Kuinka sosiaalisesti korruptoitunut olet?

Onneksi Jeesus pelastaa
"Onneksi Jeesus pelastaa": no, eipä tuota miestä ole käräyttäneet ne tämän seudun n.100 asukasta jotka ovat vuosien ajan tienneet miehen rattijuoppoudesta. Yksi vähän erakko mies kerran käräytti hänet, ja sitä ainakin yksi ihminen päivitteli "kuinka vanha koulukaveri voi tehdä toiselle noin".

Raadollista, mutta se mies on tykätystä suvusta: jos mä hänet käräyttäisin niin mun sosiaaliset suhteet jäätyisivät aika tehokkaasti nyt ainakin joksikin aikaa tämän suvun ja heidän ystäviensä kanssa.

Mutta, olet oikeassa:väärin tämä suojelu on. :(
Voi hyvänen aika, kunnon vastuunkiertoa. Eli kun kukaan muukaan ei ole ilmoitusta tehnyt pelkuruuttaan, ei sunkaan tarvitse??? Voi jeesus tosiaan, en tajua tuollaista ajattelutapaa ja halveksin ihmisiä, jotka toimivat noin. "Mitä ne muutkin oikein sanoisi...?"

Onneksi Jeesus pelastaa
Raadollista, mutta se mies on tykätystä suvusta: jos mä hänet käräyttäisin niin mun sosiaaliset suhteet jäätyisivät aika tehokkaasti nyt ainakin joksikin aikaa tämän suvun ja heidän ystäviensä kanssa.

Rattijuoposta uskaltaa ilmoittaa | Yle Uutiset | yle.fi

Joo, eli tuskin kukaan saa tietää, että olet poliisille vihjannut rattijuoposta, jollet ole niin tyhmä, että itse kuulutat asiaa muille. Turha selitellä enää, Echo.

nnxfgnf
Jos poliisi saa rattijuopon kiinni itse teossa, pitääkö poliisille ilmoituksen tehneen henkilön erikseen mennä vielä todistamaan oikeuteen?
Jos se saadaan sieltä autosta kiinni ja puhaltamaan, niin asiahan on sillä selvä. Tarkoitin lähinnä sellaista tilannetta, jossa se rattijuoppo on jo ehtinyt sinne kotiinsa tai baariin tai minne nyt olikaan menossa. Ja aika harvaan paikkaanhan poliisi ehtii parissa minuutissa soitosta.

"Sirkkeli"
"Onneksi Jeesus pelastaa": no, eipä tuota miestä ole käräyttäneet ne tämän seudun n.100 asukasta jotka ovat vuosien ajan tienneet miehen rattijuoppoudesta. Yksi vähän erakko mies kerran käräytti hänet, ja sitä ainakin yksi ihminen päivitteli "kuinka vanha koulukaveri voi tehdä toiselle noin".

Tähän ei voi sanoa muuta kuin: Voi vittu mitä sakkia te siellä olette. Toivottavasti se ei ole lapsi, joka alle jää, vaan joku teistä kusipäisistä aikuisista.

"Sirkkeli"
1. Rattijuopon käräyttäisin.
2. Toisten suhteisiin en mene puuttumaan.
3. Työkaverit käräyttäisin.
4. Ottaisin selvää, miksi äitee nukkuu ja ipanat valvoo ja ulkoilee. Onko äiti liian väsynyt pärjätäkseen(tarvii breikkiä), ja tarjoaisin apuani.

"Mirkku"
1. Mikäli olisin aivan varma asiasta, käräyttäisin rattijuopon.
2. En menisi puuttumaan toisten suhteisiin. Näissä asioissa on aina vähintään kolme osapuolta tavalla tai toisella (petetty, pettäjä ja "kolmas pyörä"). Jos minä pettäisin miestäni, en todellakaan kuuntelisi "moraalisaarnoja" ystäviltä(mme). Ulkopuoliset eivät koskaan tiedä, mitä suhteen sisällä todellisuudessa tapahtuu. Sama toimii toisinpäinkin. Elämä ei ole vain mustavalkoista...
3. En käräyttäisi työkaveria. Voisin ehkä hänelle vihjaista, että tekemänsä asia on väärin ja että kiinnijäädessä ei hyvä heilu.
4. Juttelisin naapurin kanssa ensin ja varovasti selvittelisin tilannetta ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111146:
Jäin miettimään tuota, kun ainakin pari kirjoittajaa oli sitä mieltä, että lopettaisivat ystävyyden, jos ystävä pettäisi puolisoaan. Itse en kyllä lopettaisi ystävyyttä tuollaisen takia, mutta sanoisin kyllä ystävälle oman mielipiteeni asiasta ja muistuttaisin, että puolisoa kohtaan tuo ei ole oikein. Jättäisittekö todella vaikka kaikkein parhaimman ystävänne?
En jättäisi. Enkä jättänyt. Tämän ystävän vieressä seison ja olen aina käytettävissä kunhän minua tarvitsee. Mun ei tarvitse hänen tekemisiään hyväksyä tai aina edes ymmärtää, mutta tukena voin olla ja vaikka puhumassa järkeä jos hän niin haluaa.

Rattijuopon käräyttäisin. SIlläkin uhalla, että kaikki tietäisivät, että se olin minä. Vaikka rattijuoppo olisi mun mies, parasystävä tai pahin vihamies.

En minä kyllä ystävyyttä " lopettaisi" jos ystäväni pettäisi puolisoaan, mutta en kyllä ehkä vaikenisikaan asiasta ystävälleni. Puolisollensa tuskin puhuisin mitään.

Joskin jos ystäväni pettäisi puolisoaan oman mieheni tai sisarteni miesten tai yhteisten ystäviemme miesten kanssa ( kuulostaapa monikkomuoto tässä tyhmältä) asettaisi se ystävyydelle kyllä aika suuria koetteita.

"jaa"
Kertoisin rattijuopolle kerran että seuraavalla kerralla käräytän. En tekisi mitenkään salaa.

Pettäminen ja vilppi on heidän asioitaan.

Ulkona haahuilevia lapsia pitäisi miettiä, en tiedä mitä tekisin.

-Rattijuopon ilmiantaisin. :O Aivan sama, kuka olisi kyseessä. En pystyisi elämään sen asian kanssa, että joku voisi jäädä alle. Enkä toisaalta edes ymmärrä, miten joku voi olla ilmoittamatta tutusta ja toistuvasti kännissä ajavasta.

-En kertoisi ellei petetty olisi myös ystäväni. Ei olisi minun asiani.

-Kertoisin asiasta.

-Tekisin lastensuojeluilmoituksen, jos apuni jälkeenkään ei tapahtuisi muutosta.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Rattijuopon ilmiantaisin varmasti, sillä hän vaarantaa sivullisetkin siinä.
Pettämistä en, sillä muiden suhdeasiat ei oikeastaan kuulu mulle enkä muutenkaan pettäisi ystävääni narauttamalla häntä.
Vilppijuttuun en osaakaan oikein vastata...

Toi viimeinen riippuisi vähän asuinympäristöstäkin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Voi jeesus sentään mitä shittiä taas vaihteeksi. Sinä annat mukavan miehen mahdollisesti tappaa viattomia ihmisiä (lapsi on monesti rattijuopon uhrina), koska??? :mad: Häpeä! En pysty keskustelemaan edes aiheesta, niin törkeää ja vastuutonta toimintaa.
Varmasti mukava tyyppi on tyytyväinen jos onnettomuus tapahtuu ja loppuelämän saa kantaa syyllisyyttä ja tuskaa taposta. Heh, ihan tuon sinun vastuuttomuutesi ansiosta. Ei vittu.

HippuTAR
Rattijuopon käräyttäisin ja oon käräyttänytkin. Kyseessä oli varsin mukava vanhemmalle iälle kerinnyt miespuolinen työkaveri. Tui käymään työpaikalla tuhannen tuiterissa ja autolla sit lähti siitä pihasta, mä soitin poliisit perään. Seurauksena oli kuukauden reissu avovankilaan joten ei tainnu olla ensimmäinen kärähdys... Eikä mun tosiaan tarvinnu mennä todistamaan, kyllähän todisteeksi riitti miehen kunto. Ton jälkeen kyseinen mies on käyttänyt kulkupelinään ainoastaan polkupyörää joten ilmeisesti viimeinkin meni jakeluun jotain.

Pettäjä ja vilpillinen työkaveri riippuu niin paljon tilanteesta että siihen vaikea vastata.

Harhaileva lapsi, juttelisin äidin kanssa ensin. Miettisin sit mitä tekisin vai tekisinkö mitään.

Pettämistä en kertoisi, mutta yksinäisistä lapsista tekisin ilmoituksen, rattijuopoista oon ilmoittanut heti kun tulleet tietooni (ja rattijuoppo ei mielestäni voi olla mukava, vaan potentiaalinen murhaaja) ja vilppityökaveristakin kielisin heti.

• Tykkää
Reactions: Data
Hyvä tietää että rattijuopon voi käräyttää nimettömänä, en tuota tiennyt. Mä olen aina ilmoittanut nimeni kun olen poliisille soittanut, olen siis kerran tien päällä käräyttänyt jonkun randomin joka ajoi siksakkia tien laidasta laitaan.

Jatkossa käry käy tuon miehen kohdalla...vaikka ongelmana on se, että täälläpäin kestää poliisipartiolla melkein puoli tuntia tulla paikalle, joten se mies ehtisi hyvin täälläpäin ajellessaan kotiinsa tms.

Mutta tämä on mielenkiintoista. Asuin ennen kaupungissa, olin riippumattomampi muiden mielipiteistä, mutta annas olla kun muutat tänne maalle yhteisöön jossa kaikki tuntevat toisensa ja tulija tasapäistetään (oikeasti), niin näin käy. :(

Mä olen aika varma että monet teistä jotka nyt vastasitte ekaan että käräyttäisitte, empisitte vähintään jos asuisitte täällä...

Mä joskus keväällä tein aloituksen tänne siitä, kun 4 eri-ikäistä lasta olivat leikkikentällä ilman vanhempiaan. Täällä asenne oli se että ls-ilmo, mutta annas olla kun kysyin paikallisilta asiaa? Kaikki (erittäin kunnollisia perheenäitejä) tuhahtivat että ei ls-ilmo auttaisi, turhaan tekisin jne.

Mutta mun pitää muistella millainen olin kaupungissa asuessani, huomasin nyt että ei vitsi, olen yhteisön tasapäistämä. :(

Kiitos teille, tämä avasi silmiäni.

Viimeksi muokattu:
Voihan niille poliiseille vinkata että toi kannattaa puhalluttaa aina kun sen liikenteessä näkee, jos on ihan tapana päissään kurvailla. Siinä tekee vain palveluksen sekä sivullisille että rattijuopolle itselleen jos onnistuu käräyttämään ennenkuin mitään ehtii tapahtua

Rattijuopon käräyttäisin ja varmasti saisivat muutkin kuulla asiasta. Pitäisin huolen että jos kerran siltoja sellaisella poltellaan niin tehdään edes muutamalle huono omatunto moisen sormienläpikatsomisesta.

Pettämisiin en ole puuttunut enkä puutu. Ystävää kyllä olen tapahtumahetkellä ja jälkikäteen läksyttänyt ja rajusti omasta toiminnastaan, en kuitenkaan ole asiasta eteenpäin puhunut koska asia ei ole ulkopuolisten ratkaistavissa.

Työasiat riippuu aivan tilanteesta ja omasta roolista, miten voidaan langettaa syyllisyyttä esim. asian tiedostamisesta ja ilmoittamatta jättämisestä. En ole kovin lojaali työnantajia kohtaan erityisesti jos on kyse isosta firmasta tai mulkuista omistajista..

Jos äiti olisi tuttuni, puhuisin suoraan hänelle. Jos taas tuntemattomampi tyyppi, saattelisin lapset kotiin ja sitä kautta hieman vinkkaisin että apua varmasti on tarjolla ja sitä kannattaa ottaa vastaan, seuraukset voi olla aika pahat jos vaikka sattuukin rattijuoppo ja yksin juoksenteleva lapsi kohtaamaan tiellä.. Varmasti tarjoaisin apuani tutulle vähän enemmänkin, tuntemattomammalle selittäisin mitä lastensuojelun avopalvelut tarkoittaa ja puhuisin ls-ilmoituksen tekemisestä ja mitä siitä voi seurata jos apua uskaltaa pyytää. Ilmoituksen tekemiseen vaadittaisiin jo vahvat perusteet jos äiti vastustaisi.

Yhteistyössä