kuinka teillä on varaa ostaa oma asunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älähän yritä päteä asialla josta et tiedä mitään, minulla on asuntolaina joka on joka kuukausi 850e. ja tasaerä, saa nousta korko ainakin 20% että ei riittäisi tuo summa siihen lyhennykseen ja korko ei nouse niin korkealle kun otin korkokatonkin 10v.ajaksi ja se ei nouse yli 2% missään vaiheessa, pitää olla jo tyhmä jos ei osaa perus-asioita pankkilainoissa.

Minusta edellinen ei mitenkään pätenyt, vaan puhui ihan asiaa. Nykyajan isoissa lainoissa, missä niin summa kun takaisinmaksuaika on jo tapissa, saatta olla hyvinkin mahdollista, että tasaerälainassakin se lyhennysumma muuttuu. Esim. 250te lainassa (joka ei ole pk-seutulla mitenkään epätavallinen), 2% korolla ja 25v maksuajalla lyhennys on 1060e/kk, josta korko on 420e/kk. Mutta jos heti lainanoton jälkeen korko nousee parissa vuodessa esim 5prosenttiin ja laina ei ole vielä kovinkaan lyhentynyt, niin pelkkien korkojen osuus lyhennyksestä nousee 1000euroon. Laina-aika ei juurikaan voi enään silloin pidentää, joten aika varmasti pankki ehdottaa lyhennyssumman nostoa.

Toi korkokatto on sitten taas pankkien rahastuskeino......

Älähän yritä päteä asialla josta et tiedä mitään, minulla on asuntolaina joka on joka kuukausi 850e. ja tasaerä, saa nousta korko ainakin 20% että ei riittäisi tuo summa siihen lyhennykseen ja korko ei nouse niin korkealle kun otin korkokatonkin 10v.ajaksi ja se ei nouse yli 2% missään vaiheessa, pitää olla jo tyhmä jos ei osaa perus-asioita pankkilainoissa.

Korkokatto ja sen kannattavuus eivät sitten enää olekaan perusasioita, myöntääkö pankki tosiaan korkokaton noin alhaiselle korolle kuin 2 %. Se mahtaa maksaa lainanottajallekin jo melkoisen paljon.

Vuokralla asuminen pitkään tyhmintä mitä ihminen voi tehdä.

Meni korko suuntaan tai toiseen, jokatapauksessa olet 15vuoden lainanmaksun jälkeen sen 100 000euroa rikkaampi toisin kuin saman ajan vuokralla asuja.

Ai etkö usko vai? kokeile, ota se helpompi linja eli vuokralla asuminen eli ole renki jollekkin sekä ihmettele sitten vanhempana miksi ei ole rahaa kertynyt.

Ei vuokralla asuminen aina ole tyhmää. Joissain tilanteissa vuokra voi olla huomattavasti pienempi, kun vastaavan asunnon lainakulut. Tämän erotuksen voi sitten sijoittaa johonkin tuottavampaan kohteeseen. Ei kannata automaattisesti olettaa, että vuokralla asuvat eivät säästää mihinkään.
Kyllä sitä omaisuutta voi kartuttaa monella muullakin tavalla kuin omistusasunnolla.

[QUOTE="tuittu";23278930]koska ei oo varaa asua vuokralla[/QUOTE]

Juuri näin.

Asumme myös pääkaupunkiseudulla. Meillä oli muutto isomaan edessä, kun suunnittelimme toista lasta. Vuokraa olisimme joutuneet maksamaan enemmän kuin mitä olemme maksaneet lainamenoja. Ja bonuksena vielä asumisen taso on 100 kertaa tasokkaampi omassa talossamme kuin olisi ikinä ollut missään vuokratalossa samaan hintaan.

Ostettiin ensiasunnoksi edullinen rintamamiestalo, asuttiin 6v ja voittoa tehtiin 80tht. Suunnilleen samoihin aikoihin ostettiin kesämökkitontti. Joten oli varaa vähän kalliimpaankin taloon sitten eikä henkilötakauksia tarvittu.
Sillon kun ostettiin eka asunto, niin korot oli lähes 6%, mies oli vaan töissä, mut raha-asiat oli kunnossa, joten mitään ongelmia ei ollut lainan maksamisessa tai sen saamisessakaan.

Aina näitä koron nousulla pelottelijoita löytyy.. Silloinkin kun korko oli sitä viiden prosentin luokkaa niin nämä pelottelijat oli ihan varmoja kuinka se nousee ihan kohta kahdeksaan ja sitten on porukka kusessa (hyvin vahingoniloisena). Jos on ottanut lainan silloin kun korko oli n. 5 niin tällä hetkellähän on vain tosi hyvä tilanne, laina lyhenee nopeammin kuin oli suunniteltu kun lyhennyksiin menee enemmän ja korkoihin vähemmän. Toki jos sen lainan on ottanut nyt pienellä korolla niin ehkä sitten on pulassa korkojen enemmän noustessa..

Mutta kai se lainan ottaminen on kiinni niistä omista tuloista.. Jos on hyvät tulot niin kyllä minäkin uskaltaisin ottaa lainaa sen 250 000. Uskon että monen asunnon/talon saa myytyä tarvittaessa jos ei kykenekään sitä lainaansa maksamaan. Jos ajatellaan että kävisi niin että kumpikin jäisi työttömäksi niin kyllä liiton rahoilla vielä saisi maksettua lainanlyhennyksen ja olisi aikaa suunnitella mitä tehdä jos ei uusia työpaikkoja alkaisi kuulumaan.

Meinasin jo vastata että helposti, mutta emme asukaan pääkaupunkiseudulla eikä meillä ole likimainkaan tuota määrää lainaa.. Siis omakotitalo omalla tontilla ostettiin niin, että mentiin pankkiin ja anottiin laina, saatiin se ja tehtiin kaupat. ;)

[QUOTE="maitokahvi";23278936]lainarahallahan ihmiset asunnot ostaa. makselee sitä lainaa sitten vaikka 30 vuotta pois pienen summan kuussa. mua ahdistais, mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

Yhtälailla sitä vuokraa joutuu maksamaan 30 vuotta, eikä mitään ole jäänyt käteen siitä ajasta. Toisin on omansa maksaneella. Asumiskulut romahtavat vain ylläpitokuluihin. Vuokralainen sen sijaan jatkaa entisestään nousevan vuokransa maksua hautaan asti ilman mitään helpotuksia.

Me asutaan kehyskunnassa ja ostettiin omakotitalo 250 000. Saman hintaisia täällä on isommat rivitaloasunnotkin, joten miksi ei ostettaisi samantien omakotitaloa kun tilaa tarvittiin. Ihan normaalituloisia ollaan. Minun bruttotulot n. 2500 euroa ja miehen n. 5000 euroa. Lapsia kaksi ja kolmas tulossa.

Meillä talo maksoi 400 000, lainaa jouduttiin ottamaan 170 000. Mutta tää onkin meidän loppuelämän talo. Lainamäärä hirvittää hiukan ja itse en ole töissä, vaan 2 v vielä hoitovapaalla. Mutta ihan elää nyt lasten kanssa täällä omassa ihanassa isossa uudessa talossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei mitään järkeä;23279067:
Niin mihin perustuu tuo logiikka kun ostan asunnon en minä sitä arvoa ajattele mitä se on 10v.päästä vaan ajattelin asua siinä vielä sittenkin, miksi asunnon arvon pitäisi nousta kun siinä asutaan ja miten se on mahdollista?

...hohoijaa...mistä näitä älyn jättiläisiä sikiää?

Ai että ei mitään väliä jos asunnon hinta rohmahtaa? Kyllä mua ainakin hieman pelottas jos asunnon arvo on pienempi kuin siihen otettu, jäljellä oleva laina. Näinhän 90-luvulla kävi. Ei tarvii muutakuin että vaikkapa työttömyy iskee eikä kykene enää lainaa maksamaan - asunto on myytävä pois ja tadaa jäljelle jää velkaa. Ei asuntoa, ei välttis työtä, mutta velkaa edelleen.

Noh. Siksi kun ensinnäkin pienemmät asunnot maksaa suhteessa enemmän (neliöhinta) eli ei meidän oo järkeä ostaa kolmiota hintaan 240 t jos 4h+k saa 261t. Toisekseen tarvitsemme lisätilaa koska lapsia sen verran. Nykyisestä kolmiostamme maksamme vuokraa 1100 eur/kk, jos vuokraisimme 4 h+k olisi se hyvin todennäköisesti n. 1400 eur/kk. Järkeä? Siksipä tiemme vie asuntokaupoille tällä viikolla. Toki kunkin pitää miettiä perheensä tulot realistisesti ja mitoittaa lainansa siihen. Minun mieheni bruttotulot ovat yli 6000/kk, itselläni tulee olemaan n. 2500 kunhan palaan työhön kotoa. Jos olisimme kumpikin pienituloisia niin silloin täytyisi tietty sopeutua siihen, ja ostaa mieluummin jostain vähemmän kivasta lähiöstä pienempi asunto. Toivomme että nämä ovat ensimmäiset ja viimeiset asuntokauppamme, että voisimme asua tässä asunnossa "ikuisesti". Tällöin ei niillä asuntojen arvojen heilahteluillakaan ole niin väliä jos vaan ei joudu myymään.

Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa vuokraa kun se joka vuosi tuntuu nousevan ja asuntokin oli mitä oli.
Kun vuokran kokonaan omasta persnahasta revit niin kyllä viduttaa maksaa 1000e kuussa vieraalle kun nyt ostimme oman ja maksamme lainanlyhennystäkin vähemmän ja tämän saa sitten jättää omille muksuille perinnöksi.
Köyhä ei pysty asumaan vuokralla vaan mielummin säästää sen rahan omaan pussiin.
Joku sanoi ettei pysy elämään jos on velkaa, no me ei pystytä elämään joka kuukausi sillä tiedolla että omaakin maksaisi vähemmällä rahalla ja jäisi enenmmän elämiseen.

Kun valmistuin 24-vuotiaana, ostin itselleni kerrostalo kaksion, josta maksoin silloin 98 te. Viisi vuotta myöhemmin myin sen ja sain 122 te. Siinä vaiheessa olin myös lyhentänyt lainaa niin, että sitä oli jäljellä enää 62 te, joten mulla oli 60 te pääomaa, kun ostettiin miehen kanssa rivarikolmio puokkiin. Miehellä oli myös vähän säästöjä. Rivarikolmiossa asuttiin vähän lyhyempi aika, eikä sen hinta noussut ihan yhtä hyvin kuin tuon kerrostalokaksion hinta, mutta jokatapauksessa siinä vaiheessa, kun ostettiin omakotitalo, niin ei me otettu lainaa lähellekään sitä summaa, mitä se omakotitalo maksoi.

Tyvestä puuhun noustaan!

[QUOTE="Eee";23415330]Kun valmistuin 24-vuotiaana, ostin itselleni kerrostalo kaksion, josta maksoin silloin 98 te. Viisi vuotta myöhemmin myin sen ja sain 122 te. Siinä vaiheessa olin myös lyhentänyt lainaa niin, että sitä oli jäljellä enää 62 te, joten mulla oli 60 te pääomaa, kun ostettiin miehen kanssa rivarikolmio puokkiin. Miehellä oli myös vähän säästöjä. Rivarikolmiossa asuttiin vähän lyhyempi aika, eikä sen hinta noussut ihan yhtä hyvin kuin tuon kerrostalokaksion hinta, mutta jokatapauksessa siinä vaiheessa, kun ostettiin omakotitalo, niin ei me otettu lainaa lähellekään sitä summaa, mitä se omakotitalo maksoi.

Tyvestä puuhun noustaan![/QUOTE]

Noinhan ihmiset on ennen tehneetkin. Nykyään vaan tuntuu, että kaikki haluavat sen ihanan omakotitalon parikymppisenä, oli varaa tai ei.

Meillä kävi tuuri. Ostettiin asunto Helsingistä 2009 juuri sillon kun hinnat kävi alhaalla. Tingittiin se 149 000 euroon (kolmio) Ylin kerros ja päätyhuoneisto hyväkuntoinen talo. Nyt arvo on jo noussut 180 000 euroon. Tuuri kävi.
Lyhennetään vajaa tonni kk vajaa 20 vuotta. Pärjätään hyvin mutta meidän perse ei kestäis kyllä kalliimpaa. Ei mitenkään vaikka meidän tulot on bruttona ihan ok (5840 eur/kk)

Kyllä mä voisin ihan hyvin vuokrallakin asua. Sais enemmän neliöitä samaan hintaan mutta jotenkin vaan oma on oma ja siihen kumpikin on tottunut omien vanhempien kautta.

Voisin myös asua omakotitalossa Helsingin ulkopuolella jos olisi sellainen tilanne. Kaikkeen sopeutuu kun ei ole ehdoton. Onni tulee monista muistakin asioista :)

Näin syntyperäinen Helsinkiläinen miettii..

[QUOTE="alma";23415365]Noinhan ihmiset on ennen tehneetkin. Nykyään vaan tuntuu, että kaikki haluavat sen ihanan omakotitalon parikymppisenä, oli varaa tai ei.[/QUOTE]

Juuri näin! Ihmisillä on kauhea mullehetikaikkiensteksjaenitenNYT! :)

[QUOTE="Eee";23415330]Kun valmistuin 24-vuotiaana, ostin itselleni kerrostalo kaksion, josta maksoin silloin 98 te. Viisi vuotta myöhemmin myin sen ja sain 122 te. Siinä vaiheessa olin myös lyhentänyt lainaa niin, että sitä oli jäljellä enää 62 te, joten mulla oli 60 te pääomaa, kun ostettiin miehen kanssa rivarikolmio puokkiin. Miehellä oli myös vähän säästöjä. Rivarikolmiossa asuttiin vähän lyhyempi aika, eikä sen hinta noussut ihan yhtä hyvin kuin tuon kerrostalokaksion hinta, mutta jokatapauksessa siinä vaiheessa, kun ostettiin omakotitalo, niin ei me otettu lainaa lähellekään sitä summaa, mitä se omakotitalo maksoi.

Tyvestä puuhun noustaan![/QUOTE]

Olit ilmeisesti valmistuessasi jo kunnon duunissa, että sait sen lainan siihen kaksioon kuitenkin. Mutta juu, noinhan se menee.

Meillä (ollaan just kolmekymppisiä) nyt arvoltaan n. 300 000€ kolmio, suurempaa etsitään mutta ei oo eteen sattunu parempaa. Nettona meille tulee käteen n. 6000e/kk, joten korojen on varaa noustakin, niin pärjätään. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä paremmin. Ei me ainakaan oteta lainaa niin, että just ja just kyetään maksamaan minimikoroilla. Eihän sellasta stressielämää kukaan jaksa. Pk-seudulla hinnat on välillä aika hirvittävät, mutta toisaalta kyllä ne kämpät näillä hinnoilla liikkuukin.

[QUOTE="alma";23415365]Noinhan ihmiset on ennen tehneetkin. Nykyään vaan tuntuu, että kaikki haluavat sen ihanan omakotitalon parikymppisenä, oli varaa tai ei.[/QUOTE]

Kyllä mä luulen, että monet tekee vielä nykyäänkin tolla kaavalla. Tai ainakin omassa tuttavapiirissä tekee. Vastasin vaan, kun alotuksessa kysyttiin, että miten on mahdollista. Mun mielestä ihan helposti... Mut joo, ei kyllä parikymppisenä asuttu omakotitalossa vielä. :) Ei sillä, en olis sen ikäsenä halunnutkaa, sillon oli vähän muuta mielessä...

Olit ilmeisesti valmistuessasi jo kunnon duunissa, että sait sen lainan siihen kaksioon kuitenkin. Mutta juu, noinhan se menee.

Oli ihan hyvä duunipaikka joo, mutta palkka nyt ei sillon ollut ihan huima vielä. Hirvittihän se lainan ottaminen sillon vähän... Toisaalta opiskeluaikoina (itse siis opiskelin yliopistossa, siksi valmistuin vasta 24-vuotiaana) tuntui, että ammattikoulussa olleet tutut sai ihan huimia liksoja (ainakin opintotukeen verrattuna) jo parikymppisinä, joten luulis, että ammattikouluista valmistuneilla on myös huomattavasti paremmat mahikset asua niissä kalliimmissa omakotitaloissa, kun ehtivät säästää asuntoon jo paljon aikaisemmin kuin ne, jotka valmistuvat yliopistoista.

Meillä (ollaan just kolmekymppisiä) nyt arvoltaan n. 300 000€ kolmio, suurempaa etsitään mutta ei oo eteen sattunu parempaa. Nettona meille tulee käteen n. 6000e/kk, joten korojen on varaa noustakin, niin pärjätään. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä paremmin. Ei me ainakaan oteta lainaa niin, että just ja just kyetään maksamaan minimikoroilla. Eihän sellasta stressielämää kukaan jaksa. Pk-seudulla hinnat on välillä aika hirvittävät, mutta toisaalta kyllä ne kämpät näillä hinnoilla liikkuukin.

Meillä ei kyllä kolmikymppisenä ollut vielä varaa 300 te:n kämppään. Ja joo, ei asuta vieläkään niin kalliissa. Mutta sijaitsenkin Tampereella enkä Helsingissä, joten täälä on vähän halvempaa kai.

Haluaisin kysyä, että kuinka ihmisillä on varaa ostaa esim omakotitalo/rivitalo/paritalo, joka maksaa 250 000-350 000 tai enemmän?

Asun pääkaupunkiseudulla, ja ihmettelen asuntojen hintoja kerta toisensa jälkeen? Voiko tosiaan olla niin että tavallisilla ihmisillä on varaa noin kalliiseen?

Tuon hintaiseen asuntoon on päästy hyvin vanhanaikaisesti. Ensin ostettu halvempi pieni asunto ja myyty voitolla pois. Sen jälkeen vähän suurempaan, jossa kituuteltu yhden lapsen kanssa ja myyty voitolla. Ja vasta sitten tähän hintahaarukkaan, johon mahtunut hyvin kahden lapsen kanssa.

Ei varaa olekaan jos kaikki pitää saada heti.

[QUOTE="Eee";23415802]Oli ihan hyvä duunipaikka joo, mutta palkka nyt ei sillon ollut ihan huima vielä. Hirvittihän se lainan ottaminen sillon vähän... Toisaalta opiskeluaikoina (itse siis opiskelin yliopistossa, siksi valmistuin vasta 24-vuotiaana) tuntui, että ammattikoulussa olleet tutut sai ihan huimia liksoja (ainakin opintotukeen verrattuna) jo parikymppisinä, joten luulis, että ammattikouluista valmistuneilla on myös huomattavasti paremmat mahikset asua niissä kalliimmissa omakotitaloissa, kun ehtivät säästää asuntoon jo paljon aikaisemmin kuin ne, jotka valmistuvat yliopistoista.
[/QUOTE]

Samaa olen miettinyt, sillä joillain duunarialoilla/paikoilla oikeasti tienaa hyvin. Kyllähän monen korkeakoulutetun liksa pompsahtaa sitten jatkossa, mutta luulen silti, että tuo asuntojuttu on priorisointikysymys.

Me ollaankin todella tyytyväisiä tähän asuntoon, satutiin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja tehtiin hyvät kaupat. :) Kovasti silloinkin varoteltiin, että hinnat romahtaa, mutta onneksi ei uskottu ja uskallettiin ottaa hallittu riski. :) Näin jatketaankin, eikä lähdetä liian aikaisin tavottelemaan kuita (isojakalliita omakotitaloja) taivailta.

Yhteistyössä