kuinka siistiä teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti
marcon äiti
Meillâ myös poju 10 kk, kaksi koiraa ja mies itseni lisâksi joten liikkujaa kodissa riittää ! Kotimme on 3 ssa kerroksessa + kellari, eli tosi epäkäytânnöllinen siivouksen kannalta. Nyt kun poika mönkii ja konttailee lattialla, ja noita kerroksia on , keksin että rajoitan koirien oleilun vain alakertaan ( siis olohuoneeseen ja keittiöön) Säästyn monelta siivoamiselta ylakerrassa eli imuri yläkerroissa kohisee kerran viikossa + parkettien kevyt pesu. Alakerrassa pyyhin lattiat puhtaaksi melkeimpä joka päivä ( poika pelkäâ imuria) ja väh. kerran viikossa pesen huolellisesti kloritilla. Wcn ja kylppärin siisteydestâ huolehdin useimpina päivinä, samoin keittiön siistin aina ruokailujen jälkeen. Kädet pestäân usein, lelut menee astianpesukoneeseen tai pyykkikoneeseen aina kun kerkeän.

Tykkään että on siistiä - mieheni saattaa usein tulla kotiin firmansa asiakkaiden tms kanssa, joten kodin on melkein aina oltava 'edustuskunnossa'. Mutta kahden koiran ja vauvan kanssa en ole koskaan ollut mikäân pöpö-friikki ; maalaisjärki kädessa olen tehnyt.

ennen vauvelia heiluin imuri kädessâ joka päivä, nyt otan iisimmin ja nautin ihanasta & suloisesta lapsestani =) =) =)
 
Pyrin imuroimaan ja pyyhkimään pölyjä pari kertaa viikossa. Lattiat pesen kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa (parketti). Meillä lapsi 1,3 v ja mies sekä minä. Ulkoa tulee kamalasti hiekkaa rattaiden sekä vaatteiden kanssa, se ahistaa joskus kun tulee suihkusta ja puhtaiden jalkojen alla rapisee hiekka..
Olen ehkä ns. tuuletushullu, tykkään pitää petivaatteet raikkaina ja mitä kovempi pakkanen ulkona sitä useammin vien niitä sinne. Yleensä kuitenkin 2-3 kertaa viikossa.
Pidän puhtaan kodin tunnusta ja en tiedä pitääkö ollenkaan paikkaansa, mutta voisiko allergioiden, astman yms. riski pienentyä jos pitää kodista pölypallot ja lian poissa, en tiedä. Tutuilla on suuri perhe ja siivoamiseen ei ehkä jää aikaa joten pölyt ja vaatteet kasaantuu, lapset kaikki jollain tavallla allergisia ja astmaisia.
 
Kyllä minä olen kuullut toista.. ja kieltämättä itsekkin sen allekirjoitan.
Eli kyllä koko astman ja allergioiden yleisyys nykypäivän johtuu myös tästä päättömästä siisteysintoilusta. Kaiken maailman desinfioivat pesuaine myrkyt vievät kaiken eikä lapsi välttämättä saa siedätystä esim. juuri pölylle.

Kuten Omo nykyään mainostaa että "lika on hyväksi" on kyllä totta.
Ei sitä pölyä tietysti tarvii senttikaupalla hyllynpäältä löytyä mutta jos sitä ei ole periaatteessa koskaan.. teette kyllä kurjan tempun lapsillenne.. mieheni on todella herkkä pölylle.. hänen äiti on astmaatikko ja näin olle pölyt on heillä aina pyyditty huolella.. voin kertoa ettei elo miehelläni (eikä minullakaan sen tähden) ole mitään herkkua aina.. olen ikävä miehelleni mutta en hänestä huolimatta heilu se pölyrätti kourassa kaiken aikaa KOSKA HALUAN ETTEI LAPSENI ALTISTU SAMALLE VAIVALLE!

Paskassa ei tarvii kahlata mutta terve tasapaino minusta kunniaan tässäkin asiassa..

 
Hän oli hyvä äiti,
kiihkeä seksikumppani,
ymmärtäväinen vaimo,
menestyvä uranainen,
poliittisesti valveutunut ja kuntosalin kanta-asiakas.
Ikkunat oli juuri pesty
ja mattojen hapsut kammattu.
Koko talo tuoksui vastapaistetulta leivältä ja itse tehdyltä appelsiini hillolta...
Kun ambulanssi ajoi pihaan!

Meillä imuridaan noin kerran viikkoon ja lattiat pestään joka toinen viikko. Pyykki ja tiskivuoria yritän päivittäin saada katoamaan (en tosin ole vielä onnistunut kun joka päivä löytyy tiskattavaa ja pyykättävää) Ja jos nyt joskus ollaan kipeinä tai tulee muuta mielenkiintoista tekemistä niin elämä ei kaadu siihen että siivous jää väliin... taloudesta löytyy kaksi aikuista, kaksi lasta ja koira.
 
Mulla on poika 1v. ja sormenjälkiä joka paikassa kuten myös leluja sekä leivän murusia....se kuuluu lapsiperheen arkeen. Siivoan 1 tai 2 kertaa viikko jolloin teen kaikki paitsi matot ulos. Ne kesällä pesuun ja talvella kerran ulos tuulettuun (ensin imuroin en tamppaa ollenkaan). Minusta kotona pitää olla kotoisaa eikä mitenkään yli siistiä! :heart: :flower:
 
Eiköhän se kultainen keskitie päde tässä siivous asiassakin. Mielestäni pieni sekamelska ei niin haittaa kunhan koti on puhdas. Itse en viihdy pölyjen ja lian keskellä ja on ihanaa nukkua puhtaiden ja raikkaiden petivaatteiden kanssa joten miksei lapseni saisi myöskin nukkua.Lapsuuden kodissani tehtiin täyssiivous kerran viikossa (lattioiden pesu, mattojen ja petivaatteiden tuuletus) eikä meistä kukaan ole allerginen tms. myös henk. koht.- sekä käsihygieniasta on pidetty aina tarkasti huolta.
Joskus kieltämättä inhottaa joidenkin tuttavien, sekä lapsiperheiden että lapsettomien luona se, että edes wc:n käsipyyhettä ei vaihdeta vaan se sama roikkuu ja haisee pahalle kun märkä tiskirätti. Jos jossain vähän villakoirat juoksee niin ei se niin väliä, mutta lika inhottaa enkä varmasti pyyhi käsiäni niihin, haju jää käsiinkin.
Olen muutenkin ihmetellyt sitä, että meidänkin taloyhtiössä tuskin kukaan tuulettaa ikinä mattoja tai petivaatteita, onko se nyt joku uusi juttu.. en voisi kuvitella vaihtavani puhtaita lakanoita jos en ole peittoja ja tyynyjä tuulettanut.
 
Meillä on iso talo n.158m2, poika 15kk ja mies. Siivooja käy kerran viikossa ottamassa kunnonnolla kaikki paikat sekä silittää pyykit. Itse imuroin keittiön kerran päivässä (pojan syömisen takia) sekä koko alakerran kerran ennen siivoojan tuloa. Tiskikone sekä pyykkikone turisee kerran päivässä. Lelut kerätään omaan koriin iltasin ja sitten olo onkin mukavan siisti.
Sellasta. :wave:
 
Kirsi -74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 15:39 rentunruusu kirjoitti:
siis huh huh! eipä voi noiden kommenttien jälkeen muuta todeta!
Niin joo... Kohta en taida uskaltaa päästää meille vieraita ollenkaan ,kun en ole mikään siivousintoinen (peruslaiska). Perusjärjestys olla pitää, mutta muita lukiessa karvani nousevat pystyyn! Hyvä että te jaksatte ja viitsitte. Minulle iskee siivoushulluus vain ajoittain ja erittäin harvoin, mutta silloin myllään joku nurkan ja vaihtelen järjestystä. Onneksi tiedä sekaisia ja likaisempia huusholleja, joten en vielä taida tuntea omantunnon tuskia... :whistle: ;)
 
joo, mää tässä oikein aloin muisteleen kun olin 20v. Pojat oli silloin pieniä. Olin tuohon aikaan kans siivoushullu. imuroin 2xpv. (Kun tuli kiviä sisälle). Tiskipöydän piti joka kerta kiiltää kun lähdin ovesta pihalle. Siivosin ja luuttusin päivästä toiseen, vuosia. Sit tuli mieheni kans ero ja alotin uuden elämän poikien kanssa. Aloin opiskeleen. Sairaanmoinen siivoaminen ja opiskelu ei oikein sopinut yhteen ja alkon väsyyn. Mun oli pikkuhiljaa annettava siivoamiselle periksi. Mun piti todistaa itselleni et ei haittaa vaikka muutama lasi on tiskialtaassa tai muutama lelu on eri paikassa. Ette usko mut se oli todella vaikeata. Nykyään olen tyytyväinen siivoamiseeni. En siivoa enään hullunlailla. Siivoan kun on aikaa ja siltä näyttää. Nautin olla ennemmin lasten kanssa kun siivoaisin.
 
Minusta siistissä kodissa olis varmaan kaikkien mukavampi olla kuin sotkuisessa ja likaisessa. Onhan niitä tutkimuksiakin, joissa on todettu tavaroiden järjestyksen ja paikkojen "siistiyden" tekevän hyvää ihan jokaiselle. Tarkoitan että epäsiistiys ja sotku aiheuttavat kaaosta ihmisen päässä. Vaikea selittää, ymmärrättekö?

Aina ei vaan viitsi, jaksa, innosta siivota ja sen takia varmaan monella se siivoaminen jää. Ei sen takia, ettei haittaa jos lattialla villakoirat juoksee ja puolivuotias ryömii siellä seassa. Uskoisin, että äidissä olis vikaa jos tämmönen tilanne hänen mielestään olis ok. En puhu nyt mistään lattioiden desinfioinnista, mutta on lapsen terveydelle myös tärkeää ettei hän syö pölypalloja ja homeisia leivän muruja lattioilta, koiran karvoja ja kiviä, ties mitä.

Tiskipöytähän voi lojua likaista astiaa, kun ei ne lapselle hallaa tee. Mutta ei minua kiehdo kotona tai kylässä se lemu joka likaisista astioista lähtee koko huusholliin. Jos en itse pyyhkisi pöytäpintoja puhtaaksi niin meillä ainakin vanhassa talossa kuhisisi jos jonkun näköistä ötökkää pian keittiössä, muurahaisia, banaanikärpäsiä jne.

Joten minusta on aika epämiellyttävää käydä myöskään lapsieni kanssa kylässä paikassa, jonne saa pukea lapselle melkei kurahousut jalkaan, että uskaltaa laske alattialle. Ja se, että lapseni syövät kaiken minkä löytää, pilaa koko vierailun, kun en voi keskittyä kuin seuraamaan lapsia ja tyhjentämään suusta jotain enemmän tai vähemmän vaarallista. Eli jos tietää vieraita olevan tulossa niin semmonen yleiskatsaus kotiin ei olisi pahasta. Muuten jää vierailut aika vähiin.

Ja nuo kauheille haisevat käksipyyhkeet ja tiskirätit on myös aika ällöjä ja todella epähygienisiä. Niidenkään vaihtaminen ja pesu ei tee kodista ylihygienistä paikkaa. päinvastoin. Minusta on myöskin tyhmää kodin siivouksen yhteydessä ottaa puheeksi tuota ylihygienisyyttä ylipäätään, että sairaudet tulee helpommin jos liika siistiä jne. Tuskin missään kodissa edes päästään semmoiseen puhtauteen että siitä olisi terveydelle haittaa. Kyse on varmaan enempi laitosympyröistä! Päinvastoin, liialla lialla saatetaan aiheuttaa terveydelle enmmän hallaa kotioloissa jos perusjutut ei toimi.
 
meillä on 3 henkinen perhe. poika 0n 1,2vuotta. Meillä imuroidaan 1-2viikon välein. Sitä ei vaan kertakaikkiaan jaksa. Yritän käsin noukkia pahimpia roskia pois. keittiön lattiaa pyyhitään ruokatahroista useammin, joka päivä yleensä.
 
anne-68
Jos lapsia on talossa se yksi ainoa,jää kai sitä ylimääräistä aikaa imurin kanssa tanssimiseen vaikka joka päivä... vaikka jos mul olis vaan yks muksu,en silti viitsis laatuaikaa lapselta ottaa käyttääkseni sitä jatkuvaan puunaamiseen.Ja huom:kotini on aina kyllä siisti eli järjestyksessä.Pikkuiset pölyt siellä täällä ei tunnu meil missään.Kerran-kaksi viikossa imuria heilutan pikkuisen kans yhdessä,pölyt pyyhitään samalla kertaa kuten sormenjäljetkin ikkunoista ym.Luulenpa et sitten kun eräisiin perheisiinkin tulee enemmän niit mukuloita niin ei enää aikaa olekaan imuria rakastella alituiseen...
 
Mami76
Ehkä kaikki eivät halua isoa lapsikatrasta vaan ovat tyytyväisiä tilanteeseen jossa kodin saa pidettyä siistinä eikä tarvitse aina olla väsynyt lapsien hoitamisesta. Itse en voisi kuvitella hankkivani ns. suurperhettä, vaan ole sen verran mukavuudenhaluinen, että haluan kotini pysyvän puhtaana ja siistinä. (imurointi ja pölyjen pyyhintä 2xvkossa sekä tekstiilien tuuletus, lattian pesu kerran viikossa).
En pidä itseäni mitenkään ylisiistinä vaan ihan normaalina. Minulla siis yksi lapsi ja joskus toivottavasti toinenkin :)
 
kaikki luulee et meillä on TOSIII siistiä kun olen siivooja mutta kun tulevat katsomaan saavat huomata että täällä on TOSIII SOTKUSTA ,hiekkaa pitkin lattioita,leluja myös ja kengät ei pysy yhtään paikoillaan kun tyty 1,5v niittä kulettelee ja tuo isompi,poika 5v, kerkiää kantaa tuota hiekkaa lapio kaupalla sisälle paikat ei pysy kondiksessa yhtään vaikka joka pv siivotaan luututaan ja imuroidaan mutta kun on eläväisest kakrut minkä sille voi joskus tressasin sotkulla itseäni mutta en enään ylläpito siivous,eli pahimmat sotkut pois,joka pv riittää kunnon siivouksen teen kun omilta töiltä kerkiän ja jaksan mut kun työkseen jo siivoan ni eipä sitä tahdo kotona enään jaksaa tehdäj siivouksia mutta WC:n siivoan ehdottomasti joka pv vaikka mitään muuta en siivoais.sellasta täällä meillä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 22:43 anne-68 kirjoitti:
Jos lapsia on talossa se yksi ainoa,jää kai sitä ylimääräistä aikaa imurin kanssa tanssimiseen vaikka joka päivä... vaikka jos mul olis vaan yks muksu,en silti viitsis laatuaikaa lapselta ottaa käyttääkseni sitä jatkuvaan puunaamiseen.Ja huom:kotini on aina kyllä siisti eli järjestyksessä.Pikkuiset pölyt siellä täällä ei tunnu meil missään.Kerran-kaksi viikossa imuria heilutan pikkuisen kans yhdessä,pölyt pyyhitään samalla kertaa kuten sormenjäljetkin ikkunoista ym.Luulenpa et sitten kun eräisiin perheisiinkin tulee enemmän niit mukuloita niin ei enää aikaa olekaan imuria rakastella alituiseen...
Tähän kommentoisin, että minusta on kyllä ihan laatuaikaa siivoillakkin lasten kanssa. Ja meillä lapset tykkää siivota yhdessä äidin kanssa. Joten se ei todellakaan ole mitenkään lapsilta pois, että meillä siivotaan ja on siistiä. Ja lapsia on kaksi, kolmas tulossa. En siis ole yhden mukulan äiti.

Tuskin se laatuaika kenenkään lapsen mielestä on sitä, että istutaan lattialla ja leikitään äidin kanssa kaiket päivät. Lapsi tykkää ja haluaa osallistua perheen normaaliin elämään kuten siivoamiseen jne. Se on lapsenkin mielestä laatuaikaa!!!
 


Tähän kommentoisin, että minusta on kyllä ihan laatuaikaa siivoillakkin lasten kanssa. Ja meillä lapset tykkää siivota yhdessä äidin kanssa. Joten se ei todellakaan ole mitenkään lapsilta pois, että meillä siivotaan ja on siistiä. Ja lapsia on kaksi, kolmas tulossa. En siis ole yhden mukulan äiti.

Tuskin se laatuaika kenenkään lapsen mielestä on sitä, että istutaan lattialla ja leikitään äidin kanssa kaiket päivät. Lapsi tykkää ja haluaa osallistua perheen normaaliin elämään kuten siivoamiseen jne. Se on lapsenkin mielestä laatuaikaa!!!
[/quote] niipä lapset tykkää tehdä ihan kaikkea tavallistakin
 

Yhteistyössä