kuinka teillä on varaa ostaa oma asunto?

Haluaisin kysyä, että kuinka ihmisillä on varaa ostaa esim omakotitalo/rivitalo/paritalo, joka maksaa 250 000-350 000 tai enemmän?

Asun pääkaupunkiseudulla, ja ihmettelen asuntojen hintoja kerta toisensa jälkeen? Voiko tosiaan olla niin että tavallisilla ihmisillä on varaa noin kalliiseen?
 
"maitokahvi"
Haluaisin kysyä, että kuinka ihmisillä on varaa ostaa esim omakotitalo/rivitalo/paritalo, joka maksaa 250 000-350 000 tai enemmän?

Asun pääkaupunkiseudulla, ja ihmettelen asuntojen hintoja kerta toisensa jälkeen? Voiko tosiaan olla niin että tavallisilla ihmisillä on varaa noin kalliiseen?
lainarahallahan ihmiset asunnot ostaa. makselee sitä lainaa sitten vaikka 30 vuotta pois pienen summan kuussa. mua ahdistais, mutta kukin tyylillään.
 
"minä"
No meidän talo olisi arviolta 250 000 arvoinen nyt. Ostimme sen puolta halvemmalla maalta ja remontoimme. Siten se on mahdollista. Toinen vaihtoehto useilla on se, että aloitetaan kaksiosta, myydään voitolla ja ostetaan hieman suurempaa ja parin kaupan jälkeen ollaan kiinni omakotitalossa siellä etelässä =).
Toki hyvätuloisilla on varaa suoraan pitkillä laina-ajoilla ja suurilla lyhennyksillä. Mutta jos on tavallinen palkansaaja kuten me, sitten se on hyvää tuuria ja edullisia kauppoja harkiten.
 
v
[QUOTE="tuittu";23278930]koska ei oo varaa asua vuokralla[/QUOTE]

Joo, vuokralla asuminen on todella kallista. Me myytiin nyt oma rivarinpätkä, ku etsitään omakotitaloa. Mennään väliaikaisesti vuokralle ja vuokra lähes sama kuin meidän lainanlyhennys. Eli mieluummin maksan omaa.
 
"Mimmi"
No, "helposti" ainakin jossain vaiheessa. Tottakai varmasti pääkaupunkiseudullakin on oikeasti rikkaita ihmisiä, jotka voivat heti ostaa tuon hintaisen (varsinkin 250 000 €) oman asunnon eikä maksaminen ole ongelma.

Mutta työkaveri teki niin, että rakensi perheelleen talon, asusteli siinä aikansa, myi sen ja sai varmaan about 100 000 € voittoa. Sitten oli taas rakentanut uuden, sama juttu kun edellisen kanssa. Kolmas talo on nyt se heidän lopullinen koti ja jos edellisistä taloista on saatu vaikka 200 000 € voittoa, niin eipähän siihen paljon enää tarvitse laittaa lisää että saa varmasti ihan mukavan talon taas itse rakentaen.
 
"emmi"
Meillä on pt-kaksio, rempattiin tää, ollaan maksettu pois jo paljon, nyt pitäisi saada suurempi, myydään tämä, saadaan luultavasti myyntivoittoa ja saadaan ostettu suurempi.
 
"vieras"
Ei ole pakko asua helsingissä tai sen ympäristössä. Elämää ja varsinkin rikasta elämää on sen ulkopuolella.
Asuntojen hinnat ihan normaaleja.
Yksiön saa jo 35-40 000e.
omakotitalo irtoo 100 000 ja siit ylös päin.

Helsinkiin on matkaa ihan sopivasti, pääsee vielä illaksi kotiin.
 
"vieras"
Meillä ei ole lainaa, enkä tiedä ottaisinko edes, vaikka sais joskus. Asutaan vuokralla ja tämä sopii meille. Ollaan kovia muuttelemaan, eikä viihdytä samassa paikassa montaa vuotta...helpompaa vaihtaa asuntoa, kun ei omista sitä.
 
"vieras"
Haluaisin kysyä, että kuinka ihmisillä on varaa ostaa esim omakotitalo/rivitalo/paritalo, joka maksaa 250 000-350 000 tai enemmän?
Ei monella olekaan siihen varaa. Kysäisepäs aikaa velkaneuvontaan, sinne on melkoinen jono.

Kulissit saadaan pidettyä pystyssä niin kauan kun korot ovat näin alhaalla. Sitten kun palataan 5%:n lukemiin, niin pulassa ollaan.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";23278948]No meidän talo olisi arviolta 250 000 arvoinen nyt. Ostimme sen puolta halvemmalla maalta ja remontoimme. Siten se on mahdollista. Toinen vaihtoehto useilla on se, että aloitetaan kaksiosta, myydään voitolla ja ostetaan hieman suurempaa ja parin kaupan jälkeen ollaan kiinni omakotitalossa siellä etelässä =).
Toki hyvätuloisilla on varaa suoraan pitkillä laina-ajoilla ja suurilla lyhennyksillä. Mutta jos on tavallinen palkansaaja kuten me, sitten se on hyvää tuuria ja edullisia kauppoja harkiten.[/QUOTE]

Juuri noin se onnistuu. Ei kovinkaan monella ole varaa ostaa ensimmäiseksi asunnoksi 300000 euroa maksavaa kolmiota ilman mitään säästöjä, käteistä tai osittain maksettua pienempää asuntoa.
 
jg
meillä on lainaa 290t ja lyhennetään n 1400€/kk osa on remonttilainaa. laina-aika on 25v muistaakseni... ja varaa on vaikka korot nousisi sinne 5%. Vastaavan kokoisen asunnon vuokra ei olisi paljon lainanlyhennystä pienempi!
 
ei mitään järkeä
Alkuperäinen kirjoittaja Sitä odotellessa..;23278925:
ei ole. asuntokupla puhkeaa muutaman vuoden kuluttua.
Kohta porukka on kusessa ,kun on lainaa neljännesmilli ja kämpänarvo laskenut.
Niin mihin perustuu tuo logiikka kun ostan asunnon en minä sitä arvoa ajattele mitä se on 10v.päästä vaan ajattelin asua siinä vielä sittenkin, miksi asunnon arvon pitäisi nousta kun siinä asutaan ja miten se on mahdollista?
 
kaukaa olin viisas
[QUOTE="vieras";23279002]

Kulissit saadaan pidettyä pystyssä niin kauan kun korot ovat näin alhaalla. Sitten kun palataan 5%:n lukemiin, niin pulassa ollaan.[/QUOTE]

Jos on ollut tyhmä ja ottanut lainan joka liukuu koron suhteen alas tai ylös päin, ei koske tasaerään tuo korko juttu vaan laina-aika vaan pitenee.
 
"vieras"
Minä ostin oman asunnon perinnölläni.

Iltapäivälehdessä oli juttu, että nykyään yleensä on ok-talo se ensiasunto ja jumalaton velkataakka, jonka kanssa ollaan kohta kusessa. Ei äärtä ei määrää, miten paljon velkaa otetaan miettimättä nenäänsä pidemmälle. Niin paljon vaan otetaan, kun saadaan.

Sitten kun tuleekin jotain yllättävää niin kuinkas pannaan sitten suu?
 
"hansu"
No niinpä!! Mä en nukkuisi öitäni, jos meillä olis tollanen summa lainaa! Oma ihana koti on, mutta asutaankin maalla ja hinnat hieman eri luokkaa. Kivaa, kun ei mene joka penni lainanlyhennyksiin, vaan voi tehdä kaikkea mukavaa jo ennen eläkeikää :)
 
-
Itse ihmettelen sitä, kuinka aikuset ihmiset viitsivät asua vuokralla. Meidän talo maksoi 250000e, ja lähinnä itse ansaituilla rahoilla se on maksettu. Pieni laina siitä on otettu, mutta kolmikymppisenä pitäis olla maksettu (500e/kk lyhennys). Olen ollut kotona lapsen kanssa 3v, mutta mies on töissä.
 
"Helekutti"
Jos on ollut tyhmä ja ottanut lainan joka liukuu koron suhteen alas tai ylös päin, ei koske tasaerään tuo korko juttu vaan laina-aika vaan pitenee.
Ei tasaerä vaan pitene ja pitene. Todella holtitonta lainanottoa jos kuvittelee noin. Riippuu ihan lainan mitoituksesta mutta nykyisillä lainoilla on todellinen vaara (varsinkin tasaerälainoissa) että kun korot nousevat, ei lyhennys riitä kattamaan edes koron osuutta. Jokainen, joka ymmärtää yhtään matematiikkaa, tajuaa että ainut vaihtoehto on silloin erän suuruuden nostaminen. Jos koron osuus on jo yli 500 € kk, ei riitä että sitä maksaa 500 €, pitää olla realistinen takaisinmaksusuunnitelma.
 
jg
Eikö näissäkin asioissa eniten paina se mitkä on tulot ja sen mukaanhan sen laina mitoitetaan. Tokihan pääkaupunkiseudulla on myös paremmat palkat kuin jossain maaseudun perukoilla?

Toiset jaksaa rakentaa monta taloa itse alusta loppuun ja tehdä sillä myyntivoittoa. Itse en sellaista ainakaan jaksaisi varsinkaan pienten lasten kanssa...
 
velallinen
[QUOTE="Helekutti";23279161]Ei tasaerä vaan pitene ja pitene. Todella holtitonta lainanottoa jos kuvittelee noin. Riippuu ihan lainan mitoituksesta mutta nykyisillä lainoilla on todellinen vaara (varsinkin tasaerälainoissa) että kun korot nousevat, ei lyhennys riitä kattamaan edes koron osuutta. Jokainen, joka ymmärtää yhtään matematiikkaa, tajuaa että ainut vaihtoehto on silloin erän suuruuden nostaminen. Jos koron osuus on jo yli 500 € kk, ei riitä että sitä maksaa 500 €, pitää olla realistinen takaisinmaksusuunnitelma.[/QUOTE]

Älähän yritä päteä asialla josta et tiedä mitään, minulla on asuntolaina joka on joka kuukausi 850e. ja tasaerä, saa nousta korko ainakin 20% että ei riittäisi tuo summa siihen lyhennykseen ja korko ei nouse niin korkealle kun otin korkokatonkin 10v.ajaksi ja se ei nouse yli 2% missään vaiheessa, pitää olla jo tyhmä jos ei osaa perus-asioita pankkilainoissa.
 
"alma"
Mikä on tavallinen ihminen? Ei kaikki ole kaupankassoja ja bussikuskeja. Aika moni kuitenkin saa 4000-5000€/kk palkkaa, jolloin on aika helposti varaa tuon hintaiseen asuntoon. Se lähinnä ihmetyttää, kun moni tuntuu haluavan sen hienon ja ison asunnon, vaikka tulot olisi miten pienet.
 

Yhteistyössä