisia!
Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille "huonoille" äideille :)

Jos sinun lapsesi ei viihdy laivalla tai matkoilla, eihän se sitä tarkoita, ettei kenenkään lapset viihdy risteilyllä tai matkoilla!

2-vuotiaan lapsen kanssa pärjää laivalla vallan hyvin! En ymmärrä, mikä laivalla tai matkalla yleensä olisi sellaista, mikä olisi lapselle haitallista. Jokainen täysijärkinen vanhempi valvoo lapsiaan, oli sitten kotona tai matkalla!

Iso osa risteilijöistä on lapsiperheitä. Meillä tehdään pari risteilyä vuodessa. Lapset odottavat innolla laivareissua, koska laivalla on monenlaista tekemistä ja nähtävää myös perheen pienimmille.

Meillä olisi mahdollisuus viedä lapset hoitoon esim. mieheni vanhemmille. Mieluummin hoidan lapset itse kuin laitan anoppilaan hoitoon! Kaikilla nämä isovanhemmat eivät ole niin luotettavia ja erinomaisia hoitajia kuin täällä kilpaa kehutaan. Jos sukulaiset asuvat toisella puolella Suomea, niin vaatii melkoista raahaamista lähteä ajamaan monta sataa kilometriä lapsia hoitoon ja takaisin. Saati, että lapsen päivärytmi on mummolan jälkeen viikon sekaisin!

Miksi täällä moralisoidaan niitä vanhempia, jotka eivät syystä tai toisesta lapsiaan yökylään laita?

Jos sinun lapsesi ei viihdy laivalla tai matkoilla, eihän se sitä tarkoita, ettei kenenkään lapset viihdy risteilyllä tai matkoilla!

2-vuotiaan lapsen kanssa pärjää laivalla vallan hyvin! En ymmärrä, mikä laivalla tai matkalla yleensä olisi sellaista, mikä olisi lapselle haitallista. Jokainen täysijärkinen vanhempi valvoo lapsiaan, oli sitten kotona tai matkalla!

Iso osa risteilijöistä on lapsiperheitä. Meillä tehdään pari risteilyä vuodessa. Lapset odottavat innolla laivareissua, koska laivalla on monenlaista tekemistä ja nähtävää myös perheen pienimmille.

Meillä olisi mahdollisuus viedä lapset hoitoon esim. mieheni vanhemmille. Mieluummin hoidan lapset itse kuin laitan anoppilaan hoitoon! Kaikilla nämä isovanhemmat eivät ole niin luotettavia ja erinomaisia hoitajia kuin täällä kilpaa kehutaan. Jos sukulaiset asuvat toisella puolella Suomea, niin vaatii melkoista raahaamista lähteä ajamaan monta sataa kilometriä lapsia hoitoon ja takaisin. Saati, että lapsen päivärytmi on mummolan jälkeen viikon sekaisin!

Miksi täällä moralisoidaan niitä vanhempia, jotka eivät syystä tai toisesta lapsiaan yökylään laita?

Jos luet tarkkaan viestini, niin puhuin VAUVOISTA joita raahataan kaiken maailman paikkoihin, ferstareille yms. paikkoihin. Kyllä meidän kaksivuotias kulkee mukanamme ulkomaillekin. Laivaristeilylle en kyllä häntä vielä veisi. Paremmin hän viihtyy mummin kanssa puistossa kun savuisessa tunkkaisessa kännisiä täynnä olevassa laivassa. No se siitä.
Tosi harmi, jos ei ole isovanhempia tai muita luotettavia hoitajia lähellä, meillä onneksi on ja olen äärimmäisen iloinen, että hekin haluavat pikkuisen kanssa viettää aikaa ja antavat meidän vanhempienkin olla välillä kahden, ihan kotosallakin, jotta saadaan vaikka nukkua rauhassa yksi yö silloin tällöin. Meilläkin lapsi on ollut aina huono nukkuja joten meilläkään sitä parisuhdetta ei normaalioloissa oikein jaksa täysillä hoitaa.

[/quote]

meillä on 1v.8kk tyttö, hoidossa on ollut 4 kertaa, mutta olemme lähteneet vasta kun olemme laittaneet lapsen nukkumaan ja aamulla heräämme pienokaisen kanssa, pari kertaa olemme käyneet elokuvissa illall jolloin mummi on laittanut nukkumaan, meidän tyttö tykkää mummista niin kiva se on olla välillä ihan vaan kahdestaan:) kyllä aikuiset omaa aikaa tarvitsee kunhan ei mene liiallisuuksiin ja ryypiskelyyn, ettei lapsen tarvitse katsella krapulaisia vanhempia!

Meillä tyttö on tarpeen mukaan hoidossa tai yökylässä isovanhempien luona.....joskus useemmin, joskus harvemmin! Meille on tärkeätä, että lapsella on muitakin rakkaita ihmisiä ympärillään kuin vain isi ja äiti, kertaakaan ei ole lasta itkevänä tarvinnu hoitoon jättää ja hyvillä mielin on siellä aina ollu. Eikä me vanhemmat tytön ollessa yökylässä aina edes olla missään rilluttelemassa tai ryyppäämässä, useimmiten ollaan kaksistaan ihan vain kotona ja vietetään rauhallista koti-iltaa. Tuskinpa siinä mitään pahaa on, jos isovanhemmat haluavat vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti ottaa lapsen yökylään tai muutamaksi tunniksi illalla, vielä ainakaan en neidissä ole trauman merkkejä havainnu :whistle:

Ja yhtälailla on varmasti ihan oikein se, ettei lapsi ihan pienestä pitäen ole hoidossa tai yökylässä.....joten ei viititä tapella tästä aiheesta enempää, jookos!! Jos lapsella on hyvä elää niin kuin kussakin perheessä eletään, niin miksi lähteä suotta kinaamaan \|O

\
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2006 klo 22:28 mama05 kirjoitti:
Taidan siis olla TODELLA huono äiti kun esikoinen oli 4,5 kk ja kuopus 3,5 kk kun olivat ekan kerran mummilla yökylässä. Voi hirveetä! Esikko nyt 1,6 v. ja tykkää kyllä olla mummilassa. Nuorempi on 5,5 kk eikä hänestäkään ole huomannut et ois paha nukkua muualla kuin kotona. Mulle on tärkeetä että mummila on tuttu paikka, koska itselleni ei pienenä ihan niin ollut. Ilmeisesti olen liian nuori kun en jaksa nauttia vauvavuodesta, silmät ristissä päivisin kun kuopus heräilee öisin ja joskus esikkokin. :x

Vauvan paikka on kotona eikä mummojen hoidossa. Miksi et pyydä kotiin apua, jos et jaksa? Ei se lastenhoito mummoille kuulu vaan äidille ja isälle! Hommaa kotiapua jos et jaksa lastesi kanssa. Missä lapsen isä on ja osallistuuko hän lasten hoitoon? Käytätkö mummilaa härskisti hyväksi?

Joillakin perheillä mummola on lasten jatkuva hoitopaikka. Lapset kyyditään perjantai-iltana isovanhemmille hoitoon ja haetaan sunnuntai-iltana takaisin. Entiihän siinä jo ryypätä pari päivää. Välillä lapset ovat mummolassa viikon, jopa kaksikin yhteen menoon. Vanhemmat ovat niin itsekkäitä, että he kuvittelevat isovanhempien oleva ilmaisia lastenhoitajia yötä päivää.

Kannattaisi miettiä ennen perheen perustamista omia voimavarojaan. Jos univelkainen äiti ei jaksa hoitaa lapsiaan päivällä, perheen päivärytmi on pahasti pielessä. Pitäisi opetella säännöllistä päivärytmiä ja laittaa lapset illalla aikanaan nukkumaan, että äitikin saa levätä.

Just joo. Ensinnäkin, meillä molemmat lapset on nukkumassa klo 20 mennessä JOKA ILTA. Ruokailut ja ulkoilut on päivittäin lähes samaan aikaan. Päivärytmissä ei meillä ole mitään vikaa, mutta sanopa se pienille lapsille että yöllä ei saa herätä. Mies on maatalousyrittäjä, päättele siitä kuinka paljon hän ehtii/jaksaa auttaa kun töihin on lähdettävä joskus jopa klo 5 aamulla.

Entä kun mummi pyytää lapsia yökylään? Sanonko että et saa, lapsien kuuluu olla kotona? En todella käytä härskisti mummia hyväksi.

No, jokainen tyylillään. Ja ehkäpä tuo nuorempi jossain vaiheessa alkaa nukkua täysiä öitä.

Unohtui ylläolevasta viestistä se, että lapset ovat olleet mummilla yökylässä vain yhden yön kerrallaan, kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Eka poikkeus oli se, kun olin synnyttämässä kakkosta, niin esikko oli useamman yön pois, ja toinen poikkeus oli se, kun sain rintatulehduksen ja kakkosen kanssa sitä hoidin niin esikko oli 2 yötä pois.

En tuomitse niitä, jotka vievät lapset pieninä hoitoon, enkä myöskään niitä, jotka eivät "koskaan" vie lapsia hoitoon/yökylään. Meille tämä järjestely on ollut loistava. Niin, ja yleensä kun vien lapseni yökylään, niin itse olen silloin toisen kanssa kotona. Näin molemmat saavat vuorollaan "omaa aikaa" äidin kanssa. Korkeintaan illalla lapsen mentyä nukkumaan lähden tansseihin, en ryyppäämään. Lapset eivät vielä ole molemmat olleet yhtä aikaa poissa, koska eivät kotonakaan nuku samassa huoneessa, niin eivät varmaan osaa nukkua muuallakaan samassa huoneessa.

Kauniiksi lopuksi, kukaan ei varmaan osaa täysin ajatella sitä, mitä lastenhoito/kasvatus on ennenkuin on omia lapsia. Mahdoton ajatus etukäteen miettiä omia voimavaroja tässä hommassa.

Uusimmat

Yhteistyössä