Kuinka pitkään lapset voivat mielestänne asua samassa huoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi asunto?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi asunto?

Vieras
Olemme löytäneet kolmion, joka olisi meille sopiva. Meillä on 1 lapsi (1v) ja toinen suunnitelmissa. Lapsille olisi siis vain yksi huone. Minkä ikäisenä Lapset alkavat kaipaamaan omaa rauhaa? 1-v nukkuu vielä meidän kanssa samassa huoneessa, mutta siirtyy omaan huoneeseen, kun muutamme.

Riippuu tosi paljon lasten luonteesta, huoneen koosta ja järjestelyistä jne. Mielestäni alle kouluikäiset voivat ainakin jakaa huoneen, ehkä sitten koululaisena alkaa olla toivetta, että saisi olla esim. kavereiden kanssa omassa huoneessa kahdestaan sisaruksen häiritsemättä, ja läksyjenteolle olisi rauhallinen tila jne. Tosin kaikilla perheillä ei ole koululaisellekaan mahdollista omaa huonetta antaa, ja sillä mennään, eikä se lasta riko. Mutta sanoisin, että tuolla kokoonpanolla varmasti menevät useamman vuoden. Jos vaikka ikäeroksi tulisi 2 v, toinen lapsi edes muuttaisi esikoisen kanssa ehkä vuoden iässä, jolloin esikoinen olisi 3 v. Ja siitä olisi vielä muutama vuosi yhteistä aikaa.

Meillä lapsia kolme.
Kun toinen lapsi syntyi niin asuimme kolmiossa. 3½ vuotiaalla oli oma huone ja me nukuimme vauvan kanssa toisessa makuuhuoneessa. Mutta sitten kun vauvan uni oli niin levotonta ettei yöllä sietäny aivastaa tai kylkeä kääntää kun heräsi niin järjestelimme niin että me aikuiset teimme valtavaan olohuoneeseen nurkkauksen makuuhuoneeksi meille ja molemmat lapset saivat omat huoneet. Vauva oli tuolloin n. 8kk vanha.

Sitten kun muutimme toiseen kolmioon niin lapset jakoivat taas saman huoneen. Ikää n. 4-5 v ja 1-2v.

Sitten muutimme taas. Tällä kertaa isoon taloon. Meillä miehen kanssa oli makuuhuone ja kolmas lapsemme, tuolloin n. 6kk vanha nukkui meidän kanssa samassa huoneessa ja isommat nukkuivat yhdessä huoneessa yhdessä.
Kun nuorin täytti vuoden niin aika pian sen jälkeen hänkin siirtyi samaan huoneeseen isompien kanssa. Huone on todella suuri, entinen olohuone :)
Nyt lapset ovat 9v, 5v ja 3v ja nukkuvat samassa huoneessa edelleen. Meillä on 2 huonetta tyhjillään. Ne ovat yläkerrassa ja vanhin tytöistä ei halua sinne omaa huonetta itselleen vielä. Eikä olla pakotettu koska nykyiseen huoneeseen mahtuu 2 normaalikokoista sänkyä, 1 jatkettava sänky jota jo jatkettu. 2 kirjoituspöytää, 2 lipastoa, pieni askartelupöytä nuorimmalle ja lelulaatikoita oikein hyvin :)
Eli on oikeasti tosi suuri huone ja iso lattiatila jääny vielä leikeillekin :)

Eli meillä lapset saavat omat huoneet vasta sitten kun itse haluavat :) Ja hyvin sovussa tuolla viihtyvät edelleen :)

No itse olen ajatellut omille lapsille muuttaa huonejärjestelyjä niin että kun esikoinen menee kouluun niin saavat halutessaan omat huoneet. Mutta pärjätään sitä tosiaan muutenkin, minulla ei ollut omaa huonetta eikä edes kenenkään kanssa jaettua huonetta ennen kuin 12-vuotiaana. Sitä ennen nukuin olohuoneessa levitettävällä sohvalla, leikin olkkarin lattialla ja tein läksyt keittiön pöydällä, ja menihän tuo lapsuus ilman suurempia traumoja... :)

No, meillä 17v ja 15 pojat aina nukkuneet samassa huoneessa. Nyt heidän lisäkseen siellä 6v poika.
Tytöt 13v 10v asuvat toisessa huoneessa.
En ymmärrä, miksi nykyajan lapsilla pitäisi olla oma huone. Onhan se tietysti kivaa, mutta tarpeellista?
Itse olin 13v asti veljeni kanssa samassa huoneessa ja paria vuotta vanheempi enkä pitänyt sitä pahana eikä veljnikään asiasta valittanut.
Asenteestahan tuossa paljolti on kyse.

Meidän pojat ovat olleet samassa huoneessa aina siihen asti, kun vanhempi muutti pois kotoa. Hyvin meni, vaikka ikäeroa on muutama vuosi.

Esikoisen mentyä armeijaan siellä terveydenhoitaja kysyi, miten nukkuminen sujuu, kun huoneessa on monta henkilöä. Kuulemma yllätävän usealla on ongelmia, kun on ikänsä tottunut nukkumaan yksin omassa huoneessa.

Yhteistyössä