Me ei "hoidateta" lastamme isovanhemmilla, koska mulle tuo sana kalskahtaa jollakin tavalla negatiiviselta / pakolta... Meillä isovanhemmat haluavat olla lapsemme kanssa, eivätkä näe sitä edes sinällään hoitamisena, vaan yhdessäolona, josta nauttivat kaikki. Sekä mulla että miehellä on läheiset välit vanhempiin, ja meidän suvussamme on itsestäänselvyys, että isovanhemmat viettävät paljon aikaa lastenlasten kanssa. Niin olen itsekin viettänyt, minkä ansiosta mulla on vielä tänäkin päivänä todella ihanat ja läheiset suhteet isovanhempiini, joiden luona käyn usein.
Ymmärrän, että perheet, ihmiset ja toimintatavat ovat erilaisia, mutta meidän kohdalla ei kävisi pienessä mielessäkään, että maksaisimme jotain hoitopalkkiota isovanhemmille. Eivätkä he missään tapauksessa ottaisi sellaista kuuleviin korviinsakaan. Isovanhemmat monesti pyytävät lasta luokseen tai lapsi itse sanoo, että haluaisi mennä viikonloppuna mummolaan. Joskus lapsi on mummolassa päiväseltään, joskus pari yötä. Viikottain nähdään joka tapauksessa.