Kuinka usein hoidatatte lapsianne isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
Lapseni on kerran vuodessa äidilläni viikon. Äidilläni on 5-vuotias, jonka kanssa leikkivät. Asutaan kauempana ja kun on heillä aina kova ikävä, niin ottavat mielellään. Saavt sitten loppu vuoden toipua. :D Äitini on 45. Maksan jos pyytävät rahaa, yleensä lähinnä tuon tuliaisia ulkomailta, jonne menemme. Näin tehtiin viimeksi, äitini ei halua yleensä rahallista korvausta kuin mahdollisista lääkemaksuista. Ruoat ja muut yleensä vien reissuun lähtiessä.
Äidilläni on 3 viikon kesäloma, joten tyttäreni on tervetullut leikkimään mukaan. Täti kuulemma eniten hoivaa, kylpevätkin yhdessä ja nukkuvat vierekkäin. Äitini tekee samaa hommaa vastasyntyneiden kanssa työkseen.
Muuten hoidan itse. Venäjälle en vain pientä vielä halua viedä.. Siellä kun aina ei tule vettä yms

"vieras"
joka viikonloppu ollaan koko perhe isovanhempien luona 2 yötä eli he osallistuvat hoitoon mutta vastuu on kuitenkin minulla.

ei edes joka vuosi ole tilannetta että lapset olisivat keskenään mummolassa yökylässä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25459938]joka viikonloppu ollaan koko perhe isovanhempien luona 2 yötä eli he osallistuvat hoitoon mutta vastuu on kuitenkin minulla.

ei edes joka vuosi ole tilannetta että lapset olisivat keskenään mummolassa yökylässä.[/QUOTE]

niin ja työllä maksetaan siellä olemisemme.

"juu"
Meillä hoitaa anoppi ainakin yhden arki-illan joka toinen viikko, ja sitten jos lapset sairastaa niin työpäivien ajan.

Meidän äiti on vilä työelämässä, hoitaa joskus viikonloppuisin.

tyttö matkustaa junalla silloin tällöin "maalle" ( ehkä joka toinen kk ) viikonlopuksi ja on silloin joko mummon luona tai serkkujensa luona kylässä..tyttö on aina tervetullut mummolaan ja ei tarvitse maksaa mitään..

Ilmaiseksi silloin kun "hoidatetaan" ja aivan liian harvoin sitä tapahtuu.
Pienimpien osalta ehkä kerran kuussa ja isommat sitten oman tahtonsa mukaan.

Pakko myöntää, että olisin kovin pahoillani jos saisin hoitaa omia lapsenlapsiani yhtä harvoin.

"aikas"
toi anoppi ja sen sisko auttaa, melkeinpä joka viikko jotain kuskausapua (tosin olen viimesilläni raskaana joten ihan hyvä se että apua on..) eivätkä ota hintaa -tietenkään! Haloo, omilta perillisiltään! Kukaan tänne oo jääny ja omalleenhan antavat, kun pojalleen/siskonpojalleen ja tän lapsille (miehen tädillä ei ole omaa perhettä). Tokikin aina katsomme, että jaksavat yms emmekä ole oikeastaan iltasin ikinä pois, hoitokeikat vaan joku kuskaus tmv. (asuvat samalla paikkakunnalla)
Mun vanhempia jotka asuu muualla näemme harvemmin noin kerran parissa kk, mutta tytöt usein ovat heillä muutaman yönkin yli kylässä kun he tahtovat.

"vieras"
Keskimäärin ehkä kerran viikossa nykyään. Miehen vanhemmat hoitavat, mun vanhemmat asuvat toisella puolella Suomea ja miehen vanhemmat taas asuvat meidän kanssa tässä maatilalla samassa talossa omassa siivessä. Meiltä on pitkä matka kaupoille, niin jätetään yleensä tuo 1-vuotias mummolaan kun lähdetään kaupunkiin, samalla reissulla tulee yleensä hoidettua niin ostokset kuin virastoasioita, (eläin)lääkärikäynnit, optikkokäynnit, pankki- ja apteekkiasiat jne. mitä nyt milloinkin on, ja aikaa menee kun pelkästään matkat kaupunkiin ja sieltä kotiin vie yhteensä pari tuntia.

Rahaa ei olla hoitoavusta koskaan tarjottu enkä usko että edes ottaisivat, mutta me hoidetaan samalla reissulla myös appivanhempien asioita (ruoka- ja lääkeostoksia jne.) ja usein ostan heille jotain ylimääräistä (herkkuja tai tavaraa) "palkaksi". Eilen käytiin kaupungilla ja ostin anopille alennusmyynneistä muutamia vaatteita :)

Viimeksi lapset oli joulunaikaan isovanhemmilla (mun vanhemmat) ja nyt lähti 2 pienintä taas.

Mun vanhemmat haluavat lapset sinne tosi usein ja ja ei mitään ihmeempiä ole on annettukin mennä. Lapset tykkää ja mun vanhemmat (+mumma) tykkää. Siellä on kuulemma niin hiljaista kun lapset ei siellä ole.

Viimeisen 1,5vuoden aikana ovat tosiaan olleet usein ja kohtuullisen pitkiäkin aikoja. Asuttiin hometalossa ja siellä ei viittinyt lapsia kovin pitkiäaikoja pitää, sitten muuttoja, nyt taas muutetaan 3. kerran 2v sisällä, joten isovanhemmista on korvaamaton apu.

Ei makseta hoidosta mitään, on joskus tarjottukin rahaa mutta eivät ole ottaneet vastaan.

Miehen äiti on vielä aktiivisesti työelämässä joten (ja pieni asunto) hänen luonaan lapset ei pahemmin ole hoidossa olleet, eikä hän ole kysellytkään lapsia luokseen.

"minttu"
Me ei "hoidateta" lastamme isovanhemmilla, koska mulle tuo sana kalskahtaa jollakin tavalla negatiiviselta / pakolta... Meillä isovanhemmat haluavat olla lapsemme kanssa, eivätkä näe sitä edes sinällään hoitamisena, vaan yhdessäolona, josta nauttivat kaikki. Sekä mulla että miehellä on läheiset välit vanhempiin, ja meidän suvussamme on itsestäänselvyys, että isovanhemmat viettävät paljon aikaa lastenlasten kanssa. Niin olen itsekin viettänyt, minkä ansiosta mulla on vielä tänäkin päivänä todella ihanat ja läheiset suhteet isovanhempiini, joiden luona käyn usein.

Ymmärrän, että perheet, ihmiset ja toimintatavat ovat erilaisia, mutta meidän kohdalla ei kävisi pienessä mielessäkään, että maksaisimme jotain hoitopalkkiota isovanhemmille. Eivätkä he missään tapauksessa ottaisi sellaista kuuleviin korviinsakaan. Isovanhemmat monesti pyytävät lasta luokseen tai lapsi itse sanoo, että haluaisi mennä viikonloppuna mummolaan. Joskus lapsi on mummolassa päiväseltään, joskus pari yötä. Viikottain nähdään joka tapauksessa.

"nanne"
Suunnilleen kerran kahdessa-kolmessa kuussa lapseni (2v) on äidilläni yhden yön, useimmiten siksi, koska äitini pyytää lapsen hoitoon. Joskus taas siksi, että minulla on joku meno. Joka kerta kysyn, tahtooko että tuon ruuat ja muut, mutta äitini ei koskaan tahdo mitään, on vaipoista lähtien kaiken varannut lapselle.

"MiMeira"
Äitini hoitaa siloin tällöin yön yli, kolme-neljä kertaa vuodessa kun menemme jonnekin. Miehen äiti hoitaa joka viikko pieniä hetkiä, esim. käyntini parturissa tms. Isompaa pyytää välillä luokseen muutenkin jne. Omalle äidilleni en maksa ( työelämässä ja suht isot tulot), miehen äidille (hyvin pieni tuloinen) maksetaan lahjakortein tms. jotain sellaista mitä ei itse raaskisi ostaa. Anoppi tulee myös matkoille apulastenvahdiksi, matka maksetaan.

foodia
1-2kk välein 1-2 yötä. Joskus useammin jos on tarvetta. Eivät halua korvausta, pitäävät sellaista puhetta loukkauksena heitä kohtaan että maksettas hoidosta jotain. Useamminkin haluaisivat hoitaa lapsenlapsiaan.

"iii"
Aina kun tarvetta. Opiskelen ja lapset on muutaman päivän kk mummun ja pappan kans. Nyt meen kohta työharjoitteluun ja pappa hoitaa meidän 1vuotiaan, kun minä oon harjoittelus ja mies töissä ja isompi on jo koulussa, joten se ei vahtijaa tarvi..

Me "hoidatetaan" meidän kolmea lasta isovanhemmilla n. 1-2 kertaa kuussa. Välillä ovat yökylässä, välillä illan/päivän vanhemmillani hoidossa. Lähes joka viikko äitini kuitenkin haluaa joko kaikki kolme tai osan porukasta heille kyläilemään tai sit vie hiihtämään, luistelemaan tms. Anoppi puolestaan katsoo usein tunnin-muutaman pätkiä etenkin pienimmän perään. Asutaan samalla paikkakunnalla, joten nähdään muutenkin tosi usein.

Ei todellakaan makseta vanhemmillemme mitään - eivät ikinä suostuisi ottamaan rahaa vastaan. Sen sijaan annetaan merkkipäivinä useampia lahjoja, perinteisten lahjojen lisäksi esim. lahjakortteja hierontaan tms. sekä autetaan todella usein tietokoneasioissa yms.

Yhteistyössä