Kuinka tärkeää on osallistua koulujen vanhempainiltoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Mä tässä olen kahden vaiheilla menenkö vai en. Eli menen kyllä, jos se on tärkeää, mutta en tiedä onko se niin tärkeää, että viitsisin mennä :/ Jos koulu olisi lähmpänä ja jos mun ei tarvitsisi ottaa ainakin kuopusta sinne mukaan, niin menisin tottakait, mutta kun en tiedä viitsinkö vaivautua sinne asti, jos ei kuopuskaan annan minun kuunnella kaikessa rauhassa.

Eli kuinka tärkeiksi luokittelette vanhempainillat?

No, meillä ainaki on tosi tärkeitä juttuja niisä. Eihän ne opettajatkaa niitä huvikseen pidä.
Mulla on isomman pojan kouluun 13km ja pienemmän kouluun 7km matkaa ja kyllä mä oon aina ollu ku vaan on ollu mahollista. En muista olleeni kertaakaa pois.

Onhan se tärkeää käydä siellä, että opet näkee teidän olevan aktiivisia ja lapsenne asioista kiinnostuneita. Useimmat asiat voisi yleensä hoitaa pelkillä tiedotuslapuillakin...

Alkuperäinen kirjoittaja onhan ne :
Onhan se tärkeää käydä siellä, että opet näkee teidän olevan aktiivisia ja lapsenne asioista kiinnostuneita. Useimmat asiat voisi yleensä hoitaa pelkillä tiedotuslapuillakin...

Eniten musta olisi kiva nähdä luokkatovereiden vanhempia, kun opettajaa näen kyllä pian muutenkin kun on sovittu tapaaminen. Ja asiat ovat varmasti tärkeitä, mutta onko ne niin tärkeitä, että jaksaisin sinne suunnata :/

Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
No, meillä ainaki on tosi tärkeitä juttuja niisä. Eihän ne opettajatkaa niitä huvikseen pidä.
Mulla on isomman pojan kouluun 13km ja pienemmän kouluun 7km matkaa ja kyllä mä oon aina ollu ku vaan on ollu mahollista. En muista olleeni kertaakaa pois.

Jos matka noin lyhyt olisi, menisin vaikka juosten, mutta kun mennen tullen sitä on yhteensä lähes 100km, niin vaikuttaa jo vähän kukkarollekin. Ja kun 3 lasta olisi kotiin jäämässä keskenään...

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Mun äiti nyt 30 vuoden ja 11 lapsen vanhempainiltojen jälkeen repäisi ja jätti kahden peruskouluikäisen illat väliin. :xmas:

Mä repäisin jo syksyllä, kun jätin isompien poikien vanhempainillan väliin, mutta silloin en ollut siinä kunnossa, että olisin pystynyt menemäänkään. Nyt taas olen kunnossa ja aikaakin olisi, joten syyllisyys painaa, jos en mene. Miten äitisi selvisi repäisystään ilman tunnontuskia?

Omat lapset eivät ole vielä kouluiässä, mutta kyllä ollaan jo hoitopaikankin vanhempainilloissa käyty. Itse muistan lapsena, ettei tuntunut kivalta kun omat vanhemmat eivät liiemmin vanhempainilloissa käyneet ja tuntui että kaikkien muiden vanhemmat siellä olivat. Sinuna menisin itse lapsen takia, ihan sama kuinka tärkeitä asioita siellä puhuttaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Omat lapset eivät ole vielä kouluiässä, mutta kyllä ollaan jo hoitopaikankin vanhempainilloissa käyty. Itse muistan lapsena, ettei tuntunut kivalta kun omat vanhemmat eivät liiemmin vanhempainilloissa käyneet ja tuntui että kaikkien muiden vanhemmat siellä olivat. Sinuna menisin itse lapsen takia, ihan sama kuinka tärkeitä asioita siellä puhuttaisiin.

Kyl mä taidan kallistua menemisen puolelle, ei sitten ainakaan mikään jää harmittamaan etten mennyt.

En yhtään ymmärrä tätä! Minusta on äärimmäisen tärkeää, että vanhemmat näkevät toisensa silloin tällöin ja osoittavat avointa kiinnostusta lapsen koulunkäyntiä kohtaan. Monissa kouluissa työni puolesta vierailleena voin vain todeta, että paras ilmapiiri, vähiten kiusaamista ja rauhallisin oppimisympäristö on kouluissa, joissa on aktiivisia ja osallistuvia vanhempia. Siis jos vanhempainilloissa ei ole ketään, niin monesti kielii siitä, että aikamoista on meno tunneilla ja välitunneilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En yhtään ymmärrä tätä! Minusta on äärimmäisen tärkeää, että vanhemmat näkevät toisensa silloin tällöin ja osoittavat avointa kiinnostusta lapsen koulunkäyntiä kohtaan. Monissa kouluissa työni puolesta vierailleena voin vain todeta, että paras ilmapiiri, vähiten kiusaamista ja rauhallisin oppimisympäristö on kouluissa, joissa on aktiivisia ja osallistuvia vanhempia. Siis jos vanhempainilloissa ei ole ketään, niin monesti kielii siitä, että aikamoista on meno tunneilla ja välitunneilla.

Mä yleensä olen aktiivinen ollut vanhempainilloissa ja ollut kiinnostunut. Olen kiinnostunut nytkin ja sen lisäksi että olen kiinnostunut, niin tuntuu pahalle, että toiset jaksavat järjestää ja mä vain en sitten menisikään...

Mutta kun nyt se lähteminen ei ole helppoa eikä ilmaista, niin tekisi mieleni jättää menemättä... kun kuitenkin opettajaa menen tapaamaan jo ensiviikolla.

Meillä vanhempainilloissa yhden tytön hieman, hmmm..., "persoonallinen" äiti vaan pilaa kaikkien vanhempainillan... Milloin hänen lasta kiusataan (selvityksiä tehty lähes Wincapitan tasolla saakka-mitään ei löydy, lapsi itse sanoo, ettei kiusata, mutta äiti vääntää vuorollaan milloin kenenkin lapsesta kiusaajaa...)... Tätä on kuultu nyt 4v, ja enää en taida viitsiä moisiin toisten lasten mollaamistilaisuuksiin lähteä ollenkaan... Kun tuo perhe tajuaisi muuttaa jonnekin muualle, piinallisia on nuo tilaisuudet niin opelle kuin meille vanhemmillekin...

Itse olen käynyt aina, ja kyllä minä niitä melko tärkeänä pidän. Päätetäänhän siellä nykyään mm. luokkaretkistä että tehdäänkö niitä, koulu kun ei enää kustannuksiin osallistu ja reissurahat siis kerätään vanhemmilta.

Yhteistyössä