kuinka siistiä teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti
hermoheikko
Vois laittaa vähän galluppia kotien siisteydestä, kun minusta tämä aihe on itselle jotenkin niin herkkä. Olen ehkä ylisiisti, mutta en mahda sille mitään. Talossa on yksi lapsi 1v ja vauva tulossa ja tietysti mies ja koirakin paikkoja karvaamassa. imuroin joka aamu koiran karvat ja muut roskat. Sitten on koko päivä täynnä rätin heilutusta ja imurikin lojuu eteisen lattialla käyttövalmiina ja useamman kerran päivässä sitä käytellään. Lapsen ruokailut on pahimpia ja ruokaa on koko keittiö täys. Ruokailua seuraa aina puolen tunnin siivousurakka... En oikein anna lapsen itse syödäkkään, kun tietää enempi sotkua. :ashamed: Tämä on aika rasittavaa. Sormenjäkiä ja kuolaa kaikki paikat täys ja koiran karvaa ja hiekkaa ja vaikka mitä. Usein lapsi syö lattialta kaiken ja murustaa lisää vaan jos annan jotain syötävää lattialle, että saan tehdä jonkun jutun itse sillä aikaa rauhassa. Nytkin lattiat näyttää taas siltä ettei kohta viitsi enää kävelläkkään, vaikka luuttusin ne vasta viikonloppuna. Mistä tämä lika aina tulee? Ja lapsen housun polvet aina mustat, vaikka miten siivoais. Tuntuu etten muuta enää tekkään!

Miten muilla?
 
Mä siivoan myös joka päivä ja imuri lojuu lähes koko ajan eteisessä. On kätevämpi ottaa se siitä heti kun tarttee. Imuroin eka aamulla ja sit viel myöhemmin jos tarttee. Annan pojan syödä ite mut sen jälkeen siivoan taas. Lattia on myös aika laikukkaan näköinen kun pojalta valuu sylki ja sit se leviää..luuttuan pari krt viikossa joskus useammin. Pidän kodin perussiistinä mut esim.vessoja en jaksa usein pestä. Sit kun pääsen vauhtiin niin pesen koko talon. Kaksi kissaa tekee myös osansa sotkusta ja sohvat onkin sit sen näköiset..
 
Sen verran siivousintonen olen, etten voisi ottaa mitään karvasta lemmikkiä =) . Meillä on mielestäni tosi siistiä siihen nähden, että on kolme pientä tahmatassua (siis lasta) päivät kotona. Ainakin muut niin väittää... :D Meillä tehdään kunnon siivous (imurointi, pölyjen pyyhkiminen, lattioiden pesu, kylppärien pesut jne.) kerran viikossa, mutta pientä siivoomista päivittäin. Hiukan taidan olla järjestystä rakastava persoona, kun epäsiisti koti saa mut pahalle tuulelle... ;) Nukkumaan en mene, jos tiskejä lojuu tiskipöydällä, pyykit on levittämättä narulle, lelut keräämättä tms. Mutta sairaudeksi en tätä kutsu... :saint:
 
Kuulostaapa niin tutulta...Meillä on yksi lapsi joka on 1v5kk ja melkoisen ehtiväinen tapaus!Innoissaan leikkii ja kuljettelee lelujaan ympäri asuntoa.Joka ikisestä kaapista ja laatikosta saa hetkessä kaikki tavarat "järjestettyä" uudelleen jne.
Tuntuu tosiaan,että kokoajan saisi olla korjaamassa perässä tai rätin kanssa pyyhkimässä.Imuri meilläkin laulaa useasti päivässä ja varsinkin noiden ruokailujen jälkeen.Meilläkin oli ennen koira (lopetettiin puoli vuotta sitten) ja silloin tuntui,että imuroida ja luututa olisi voinut jatkuvasti.Silloin pesinkin lattiat joka toinen päivä!Nyt riittää kerta viikkoon.Aikaisemmin (ennen lasta) olin oikea siivoushullu.Olin tosi tarkka tavaroiden järjestyksestä ja noin,mutta nyt olen ihan itseni takia koettanut ottaa vähän rennommin.Ei ole niin vakavaa vaikka "vähän" olisikin leluja lattialla tai matot vinossa.Enää en jaksa lelujakaan olla kokoajan keräilemässä,koska ne kuitenkin kohta taas löytyvät lattialta!Nykyään siivoan oikeastaan kunnolla vasta kun lapsi on käynyt yöunille.On huomattavasti kivampi aloittaa uusi päivä kun tavarat ovat järjestyksessä ja on muutenkin siistiä...Eipä ainakaan käy aika pitkäksi taaperoa ja kotia hoidellessa!! :heart:
 
Mii
juu sotkua riittää, vaikka sotkijoita vain kolme: tyttö 1 vee, minä ja mies. mutta en kyllä kirveelläkään jaksaisi/viitsisi imuroida päivittäin. imuria käytetään korkeintaan 2 kertaa viikossa, ellei joku kaada kukkaruukkua tms. tyttö opettelee kovasti syömään itse, joten sotkua on pöydällä, sylissä, syöttötuolissa ja lattialla. Luuttuan lattian (syöttötuolin ympäriltä) ja pyyhin syöttötuolin joka syönnin jälkeen.

Kyllähän tuota siivoamista riittää niin paljon kun vaan jaksaisi tehdä. Itse olen valinnut sellaisen linjan, että pikkutahroja, läikkiä ja murusia saa olla, ei niitä tarvitse tältä seisomalta lähteä kuuraamaan. Yritän pitää yllä perussiivousta pitkin viikkoa, kuitenkin niin että teen oikeasti kotona muutakin kun siivoan.

Yhdessä runossa oli ajatus, joka meni jotenkin näin...

Pieniä sormenjälkiä on kaikkialla, ennenkuin riennät niitä pyyhkimään, ihmettele niitä, sillä pienet kädet kasvavat nopeasti ja kohta nämä jäljet eivät ole enään niin pieniä.
 
Meillä on lapset 4v ja pienempi 1v2kk. Koiria on kaksi ja niistä lähtee karvaa aivan älyttömästi! Pesen lattiat joka päivä alakerrasta jossa koirat on, sillä aikaa kun pienempi nukkuu päikkärit.( Yläkerrassa käyvät vain kääntymässä) Imuri laulaa useasti päivän aikana, sillä minua ahdistaa jo ajatuskin että lapset lattialla pyöriessään täyttyvät karvoista ja hiekasta. Sitäkin jää koirien tassujen alle anturoiden välikarvoihin vaikka aina pyyhin tassut lenkiltä tullessa. Ja sadekelillä kuskaan koirat suoraan vessaan tassusuihkuun! Talvella on mukavaa kun lumen kanssa ei tule hiekkaa sisään , mutta karvoja on aina...
 
Kuullostaa ahdistavalta.. miten ihmeessä te jaksatte!!
Meillä 1,8wee toinen tulos sekä koira ja mies sotkemassa itsestäni puhumattakaan. Ei todellakaan imuroida joka päivä.. eikä pölyjäkään pyyhitä edes kerran viikossa.

Tykkään kun on siistiä mutta en ressaa sillä.. siivoan kun ehdin ja jaksan.. moskaa on kyllä välillä enemmän tai vähemmän yms tahmajälkiä. Yritän vain pitää kiinni omasta mielenterveydestäni.. tavarat haluasin pitää järjestyksessä mutta niitäkin tuppaa olemaan hujan hajan.. illalla sitten ne järjestän kun ipana on nukkumassa.

Annan kyllä ipanan sotkea.. pakkohan sen on antaa esim. itse syödä.. millä se muuten oppii?!?!? VIHAAN IMURIA!!! Ennemmin mikrokuitumopilla huitaisen karvoja ja moskaa lattialta jos pika siistiminen täytyy tehdä.

Näin siis meillä. Meitä on moneksi eikä toisen tyyli ole toistaan parempi.. tämän on mielipiteeni. Oma isäni ja hänen nykyinen eukko on äärettömän hysteerisiä siisteyden kanssa eli koko ajan heilutaan rätin kanssa. Mielestäni se on rasittavaa jo pelkästään katsella.
 
Meillä on sotkuista! Miulla menis hermot jos alkaisin tän porukan kans niuhottamaan siivoomisesta. Siivoon silloin kun inspiraatio iskee (aika harvoin, imuroin ehkä kerran viikossa). on sitä elämässä muutakin mietittävää... =)
 
En mäkään pölyjä kyllä joka päivä hyllyiltä pyyhi, mutta toi lattia on kyllä sellainen " must". Meillä noi koiran karvat on sellaista lyhyttä ja kovaa ja kun oikeassa kulmassa menee jalan alle niin se tuntuu kyllä ihan kun olis piikki jalassa. Lapsilla ei vielä ole mennyt mutta itsellä kylläkin ja se täytyy ihan nyppästä pois.
 
-lehmu-
Ei ole meillä siistiä, ei.... Kissat viihtyvät paljon ulkosalla (onneksi, näkyy kyllä karvan määrästä jos sisällä ovat), esikoinen ei omaa huonettaan juuri siivoa eikä järjestele, ellei pistä kovaa komentoa. Eikä kyllä katso muutenkaan mitä jälkeensä jättää :headwall: Mies ei juuri sotkemassa ole, kun tekee jo töissä pitkää päivää ja jatkaa rakennuksella illat ja viikonloput.

Pikkumies saa uskomattoman paljon siivoa aikaiseksi. Se kun tyhjää kaikki keittiön kaapit, vaatekaapit, kenkien kanssa kulkee ympäri torppaa ja yrittää pukea milloin mitäkin riepua päälleen. Syö ruokansa itse ja sen kyllä keittiöstä näkee. Puuhamiehiä!

Keittiön lattia ja eteinen tulee lakaistua päivittäin, joskus useastikin. Pari kertaa viikossa on pakko pestä keittiön lattia, sattumat pyyhin aina kun huomaan (ja jaksan...). Imurointi; noo, kerran tai kaksi viikossa.

Yleensä mä siivoilen ja järjestelen aamutuimaan, loppupäivästä en enää niin jaksa. Keittiön koetan järjestellä illalla että on taas kiva mennä aamupalalle, toki sitä järjestelen päivän mittaankin.

Koti on kuitenkin elämistä varten. Ei siivoamista eikä edustamista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 15:44 Heidi kirjoitti:
Kuullostaa ahdistavalta.. miten ihmeessä te jaksatte!!
Meillä 1,8wee toinen tulos sekä koira ja mies sotkemassa itsestäni puhumattakaan. Ei todellakaan imuroida joka päivä.. eikä pölyjäkään pyyhitä edes kerran viikossa.

Tykkään kun on siistiä mutta en ressaa sillä.. siivoan kun ehdin ja jaksan.. moskaa on kyllä välillä enemmän tai vähemmän yms tahmajälkiä. Yritän vain pitää kiinni omasta mielenterveydestäni.. tavarat haluasin pitää järjestyksessä mutta niitäkin tuppaa olemaan hujan hajan.. illalla sitten ne järjestän kun ipana on nukkumassa.

Annan kyllä ipanan sotkea.. pakkohan sen on antaa esim. itse syödä.. millä se muuten oppii?!?!? VIHAAN IMURIA!!! Ennemmin mikrokuitumopilla huitaisen karvoja ja moskaa lattialta jos pika siistiminen täytyy tehdä.

Näin siis meillä. Meitä on moneksi eikä toisen tyyli ole toistaan parempi.. tämän on mielipiteeni. Oma isäni ja hänen nykyinen eukko on äärettömän hysteerisiä siisteyden kanssa eli koko ajan heilutaan rätin kanssa. Mielestäni se on rasittavaa jo pelkästään katsella.
tämä oli kuin minun kirjoittamani, meillä minun ja miehen lisäksi on poika 1v3vk ja kaksi kissaa ja sotkua riittää välillä vähän enemmän ja välillä vähän vähemmän, mutta olen kanssasi täysin samoilla linjoilla tämän siivous asian kanssa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 15:44 Heidi kirjoitti:
Kuullostaa ahdistavalta.. miten ihmeessä te jaksatte!!
Meillä 1,8wee toinen tulos sekä koira ja mies sotkemassa itsestäni puhumattakaan. Ei todellakaan imuroida joka päivä.. eikä pölyjäkään pyyhitä edes kerran viikossa.

just tän takia :whistle: Meillä on 3 lasta ja mies, joten sotkua piisaa kans, siks siivotaan, ettei olla naamallaan lelujen keskellä ja jotain löytääkin silloin kun tarvii.
 
Hih- pukkas hien pintaan noitten ekojen viestien jälkeen. Meillä on aika iso talo ja vuoden vanha pirpana kahden sekaisen aikuisen lisäksi.
Suhtaudun siivoon ja siivoamiseen rennosti. Jatkuvasti päivittäin rahtaan tavaroita paikoilleen ja heittelen leluja laatikkoihin yms. Siivoan paremmin n. kerran viikossa, imuroin ja pyyhin pölyjä ja pyyhkäisen vapaat lattiapinnat. Keittiö vaatii päivittäisen raivauksen ja lattia luutuamisen syöttötuolin ympäriltä(useammankin kerran päivässä). Matot ja petivaatteet lentää pihalle kerran kuussa ja suursiivot teen 4 kertaa vuodessa. Ostin just rikkaimurin, jotta saa pieniä muruja kerättyä lattialta, jos liikaa pistelee siivousten välissä.

Ajatuksena siivouksessa on välttää terveysriskejä, ei niinkään miellyttää sivullisia, oma silmäni on hyvin suurpiirteinen. Leikimme yleensä vaavin kanssa yhdessä siivousleikkejä: täytetään kirjalaatikko ja lelulaatikko, laitetaan nuket kaappiin, pyyhitään pölyjä ja pikkuisen suosikki-viedään roska tai vaippa roskikseen. Mutta se vastaus että kuinka siistiä - sekaista mutta melko puhdasta.
 
Koivu
No koko ajan pitää siivota jos aikoo että on puhdasta ja siistiä. Kun on yhden viikonlopun saanut olla yksin kotona, ja huomaa, että kerran siivottuaan ei tarvitse enää rättiin koskea. Ihmettelee, mitä sitä on tehnyt ennen lapsia...
 
Edustuskodit on erikseen, Meillä ainakin asuu lapsiperhe ja se saa näkyä!! ;)

Eli joillain äideillä taitais olla pieni asenne muutos niin elämä oliis helpompaa ja yksi stressi vähemmän.

Kyllä meilläkin saisi kulkea koko ajan muksujen kja kattien perässä luuttu kourassa jos haluais,mutta mulla on muutakin tekemistä,mm lapsien seurassa oleminen ja muu puuhastelu!
Sotkua tulee kun 1v ja 2v syövät itse ja juovat lasista, mutta so what? Kyllä ne saa pois ja eihän se lapsi koskaan opi ite syömään siististi jos ei saa harjoitella koskaan!! :eek: Lasista juomisen meillä on molemmat oppinu tosi aikaisin,alle vuosikkaina ja harjoittelussa kolmas päivä on aina tuottanu toivotun tuloksen eikä enää ole koko mukillista ollu sylissä ja lattialla,ja eihän sinne lasin pohjalle tarttee antaa ku liraus kerralla.

Kyllä sitä ehtii sit joskus myöhemmin elää sisustuslehteen kelpaavassa kodissa jos tykkää,mutta nyt on aika elää lasten ehdoilla ja katsella siisteyttä vähän sormien läpi!

MEillä imuroidaan noin joka toinen tai joka kolmas päivä (kaksi sisäkissaa talossa ja kaksi koiraa käy joskus sisällä) ja lattiat pestään kun jaksetaan ja pölyt pyyhin kun muistan. Suht koht puhdasta on, tavaraa on vähän käden ulottuvilla ja välillä saa ottaa pituushyppyä ja satasen aitoja jotta pääsee olkkarista makkariin,mutta pysyypä poaremmin hereillä... :D

Yllätysvieraista en tykkää,mutta joskus niitäkin tulee ja sit ne joko mahtuu sekaan tai ei,jos heistä on liian sotkuista (oma äitini esim.) niin neuvon kyllä missä meillä on siivouskomero! ;) :whistle:

JOten älkää nyt hyvät äidit stressatko siitä siisteydestä,kohta kulutatte ittenne puhki väsyneeksi tuon turhan vouhkaamisen kanssa!! =)
 
Mun mielestä meillä näyttää keskivertosiistiltä. Siivoan velvollisuudesta- en rakasta siivoamista. Perheeseemme kuuluu mun lisäksi mies, tyttö 1v8kk ja kissa.

Imuroin n. 3 kertaa viikossa, keittiön lattian useammin. tiskit tiskaan kerran päivässä, ja samalla pyyhin keittiön tasot ja lieden.Tykkään,että keittiö on siisti. Lattiat moppaan, kun siltä näyttää...oisko parin-kolmen viikon välein. Vessan taas täytyy mun mielestä olla puhdas, eli sen pesen kerran viikossa. Pölyjä ja sormenjälkiä pyyhin, kun huvittaa. Vuodevaatteet vaihdan kahden viikon välein. Lelut kerään päivän päätteksi tai jos joku on tulossa kylään. En näe mitään järkeä kulkea tytyn perässä leluja keräten.

Ikkunat pesen kerran tai kaksi vuodessa.Isompia hommia kuten uunin pesua, kaapin ovien pesua teen silloin, kun alkaa näyttäämään tahmaiselta.
 
Ellu-80
tulin vierailleen talle palstalle vauvat-osastolta ja täytyy kyllä vähän kommentoida... =) Itse en ole mikään siisti ihminen ja mieheni pitää järjestyksestä enemmän =) Imuroin kaks kertaa viikossa ja tiskaan joka toinen päivä keittiö meillä on useimmiten aika sekanen mut eipä se nyt niin hirviästi haittaa.. tai no.. ehkä sitä pitäs tiskata joka päivä ja pitää pöytä ja tasot vähän puhtaampina :D pölyt pyyhin aika harvoin.. silloin ku jaksan.. lakanat vaihan kerran kuukaudessa pojalle 10kk tosin 2 kertaa kuukaudessa vaihan lakanat.. meillä mies pesee lattiat.. onneksi :D
 
Kerran viikossa kunnon siivous. Pari kertaa viikossa imurointi ja päivittäin pikkuhommia kuten pyykkäystä ja tiskien jatkuvaa laittoa :whistle: =) Meinaahan tuo välillä olla likaistakin, mutta sitte on taas kiva siivoilla... =)
 
minna-mari
hui, kun juttuja lueskelen ni alkaa omatunto soimaan....mä alotin työt elokuun eka pvä, ja siivosin eka kerran viime viikonloppuna
kun en kerta kaikkiaan aikasemmin ehtiny/jaksanu. meillä vain 2v tyttö ja mies. Mies ei siivoa juurikaan, eli mun harteilla on ne naisten työt.... oli kieltämättä villakoiria ilmestyny, mut meillä ei kyllä pienistä stressata.
 
Tosia stressaa epäsiivo kodissa ja toisia taas kodin siivoaminen. Yksilöllistä ja sen takia turhaa alkaa neuvoa muita ottamaan relasti tai siivoamaan enemmän.

Itse imuroin kodin "kulkuväylät" joka aamu koiran karvoista ja murusista. Perusteellisen imuroinnin teen kerran viikossa. Lattiat luuttua kerran viikossa ja syöttötuolin alusen useita kertoja päivässä. Meillä on luojan kiitos astianpesukone, ja tasot ja lieden tykkään pitää siistinä aina. Pölyt menee pyyhintään ehkä kerran kuussa ja lakanat vaihtuu kahden viikon välein.

Rätti on kädessä useammankin kerran päivässä ja pyyhkäisen tahmatassun jäljet usein ne nähdessäni ovista, pöydiltä jne.

Minä tykkään järjestyksestä ja siitä että siistiä on. On inhottavaa kävellä lattioilla jalkapohjat muruja täynnä ja en myöskään tykkää että lapset syö lattialta kaiken löytämänsä. En myöskään kylässä käydessäni!
 
Miskan äiskä
No onneksi jokainen saa siivota niin paljon kuin haluaa tai niin vähän kuin haluaa.

Meillä (poika 1v1kk, ei lemmikkejä) imuroidaan kerran viikossa, joka toinen viikko tampataan matot. Lattian pyyhin keittiössä ruokailun jälkeen, jos on tullu sotkua. Lelut kerään lattioilta lähinnä iltasin, ettei niihin kompatu yöllä ja heti aamulla. Pölyt pyyhin, kun tulee innostusta ja nyt sitä ei ole, kun on ikkunaremppa ja muutto tulossa.

Kyllähän sitä siivottavaa riittäisi, mutta jos meinaa pojan kanssa jaksaa olla kotona, niin on pakko välillä itsekin huilata kun poika nukkuu. Kaikki muut ajat ollaankin sitten melkein pihalla kun ilmat on hyvät.

Ehtiihän sitä siivota sitten myöhemmin. Nyt on tärkeintä nauttia tästä syksystä, kun oon lähes terve eikä tartte olla sairaalassa ja maata käsi ja pää paketissa.
 
Puhdasta
Hei!
Ihan eri asia kaksi sanaa 'puhdas' ja 'siisti'. Meillä on mielestäni puhdasta, olen ottanut tyylin siivota huone tai kaappi kerrallaan aina kun aikaa ja intoa löytyy, koko talon siivoaminen ei kahden touhukkaan kanssa aina onnistu. Syksyllä sisään kulkeutuu älytön määrä hiekkaa ja havuja yms ja eteinen imuroidaan miltei päivittäin. Muuten lakaisen leivän murut yms päivittäin.
Leluja levitellää siinä määrin ettei oo järkeä kasata kuin kerran eli lasten jo nukkuessa.
Eli siistiä meillä ei kyllä päivän mittaan ole, yllätysvierailijat järkyttyköön ellei ymmärrä. Äkkiä se lelulaatikko on taas kipattu ja levitelty .Puhtaana yritän kyllä kodin pitää vaikken pyyhi lattioita järjestelmällisesti viikottain vaan aina tarpeen vaatiessa. Kun on monta tuntia päivässä lasten kaa ulkona ja laittelee ruoat ja pesut yms siihen päälle ei kyllä ehdikään parin tunnin imurointia suorittaa.
Lasten nukkuessa päivällä voi joskus järjestellä omia asioita.

Älkää stressatko liikaa, yllättävän pian ne lapset kotoa häviää tai oppii itse siivoamaan.
 
Meillä imuroidaan 1-3 kertaa viikossa. Muruja ja hiekkaa on koko ajan lattialla. Enemmän kiinnitän huomiota vessan puhtauteen ja käsihygieniaan eli vessan ja keittiön pyyhkeet vaihdan päivittäin. Lattiat luututaan parin viikon välein. Ehkä tekisimme enmmän, jos aika riittäisi. Esim. kauppailtana ei siivoamaan ennätä.
 

Yhteistyössä