kuinka teillä on varaa ostaa oma asunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="maitokahvi";23278936]lainarahallahan ihmiset asunnot ostaa. makselee sitä lainaa sitten vaikka 30 vuotta pois pienen summan kuussa. mua ahdistais, mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

Nimenomaan kukin tyylillään. Kyllä me mieluummin maksetaan lainaa+korkoja tuo 25 vuotta kuin vuokraa loppuelämämme. Eikä mitään pientä summaa ainakaan meidän mielestämme. Lyhennetään 2000 kuussa, tosin olemme hyvätuloisia molemmat.

25 vuoden kuluttua meillä on kuitenkin omaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja jiöqwe;23415907:
Nimenomaan kukin tyylillään. Kyllä me mieluummin maksetaan lainaa+korkoja tuo 25 vuotta kuin vuokraa loppuelämämme. Eikä mitään pientä summaa ainakaan meidän mielestämme. Lyhennetään 2000 kuussa, tosin olemme hyvätuloisia molemmat.

25 vuoden kuluttua meillä on kuitenkin omaisuutta.

Eiku 25 vuoden kuluttua teillä on täysin velatonta omaisuutta, mutta jos jotain odottamantonta tapahtuisi jo aikaisemmin, niin toki voisitte aina myydä asunnon pois ja muuttaa vuokralle, maksaa lainan pois myyntihinnalla (oletan, että olette noilla lyhennyksillä jo kovasti maksanut lainaakin pois) ja teille jäisi silti vielä sievoinen summa käteen.

Meitä on kaksi aikuista ja kolme alle kouluikäistä lasta. Minä olen kotona kunnes kaikki on koulutielle saatettu. Ostimme kaksion ja maksamme siitä saman verran kuukaudessa kuin neliöstä vuokralla. Toimimme tiiviisti perheenä joten nämä neliöt riittävät. Puoliso on sairaanhoitaja ja itse kotihoidontuella. Tulot ei ole siis suuret. Mitään meiltä ei puutu eikä lapset kävele ryysyissä. Etelänmatka tehdään kerran vuodessa. Autoa ei ole joten siinä säästämme. Samoin vaatteet ostamme usein käytettyinä (mutta uudenveroisina). Asuntoon on siis varaa pienilläkin tuloilla. Kyse on siitä millaisen asunnon haluaa ja kuinka vaatimattomasti haluaa elää.

Mutta usein elämänlaatu on monille jo huonompi. Lasten koulu kaukana, ei harrastusmahdollisuuksia, ei työpaikkoja jne.

Luinkohan mä nyt ihan oikein. Että pikkupaikkakunnilla on elämänlaatu huonompaa?! Mä en nyt näe tuohon mitään yhteyttä :D

Meillä on silmäilyn alla omakotitaloja nyt, että jos joskus tulevaisuudessa pankkiin käveltäis. Ja se 120 000€ on maksimi lainamäärä mikä ME suostuttais ottamaankaan edes.

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;23447071:
Luinkohan mä nyt ihan oikein. Että pikkupaikkakunnilla on elämänlaatu huonompaa?! Mä en nyt näe tuohon mitään yhteyttä :D

Meillä on silmäilyn alla omakotitaloja nyt, että jos joskus tulevaisuudessa pankkiin käveltäis. Ja se 120 000€ on maksimi lainamäärä mikä ME suostuttais ottamaankaan edes.

Lasten koulut ovat usein kaukana. Matka täytyy aina tehdä autolla, odottaa koulukuljetusta. Usein yläasteelle tai viimeistään lukioon/ammattikouluun joutuu menemään kokonaan toiseen kaupunkiin. Minun maalla asuva serkkuni käy ammattikoulua ja joutuu joka aamu lähtemään 7 aikaan junalla ja tulemaan takaisin klo 16 jälkeen lähtevällä junalla, myös silloin kun koulu loppuisi jo klo 13. Päivät on hänellä joka päivä 10-tuntisia, kun laskee matka-ajan mukaan.

Työpaikat on usein pitkän matkan päässä, monessa perheessä kaksi autoa on pakko olla.
Harrastusmahdollisuudet huonot. Lasta saa usein kuljettaa autolla harrastuksiin. Moni joutuu lähtemään naapurikaupunkiin harrastukseen. Tuolla serkunkin kotikunnassa on niin, että siellä ei voi harrastaa moniakaan lajeja ja sitten käydään harjoituksissa 30 kilometrin päässä.

Kyllä nämä asiat minusta jo aika lailla huonontavat elämänlaatua.

itse asutaan pienemmässä kaupungissa ja alle sadan tonnin täällä kyllä saa ihan kohtuullisen tönön. No itse ihmettelen kellä yleensäkin on varaa asua kehäykkösen sisäpuolella, mutta kai siellä on palkatki paremmat. ja jos voi kuukaudessa maksaa tonnin asuntoa, niin mieluummin lyhentää omaa kuin maksaa vuokraa.

Yhteistyössä